سرما خوردگی در دوران بارداری

سرماخوردگی یکی از بیماری‌های رایج در فصل پاییز و زمستان است که ممکن است دامن‌گیر همه افراد شود. شما می‌توانید برای درمان آن از انواع دم‌نوش‌ها، داروهای سرماخوردگی و … استفاده کنید. اما زمانی که باردار هستید این قضیه فرق می‌کند. اکثر زنان در طی حاملگی حداقل یک سرماخوردگی را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های بارداری در ماه های اولیه

یک زن باردار سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارد، این سیستم ایمنی ضعیف به نفع کودک است و شرایطی را فراهم می‌کند که کودک در حل رشد محافظت‌شده و بدن مادر آن را به‌عنوان یک موجود خارجی تلقی نکند. البته این سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند مادر را در برابر بیماری‌های دیگر ضعیف‌تر نشان دهد و باعث شود زودتر از بقیه افراد دچار سرماخوردگی شده و آبریزش بینی؛ گلودرد و سرفه داشته باشد. البته محیط رحم از کودک محافظت کرده و این علائم بر روی سلامتی فرزند تأثیری نمی‌گذارد. اما این بیماری برای مادر ناخوشایند است و ممکن است او را آزار دهد.

درصورتی‌که شما باردار هستید و دچار سرماخوردگی شده‌اید، بهتر است مایعات بیشتری بنوشید؛ استراحت بیشتری داشته باشید و به مراجعه پزشک علائمتان را کنترل کنید تا در صورت صلاح‌دید پزشک از داروهای ایمن استفاده نمایید.

علائم سرماخوردگی در دوران بارداری:

علائم سرما خوردگی در بارداری

سرماخوردگی در بارداری معمولاً با گلودرد و خارش گلو به مدت یک تا دو روز آغاز می‌شود. به‌تدریج علائم دیگری نیز در فرد آشکار خواهد شد. علائمی مانند:

– آبریزش بینی

– عطسه

– خستگی خفیف

– سرفه خفیف

– تب

علت سرماخوردگی در بارداری چیست؟ و چگونه می‌توانیم مانع از سرماخوردگی در بارداری شویم؟
سرماخوردگی به علت ویروس‌هایی است که تنوع بسیار زیادی در این زمینه دارند و به‌راحتی از یک فردبه‌فرد دیگر منتقل می‌شوند. بنابراین خانم باردار باید سعی کند در وهله اول به چنین افرادی نزدیک نشود. به‌صورت مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشوید و این کار را دقیق‌تر از قبل انجام دهد. بعد از شست‌وشو حتماً با یک حوله تمیز دست‌های خود را خشک کند.

شیوه زندگی سالم همیشه به شما کمک می‌کند. از غذای سالم‌تری استفاده کرده و ورزش را فراموش نکنید، علاوه بر این ویتامین‌هایی که پزشکتان تجویز کرده است را سروقت مصرف نمایید.

سرماخوردگی در بارداری چقدر طول می‌کشد؟
علائم سرماخوردگی معمولاً بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد. درصورتی‌که علائم شما روز به روز شدیدتر شده و بیش از این مقدار طول کشیده است حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است این بیماری سرماخوردگی نباشد و شما به آنفولانزا و یا عفونت دچار شده‌اید.

چگونه سرما خورگی را از آنفولانزا تشخیص دهیم؟
سرماخوردگی شدید از آنفولانزا بی‌خطرتر است. علائم آن به‌تدریج رخ می‌دهد و معمولاً تب شدیدی در آن وجود ندارد. گلودردی که در ابتدا سرماخوردگی آغازشده بود معمولاً بعد از ۳ تا ۴ رو از بین می‌رود، و شما آبریزش بینی و سرفه دارید.

اما آنفولانزا شدیدتر است، ناگهان علائم شما زیاد می‌شود، در این بیماری فرد به تب بالا دچار خواهد شد، در آن علائمی مانند؛ سردرد، تب و لرز، گلودرد در روزهای دوم و یا سوم (برخلاف سرماخوردگی که گلودرد در روزهای اول ظاهر می‌شود)، درد عضلانی شدید، ضعف و خستگی که بیش از یک یا چند هفته ادامه دارد، و عطسه و سرفه‌هایی که شدید است؛ ظاهر خواهد شد.

چه‌کار کنیم که خستگی دوران بارداری از بین برود؟
اگرچه بیشتر داروهای سرماخوردگی در دروان بارداری غیرمجاز است اما شما می‌توانید با استفاده از روش‌های دیگری حال خود را بهتر کنید.

– استراحت: بهتر است بدن خود را فریب دهید و به رختخواب خود بروید و فقط استراحت کنید این کار باعث می‌شود قدرت بدنی‌تان برگردد.. چرت زدن دو تا سه بار در روز یک گزینه خوب برای بدن شما است.

– فعال بودن: البته منظور ما استراحت مطلق نیست و بهتر است بعد از استراحت بلند شوید و درصورتی‌که تب ندارید و یا سرفه نمی‌کنید؛ چند حرکت ورزشی مناسب دوران بارداری و مورد تأیید پزشک را انجام دهید. در این دوران ممکن است از مکمل‌هایی ویتامینی زیر نظر پزشک مصرف نمایید که این مکمل‌ها می‌توانند بیماری شمارا ز بین ببرند.

– خواب: از بالش اندکی بلندتر استفاده کنید تا مجرای بینی شما باز شود. استفاده از اسپری یا قطره برای باز کردن مجاری بینی زیر نظر پزشک بلامانع است.

– مرطوب کردن هوا: با توجه به گرم بودن و یا سرد بودن هوا، سعی کنید رطوبت هوا را بیشتر کنید.

– بخور: بخار در پاک کردن مخاط بینی و گلو در سرماخوردگی بسیار مؤثر است. شما می‌توانید به‌طور مستقیم از یک قابلمه آب جوش برای بخور گرفتن استفاده کنید یا از دستگاه‌های مخصوص آن بهره ببرید. اضافه کردن برخی روغن‌ها مانند روغن اکالیپتوس در آب جوش می‌تواند درباز کردن مجاری بینی یا سینوس‌ها مسدود شده؛ کمک کند.

همان‌طور که گفتیم استفاده از داروهای گیاهی نیز بدون نظر پزشک می‌توانند خطرناک باشد اما شما با مصرف برخی مواد غذای تازه می‌توانید با بیماری‌تان مبارزه کنید:

غذا خوردن:

غذا خوردن

مطمئناً در دوران بارداری و با سرماخوردگی اشتها شما کم می‌شود، اما با خوردن غذای سالم می‌توانید بیماری خود را بهبود ببخشید. غذا به بدن ما انرژی می‌بخشد و هنگامی‌که بدن شما در برابر هرگونه بیماری یا بیماری مبارزه می‌کند، انرژی بیشتری لازم است. شما می‌توانید به‌جای یک وعده غذایی معمولی؛ یک وعده غذایی بزرگ‌تر بخورید. اما درصورتی‌که میل به غذا ندارید وعده‌ها را کوچک‌تر و تعداد را بیشتر کنید. میوه‌ها و سبزی‌ها تازه، آجیل، گوشت و لبنیات، دانه‌ها ب کیفیت انرژی شمارا تأمین می‌کنند.

بهتر است از غذاهای حاوی ویتامین سی مصرف کنید. این مواد سیستم ایمنی شمارا تقویت می‌کنند. انواع مختلف مرکبات (پرتقال، نارنگی؛ گریپ‌فروت)، توت‌فرنگی، خربزه، کیوی، انبه؛ گوجه‌فرنگی، فلفل، کلم برو کلی؛ کلم قرمز و اسفناج را در رژیم غذایتان قرار دهید.

نوشیدن آب بیشتر:

نوشیدن آب بیشتر

شما از طریق آبریزش، تب، عطسه آب بدن خود را از دست می‌دهید، بنابراین بدن شما و جنین به آب بیشتری احتیاج دارد. می‌توانید از نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید، چای زنجبیل، چای لیمو و عسل، سوپ داغ مانند سوپ مرغ و سوپ سبزی‌ها با آبمیوه‌های تازه، آب‌میوه طبیعی و … برای بدن شما و کودکتان مفید است.

مخلوط عسل با آب‌لیمو تازه و آب:

مخلوط عسل با آب‌لیمو تازه و آب

عسل و لیمو ترکیبی عالی از خلاص شدن از شر سرماخوردگی در دوران بارداری است. درون یک لیوان آب گرم، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و این مخلوط سه تا چهار بار در روز برای بهبود بهتر استفاده کنید. ویتامین C در لیمو سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و خواص آرام‌بخش عسل گلودرد را تسکین می‌بخشد.

زنجبیل:

زنجبیل

یکی از بهترین داروهای خانگی هندی در دوران بارداری زنجبیل است. این ادویه شگفت‌انگیز برای خواص گرمابخش آن شناخته‌شده است. این ادویه کمک می‌کند تا در گردش خون بهبود پیداکرده و باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث عفونت شده‌اند، از بین بروند. همچنین زنجبیل ممکن است به سوزش سر دل در دوران بارداری نیز کمک کند. یک قطعه کوچک زنجبیل را بردارید، آن را برش بزنید در آب جوش بیندازید و لیمو و عسل را به آن اضافه کنید.

سوپ مرغ داغ:
خوردن یک‌کاسه سوپ مرغ داغ یکی از پرطرفدارترین راه‌های خلاص شدن از شر سرما در دوران بارداری و همچنین دارای خواص ضدالتهابی است. سوپ مرغ باارزش غذایی بلا آماده کنید، در سوپ از زنجبیل، سیر، پودر کاینن و آویشن استفاده کنید تا سوپ شمارا مقوی‌تر کند. تمام این مواد در مبارزه با علائم سرما بسیار مؤثر هستند.

روغن نارگیل:

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای خواص ضد قارچی، ضد باکتری و ضدویروسی آن شناخته‌شده است. وجود اسید لوریک در روغن نارگیل واقعاً باعث تخریب پوشش چربی در اطراف ویروس‌ها و کمک به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت عمل می‌کند. روغن نارگیل در دوران بارداری بسیار امن است و می‌توان از آن به‌صورت داخلی و موضعی استفاده کرد. شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خوراکی را در هر نوع نوشیدنی گرم اضافه کنید.

سیر:
سیر باعث از بین بردن سرما در بارداری می‌شود. مواد آن دارای خواص ضد باکتری، ضدعفونی‌کننده و ضدویروسی است و به همین دلیل در مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌های سرماخوردگی کمک می‌کند. بر طبق مطالعات پزشکی، سیر در کاهش فشارخون، بهبود گردش خون و حفظ سطح کلسترول در حاملگی مؤثر است. وجود آلیسین موجود در سیر، تمام این مزایا را در دوران بارداری به وجود می‌آورد.

سرکه سیب:
سرکه سیب سرکه یک درمان بسیار امن و مفید برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری است. خواص قلیایی سرکه سیب یک محیط ایزوله برای ویروس‌ها ایجاد می‌کند و ازاین‌رو آن‌ها را می‌کشند. در هنگام شروع سرماخوردگی یا با بروز اولین علائم سرماخوردگی در دوران بارداری، می‌توانید مصرف سرکه سیب را شروع کنید. یک قاشق سرکه را بردارید و آن را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.

پیاز:

پیاز

پیاز یکی از مؤثرترین داروهای برای سرماخوردگی و سرفه در دوران بارداری است. پیاز حاوی ترکیبات سولفوریک غنی است که در از بین بردن عفونت‌های مختلف مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود. شما می‌توانید پیاز را در شکل خام خود در سالاد مصرف کنید، یا همچنین می‌توانید پیاز خردشده را در اطراف تخت و محل استراحت خود بگذارید، تا هوا از باکتری‌ها یا ویروس‌های مضر پاک کند. بااین‌حال، برخی از زنان باردار ممکن است از بوی پیاز بدشان بیاید.

آب‌نمک:
این راه‌حل بسیار ساده است، آب‌نمک واقعاً در درمان علائم سرماخوردگی بسیار مؤثر است. این درمان خانگی بسیار امن برای جلوگیری از سرما و سرفه در دوران بارداری پیشنهاد می‌شود. شما باید یک لیوان آب گرم بریزید و نصف قاشق چای‌خوری نمک را به آن اضافه کنید و از این راه‌حل برای از بین بردن گلودرد خود استفاده نمایید و درد آن را تسکین دهید، همچنین می‌توانید چند قطره از این آب‌نمک را در بینی خود ریخته و راه مسدود شده بینی را بازکنید.

مصرف تمامی این مواد باهم در دوران سرماخوردگی بارداری توصیه نمی‌شود. بهتر است با پزشک خود در مورد انتخاب چند مورد از آن‌ها مشورت کنید.

با بروز علائم زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید:
– تب شدید

– سردرد شدیدی که با خوابیدن و استراحت تسکین پیدا نمی‌کند.

– سرفه با ترشحات گلو

– سرفه با درد قفسه سینه

اگر علائم بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد: ممکن است سرماخوردگی شما به یک عفونت ثانویه پیشرفت کرده باشد و ممکن است داروهای تجویزی برای ایمنی شما و کودک شما موردنیاز باشد.

درصورتی‌که سرماخورده‌اید و نمی‌توانید به پزشک بروید می‌توانید از طریق تماس در مورد داروهای مجاز با او صحبت کنید و هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید. مثلاً برخی از داروهای ضد درد و کاهش تب، مانند آسپرین و ایبوپروفن به‌خصوص در سه‌ماهه سوم می‌تواند باعث کاهش وزن نوزاد و زایمان زودرس می‌شود.

داروها در دوران بارداری:

داروها در دوران بارداری

استفاده از داروهای شیمیایی، گیاهی بدون نسخه و نظر پزشک ممنوع است. بنابراین این مسئله را جدی بگیرید و از منابع اینترنتی تنها برای افزایش اطلاعات خود استفاده کنید. برخی داروها برای بدن برخی از زنان باردار ضرر ندارند و آن‌ها با نظر پزشک آن را مصرف می‌کنند اما همان دارو ممکن است برای شرایط بدنی شما و یا کودکتان مضر بوده و خطرناک باشد.

مصرف استامینوفن برای تب و سردرد در اکثر زنان باردار اختلالی ایجاد نمی‌کند.

داروهای سرفه، مانند داروهای خلط‌آور در طول دوران بارداری مضر نیستند، اما باید میزان و دوز آن توسط پزشک تعیین شود.

سرماخوردگی یک مسئله رایج است که ممکن است در پاییز و زمستان و حتی روزهای گرم سال اتفاق بیفتد. هیچ‌وقت خود را برای این بیماری سرزنش نکنید. لذت‌های زیادی در بارداری وجود دارد و شما می‌توانید با پشت سر گذاشتن این بیماری از این دوران زیبا لذت بیشتری ببرید.

. www.whattoexpect.com

www.thebump.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.