فراموشی به اندازه یادآوری مهم است

اغلب مطالعات در زمینه علوم اعصاب، بر اهمیت یادآوری تاکید می کنند، یادآوری و حافظه می تواند در بسیاری از موارد برای مفید باشد و باعث پیشرفت ما شود. اما اخیرا مطالعات جالبی در مورد اهمیت فراموش کردن به چاپ رسیده است که در آن ها نشان می دهد که فراموشی به اندازه یاداوری و به خاطر سپردن، اهمیت دارد. بهتر است ذهن ما برخی از امور را از درون خود پاک کند تا ما بتوانید به صورت طبیعی به زندگی خود ادامه داده و تصمیمات منطقی تری بگیریم.

در ابتدا مکانیسم “فراموش کردن” را تشریح می دهیم. در این مطلب نمی خواهیم در مورد بیماری های مانند آلزایمر و یا ضربه ناگهانی و شدید به مغز حرف بزنیم، در واقع هدف ما ارزیابی فراموشی طبیعی در ذهن است. یکی از عواملی که باعث فراموشی می شود گذر زمان و دور شده از مسائل و شرایط مورد نظر است، اطلاعات در طول زمان در ذهن تخریب می شوند، مثلا خاطرات ما از جشن تولد ۷ سالگی مان به مرور کمرنگ تر شده و ممکن است در ۴۰ سالگی تعداد اندکی از صحنه های آن را به خاطر بیاوریم. از نظر فیزکی این تغییرات در نورون ها به وجود می آید و شاید در طول زمان اتصالات بین آنها از بین برود. محیطی که در آن زندگی می کنیم و کسانی که با آنها در ارتباط هستیم نقش بسیار مهمی در فراموش کردن و یا یاداوری مسائل ایفا می کنند، در واقع ذهن سعی می کند با توجه به محیطی که در آن قرار دارد خاطراتی را حفظ کند که در پیشرفت در زندگی و رسیدن به راه های جدید و مسائل نو تاثیرگذار باشد. به طور کلی در ذهن ما محدودیت های وجود دارد . برخی اطلاعات باید از بین بروند. خاطرات به سرعت در حال ذخیره سازی در ذهن مان است، اگر بخواهیم تمامی این خاطرات را در ذهن نگه داریم، غیرممکن است چیزهای جدید یاد بگیریم، مغز احتیاج دارد برخی از این رویداد ها را پاک کند تا بازیابی شده و بتواند بهتر تصمیم گیری کند.

همانطور که در فیلم زیبای ” درخشش ابدی یک ذهن پاک: Eternal Sunshine of the Spotless Mind” به این موضوع پرداخته شد. داستان این فیلم به این گونه است که افراد به کلینیک دکتر هاروارد مراجعه می کنند تا حافظه آنها پاک شود تا بتوانند زندگی بهتر و جدید تری شروع کنند،تکنیسینهای کلینیک ابتدا مکانِ خاطرات مورد نظر را، که به صورت لکه‌های روشنی روی مغز نمودار می‌شود، شناسایی کرده و سپس به محو کردن آن لکه‌های نور می‌پردازند. در واقع این افراد می خواهند با ذهن پاک تر زندگی جدید تری آغاز کنند. البته این فیلم زمینه علمی تخیلی دارد و در دنیای واقعی امکان پذیر نیست. اما در ذهن ما انسان ها نیز به صورت طبیعی اموری به فراموشی سپرده می شود تا راحتر بتوانیم زندگی کنیم و تصمیمات مهمی اتخاذ کنیم.

در برخی موارد بهتر است جزئیات نامناسب و بی اهمیت فراموش شود و به جای تمرکز بر مسائل بی اهمیت بر مواردی تمرکز کنیم که تصمیم گیری ما را بهبود می بخشند. طبق مطالعه ای که در بیمارستان کودکان در تورنتو انجام شد، فراموشی باعث می شود مغز شما بهتر تصمیم بگیرد و راحت تر فکر کند. در واقع فراموشی باعث کاهش تاثیر اطلاعات قدیمی در تصمیم گیری بر اساس حافظه می شود و باعث می شود افراد با انعطاف پذیری بیشتری تصمیم بگیرند.

اگر ذهن انسان همه خاطرات و اتفاقات را در خود نگه می داشت، چه اتفاقی می افتاد؟؟ برخی از افراد از این اختلال رنج می برند و نمی تواند رویداد های تلخ گذشته خود را فراموش کنند، به همین دلیل دچار افسردگی و اختلال استرس بعد از سانحه می شوند. اگر ما نتوانیم به مرور این خاطرات تلخ را فراموش کنیم چگونه می توانیم به زندگی خودمان ادامه دهیم؟ پس فراموشی در بسیاری از موارد برای بدن مفید است و اهمیت آن اندازه یاداوری است.

هدف واقعی حافظه بهینه سازی تصمیم گیری است، حافظه خوب و سالم همه مسائل را ذخیره نمی کند. حافظه خوب، شما را هوشمند تر می کند و این امکان را برای شما به وجود می آورد با توجه به شرایط تصمیم گیری کنید و یکی از جنبه های مهم آن این است که بتوانبد اطلاعاتی را فراموش کنید.

1 نظر
  1. […] بیشتر بخوانید: فراموشی به اندازه یادآوری مهم است […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.