عوارض زیاده روی در مصرف شکر

همه ما طعم شکر را دوست داریم، بیشتر مواد غذایی که مصرف می کنیم حاوی شکر است، از انواع قهوه ها تا کیک و نان، همه در مواد اولیه خود مقداری شکر دارند. اما ایا واقعا در مورد مضرات شکر اطلاعی دارید، آیا می دانید مصرف چه مقدار شکر در روز مورد تایید متخصصان تغذیه می باشد. مصرف بیش از اندازه شکر می توان انواع بیماری های مانند دیابت و حملات قلبی را در بدن انسان بیشتر کند. در این مطلب می خواهیم چند دلیل برای شما ذکر کنیم تا نشان دهیم که شکر بسیار مضرر است.

۱. اعتیاد آور
مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، نشان داد که شکر بیشتراز کوکائین اعتیادآور است. مصرف بیش از اندازه آن می تواند اثراتی مشابه با اعتیاد به کوکائین، مانند تغییر خلق و خو را داشته باشد، در واقع لذتی که در خوردن شکر در فرد ایجاد می شود باعث می شود تا فرد در جستجوی شکر باشد.

۲. افزایش وزن
همه ما فکر می کنیم چربی ها و روغن ها باعث چاقی ما می شوند، اما دلیل اصلی اضافه وزن شکر می باشد. فرکتوز موجود در قند، توسط کبد متابولیزه (سوخت و ساز) می شود، و به چربی تبدیل می شود. در واقع خوردن مقادیر زیاد شکر به کبد چرب و اقسام مشکلات جدی منجر می‌شود. مطمئن باشید این فروکتوز اضافی نتیجه‌ی خوردن میوه‌ی زیاد نیست و در اثر خوردن شیرینی‌های مصنوعی حاوی شکر به‌وجود می‌آید.

۳. خستگی
مصرف بیش از اندازه مواد قندی باعث می شود میزان قند خون شما افزایش یابد، و در نهایت احساس خستگی داشته باشید. وقتی چنین حالتی در شما به وجود می آید سعی می کنید با مصرف مواد کافئین دار خستگی خود را از بین ببرید، در واقع مواد غذایی مانند هروئین، کوکائین؛ دوپامین و اندروفین را تحریک می کنند و باعث کمبود غذایی می شوند. در واقع شما با مصرف شکر، نمی توانید مواد مغذی دیگری را به اندازه کافی دریافت کنید و بدن شما دچار کمبود مواد مغذی می شود.

۴. کوتاه کردن عمر
قند باعث چاقی و مریضی می شود و طول عمر انسان را کاهش می دهد.

۵. گرسنگی
وقتی شکر مصرف می کنید، میزان قند خون شما افزایش می یابد، و بدن شما به سرعت می خواهد تعادل را ایجاد کند، انسولین آزاد می شود و قند به عنوان چربی ذخیره می شود، و شما گرسنه تر می شوید.
مصرف بیش از حد قند و شکر مقاومت در برابر هورمون لپتین را موجب می شود. لپتین از سلولهای چربی ترشح می شود. هر چقدر چربی بیشتری در بدن موجود باشد لپتین بیشتری ترشح می شود. مقاومت در برابر این هورمون و جلوگیری از ترشح آن، باعث زیاده روی در خوردن غذا می شود که در نهایت چاقی را در پی دارد.

۶. تغذیه سلول های سرطانی
محققان دریافتند که مولکول های شکر در اطراف سلول های سرطانی تجمع می کنند، در واقع شکر به رشد سلول های سرطانی و بدخیم کمک می کند.

۷. بیماری
شکر سیستم ایمنی بدن را تهدید می کند و باعث می شود بدن به بیماری های مختلفی دچار شود. علاوه بر بیماری های مانند دیابت و حملات قندی، باعث افسردگی، آلزایمر و آلرژی غذایی شده و میزان فشار خون فرد را بالا می برد. طبق مطالعاتی که در آکادامی مغز و اعصاب آمریکا انجام شد میزان مصرف شکر می تواند بر از دست دادن حافظه تاثیر داشته و به مرورو کارکرد مغز را مختل کند.

۸. هزینه های بیشتر
مصرف شکر نه تنها سلامتی انسان را تهدید می کند، مشکلات اقتصادی نیز به همراه دارد. بسیاری از کشورها با کمبود شکر مواجه هستند و آن را وارد می کنند و تاثیر بدی بر اقتصاد کشور دارد. علاوه بر این قند موجب بیماری های جدی می شود و هزینه مراقبت های بهداشتی آن بسیار زیاد است. بنابراین مصرف شکر به صورت غیر مستقیم می توانمد بر اقتصاد کشور ضرر برساند.

۹. بزرگ شدن شکم
هنگامی که شکر توسط کبد پردازش می شود، شکر اضافی بدن به چربی شکمی تبدیل می شود. بنابراین اگر می خواهید از دست این چربی های اضافه در شکم و پهلو های خود رها شوید، میزان مصرف شکر خود را کاهش دهید.

۱۰. خرابی دندان ها
باکتری های موجود در دهان، از شکر تغذیه می کنند و شانس پوسیدگی دندان را بسیار افزایش می دهند، بنابراین برای داشتن دندان های سالم بهتر است میزان مصرف شکر خود راکنترل کنید.

۱۱. تغییرات خلقی
هنگامی که شکر بیش از اندازه مصرف می کنید، انسولین در بدن آزاد می شود تا شکر اضافی را دفع کند، آزاد شدن انسولین می تواند بر سایر هورمون های بدن تاثیر گذاشته و میزان آنها را کم و زیاد کند و از این طریق باعث تغییرات خلق و خویی شود.

۱۲. بیماری پوستی
در واقع بین مصرف شکر و سلامت پوست رابطه عکس وجود دارد. بنابراین اگر جوانیِ پوستان برای شما اهمیت دارد و می خواهید از چین و چروک روی پوستان جلوگیری کنید بهتر است میزان مصرف قند را کاهش دهید.

۱۳. خطری برای کودکان
مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی قند دار می تواند برای سلامتی کودکان مضر باشد و بر میزان یادگیری آنها تاثیر منفی بگذارد، پس اگر به فکر سلامتی فرزندانتان هستید بهتر است این ماده را از رژیم غذایی آنها حذف کنید.

شما ممکن است بسیاری از مواد غذایی را تهیه کرده و با توجه به نوع آنها فکر می کنید که این مواد غذایی بسیار مفید هستند. اما وقتی بر روی بسته این مواد غذایی مانند ماست و غلات را نگاه می کنید می بینید که مقدار قابل توجهی شکر در آنها وجود دارد. بنابراین قبل از خرید هر ماده غذایی از میزان شکر آن مطلع شوید. ممکن است شما این جدول را در پشت بسته مواد غذایی بررسی کنید و با نگاه اول متوجه آن نشوید، چون قند بااصطلاحات مختلفی مانند کریستال، فروکتوز، کنسانتره آب میوه، گلوکز و … بیان شده است و در واقع این مواد حاوی قند می باشد.
بهتر است با متخصص تغذیه خودتماس گرفته و از او مقدار مجاز مصرف شکر را جویا شوید. به صورت طبیعی یک انسان بالغ مجاز است تا ۲۴ گرم قند در روز مصرف کند، اما بهتر است بدانید که شما با خوردن یک بسته ماست ، ۲۶ گرم قند دریافت می کنید و این آمار بسیار نگران کننده می باشد.
دراین راستا بهتر است مستند ” Sugar Coated” رادر شبکه Netflix تماشا کنید تا با این ماده مضرر بیشتر آشنا شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.