امروز : سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷
خواص خرمالو
سلامتی

خرمالو چه خاصیتی دارد؟

105بازدید

خرمالو یک میوه هزار ساله با طعم خوشمزه و ظاهری زیبا است. حال که فصل پاییز فرا رسیده این میوه خوش رنگ و خوش طعم در ویترین مغازه‌ها جا خوش کرده است. خرمالو که به آن Persimmon  می گویند در زبان یونانی به معنی میوه خدایان است؛ در واقع یک توت berry، بزرگ و کروی است با یک پوست براق و نازک که رنگ آن با توجه به میزان خام یا پخته بودن میوه به رنگ‌های زرد تا نارنجی می‌باشد.

این میوه‌های شیرین به خاطر عطر، طعم شیرین و عسلی بودن آن، معروف و محبوب شده است. در این میان گونه‌های مختلفی از این میوه در جهان وجود دارد. در ایران بیشتر از خرمالو ژاپنی استفاده می‌شود که به آن خرمالو آسیایی نیز می گویند. خرمالو ژاپنی مزه شیرین و گس دارد و باید صبر کنیم تا کامل پخته شود، در غیر این صورت مزه گس آن بیشتر خواهد شد.. این میوه در نواحی گرم و مرطوب بهتر رشد می‌کند و مقاومت بالاتری دارد.

طبع خرمالو گرم است یا سرد؟
خرمالو دارای طبع گرم و تر است.غذاهای گرم باعث بهبود جریان خون و نگهداری گرمای بدن می شوند بنابراین برای فصل پاییز بسیار مناسب هستند.  این میوه  در حد تعادل برای همه افراد سرد مزاج و گرم مزاج مناسب است، البته بهتر است با توجه به مزاج خود  از مقدار معینی از این میوه استفاده نمایید.

ارزش غذایی خرمالو

خواص خرمالو

اگر چه اندازه این میوه پاییزی کوچک است اما سرشار از مواد مغذی است. یک عدد خرمالو به طور متوسط با ۱۶۸ گرم وزن دارای ارزش غذایی زیر می‌باشد:

کالری: ۱۱۸

کربوهیدرات: ۳۱ گرم

پروتئین: ۱ گرم

چربی: ۰.۳ گرم

فیبر: ۶ گرم

ویتامین A: 55 درصد از RDI

ویتامین C: 22 درصد از RDI

ویتامین E: 6 درصد از RDI

ویتامین K: 5 درصد از RDI

ویتامین B6: 8 درصد از RDI

پتاسیم: ۸٪ از RDI

مس: ۹٪ از RDI

منگنز: ۳۰٪ RDI

علاوه بر این خرمالو منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، منیزیم و فسفر است. این میوه‌های رنگارنگ کم کالری هستند و فیبر فراوان دارد و باعث می‌شود غذای مناسبی برای کاهش وزن باشند. با خوردن یک عدد خرمالو بیش از نیمی از نیاز شما به مصرف ویتامین A، رفع خواهد شد، ویتامین مهم محلول در چربی که برای عملکرد ایمنی، بینایی و رشد جنین بسیار مناسب است.

علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی، خرمالو حاوی مجموعه‌ای گسترده از ترکیبات، از جمله تانن ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. برگ‌های میوه خرمالو نیز دارای ویتامین C، تانن ها و فیبر هستند و به عنوان یک چای مفید در چای درمانی‌ها تجویز می‌شوند.

منبع عالی آنتی اکسیدان های قوی
خرمالو حاوی ترکیباتی است که خواص آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان هایی که با مقابله با استرس اکسیداتو، با بیماری‌هایی مزمنی مانند بیماری هلی قلبی، دیابت، سرطان و آلزایمر مقابله خواهند کرد. خوشبختانه مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. این مواد آنتی اکسیدانی به غلظت بالا در پوست و گوشت خرمالو وجود دارد.

خرمالو غنی از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند بتا کاروتن، است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات روشن رنگ یافت می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، رژیم‌های غنی با بتا کاروتن بالا، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، سرطان کولورکتال و بیماری متابولیکی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مطالعه که در جامعه آماری ۳۷۰۰۰ نفری انجام شد، نشان داد که افراد با مصرف بالای بتاکاروتن در رژیم غذایی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی در بدن خود کاهش می‌دهند.

کاهش بیماری‌های قلبی
بیماری قلب علت اصلی مرگ در سراسر جهان است و منجر به مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود. خوشبختانه، با کاهش عوامل خطر، مانند رژیم غذایی مناسب، می‌توان از انواع بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد. ترکیب قدرتمند از مواد مغذی موجود در خرمالوها، به سلامت قلب کمک می‌کند. خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدها، از جمله کورستین و کومپفرول است. مصرف رژیم غذایی با فلاونوئیدها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود که در چندین مطالعه اثبات شده است.

به عنوان مثال، در یک مطالعه که بیش از ۹۸۰۰۰ نفر شرکت کردند، افرادی که در رژیم غذایی خود از فلاونوئیدها استفاده می‌کردند، مرگ و میر ناشی از ناراحتی قلبی در آنها ۱۸٪ کاهش یافته است. رژیم‌های غذایی با غذاهای غنی از فلاونوئید می‌توانند با کاهش فشار خون، کاهش LDL کلسترول بد و کاهش التهاب، از سلامت قلب حمایت کنند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که اسید تانیک و اسید گالیک، هر دو در خرمالو یافت می‌شوند، که باعث کاهش فشار خون و در نتیجه سلامت بهتر قلب خواهد شد.

کاهش التهاب
شرایطی مانند بیماری قلبی، آرتریت، دیابت، سرطان و چاقی همه با التهاب مزمن در ارتباط هستند. شما با مصرف مواد طبیعی می‌توانید به کاهش التهاب کمک کنید. خرمالو یک منبع عالی از ویتامین C آنتی اکسیدان قوی است در واقع با مصرف یک عدد خرمالو ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین رفع خواهد شد.

ویتامین C با محافظت از سلول‌ها؛ از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و مانع از التهاب بدن می‌شود. علاوه بر این رژیم غذایی دارای ویتامین C باعث کاهش خطر بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های قلبی، سرطان پروستات و دیابت خواهد شد. خرمالو نیز حاوی کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و ویتامین C، و آنتی اکسیدان قوی است که با التهاب در بدن بدن مبارزه می‌کند.

خرمالو سرشار از فیبر
کلسترول بیش از حد، به ویژه کلسترول بد LDL می‌تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد. غذاهایی که دارای فیبر محلول هستند مانند میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به کاهش میزان کلسترول بالا کمک کنند. خرمالو یک میوه با فیبر بالا است که باعث پایین آمدن سطح کلسترول LDL می‌شود.

فیبر نیز برای حرکت منظم روده اهمیت دارد و می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. غذاهای غنی از فیبر حاوی چرخه آهسته، هضم کربوهیدرات و جذب قند هستند که به کاهش قند خون کمک می‌کند. طبق مطالعه‌ای که در ۱۱۷ بیمار مبتلا به دیابت انجام شد، تحقیقات نشان داد که افزایش مصرف فیبر غذایی محلول باعث بهبود قابل توجهی در میزان قند خون می‌شود.

علاوه بر این، فیبر به تغذیه باکتری‌های “خوب” در روده کمک می‌کند، که می‌تواند بر گوارش و به طور کلی سلامت شما تأثیر مثبتی داشته باشد.

بهبود بینایی با خرمالو
خرمالو سرشار از مقدار زیادی از ویتامین A و آنتی اکسیدان ها است که برای سلامت چشم حیاتی هستند. در واقع، یک خرمالو ۵۵٪ از میزان توصیه شده مصرف ویتامین A را برای شما به ارمغان می‌آورد. ویتامین A از عملکرد چشم و قرنیه حمایت می‌کند. علاوه بر این، یکی از اجزای ضروری برای دید بهتر چشم است.

خرمالو همچنین حاوی لوتئین و زاکسنتین هستند که آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی هستند که بینایی سالم را ارتقا می‌بخشد. رژیم‌های غذایی غنی از لوتئین و زاکسنتین ممکن است خطر بیماری‌های خاص چشمی مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، بیماری‌ای که روی شبکیه تأثیر می‌گذارد و باعث از بین رفتن دید می‌شود، کاهش دهد.

مناسب برای پوست

خواص خرمالو

خرمالو علاوه بر مصارف مفید و کاربردی که برای سلامتی بدن دارد، می‌تواند پوستتان را بهبود ببخشد، و پوستتان را نرم کند. شما حتی می‌توانید از این میوه خوشمزه به عنوان ماسک صورت نیز استفاده کنید. این ماسک برای پوست‌های خشک بسیار مفید است. برای تهیه آن یک چهارم لیوان خرمالوی له شده، روغن بادام شیرین، خیار با پوست را در غذاساز بریزید و مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب ملایم بشویید خواهید دید که پوستتان نرم می‌شود.

یک میوه خوشمزه و مناسب هر رژیم
خرمالو را می‌توان تازه، خشک و یا پخته شده خورد و به طور معمول در سراسر جهان در انواع ژله‌ها، نوشیدنی‌ها، کیک‌ها، کره و پودینگ استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این میوه خوشمزه به عنوان میان وعده استفاده کنید. علاوه بر این این میوه می‌تواند دسرهای شما را خوشمزه‌تر کند و به کیک‌های شما مزه جدیدی بدهد.

شیر خرمالو

خواص خرمالو

یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید با این میوه فراهم کنید شیر خرمالو است، برای تهیه این نوشیدنی خوشمزه پاییزی حدود ۴ عدد خرمالوی کاملاً رسیده را پوست بگیرید و با یک لیوان شیر  و چند تکه کوچک یخ داخل مخلوط کن مخلوط کنید، در صورتی که خرمالو شیرین نباشد می‌توانید از مقدار کمی شکر نیز بهره ببرید و یا دو قاشق بستنی وانیلی به آن اضافه کنید. اضافه کردن شکر و بستنی به رژیم غذایی و میزلن کالری که در نظر دارید، بستگی دارد.

مربا خرمالو
یکی دیگر از مصارف خرمالو تهیه مربا خوشمزه و استفاده از آن در وعده صبحانه است. برای تهیه مربا خرمالو بهتر است پوست آن را بگیرید و ان را در غذاساز پوره کنید. پوره را در قابلمه بریزید و اندکی شکر بنا به ذائقه خود به آن اضافه کنید در نظر داشته باشید که میوه خرمالو به اندازه کافی شیرین است و آن را هم بزنید. در ظرف دیگر آب و آرد ذرت را مخلوط کنید و آن را به پوره اضافه کنید و مقداری آب لیمو تازه اضافه نمایید و بگذارید ۱۵ دقیقه با حرارات کم بماند تا مواد غلیظ شود، در حین غلیظ شدن حتماً هم بزنید تا ته نگیرد، بعد از خنک شدن مربای شما آماده است.

خرمالو خشک شده

خواص خرمالو

علاوه بر این می‌توانید این میوه مقوی را برش زده و خشک کنید و سپس از آن در فصل‌های گرم سال، که خرمالو یافت نمی‌شود استفاده نمایید. همچنین در مواردی که به مسافرت و یا کوهنوردی می‌روید و نمی‌توانید بار زیادی به همراه داشته باشید از این میوه‌های خشک بهره ببرید.

کلام آخر…
خرمالو یک میوه شیرین، پر از ویتامین، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات مفید است. این میوه سلامت قلب شما را بیشتر می‌کند، التهاب بدنتان را کاهش داده و بینایی‌تان را بهبود می‌بخشد. این میوه بر روی گوارش و سیستم گوارشی‌تان نیز تأثیر مثبت می‌گذارد و ماسک آن می‌تواند پوستتان را نرم و لطیف کند. حتی از برگ‌های آن نیز می‌توانید به عنوان دمنوش استفاده کنید. این میوه خوشمزه با هر غذایی جفت می‌شود و قابل استفاده از در انواع دسرها است، بنابراین با تمام مزایایی که این میوه برای شما دارد بهتر است هرگز او را فراموش نکنید و آن را در رژیم غذایی خود نگه دارید.

منبع:

www.healthline.com

ارسال پاسخ