برنامه لایت (Lite) چه نوع برنامه ای است؟

اگر شما یکی از کاربران سیستم عامل اندروید هستید، به احتمال زیاد با نسخه های لایت (Lite) برخی از برنامه ها برخورد داشته اید. این برنامه ها، در واقع نسخه دستکاری شده برنامه اصلی هستند. نسخه لایت یک برنامه؛ در واقع نسخه ای کم حجم و سبک است که شما می توانید با استفاده از اینترنت کم سرعت از این برنامه ها بهره ببرید و داده های اینترنتی شما به مقدار کمتری مصرف شود. در این مطلب می خواهیم در مورد این نوع برنامه ها بیشتر حرف بزنیم و دلیل انتشار آن توسط شرکت ها را متوجه شویم.

اغلب برنامه های محبوب و کاربردی دارای نسخه لایت می باشند. شرکت های بزرگی مانند گوگل، فیس بوک و توئیتر سعی کردند از این طریق، برنامه ها خود را در دسترس کاربران تمام نقاط کره زمین قرار دهند.

این نسخه های رسمی “Lite” به طور کلی برای استفاده در کشورهایی با سرعت اینترنت کم طراحی شده اند. آنها سرعت و استفاده از داده ها را پایین می آورند، با حذف ویژگی های اضافی که افراد در اتصال های کندتر قادر به استفاده از آن ها نخواهند بود، باعث می شوند تا با سرعت بیشتری به آناین برنامه ها دسترسی داشته باشیم. اما این برنامه ها می توانند مورد استفاده کاربران معمولی نیز قرار گیرند.

این نسخه ها در اندازه های کوچک ارائه شده و تمامی عملکرد های برنامه اصلی را ارائه می دهند مصرف اینترنت این برنامه ها بسیار کم است و با اتصال به اینترنت کم سرعت به راحتی کار می کنند.

نرم افزار Lite به طور عمده در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور راه اندازی می شود. برنامه های Lite برای گوشی های هوشمند قدیمی نیز مفید هستند. از آنجا که گوشی های قدیمی فضای ذخیره سازی کمتری دارند ، کاربران با استفاه از این برنامه می توانند در این فضاها صرفه جویی کنند. برنامه کم حجم هستند و در نتیجه فضای ذخیره سازی کمتر ، به معنای داشتن فضای بیشتری برای نگه داری محتوا های دیگر مانند عکس ها، اسناد و سایر فایل ها است.

فیس بوک Lite احتمالاً محبوب ترین برنامه Lite است که میلیون ها کاربر در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. فیس بوک و سایر شرکت های بزرگ با سرمایه گذاری در توسعه برنامه های کاربردی لایت؛ این امکان را فراهم می کنند تا طیف وسیع تری از کاربران از برنامه های آنها استفاده کنند و با این کار این شعار را ترویج می دهند که پول مانع از ترویج تکنولوژی نخواهد بود.

فیس بوک ، برنامه فیس بوک Lite را در اوایل سال ۲۰۱۵ راه اندازی کرد . سایز برنامه اصلی فیسبوک بیش از ۸۰ مگابایت است، اما با استفاده از نسخه لایت می توانید از یک برنامه با حجم کمتر ۱ مگابایت استفاده کنید. فیس‌بوک لایت، کلاینت تحت وب فیس‌بوک برای اندروید است. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توان به قابلیت‌های اصلی فیس‌بوک از قبیل دیدن فید اصلی، کامنت‌گذاری، ویرایش پروفایل، آپلود تصاویر، ایجاد آلبوم‌ها، بروزرسانی استاتوس و چت با دوستان دسترسی پیدا کرد.

با استفاده از برنامه های Lite شما قطعاً برخی از ویژگی های برنامه اصلی را به گونه ای دیگر دریافت می کنید. اولین تفاوت مهم بین برنامه Lite و برنامه بومی در رابط کاربری( UI) است. برنامه های Lite به طور کلی یک UI مبتنی بر مرورگر را ارائه می دهند که برای بارگذاری و مصرف کمتر داده های اینترنت مناسب تر و سریع تر هستند.

برنامه اصلی از ظرفیت گوشی و باتری شما به میزان بسیار زیادی استفاده کرده و کَش ها و اطلاعات ناخواسته ای را در آن ذخیره می کند.
البته تمام ویژگی ها و وظایف برنامه ها اصلی در نسخه های لایت نیز وجود دارد اما برخی از ساختار ها و ویژگی های جدید تنها به نسخه اصلی آن محدود می شود و به مرور وارد نسخه لایت خواهد شد.

در این قسمت لیستی از چند برنامه Lite را ارائه می دهیم که بسیار کاربردی هستند:
۱. Facebook Messenger Lite
به طور مثال یک دلیل مهم برای اینکه شما می توانید از Messenger Lite استفاده کنید این است که این برنامه بسیار ساده است و به صورت روزانه و یا زود به زود امکانات خاصی به آن اضافه نمی شود، بنابراین شما با خیال راحت می توانید از نسخه لایت آن بهره ببرید. این برنامه با سرعت بیشتر، از داده های کمتری استفاده می کند. شما هنوز هم می توانید تصاویر را در چت ارسال کنید اما ویژگی های دیگر مانند برچسب ها، جستجو GIF و غیره در دسترس نیست.

۲. Twitter Lite
با استفاده از این نسخه کم حجم می توانید بیشتر قابلیت های مهم و اساسی توئیتر را در اختیار خود داشته باشید. در واقع این برنامه یک نسخه کامل از وب سایت موبایل توئیتر می باشد که در طی چند ماه گذشته ارتقا پیدا کرده و قابلیت های اساسی به آن اضافه شده است.

۳. YouTube Go
با استفاده از این برنامه کم حجم می توانید به راحتی مصرف اینترنت خود را مدیریت کنید، و از تمام ویژگی های اصلی آن بهره مند شوید. ویژگی هایی مانند جست و جو و دانلود ویدئو ها، فیلم ها، ….، به اشتراک گذاری محتوا، بازبینی اولیه ویدئو قبل از دانلود، دانلود و به اشتراک گذاری ویدئو ها با سرعت پایین اینترنت، قابلیت کار با کمترین حافظه و سرعت، قابلیت کار بر روی نسخه های قدیمی تر اندروید (قبل از نسخه. ۴.۱) در این نسخه کم حجم قرار داده شده است.

۴. CleanMaster Lite
این برنامه نسخه کم حجم کلین مستر است و بدون هنگ کردن گوشی و اشغال فضای اضافی می توانند قابلیت های برنامه اصلی کلین مستر را در اختیار شما قرار دهد. حجم آن ۳.۶ مگابایت می باشد و به سرعت اجرا می شود. شما با استفاده از آن می توانید فایل های کش، فایل های جانک باقیمانده و تبلیغاتی، و … را پاک کرده و عملکرد گوشی را ارتقا دهید. این برنامه از طریق ازاد کردن فضای حافظه باعث سرعت بخشیدن به گوشی شما و صرفه جویی در مصرف باتری می شود.

۵. Shazam Lite
Shazam Lite وزن کمتر از ۱ مگابایت دارد و تنها انتظاراتی که شما از نسخه اصلی برنامه دارید را انجام می دهد. تنها کافی است برنامه را باز کنید، به Shazam ضربه بزنید و آهنگ را شناسایی کنید.
به علاوه، برنامه در حالت آفلاین نیز کارایی دارد. به این ترتیب شما می توانید یک آهنگ را حتی زمانی که به اینترنت متصل نیستید، اسکن کنید و بعد، آن را هنگام اتصال به یک شبکه شناسایی کنید.

۶. Google Go
گوگل گو نیز نسخه جدید و کاربری گوگل برای استفاده در کشورها با سرعت اینترنت پایین است. حجم آن کمتر از ۵ مگابایت و بسیاری از قابلیت های برنامه اصلی گوگل را در خود جای داده است.
این نسخه مرورگر دارای سرعت بالا، جست و جو سریع، جست و جو صوتی، یافتن و به اشتراک گذاری گیف، قابلیت تعویض زبان در هر موقعیت، و قابلیت استفاده از تصایر پس زمینه و سفارشی سازی می باشد.

۷. Skype Lite
اسکایپ نسخه Lite، همانند نسخه اصلی به خوبی کار می کند حتی در پهنای باند کم (شبکه های ۲G) نیز ارتباطات را با کیفیت خوب و قابل قبولی ارائه می دهد. این برنامه از هر دو تماس صوتی و تصویری پشتیبانی می کند و تنها ۱۳ مگابایت وزن دارد.

این موارد تنها بخشی از برنامه های لایت موجود در بازار هستند که با کمی جست و جو می توانید به موارد بیشتری دسترسی داشته باشید. البته برخی از برنامه ها نسخه لایت ندارد اما شما به آسانی می توانید از مرور گر سریع و کم حجم Puffin استفاه کرده و به نسخه وب این برنامه ها بروید به طور مثال نسخه وب اینستاگرام در دسترس است و از این طریق می توانید به برنامه اینستاگرام و قابلیت های آن دسترسی داشته باشید بدون آنکه فضای گوشی شما اشغال شده باشد و یا مصرف اینترنت شما بالا رود.

2 نظرات
  1. (: می گوید

    ببخشید اگ liteرو حذف کنیم از گوشی ب اون یکی برنامه هاهم مربوط میشه ک اشکال پیدا کنن؟!

  2. Haji می گوید

    Good

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.