معرفی بهترین شبکه های اجتماعی برای پیشرفت در کسب و کار

شبکه های اجتماعی یکی از ارزان‌ترین روش‌های بازاریابی در کسب‌وکار هستند که هر روز بیشتر از قبل رشد می‌کنند. شاید روزی فرا برسد که آینده کسب‌وکار شما به این شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آن‌ها گره بخورد؛ بنابراین بهتر است به این بخش از کسب‌وکار خود اهمیت دهید و وارد آن شوید؛ اما سؤال بزرگی که وجود دارد، این است که کدام رسانه ها و شبکه ها اجتماعی برای بازاریابی کسب‌وکار ما مفیدتر است و بیشترین سرمایه را برای ما به وجود می‌آورد؟

قبل از اینکه به معرفی بهترین شبکه های اجتماعی بپردازیم، بهتر است در مورد کلیات این رسانه بیشتر حرف بزنیم. طبق تحقیقاتی که در ایالات متحده آمریکا انجام شده است بیش از ۸۱ درصد مردم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که بیش از نیمی از آن‌ها در دو یا سه شبکه اجتماعی فعال عضو هستند. این آمار به‌صورت مشابه در کشور ما نیز برقرار است؛ بنابراین وقتی شما از طریق این رسانه به بازاریابی کسب‌وکار خود می‌پردازید به سیل عظیمی از مصرف‌کنندگان و کاربران دسترسی دارید که ممکن است در روش‌های دیگر در دسترس شما نباشند. کاربران نه تنها در این شبکه‌ها، فعالیت داشته و از آن استفاده می‌کنند بلکه از این شبکه‌ها برای تصمیم گیری در مورد خرید خود نیز بهره می‌برند.

به‌عنوان مثال، ۷۰٪ از بازاریابان B2C، مشتریان را از طریق فیس‌بوک به دست آورده‌اند. ۹۳٪ از کاربران Pinterest از این پلت فرم برای برنامه‌ریزی و یا خرید استفاده می‌کنند و بیش از ۱/۳ از کاربران اینستاگرام از این شبکه برای خرید آنلاین محصول استفاده کرده‌اند (بازاریابی B2C یا بازاریابی شرکت به مصرف‌کننده، حالتی از بازاریابی است که در آن شرکت محصولات و خدمات خود را مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی می‌فروشد). علاوه بر این ۷۱ درصد از مصرف‌کنندگان که تجربه خرید مثبتی در شبکه‌های اجتماعی داشتند، برند و کالا موردنظر را به دوستان و خانواده‌های خود پیشنهاد می‌دهند.

حال که بااهمیت شبکه‌های اجتماعی آشنا شدید بهتر است یکی از آن‌ها را برای کسب‌وکار خود انتخاب نمایید. در این مطلب قصد داریم چند شبکه اجتماعی برتر را به شما معرفی کنیم تا کسب‌وکار خود را رونق ببخشید.

لینکدین (LinkedIn):

شبکه های اجتماعی

لینکدین بر کسب‌وکار B2B تمرکز دارد. این نوع کسب وکار، به تجارت بین دو کسب‌وکار اشاره دارد نه به تجارت بین یک کسب‌وکار و یک فرد مصرف‌کننده‌.

لینکدین دارای ۲۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه است که بیشتر آن‌ها داری یک کسب‌وکار هستند و یا در زمینه موردنظر مطالعه و تحقیق انجام می‌دهند. در ساخت پروفایل و صفحه کسب‌وکار خود بهتر است به نکات زیر توجه کرده و مقاله مرتبط را مطالعه نمایید:

برای ایجاد یک صفحه کاری در لینکدین ابتدا باید یک صفحه شخصی داشته باشید. وقتی در لینکدین عضو شده و وارد صفحه خود شدید، گزینه‌ای به نام work در نوار بالای صفحه، سمت راست قرار دارد، روی آن کلیک کرده و Create a Company Page را انتخاب کنید. در صفحه جدید نام شرکت و ایمیل کاری را وارد نمایید. همچنین باید در قسمت LinkedIn public URL دامنه سایت منحصربه‌فرد شرکت را درج کرد. بعد از تیک دار کردن گزینه‌ی “…I verify that I am the official”، گزینه create page را برای ادامه کار انتخاب کنید و به بخش اطلاعات تکمیلی شرکت بروید. در این قسمت می‌توانید اطلاعات خود را ویرایش کرده و تکمیل کنید. مثلاً اطاعاتی مانند شماره تماس قرار دهید و یا رمز عبور را عوض کنید. برای تغییرات، در سمت راست روی دکمه Edit کلیک کنید، اطلاعات شرکت خود را در قسمت‌های مربوط وارد نمایید.

بیشتر بخوانید:در لینکدین پروفایل حرفه ای بسازید و شغل مورد نظرتان را پیدا کنید

از آنجا که LinkedIn به‌عنوان یک پلت فرم شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار است، اغلب اطلاعات دقیق‌تری در مورد کارفرمایان، موقعیت‌های کاری، آدرس‌های پست الکترونیکی در آن وجود دارد و برخلاف سایر شبکه‌ها که به نوع شخصی هستند، این شبکه نوع کسب و کار و گروه را ارائه می‌دهد.

سیستم تبلیغاتی لینکدین پیشرفته نیست اما به شما اجازه می دهد موقعیت‌های شغلی بسیار زیادی را به دست آورید و با متخصصان و صاحبان صنایع آشنا شوید.

فیس‌بوک (Facebook):

شبکه های اجتماعی

فیس‌بوک با ۱.۳۲ میلیارد کاربر فعال یک پلتفرم رایج اجتماعی به‌حساب می‌آید، این شبکه اجتماعی می‌تواند برند شما را تبلیغ کند، ترافیک وب‌سایت شما را بالا برده و به خرید آنلاین محصولاتتان کمک کند. پایگاه گسترده فیس‌بوک و جمعیت بسیار زیاد آن باعث شده ست این شبکه اجتماعی در لیست ما جای بگیرد. تقریباً هرکسی می‌تواند مخاطب موردنظر خود را در این پلتفرم پیدا کند. حال این سؤال پیش می‌آید، چگونه این مخاطبان می‌توانند صفحه کسب‌وکار ما را ببیند؟ جواب آن واضح است، تبلیغات فیس‌بوک! در فیس‌بوک شما می‌توانید بر اساس سن، جنسیت، اشتغال منافع و رفتار خرید مخاطبان خود را شناسایی کنید. در این صورت مخاطبان شما با دقت بالا مورد هدف قرار می‌گیرند.

البته تبلیغات فیس‌بوک هزینه دارد، اما با توجه به منافعی که برای شما ایجاد می‌شود، این هزینه‌ها کاملاً برگشت داده خواهد شد و نرخ بازگشت سرمایه آن بالا است. البته درصورتی‌که پول لازم برای تبلیغات در شبکه اجتماعی را ندارید و یا تبلیغ شما با سیاست‌های فیس‌بوک متناقض است، بهتر است به سمت این شبکه نروید. شما می توانید به منظور تبلیغات در فیسبوک یک بودجه روزانه و یا کلی انتخاب نمایید، طبق نیاز خود زمانی برای آگهی خود در نظر بگیرید و مخاطبان مورد نظر خود را  با توجه به معیارهای جمعیت شناسی، رفتارها یا اطلاعات تماس انتخاب کنید.

مسنجر فیس‌بوک (Facebook Messenger):

شبکه های اجتماعی

در حالی که فیس‌بوک مسنجر (Facebook Messenger) بخشی از شبکه اجتماعی فیس‌بوک است، اما شما باید برنامه آن را به‌صورت جداگانه دانلود و نصب کنید. شما می‌توانید از این برنامه برای ارسال پیام بین کاربران شبکه فیس‌بوک استفاده نمایید. از آنجا که فیس‌بوک مسنجر بخشی از فیس‌بوک است، شما به پایگاه کاربران و پلتفرم تبلیغاتی فیس‌بوک دسترسی دارید. قطعاً می‌توانید از این به نفع خود استفاده کنید! در این صورت وقتی یکی از کاربران بر روی تبلیغات شما کلیک کند، برنامه فیس‌بوک مسنجر آن‌ها، پیج شما را نشان خواهد داد و کاربران می‌توانند از این طریق پیج کسب‌وکار شما را دنبال کنند. علاوه بر این شما می‌توانید از پیام‌های خودکاری استفاده کنید تا به‌محض ورود به صفحه شما برای فرد ارسال شود و از او تشکر کند، این کار به ایجاد اعتماد بین مصرف‌کنندگان و شما کمک خواهد کرد.

اینستاگرام (Instagram):

شبکه های اجتماعی

شبکه اجتماعی اینستاگرام متعلق به فیس‌بوک است درنتیجه این شبکه نیز از پایگاه داده عظیم و کاربران بسیار زیادی تشکیل شده است. در اینستاگرام شما می‌توانید از طریق روش‌های پولی و رایگان تبلیغات انجام دهید. در اینستاگرام شانس این را دارید که به‌راحتی پیج خود را معروف کرده و تعداد دنبال کنندگان آن را بیشتر کنید؛ بنابراین درصورتی‌که بودجه لازم برای پرداخت تبلیغات فیس‌بوک را ندارید می‌توانید از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده کنید. این شبکه یک پلتفرم بصری دارد و بیشتر بر روی عکس‌ها و ویدئو تمرکز می‌کند. این شرایط به نفع شما است زیرا ۸۰ درصد از کاربران چیزهایی را که می‌بیند بیشتر به خاطر می‌سپارند و این روش کاراتر از روش‌های شنیداری و یا نوشتاری است.

در این شبکه شما می‌توانید‌ محصولات و خدمات خود را به‌صورت مستقیم ارائه دهید که این روش رایگان است و نیازمند جذب دنبال کننده‌های بیشتر است تا پست‌های شما دیده شود. یا می‌توانید از صفحه‌های دیگر بخواهید در ازای پرداخت هزینه‌ای صفحه شما را به افراد جدیدتری معرفی کنند. این کار اگر توسط افراد معروف و محبوب اینستاگرام صورت گیرد می‌تواند در مطرح شدن برند و کسب‌وکار شما کمک کند.

اگر در شبکه‌های اجتماعی دیگری حضور دارید بهتر است آدرس صفحه اینستاگرام خود را در آن شبکه‌ها قرار دهید. استفاده از هشتک‌ها و عبارات کلیدی به مطرح شدن کسب‌وکار شما بسیار کمک می‌کند.

پینترست (Pinterest):

شبکه های اجتماعی

این شبکه اجتماعی بیش از ۱۷۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که ۸۱ درصد از آن را زنان تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر بازار هدف شما زنان هست بهتر است در این شبکه سرمایه‌گذاری کنید. ۹۳ درصد کاربران از ایده‌های این شبکه استفاده کرده و از آن به‌عنوان معیار خرید خود بهره برده‌اند و ۸۷ درصد به خاطر آن خرید انجام داده‌اند. دستورالعمل‌های غذایی، شیوه زندگی، ایده‌ها و ترفندها ازجمله مواردی است که می‌توانید در این شبکه به آن دسترسی داشته باشید؛ بنابراین اگر کسب‌وکار شما در این زمینه‌ها است بهتر است در این شبکه سرمایه‌گذاری کنید.

اگرچه پلتفرم تبلیغاتی پینترست به اندازه فیس‌بوک قوی نیست اما شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای باعث شوید افراد بیشتری پست‌های شما را ببیند. علاوه بر این شما با مشخص کردن کلمات کلیدی باعث می‌شوید کاربر با سرچ آن‌ها به صفحه شما دسترسی داشته باشد. علاوه بر این محتوای این شبکه اجتماعی از طریق جست‌وجو در موتور جست‌وجو گوگل نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

در استفاده از این شبکه برای کسب‌وکار خود دقت کنید. نام اکانت خود را مطابق با برند و کسب‌وکار خود انتخاب نمایید. بهتر است هر روزه پست‌های جدید منتشر کرده و کسب‌وکار و محصولات خود را معرفی کنید. عکس‌ها و مطالبتان باید کیفیت بالایی داشته و منحصربه‌فرد باشند. درصورتی‌که از این شبکه در کنار شبکه‌های دیگر استفاده می‌کنید می‌توانید ویدئوها و مطالب آن را در پیج خود پین کنید تا دسترس کاربران پینترست نیز باشد.

توئیتر (Twitter):

شبکه های اجتماعی

توئیتر یکی از قدیمی ترین شبکه‌های اجتماعی است که بیش از ۳۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد شما می‌توانید عکس‌ها، فیلم‌ها را با برخی از محدودیت‌ها نوشتاری منتشر کنید. البته این شبکه اجتماعی بیشتر برای انتشار اخبار و اتفاقات روز دنیا استفاده می‌شود. این شبکه به کاربران اجازه می‌دهد با سایر افرادی که علایق مشترکی دارند ارتباط برقرار کرده و در مکالماتی شرکت نمایند که برای آن‌ها اهمیت دارد.

این شبکه برای جذب مشتریان بالقوه از طریق هشتک گذاری بسیار عالی است. شبیه به اینستاگرام شما می‌توانید هشتک موردنظر را جست‌وجو کنید و از پست‌های مشابه در زمینه موردنظر بهره ببرید. کافی است با درک انگیزه کاربران از استفاده از توئیتر، کسب‌وکار خود را ارائه داده و محتوا موردنظر را به شیوه معنادار و متناسب با کسب‌وکارتان منتشر کنید.

اکانت شما در توئیتر باید بر اساس کسب‌وکار و برند شما باشد، بیشتر افراد از روی نام پیج تصمیم به دنبال کردن آن می‌گیرند وقتی تعداد دنبال کنندگان شما بیشتر می‌شود این حس در کاربران ایجاد خواهد شد که صفحه شما مورد اعتماد است. از انتشار توئیت های بیهوده جلوگیری کنید و با نشر مقالات، عکس و فیلم‌های جذاب به ایجاد مکالمه با دیگر کاربران و معرفی کسب و کار خود به فالورهایتان کمک کنید و کسب و کار خود را رونق ببخشید. دقت کنید هر توییت نشان دهنده دانش و نقاط قوت شماست پس بهتر است با دقت آن را ویرایش کرده و زود به زود مطالب جدیدی منتشر کنید.

یوتیوب (YouTube):

شبکه های اجتماعی

یوتیوب یک پلتفرم ویدئویی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ویدئوهای موردنظرشان را مشاهده کرده و یا ویدئوهای خودشان را آپلود کنند. این شبکه دارای ۱.۵۷ میلیارد کاربر فعال است و شما به‌آسانی می‌توانید محتوای تبلیغاتی کسب‌وکار خود را با بیش از ۳۰ میلیون کاربر به‌صورت روزانه به اشتراک بگذارید.

یوتیوب مانند پینترست و اینستاگرام یک پلت فرم بصری است، تحت مالکیت گوگل می‌باشد. به همین دلیل یوتیوب به پلتفرم تبلیغاتی گوگل دسترسی دارد و شما می‌توانید با تبلیغ در یوتیوب از مزایا هر دو آن بهره ببرید. علاوه بر این می‌توانید با کلمات کلیدی شانس مشاهده ویدئوهای تبلیغاتی کسب‌وکار خود را بیشتر کنید.

گوگل پلاس (Google Plus):

شبکه های اجتماعی

گوگل پلاس مانند یوتیوب یک پلتفرم رسانه‌ای متعلق به گوگل است، این شبکه کمک می‌کند تا رتبه‌بندی شما در هنگام نمایش در جست‌وجوها در گوگل، در رده‌های بالاتری قرار گیرد.

با ساخت یک حساب کاربری در این شبکه می‌توانید به شبکه‌های اجتماعی، جست‌وجو ها و … دسترسی داشته باشید. هرچقدر بخش اطلاعات را با دقت زیادتری پر کنید و پست‌های جدید و زودبه‌زود بگذارید در نتایج جست‌وجو در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرید. درنهایت می‌توانید به‌وسیله Google Analytics این اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنید.

ابزار Insights به شما نشان می‌دهد که در یک دوره زمانی خاص، صفحه گوگل پلاستان چند بار مشاهده شده است در این قسمت می‌توانید تعداد کلیک‌ها را مشاهده کنید و متوجه شوید بازدیدکنندگان به کدام سمت بیشتر وارد شده‌اند. از این طریق متوجه می‌شوید چه محتواهایی بیشتر موردتوجه قرارگرفته‌اند.

یلپ (Yelp)

شبکه های اجتماعی

این شبکه اجتماعی نقش مهمی در حفظ نام تجاری و تصویر شرکت شما دارد. کاربران Yelp نه تنها می‌توانند کسب‌وکارها را جستجو کنند و آن‌ها را بررسی کنند، بلکه می‌توانند یک پروفایل بسازند، با کاربران دیگر دوست شوند، در انجمن‌های آنلاین چت نمایند و یا حتی ملاقاتی با یکدیگر داشته باشند. کسب و کارهای مشتاق می‌توانند  تبلیغات خود را در این شبکه منتشر کنند  و درامد این شبکه نیز از راه تبلیغاتش به دست می‌آید. در واقع شما با پرداخت هزینه تبلیغات این شبکه  به صورت کاملاً برجسته در اول لیست نتایج جست و جو ظاهر می‌شوید.

منبع: www.lyfemarketing.com

2 نظرات
  1. […] و ایجاد زیرساخت‌هایی برای اجرای شبکه‌های اجتماعی داخلی در راستا توسعه گردشگری […]

  2. amir می گوید

    با عرض سلام خیلی عالی بود برای پیشرفت کارم خیلی بدردم میخوره ،براتون آرزوی موفقیت دارم
    امیر هستم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.