امروز : دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷
میل کودکان به غذا
سلامتی

چگونه میل کودکان به غذا را افزایش دهید؟

242بازدید

بسیاری از مادران از کوکان بد غذای خود گله می کند. این کودکان هر غذایی را نمی خورند و اغلب باگریه و قهر مخالفت خود را نشان می دهند، بیشتر این کودکان در عادات غذایی خود، خوراکی های ناسالم مانند چیپس، شیرینی، نوشابه و .. را انتخاب می کنند، از مزه کردن غذا های جدید دوری کرده و هر غذایی را نمی خورند. والدین اغلب از این مسئله ابراز نگرانی کرده و سعی می کنند نوع غذاهای فرزندان خود را در خانه و مدرسه کنترل کنند. البته این مسئله برای کودکان تا حدی شایع و عادی است، اکثر کودکان وقتی بزرگتر می شوند این عادات را کنار می گذارند. اما کودکانی که دارای شرایط خاصی مانند اوتیسم هستند ممکن است این عادت را برای سالیان طولانی تری به همراه خود داشته باشند.

البته عادات غذایی شما تاثیر بسیار زیادی بر فرزندتان دارد، شما به عنوان یک پدر مادر باید غذای سالم مصرف کنید تا فرزند شما نیز از شما الگو بگیرد، در خانه تان برنامه ی غذایی تنظیم کنید و روزهای خاصی را برای مصرف تنقلات در نظر بگیرید و سعی کنید همیشه طبق برنامه پیش بروید. اگر فرزند شما طبق استاندارد های پزشکی در حال رشد است، فعال بوده و سلامت کامل دارد، به احتمال زیاد هر آنچه که نیاز دارد را دریافت می کند. برای او وعده های ترکیبی شامل پروتئین ( مانند گوشت، تخم مرغ، لوبیا و پنیر)، سبزیجات به صورت فریز شده و یا کنسروی، و قسمت کوچکی از یک کربوهیدرات ( مانند ماکارانی، نان، سیب زمنی شیرین، برنج قهوه ای) در نظر بگیرید.

در این قسمت می خواهیم راهکارهای ارائه دهیم تا میل فرزند شما به غذا بیشتر شود:

• یکی از بهترین راه های ترغیب بچه ها به غذا خوردن و شرکت دادن آنها در پروسه آماده سازی غذا است. بچه های کوچک می توانند میوه های نرمی مانند موز را برش دهند، کاهو را خُرد کرده و یا مواد را با هم مخلوط کنند.

• یکی دیگر از این راه ها خوردن دسته جمعی است. وقتی تمام اعضای خانواده بر روی میز به دور هم جمع می شوند، وقتی فرزندتان پدر و مادر و یا خواهر و برادران خود را می بیند که در حال خوردن غذا هستند، بیشتر ترغیب می شوند. این نکته ار به خاطر بسپارید که در هنگام خوردن غذا تلویزیون را خاموش کنید و اجازه ندهید کسی از گوشی همراه و یا سایر وسایل الکترونیکی استفاده کند تا باعث حواس پرتی نشود.

• در منو غذایی خود از رنگ های شاد استفاده کنید، سعی کنید از غذاهای رنگی مانند فلفل دلمه های رنگارنگ، گوجه، سیب قرمز، هویج، کلم بروکلی و … در غذاهای خود استفاده کنید.

• به فرزندتان حق انتخاب دهید و چند غذا را به او پیشنهاد کنید، مثلا از او بپرسید ترجیح می دهد از گل کلم در غذا استفاده شود یا کلم بروکلی. نوع پخت را نیز از او سوال کنید. مثلا گلم کلم را می توان به صورت برشته، پخته شده، بخار پز تهیه کرد.

• سعی کنید در هنگام صرف غذا خلاقیت به خرج دهید. مواد غذایی را در شکل ها و اندازه های مختلف و زیبایی برش دهید و با آن شکل های خلاقانه ای ایجاد کنید تا کودکان شما ترغیب شوند.

• در برنامه غذایی خود، غذاها را با عنوان های خاص بنویسد، مثلا سوپ جو دخترانه، تخم مرغ عالی مامان پز، گوشت آبپز بابایی،…. این کار باعث علاقه فرزندان به واد غذایی مورد نظر می شود.

• سعی کنید فعالیت بدنی فرزندانتان بیشتر شود، هر چه کودک فعال تر باشد، گرسنه تر خواهد شد. یک ساعت قبل از صرف غذا، با او بازی کنید تا کاملا گرسنه شود.

• در این راه صبور باشید، شاید هفته ها طول بگشد تا فرزند شما یک ماده غذایی را قبول کند، پس از این کار نا امید نشوید و این برنامه را برای سلامتی فرزندانان ادامه دهید.

در واقع بد غذایی کودکان، یک مشکل بزرگ نیست، خشم و ناراحتی شما این مسئله را بدتر می کند، صبور باشید و سعی کنید موقعیت را تحت کنترل خود قرار دهید. با رعایت نکات زیر می توانید به صورت اصولی تر با این مشکل برخورد کنید:

• فرزند خود را مجبور به خوردن یک غذا نکنید. مثلا اگر سبزیجات دوست ندارد، در هر وعده مقدار کمی سبزیجات را در یک بشقاب بزرگ قرار دهید تا در ظاهر، کم به نظر برسد.

• اگر فرزندتان در ساعات های مورد نظر میل به غذا نداشت، او را مجبور به غذا خوردن نکنید، میان وعده های برای او در نظر بگیرید اما سعی کنید تعداد این میان وعده ها زیاد نباشد تا به مرور به ساعات اصلی زمان ناهار و شام عادت کند. خوردن بیش از اندازه میان وعده ها، او را از وعده اصلی محروم می کند. در این میان وعده ها می توانید از کره بادام زمینی، شکلات و یا سبزیجات و میوه استفاده کنید.

• هیچوقت آبمیوه را جایگزین میوه نکنید، بشتر آب میوه ها سرشار از قند هستند که مصرف بیش از اندازه آنها ضرر دارد.

• به فرزند خود رشوه ندهید، این کار باعث می شود همیشه برای مزه کردن غذاهای جدید از شما جایزه طلب کند.

• هر روز طبق سلیقه فرزندتان غذا درست نکنید، شما به عنوان یک مادر غذای سالمی در اختیار اعضای خانواده قرار می دهید، لازم نیست هر روز طبق سلیقه هریک از اعضای خانه غذا تهیه کنید.

• کودکتان را از خوردن غذاهای خاصی محروم نکنید، این کار فقط شرایط را بدتر می کند، شما می توانید با او توافق کرده و میزان مصرف ماده مورد نظر را محدود کنید.

• نوع غذا خوردن و رفتار مناسب را به او آموزش دهید مثلا اگر غذایی را دوست نداشت لازم نیست قهر کند و یا میز را ترک کند به او یاد بدهید این عکس العمل را مودبانه انجام دهد.

ارسال پاسخ