آشنایی با ورزش مفید شنا

امروزه رشته های وابسته به آب طرفداران بسیاری را به سمت خود جلب کرده اند. این رشته ها به چندگروه اصلی تقسیم می شوند، تعدادی از این رشته در داخل آب انجام می شود مانند شنا، شیرجه، واترپلو و … بعضی از آنها مانند قایقرانی، جت اسکی، ماهی گیری بر روی آب و برخی دیگر مانند غواصی غار، غواصی عمیق، فوتبال زیر آب و… در زیر آب اجرا می شوند.

در این مطلب می خواهیم به رشته پرطرفدار و قدیمی شنا بپردازیم که از زمان های بسیار قدیم مورد توجه همگان بوده است. شنا ورزشی است که هم به صورت انفرادی و هم به صورت تیمی برگزار می شود. شما می توانید با دوستانتان این ورزش را انجام دهید و در کنار آنها لذت ببرید. بر اساس آخرین گزارش سرشماری ایلات متحده، شنا سومین رشته محبوب میان فعالیت های ورزشی است، و در مبحث تناسب اندام به عنوان دومین رشته مفید اعلام شده است. شنا ورزشی است که به گروه سنی خاص و جنسیتی خاصی اختصاص ندارد، شما می توانید از سنین بسیار کم تا ۹۰ سالگی تان از شنا کردن لذت ببرید. در واقع این ورزش مختص تمام طول زندگیتان است، برخلاف فوتبال که تنها تا قبل از یک سن خاص، می توانید آن را به صورت حرفه ای انجام دهید.

در صورتی که بخواهید این رشته را به صورت حرفه ای انجام دهید باید ابعاد استخر و عمق آن متناسب با استاندارد های فدراسیون بین المللی شنا باشد، همچنین در مسابقات رکورد گیری دما آب نیز اهمیت دارد. اما برای شروع آن به صورت غیرحرفه ای به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز ندارید و می توانید با یک دست لباسِ شنا، شروع کنید و متناسب با بودجه خود حوله، کلاه، عینک، بینی گیر و گوش گیر و … تهیه کنید.

ورزش شنا به طور کلی به ۴ دسته تقسیم می شود: شنای قورباغه، کرال سینه، کرال پشت، شنای پهلو.

۱. افرادی که دارای مشکلات زانو هستند بهتر است شنا قورباغه را انجام ندهند، در این نوع شنا دست ها به سمت جلو حرکت می کند و هنگامی که کاملا باز شد، فشار پا به آب آغاز می شود، قبل از اینکه این حرکت را تکرارکنید باید بدنتان را به سمت جلو فشار دهید تا بتوانید سرعتتان را بیشتر کنید.

۲. در شنای کرال سینه شانه‌ها باید با آب در یک خط قرار بگیرند، و حرکت‌های دست‌ها و پاها باید با هم انجام شود. دست‌ها از سینه دور شده و به دورِ بدن می‌گردد و بعد دوباره به جای اولیه بازمی‌گردد.

۳. کرال پشت نوعی شنا است که در آن بدن به شکل افقی به پشت به موازات سطح آب قرار می‌گیرد و سر تا گوش‌ها داخل آب است و پاها به حالت ضربدر به آب ضربه می‌زنند.

۴. در شنای پهلو همان طوری که از نامش پیداست شناگر در حالی که به پهلو بر روی آب شناور است شنا می نماید در این نوع شنا، شناگر کمتر خسته می شود و به همین علت است که ناجیان غریق برای حمل غریق هایی که مسافت آنها با خشکی زیاداست از این نوع شنا استفاده می نمایند.

ورزش شنا تاثیرات قابل توجه ای بر زندگی افراد دارد که در این قسمت به آن اشاره می کنیم:
هنگامی که در حال شنا هستیم تا میزانی تاثیر جاذبه زمین کم می شود، فشار وارد شده بر مفاصل و استخوان کاهش یافته و بدن در حالت آرامش قرار می دهد. اگر آب استخر گرم باشد، ماهیچه ها آرام تر و ریلکس تر می شوند، و باعث می شود انعطاف پذیری بدن در حرکات کششی بیشتر شود. اگر شما به ورزش های مانند دوچرخه سواری، وزنه برداری و یا دو میدانی می پردازید، شنا کردن باعث سم زدایی از بدن شما می شود و درد عضلات شما را کاهش می دهد. حتی فیزیوتراپ برای بسیاری از بیمارانش به منظور درمان سریع تر شنا تجویز می کند. مثلا افرادی دچار بیماری های ارتریت (التهاب مفاصل) هستند با شنا کردن وضعیت بهتری پیدا می کنند. شنا حتی با تقویت ریه و قدرت تنفس باعث بهبود در بیماران مبتلا به آسم می شود.

شما حتی می توانید با شنا کردن کالری بسوزانید، با یک ساعت شنا کردن۵۰۰ کالری شما سوزانده می شود، شنا سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و این عمل تا بعد از خارج شدن از استخر نیز ادامه دارد. در واقع یک ورزش هوازی نهان است که در صورتی که به درستی انجام شود به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر تاثیرات جسمانی از نظر روحی و روانی نیز بر افراد تاثیر می گذارد و میزان استرس آنها را کم می کند.

با شنا کردن شما تنفس خود را مدیریت می کنید، تقاضا بدنتان برای اکسیژن بیشتر می شود و این باعث سخت کار کردن عضلات شما می شود، شنا قلب شما را تقویت می کند و باعث می شود قلب خون بیشتری را پمپاژ کند و در نتیجه گردش خون شما بیشتر می شود. این کار به طور کلی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

با شنا کردن حرکات بدن شما هماهنگ تر می شود، بیش از دو سوم عضلات در هنگام شنا درگیر می شوند، پاها بازوها، تنه، سر و تمام عضلات سعی می کنند به صورت هماهنگ با هم حرکت کنند.

بیشتر ما در دوران کودکی با پشت خمیده راه می رفتیم ،شنا می تواند موقعیت ستون فقرات و مفاصل شما را تقویت کند، و بدن شما را در شرایط استاندارد قرار دهد. شنا ورزشی است که اعتماد به نفس را بالا می برد.

در انتها چند توصیه کوتاه برای افرادی که شنا را به تازگی شروع کردند ذکر می کنیم:
• به هیچ عنوان نفس خود را حبس نکنید، اگر این کار بیش از اندازه و توان خود انجام دهید در ریه های شما کربن دی اکسید تولید می شود، و این برای بدن شما خطرناک است.

• آرامش خود را حفظ کنید، شما نمی توانید با آب مبارزه کنید چون همیشه او پیروز خواهد شد. پس بهتر است بدن خود را به آب بسپارید و با قدرت در جهت جلو حرکت کنید.

• صاف بایستید. قبل از اینکه وارد آب شوید صاف باستید و به سمت جلو نگاه کنید. گردن شما باید در مسیر ستون فقرات شما قرار گیرد و صورتتان رو به جلو باشد.

• چرخش زیباست اما بیش از اندازه نچرخید. چرخش در آب یک اثر هنری به وجود می آورد و بسیار زیباست اما راز این زیبایی این است که بیش از اندازه بدن خود را نچرخانید. اگر پایین استخر را صفر درجه و کنار استخر را نود درجه در نظر بگیریم، بدن شما نباید بیش از ۴۵ درجه از هر دو طرف تجاوز کند.

• تا زمانی که به صورت حرفه ای آموزش ندیده اید در قسمت های عمیق استخر نروید.

• تمام آموزه های خود را مرور کرده و با آرامش آن را پیاده کنید. در این راستا می توانید از مربی و یا غریق نجات کمک بگیرید.

• قبل از ورود به استخر و بعد از آن، تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید و از حوله مخصوص به خود استفاده کنید و اگر بیماری واگیرداری دارید به استخر نروید.

2 نظرات
  1. فروشگاه اینترنتی فکرآفرین می گوید

    ممنون از مطالب خوبتون.

  2. مبل سلامی می گوید

    من عاشق ورزشم واقعا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.