با مشخصات و ویژگی های افراد منفی‌باف بیشتر آشنا شوید

فقدان اعتمادبه‌نفس، بی‌اعتمادی، اضطراب، دروغ‌گویی یک ترکیب خطرناک در انسان است و شما واقعاً متعجب می‌شوید یک انسان با چنین مشخصه‌های منفی، چگونه زنده است؟؟ بااین‌حال این افراد منفی‌باف در اطراف ما وجود دارند و برخورد با آن‌ها طبیعی است. اما چطور می‌توانیم این افراد را شناسایی کرده و از آن‌ها دوری کنیم.

البته همه انسان‌ها ممکن است در بخشی از زندگی خود این صفات بد را تجربه کنند، بنابراین منظور من این نیست که شما هیچ وقت، مضطرب؛ بدون اعتمادبه‌نفس و ناامید یا شکاک نمی‌شوید؛ اما شما به‌عنوان یک فرد مثبت اندیش این احساسات را تجربه کرده و کنار می‌گذارید و با آن زندگی نمی‌کنید. شما به ازای هر فکر منفی که در ذهنتان شکل می‌گیرد، ۳ تا ۴ فکر مثبت نیز دارید، اما افراد منفی‌باف کل زندگی خود را بر روی این صفات منفی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در این مطلب چند نشانه از افراد منفی‌باف ذکرشده است، و شما با دیدن این علائم بهتر است به شخص موردنظر نزدیک نشوید. زیرا زندگی شما نیز تحت تأثیر این افکار منفی قرار خواهد گرفت. البته بهتر است این افراد را تحت نظر قرار دهید و درصورتی‌که مشاهده کنید این اشخاص تعداد زیادی از صفات و ویژگی‌های زیر را به مدت طولانی در خود دارند و بروز می‌دهند می‌توانند در گروه افراد منفی‌باف قرار بگیرند.

این افراد خودخواه و خودمحور هستند
یکی از مهم‌ترین و اولین ویژگی یک شخصیت منفی، خودخواهی او است. این افراد تنها از خود و موقعیت خود مراقبت می‌کنند، مراقب رفتار و حرکات و سخنان خود نیستند و درواقع نمی‌بینند که نگرش آن‌ها ممکن است زندگی دیگران را تحت تأثیر بگذارد. و بدتر از همه برخی از افراد منفی، این تأثیر مخرب را می‌بیند و اما باز هم آن را ادامه می‌دهند. بنابراین آنچه که برای آن‌ها اهمیت دارد فقط خودشان است.

آن‌ها سعی می‌کنند به شما بگویند چه‌کاری انجام دهید

ویژگی های افراد منفی‌باف

وقتی با شخصی برخورد داشتید که مرتب در مورد کارهای روزانه شما نظر می‌دهد و مثلاً به شما می‌گوید چه خانه‌ای بخرید، چه شغلی را انتخاب کنید و یا چه لباسی را بپوشید، ممکن است این افراد در گروه افراد منفی‌باف باشد، درواقع آن‌ها به مسائل زندگی خود توجه نکرده و تنها سعی می‌کنند زندگی بقیه را سروسامان و جهت بدهند. درواقع آن‌ها می‌خواهند کنترل زندگی شما را به دست بگیرند. تغییر در زندگی سخت است و افراد منفی‌باف دوست ندارند در زندگی خود تغییر ایجاد کنند، بنابراین تنها با نظر دادن و تحمیل خواسته‌های خود سعی می‌کنند زندگی شما را تغییر داده و تحت کنترل بگیرند.

افراد منفی‌باف حسود هستند

ویژگی های افراد منفی‌باف

حسادت به دوستان تا حدودی طبیعی است. اما یک فرد منفی‌باف در هر چیزی نسبت به شما حسادت می‌کند و این احساس را در چهره و رفتار خود بروز می‌دهند. و ممکن است از طریق راه‌ها و راهنمایی دیگر به شما آسیب بزنند و شما را از مسیر درست منحرف کنند. وقتی در زندگی پیشرفت می‌کنید این افراد خوشحال نمی‌شوند و این ناراحتی و واکنش منفی به‌قدری آشکار در آن‌ها بروز می‌کند که به‌راحتی می‌توانید از عکس‌العمل و چهره‌شان متوجه شوید.

زمان و وقت آن‌ها همیشه مهم‌تر است

ویژگی های افراد منفی‌باف

مثلاً یکی از اعضای خانواده با شما تماس گرفته است و از شما می‌پرسد آیا ده دقیقه وقت دارید در مورد یک مسئله مهم حرف بزنیم؟؟؟ اکثر ما مشتاقانه به او جواب مثبت می‌دهیم و ده دقیقه وقت خود را آزاد می‌کنیم. اما افراد منفی تنها وقت خود را باارزش می‌دانند و ممکن است با آوردن بهانه و دلیل‌هایی این زمان را در اختیار شما قرار ندهند اما هر وقت خوشان سؤال یا مشکلی دارند انتظار دارند که ساعت‌ها پای صحبتشان بنشینید.

درواقع این افراد هیچ وقت برای شما وقت نمی‌گذارند و هیچ علاقه‌ای به مشکلات و دغدغه‌های شما ندارند. اما دوستان واقعی و مثبت به مشکلات شما توجه می‌کنند و سعی می‌کنند شرایط بهتری برای شما به وجود آورند تا ناراحتی شما کم‌تر شده و از این موقعیت به خوبی بیرون بیایید.

افراد منفی‌باف از شما سو استفاده می‌کنند

ویژگی های افراد منفی‌باف

درواقع رابطه دوستانه ازنظر آن‌ها، دوطرفه نیست و تنها می‌خواهند از شما سرویس دریافت کنند. درواقع آن چیزی که آن‌ها را خوشحال می‌کند این است که از محیط و اطرافیان به نفع خود بهره‌برداری کنند آن‌ها دوست دارند به هر نحوی از شما استفاده کرده و سود کنند. اما به‌هیچ‌وجه راضی نمی‌شوند چیزی به شما بدهند و قدمی در راستای پیشرفت شما بگذارند. بنابراین رابطه دوستان برای افراد منفی، مانند معامله‌ای است که تنها می‌خواهند از آن سود به دست بیاورند.

دروغ می‌گویند
شاید شما یا دوستانتان مجبور شوید در برخی موارد دروغ بگویید اما بعد از مدتی اعتراف می‌کنید. اما افراد منفی‌باف همیشه در حال دروغ گفتن هستند. آن‌ها هر کاری انجام می‌دهند تا دیدگاه خود را توجیه کرده و نظر خود را به کرسی بنشانند. و در این راه ممکن است دروغ بگویند. کسی که به شما دروغ می‌گوید درواقع به شما بی‌احترامی کرده است و شما نمی‌توانید یک رابطه دوستانه بدون احترام را ادامه دهید. اگر احساس می‌کنید که فرد مقابلتان با شما صادق نیست بهتر است آن را از زندگی‌تان کنار بگذارید.

این افراد، شما را بر اساس گذشته‌تان قضاوت می‌کنند
صرف زمانی که دوستان باهم می‌گذرانند ممکن است در مورد گذشته و خاطرات خود و اتفاقات آن باهم صحبت کنند. شما ممکن است اشتباهاتی درگذشته انجام دهید. یک دوست منفی از این اطلاعات بر ضد شما استفاده کرده و در شرایط مختلف آن را ابراز می‌کند و از آن برای ناراحت کردن شما استفاده می‌کنند.

این افراد همیشه نگران‌اند
مردم منفی نگر، همیشه نگران‌اند. در مورد اتفاقاتی که هنوز پیش نیامده است احساس نگرانی دارند و حال خود را با آن خراب می‌کنند. و این انرژی منفی خود را به دیگران نیز منتقل می‌کنند.

افراد منفی‌باف همیشه در موقعیت پیش فرضشان زندگی می‌کنند

ویژگی های افراد منفی‌باف

درواقع مغز آن‌ها به دنبال خطر، ترس و اخبار بد است و سعی می‌کند در موقعیتی که برای او تعیین شده است زندگی کند. ازآنجایی‌که آن‌ها ا به همه‌چیز مشکوک و بی‌اعتماد هستند و زندگی را به چشم یک معامله می‌بیند، نسبت به شرایط و افراد دید منفی دارند و همیشه منتظر یک عکس‌العمل بد یا یک خبر بد هستند و این افکار منفی را در درون و اطراف خود منتشر می‌کنند. و مغز آن‌ها نیز به‌صورت خودکار به دنبال این پیشامدهای بد است تا آن‌ها را به تحقق برساند. اما افراد مثبت قادر به ارزیابی موقعیت و مقابله با شکست هستند و می‌توانند با این مکانیزم مغز مقابله کنند.

آن‌ها نمی‌توانند نظرات مثبتی در مورد افراد و محیط بیان کنند
همان‌طور که در مورد قبلی اشاره شد این افراد همیشه منتظر خبرهای بد و اتفاقات ناگوار هستند و ذهنشان همیشه به این سمت سوق پیدا می‌کند. بیشتر افراد منفی، از این مدل جملات استفاده می‌کنند: “اره؛ اما….” و با تأیید جملات شما درنهایت آن را رد کرده و نظر منفی خود را اعلام می‌کنند.

ازنظر افراد منفی، فرصت اشتباه وجود ندارد
این افراد نمی‌توانند اشتباهات دیگران را بپذیرند. این صفت ممکن است در رابطه با دوستان؛ خانواده و محیط کاری به اطرافیان صدمه بزند. آن‌ها از اشتباهات شما استفاده می‌کنند و آن را دلیلی برای عکس‌العمل خود قرار می‌دهند.

این افراد بخشنده نیستند
ازآنجاکه این افراد اشتباه دیگران را نمی‌پذیرند، بنابراین آدم‌های بخشنده‌ای نیستند. این افراد گناه هرکس را به‌جز خودشان، بزرگ کرده و به ‌هیچ‌وجه آن را نمی‌بخشند. و مدت‌ها فرد موردنظر را محکوم می‌کنند. تغییر در نگرش، روش زندگی این افراد را تغییر می‌دهد درنتیجه برای آن‌ها تاوان بزرگی دارد و سخت است و تصمیمی می‌گیرند تا به  این باور نرسند.

از پاسخ به سؤالات طفره می‌روند

ویژگی های افراد منفی‌باف

این افراد دوست ندارند در بیان حقیقت‌ها جوابگو باشند و به شما کمک کنند. درواقع آن‌ها از جواب دادن طفره می‌روند و به نحوی سعی می‌کنند به‌صورت صریح جواب شما را ندهند.

آن‌ها عاری از هرگونه اشتباه و خطا هستند
افراد منفی هیچ وقت خطا و لغزش خود را متوجه نمی‌شوند و همیشه انگشت اتهامشان به سمت اطرافیان است. این افراد هرگز اشتباه نمی‌کنند و هیچ وقت مقصر نیستند و تنها دوست دارند دیگران را مقصر شناخته و آن‌ها را سرزنش کنند. دوستی با چنین افراد بسیار سخت است زیرا این شما هستید که همیشه محاکمه می‌شوید.

آن‌ها عاشق شایعات هستند

ویژگی های افراد منفی‌باف

افراد منفی‌باف دوست دارند به شایعات دامن بزنند و تفریح مورد علاقه این افراد این است که یک جا بنشیند و در مورد یک فرد غایب حرف بزند و پشت سر او دروغ بگویند. البته غیبت ممکن است در مورد همه ما انسان‌ها رخ دهد اما برای فرد منفی مهم نیست در کنار چه کسی و پشت سر چه کسی غیبت می کند. درواقع هر جا که برای او سود و منفعتی ایجاد شود این کار را می‌کند. امروز ممکن است کنار شما پشت سر دوست مشترکتان حرف بزند و فردا با همان دوست مشترک، در مورد شما شایعه بسازد و شما را سوژه کند.

البته همان‌طور که در ابتدا متن تذکر دادیم هر انسانی ممکن است این صفات را در خود و یا اطرافیان خود ببیند و این دلیل بر منفی بودن شما یا اطرافیانتان نیست. اما اگر بعد از مدتی دوستی و رفت‌وآمد متوجه شدید یک شخص بیشتر این صفات را برای مدت‌زمان طولانی از خود بروز می‌دهد، می‌توانید به آن شخص برچسب منفی‌باف را بزنید و سعی کنید رابطه‌تان را با او قطع کرده و از آن دوری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.