دستگاه اسکن اثر انگشت سیار

دستگاه اسکن اثر انگشت، از جمله تکنولوژی های جدیدی است که در زمینه های مختلفی به کار گرفته می شود، به عنوان مثال در امور قضایی و تشکیل پرونده ، ورود به سیستم رایانه‌ها یا تلفن همراه، کنترل اقامت های افراد در کشورهای دیگر، دستگاه‌های حضور غیاب کارکنان در شرکت ها و… از اثر انگشت برای تشخیص هویت استفاده می شود، از آنجا که شیارهای موجود در انگشت های هر انسانی منحصر به فرد است، نتایج حاصل می تواند به عنوان یک منبع موثق قلمداد شود. با توجه به ماهیت این تکنولوژی، از آن در امور امنیتی و مراکز پلیس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب می خواهیم در مورد دستگاه اسکن اثر انگشت سیار حرف بزنیم که به پلیس این امکان را می دهد که در خیابان در کمتر از یک دقیقه هویت افراد را شناسایی کند.

به تازگی نوعی سیستم اسکن اثر انگشت در حوزه جرم شناسی معرفی شده است که افسران پلیس با استفاده از این گجت در کمتر از یک دقیقه مجرم را در صحنه جرم شناسایی می کنند. این دستگاه شامل یک اسکنر کوچک است که به گوشی هوشمند متصل می شود و با استفاده از نوع جدید از درگاه خدمات بیومتریک، در میان سوابق پلیس و همچنین پایگاه داده مهاجران، اسکن مورد نظر را جستجو می کند. مرکز پلیس واقع در لندن این فناوری را به کار گرفته است و به زودی ۲۵۰ عدد اسکنر دیگر را به افسران پلیس خود تحویل می دهد. ایان ویلیامز بازرس ارشد می گوید: “این دستگاه از طریق وایفای به گوشی همراه متصل می شود و ما برای اولین بار می توانیم افراد را از طریق اسکن اثر انگشت و جستجوی در پایگاه داده، در خیابان شناسایی کنیم. از این طریق ما می توانیم به تصاویر دسترسی داشته باشیم، در واقع تمام پرونده های موجود PNC (سیستم کامپیوتری پلیس بین الملل) در اختیار ما قرار دارد و ما در خیابان به راحتی می توانیم هویت مجرم را شناسایی کنیم. در همان لحظه که اثر انگشت اسکن می شود، تمام داده های موجود در PNC بررسی شده و در کمتر از یک دقیقه تمام اطلاعات نمایش داده می شود.”. در این صورت افراد بدون اینکه به مرکز پلیس منتقل شوند، در خیابان احراز هویت می شوند و سوابق آنها بررسی می شود. با استفاده از این تکنولوژی فرایند شناسایی یک راننده کامیون که در حالت عادی در مدت زمان ۴ ساعت انجام شد، در مدت ۱۰ دقیقه تمام اطلاعات او استخراج شد و حکم جلب وی صادر گشت. اطلاعات و اسکنی که توسط این دستگاه انجام می شود در هیچ پایگاه داده ای ثبت نخواهد شد. بنابراین شهروندانی که این پروسه بر روی آنها انجام می شود، در صورتی که جرم آنها اثبات شود، سابقه دار نخواهند شد. در واقع این دستگاه نوعی کانال برای جستجو در پایگاه داده است و اطلاعاتی در آن ذخیره نمی شود.

واضح است که باکارگیری این نوع تکنولوژی، عملکرد پلیس ارتقا می یابد و فرایند شناسایی مجرمان را تسریع بخشیده و در صورت اجرا آن زمان زیادی صرفه جویی می شود،
David Higgens, 2018

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.