ترس هایی که شما را از رسیدن به شغل رویایی تان باز می دارد

عامل مهمی که باعث می شود آرزو ها خود را نادیده بگیریم، ترس است. بسیاری از ما وقتی به نیمه راه می رسیم و متوجه می شویم این راه، به آمال و آرزو های ما ختم نمی شود، از بازگشت می ترسیم. از اینکه تغییر کنیم و دوباره از نو، مسیر تازه ای را بسازیم.

یکی از این رویداد های مهم که ممکن است از تغییر آن هراس داشته باشیم، شغلمان است. در جامعه امروزی بسیاری از افراد به شغل های مشغول هستند که به آن علاقه ندارند اما به خاطر هزینه ها و وقتی که برای آن صرف کرده اند، حاضر به تغییر آن نمی باشند. این مسئله در علم مدیریت به “فیل سفید” شناخته می شود. فیل سفید استعاره از مواردی است که هزینه زیادی صرف آن شده ولی هیچ گونه سودی برای ما ندارد. البته منظور از سود تنها بعد مالی قضیه نیست، بلکه ممکن است فرد از شرایط فعلی خود راضی نباشد اما به خاطر وقت و هزینه ای که برای آن صرف کرده و ترس هایی که با آن مواجه است، حاضر به تغییر شرایط و حرکت به سمت آمال و آرزو های خود نیست.

در این راه خانواده و افراد مورد علاقه مان ممکن است تحت فشار قرار گیرند و خودمان نیز هزینه های زیادی پرداخته باشیم که باید همه آنها را رها کنیم، همین عوامل باعث می شود که از تغییر هراس داشته باشیم و این ترس مانع از رسیدن ما به آمال و آرزو هایمان می شود.

چه ترس هایی مانع از دستیابی شما به رویاهایتان می شود؟ بهترین و مهم ترین قدم برای مبازره و مقابله با ترس ها، شناخت نوع ترس است، اینکه شما از چه چیزی می ترسید؟ در این مطلب می خواهیم ۱۳ ترس مهم و بزرگ؛ که مانع از رسیدن شما به رویاها و آرزوهایتان می شود را بیان کنیم. اگر ترس های زندگی تان را بشناسید بهتر می توانید با آنها کنار بیایید.

۱. ترس از شکست
ممکن است شما بارها به سمت رویاهایتان حرکت کرده و برای رسیدن به آرزو هایتان تلاش کنید، اما شکست بخورید. مثلا در یک آزمون استخدامی شرکت می کنید و برای آن ماه ها وقت می گذارید اما در آزمون موفق نمی شوید، بنابراین دیگر به سمت این حرفه نخواهید رفت و یا در آزمون مورد نظر قبول می شوید و حرفه ی مورد نظر را به دست می آورید اما بعد از مدتی متوجه می شوید این شغل مورد علاقه تان نیست و سرخورده تر و بی انگیزه تر خواهید شد. اما ترجیح می دهید مسیر وارد شده را تا اخر طی کنید چون از رها کردن آن می ترسید.
زندگی آنطور که برنامه ریزی می کنید پیش نمی رود. شما می توانید آینده و روش های رسیدن به هدفت تان را پیش بینی کنید، اما این اتفاقات را نمی تواند از قبل کنترل کنید. البته با برنامه ریزی و راهکارهای عاقلانه می تواند تا حدودی بر آن و اتفاقات زندگی خود کنترل داشته باشید و تا میزانی با این ترس مقابله کنید. اما این نکته را بدانید که ممکن است همه انسان ها در مسیر خود شکست بخورند آنچه که مهم است پند گرفتن از شکست و تجربه اندوزی است.

۲. ترس از دست دادن
اگر مسیر کنونی خود را رها می کنید و به سمت رویاهایتان می روید؛ ممکن است در آن موقعیت و شرایط جدید موفق نشوید، در این حالت کار و شرایط گذشته خود را نیز از دست داده اید، در واقع شما قبل از حرکت به سمت رویا و شغل مور علاقه تان، به هزینه ها و زمانی که باید صرف آن کنید، می اندیشید و ممکن است این ترس به سراغ شما بیاید که در صورت تغییر، ممکن است بسیاری از دارایی های و زمان و جوانی خود را ازدست بدهید.
این ترس ممکن است تمرکز شما در کار کم کند در واقع شما به جای اینکه به هدف خود و افراد درگیر آن فکر کنید به مسائلی فکر می کنید که ممکن است هیچ گاه اتفاق نیفتد.

۳. ترس از شرمندگی و قضاوت
اگر تصمیم به تغییر گرفته اید و در مراحل اولیه هستید، ممکن است خانواده و دوستانتان برای شما نگران باشند. بنابراین با حرف ها و نصیحت هایشان شما را تحت فشار قرار دهند. اگر به هدف و رویای خود ایمان نداشته باشید ممکن است با این رفتارها اندکی دلسرد شوید و ترس از شکست و شرمندگی بعد از آن مانع ادامه کار شود. در یک خانواده و جامعه واقعی افراد به یکدیگر آسیب نمی زند بلکه از هم حمایت می کنند. بجای اینکه از قضاوت ها و افکار دیگران ترس و واهمه داشته باشید، هدف خود را درک کنید و به آن ایمان داشته باشید این چیزی است که شما را منحصر به فرد می کند. پس اعتماد به نفس داشته باشید و با قدرت به جلو حرکت کنید.

۴. ترس از اتفاقات بد
بله ممکن است هر فعالیتی به شکست مواجه شود اما همانطور که احتمال شکست وجود دارد احتمال پیروزی نیز است. اگر به سمت رویا و شغل خود حرکت کرده اید اما در میان اتفاقات ناگواری گیر افتاده اید به یاد داشته باشید بعد از هر تاریکی، روشنایی است.

۵. ترس از صدمه دیدن
بهترین راه برای مقابله با این ترس این است که با یکدیگر به سمت جلو حرکت کنید و در این راه از کمک کردن و کمک گرفتن غافل نشوید. برخی معتقدند که برقراری ارتباط نزدیک با دیگران می تواند به شما صدمه بزند. اما زندگی بدون ارتباطات بسیار مضرتر از زندگی در روابط است. روابط ممکن است در برخی شرایط شما را تحت فشار قرار دهند اما اگر به خاطر ترس از صدمه دیدن با همه قطع ارتباط کنید ممکن است نا امیدی به سراغ شما بیاید. بنابراین زمانی که که هدف و شغل تان را انتخاب کردید با اطرافیان خود مشورت کرده و در ارتباط باشد و همین اصل را در محیط کاری جدید تان نیز اجرا نمایید.

۶. ترس از نا امیدی
نا امیدی و ترس ناشی از آن ممکن است هم به سراغ شما بیاید و هم اطرافیانتان. اگر نتوانید در مسیر جدید خود موفق شوید، ممکن است نا امید شده و میل به ادامه راه نداشته باشید این نا امیدی سراغ افراد خانواده تان نیز می آید و آنها را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

۷. ترس از ناشناخته ها
شما از آینده خبر ندارید و نمی دانید در مسیر روبه رویتان چه اتفاقی قرار است بیفتد، این اتفاقات ناشناخته ممکن است یک ترس و دلهره ای را در شما ایجاد کند. این ترس از ناشناخته ها ممکن است قبل از شروع رویکرد جدیدتان نیز اتفاق بیفتد. هنگام که تصمیم به تغییر دارید نمی دانید از کجا شروع کنید. اولین گام ناشناخته، شما را ترسانده است و گیج و مبهم شده اید. پیش بینی و بصیرت می تواند به شما کمک کند تا در برابر این ترس مقابله کنید.

۸. ترس از مبارزه
شاید بسیاری از افرادی که در مسیر جدید قدم می گذارند از روش های ورود به آن کار و حرفه آگاه هستند، اما از این موضوع می ترسند که توانایی انجام آن کار ندارند. مثلا ممکن است شغل مورد نظر به مهارت ها و تخصص های زیادی نیاز دارد و فرد می ترسد که که آیا تواناییِ به دست آوردنِ آن مهارت ها را دارد یا خیر؟ بنابراین ترس از مبارزه و تلاش می تواند یکی از ترس هایی باشد که شما را از ادامه و مسیر حرکت به سمت رویاها و شغل های مورد نظرتان بترساند.

۹. ترس از تغییر
ممکن است از کار سخت و مهارت های گوناگون نترسید، اما از روال کاری فعلی تان راضی باشید. در واقع وقتی شغلی را تغییر می دهید، فعالیت های روزانه، برنامه ها، محیط کاری، همکاران؛ رئیس و در کل همه چیز دستخوش تغییر می شود، شاید شما از این تغییر ها می ترسید، کار جدیدتان را دوست دارید و آن را مثل یک رویای شیرین می دانید اما با کار کردن در محیط جدید با همکاران و رئیس جدید واهمه دارید و این ترس از تغییر، شما را از ادامه کار باز می دارد.
ترس از تغییر یک ترس شایع در میان همه افراد است. نگرانی از تغییرات پیش رو، ما را از لذت های کنونی مان محروم می کند. زندگی همیشه در حال تکامل است و ما باید برای آینده و تغییرات آن آماده باشیم اما این دلیل برای فراموشی حال نیست.

۱۰. ترس از دست دادن کنترل
این ترس اندکی پیچیده است و برخلاف برخی از ترس ها در صورتی که در حد اعتدال قرار گیرد می تواند مفید باشد. حیات زندگی بشر در کنترل کردن و کنترل شدن است. ما باید برنامه ها، فعالیت ها، کلماتی که به کار می بریم و عکس العمل های خود را کنترل کنیم و این کنترل می تواند عدم اطمینان زندگی ما را کاهش داده و ترس از آینده را در ما کمرنگ کند. اما در زندگی مسائلی وجود دارد که از کنترل ما خارج است. بنابراین اگر سعی کنید همه امور را تحت کنترل قرار دهید تنها خودتان را عذاب می دهید. اگر میل کنترل، بیش از اندازه باشد می توان ما را از مسیر رسیدن به اهداف مان دور کند و فعالیت های متفرقه مشغول نماید.

۱۱. ترس از شروع دوباره
وقتی شغل تان را تغییر می دهید؛ اعتبار حرفه ای خود را نیز تغییر داده اید؛ شما در مسیر قدم می گذارید که در آن تجربه کافی ندارید، تخصص تان را به صورت عملی اجرا نکرده اید و ممکن است در این راستا نیازمند مطالعه و تخصص های زیادی باشید. مشتریان و اطرافیان شما آنقدر ها به کار شما اعتماد ندارند و هنوز هیچ اعتبار کاری برای خود جمع نکرده اید. بنابراین شغل جدید یعنی شما باید از ابتدا و صفر برای حرفه ی خود اعتبار جمع کنید که این شرایط ممکن است ترس بزرگی در شما ایجاد کند.

۱۲. ترس از کافی نبودن
یکی از مهم ترین ترس هایی که به سراغ انسان می آید این است که آیا برای شغل مورد نظر به اندازه کافی مهارت دارید؟ آیا شما برای به دست آوردن تخصص های شغل جدید، خیلی پیر هستید و یا آنقدر جوان و بی تجربه هستید که نمی توانید به خوبی کار کنید. آیا مدرک تحصیلی شما برای این شغل مناسب است و یا برای به دست آوردن آن باید مدارک بالاتری نیاز باشد؟ این ترس ها ممکن است فکر شما را درگیر کند. وقتی شما به این ترس می رسید و این ترس در وجود شما رخنه می کند، می توانید یک انگیزه برای شروع کار داشته باشید. این ترس به شما نشان می دهد که برای رسیدن به شغل و رویاتان به چه چیز نیاز دارید و اولین گام، کسب این مهارت ها است.

۱۳. ترس از پشیمانی
ممکن است شما عاشق یک شغل باشید و تمام رویای شما کار کردن در آن باشد اما یک ترس در شما وجود دارد، که ممکن است بعد از به دست آوردن آن شغل، از شرایط و فعالیت های خود راضی نباشید و در واقع احساس پشیمانی کنید. ممکن است کارتان آنقدر سخت باشد که تمام روز را صرف آن کنید و از گذراندن وقت با خانواده خود محروم شوید. اگر این رویا و این شغل ارزش این هزینه ها و زمان را نداشته باشد چه؟

ترس یکی از بزرگ ترین موانع موجود در زندگی است. سخت ترین چالشی است که فرد در درون خود به راه می اندازد و خود را درگیر آن می کند. شما با استفاده از این موارد می تواند نوع ترس خود را بشناسید، برای هر ترس خود، بدترین سناریو ها را بازگو کنید و از بدترین شرایطی که ممکن است با آن رو به رو شوید، آگاهی یابید. با این ترس های خود زندگی کنید، حتی برای چند دقیقه.

مواجه شدن با ترس ها می تواند شما را شجاع تر کند. همانطور که با ترس هایتان رو به رو می شوید اقداماتی جهت به حداقل رساندن آن انجام دهید. مثلا اگر از هزینه های مالی خود واهمه دارید و همیشه ترس ورشکستی شما را از شروع شغل جدیدتان می ترساند، بهتر است حتی المقدرور اندکی صبر کنید و و یک پس انداز کوچک برای خود جمع کرده و سپس شغل تان را تغییر دهید.

در نهایت برای خود یک انگیزه بزرگتر و مهم تر از ترس تان پیدا کنید. هدفی را پیدا کنید که باعث جلو رفتن شما می شود و ترس هایتان را پشت سر می گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.