امروز : دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷
balance_work_study__
موفقیت

چگونه بین شغل و تحصیل تعادل برقرار کنید؟

75بازدید

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی، بسیاری از دانشجویان، در کنار تحصیلات خود کار می کنند و در بسیاری از موارد نمی توانند بین شغل و تحصیل خود توازن برقرار کرده و آن را سازماندهی کنید. در این مطلب می خواهیم تکنیک های مدیریت شغل و تحصیل را به شما بیاموزیم تا با رعایت آن بتوانید زندگی شادتری داشته باشید.

البته این مسئله اندکی دشوار است. فردی که وارد دانشگاه می شود، هدفش کسب علم و دانش است و بیشتر از همه تلاش می کند تا از اساتید خود درس هایی جدید بیاموزد، اما در این میان تعدادی از این دانشجویان مجبور می شوند کار کنند تا بتوانند هم درامدی کسب کنند و هم تجربه خود را در بازار کار افزایش دهند.

در این میان زندگی شخصی نیز مسائل خاص خودش را دارد. به نظرتان آیا زمان برای رسیدگی به همه این امور وجود دارد؟ زندگی یک دانشجو شامل سه بخش اصلی است، مطالعه، کار و زندگی شخصی. تعادل بین شغل نیمه وقت، تحصیل در مدرسه و حفظ زندگی اجتماعی، می تواند اندکی سخت باشد.

البته حجم کار یک دانشجوی تمام وقت می تواند در مقایسه با حجم کاری یک دانشجوی نیمه وقت بسیار متفاوت باشد. برای یک دانشجوی تمام وقت، که تمام زمان خود را در دانشگاه می گذراند، برای کار یا زندگی شخصی، زمان بسیار کم باقی می ماند. بنابراین مدیریت زمان مناسب برای دانشجویان بسیار مهم است. با این حال، برای یک دانشجوی نیمه وقت، پس از تحصیل برای کار و سایر موارد شخصی ممکن است زمان فراوانی وجود داشته باشد.

همیشه یک برنامه به روز شده داشته باشید
یک راه حل عالی برای انجام این کار استفاده از برنامه های تقویم و یا تقویم گوگل بر روی گوشی همراه شما است که در این قسمت به تشریح آن پرداخته ایم. برنامه شما باید شامل کلاس های درسی، زمان های مطالعه، زمان هایی که به سر کار می روید و اوقاتی که با خانواده می گذرانید، باشد. در این راستا باید برای اتفاقات و بحران های ناگهانی در کار و یا برنامه های فوق العاده کلاس ها، زمان هایی را در نظر بگیرید. ایجاد یک جدول زمانی مطالعه و کنار گذاشتن زمان های خاص در طول هفته برای تمرکز بر روی چیزهایی مانند تکالیف، شستن لباس ها و رفتن به ورزشگاه می تواند یک برنامه ریزی منسجم برای شما ایجاد کند. برنامه خود را برای خانواده و دوستان نزدیک خود نیز بفرستید تا بتواند در زمان های خالی، شما را ملاقات کنند. این برنامه باید کاملا سختگیرانه باشد، الویت بندی ها در آن مشخص شود، تمام وظایف، اهداف و کارهایی که درطول هفته یا ماه باید به آن بپردازید در این برنامه قرار گرفته شود.

شغل نیمه وقت و یا تحصیل نیمه وقت و مجازی را انتخاب کنید
شغلی که انتخاب می کنید بهتر است در دانشگاه و یا نزدیک دانشگاه تان باشد. ساعت های کاری زیاد ممکن است شما را از درس و تحصیلات عقب بیندازد. بنابراین قبل شروع کار بهتر است برنامه درسی خود را تنظیم کرده و تعداد واحدهایی انتخاب کنید که کلاس هایتان در یک یا چند روز و پشت سر هم باشد و فضا خالیِ زمانی بین انها، باعث هدر رفتن وقت ان نشود. در این میان آنچه که اهمیت دارد این است که میزان واحد ها و دروسی که انتخاب می کنید متناسب باشد. به عنوان مثال، اگر شما در حال حاضر تمام وقت کار می کنید، انتخاب عاقلانه این است که به صورت نیمه وقت تحصیل کنید، با این کار شما می توانید با حفظ شغل خود، درس نیز بخوانید. البته باید در نظر داشته باشید تحصیل نیمه وقت باعث می شود دیرتر مدرک خود را دریافت کنید. مثلا یک دانشجو تمام وقت  در طی ۲ سال، دوره کارشناسی ارشد خود را طی می کند اما یک دانشجو نیمه وقت ممکن است این دوره را در ۳ تا ۴ سال بگذراند. بنابراین بهتر است با توجه به شرایط شخصی خود آن را انجام دهید مثلا آیا شما به مدرک تحصیلی خود احتیاج دارید؟ ثبت نام در دوره های آموزش آنلاین نیز می تواند کمک بزرگی برای شما باشد که به صرفه جویی در زمان ، می توانید به کار یا درس خود بپردزید. اشتغال به صورت دورکاری نیز می تواند برای این دسته افراد مناسب باشد. یا با کار در خانه می توانید هم به امور درسی خود بپردزید و هم پول دراورید و زمان بسیاری زیادی را صرفه جویی می کنید.  زمان هایی که صرف رفت و آمد و در ترافیک می گذراندید.

تنبلی نکنید
اگر می خواهید تعادل بین کار و تحصیل را پیدا کنید، مهم است که به جلو بروید و تنبلی را کنار بگذارید. پس این تعلل و تنبلی می تواند کارها را روی هم انباشته کند و شما را از ادامه کار باز دارد. حتی ممکن است انگیزه خود را برای شروع کار سخت تر کند. در زمینه مطالعه و انجام تکالیف دانشگاهی منابع بسیار زیادی است که می تواند به شما کمک کند. کارهای عقب مانده ممکن است منجر به کار بیشتر و بیشتر در پایان هفته شود. یکی دیگر از ضعف های تعویق این است که استرس شما را بالا برده و باعث می شود به سایر امور به خوبی رسیدگی نکنید. در انجام کارهای روزانه خود به گونه ای برنامه ریزی کنید که قبل از اتمام یک کار به سراغ  کار دیگر نروید. البته تقسیم انرژی مساوی بر روی امور و کارهایتان بسیار هوشمندانه است  اما بهتر است تا کاری را به پایان نرسانده اید به سراغ کار دیگر نروید.

به اندازه کافی بخوابید
به احتمال زیاد در مورد مزایای خواب بسیار شنیده اید، مزایایی مانند کاهش استرس، بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود روحیه و خلق و خوی و … دربرخی موارد حجم کاری بالا و افزایش استرس می تواند باعث بی خوابی شما شود، اما اگر بتوانید ساعات معمولی را برای خواب خود در نظر بگیرید این استرس کم می شود. بدن شما در حالت خواب آلودگی کارایی بالایی ندارد و ممکن است وظایف و کارهای خود را به سختی انجام دهید.

کارها را الویت بندی کنید
شما باید برنامه ریزی خود را به نحوی پیش ببرید که برای پروژه ها، امتحانات و سایر رویدادهای کاری خود زمان داشته باشید. ممکن است در برخی از روزها بر طبق برنامه تان پیش نرود و تکالیف و پروژه ای از شما خواسته نشود در این میان می توانید در زمان های خالی شده به مرور کارهای خود بپردازید و این زمان را به عنوان جایزه صرف فیلم دیدن و سایر کارهای خارج از برنامه نکنید.

زمانی را به خود اختصاص دهید
برای تعادل بین کار و دانشگاه باید زمانی را به خود اختصاص دهید، فیلم ها و آهنگ های مورد علاقه تان را گوش دهید به سینما بروید و  به زیبایی و پوست و مو خود بیشتر اهمیت دهید. بنابراین غرق کردن خود در کار و درس ممکن است در بلند مدت شما را خسته کرده و انگیزه شما را از بین ببرد.

از آشفتگی اجتناب کنید
امروزه بسیاری از ما با استفاده از فیس بوک، توییتر، و یا چک کردن تلفن های همراه زمان های زیادی را هدر می دهیم. ساعت ها در این شبکه های اجتماعی هستیم و بی هدف به صفحات آن سر می زنید. البته اگر از این شبکه های اجتماعی در راستا تجارت و شغل خود استفاده کنید می تواند بسیار سود آور باشد، اما در بیشتر موارد استفاده ما از آنها تنها جنبه تفریحی دارد. این کارها می تواند شما را از برنامه های روزانه تان منحرف کند. بنابراین، تمرکز برای تکمیل یک کار بسیار مهم است و بعد از آن حرکت به سمت هدف و عملی کردن آن.

از سلامتی خود مراقبت کنید
یک رژیم غذایی مناسب برای دانشجویان بسیار اهمیت دارد. اکثر آنها به دلیل مشغله های کاری و درسی زمان لازم برای آشپزی ندارند و اکثرا از غذاهای حاضری و بیرون از خانه استفاده می کنند که این ممکن است به سلامتی آنها ضرر برساند. در طول امتحان ها انرژی زیادی را مصرف  می کنید و از این رو، مقدار مناسب مواد مغذی برای شما بسیار ضروری و حیاتی است و باعث می شود انرژی لازم برای سایر امور را داشته باشید.