راهنمای کامل خرید باتری لپ‌تاپ

باتری یکی از مهم‌ترین بخش‌های لپ‌تاپ است. درواقع باتری به لپ‌تاپ شما  نیرو و توان می‌دهد تا روشن بماند.  اما اگر بعد از مدتی متوجه شدید که باتری لپ‌تاپ شما خراب‌شده و به‌اندازه کافی لپ‌تاپ شما را روشن نگه نمی‌دارد بهتر است به فکر خرید یک باتری جدید باشید.

شما نمی‌توانید از طریق گوگل کردن، باتری موردنیازتان را پیدا کنید. زیرا میلیون‌ها مدل باتری را مشاهده می‌کنید که در انتخاب آن سردرگم خواهید شد. بنابراین بهتر است به نکات و راهنمای زیر دقت کنید  تا دچار مشکل نشوید.

در هنگام خرید باتری باید مطمئن شوید باتری موردنظرتان با لپ‌تاپ سازگار است، سپس به سراغ موارد دیگر بروید.  بهتر است به سراغ باتری بروید که قدرت بیشتری دارد زیرا این عامل باعث طول عمر باتری خواهد شد. ضمانت باتری نیز اهمیت دارد و باعث می‌شود با خیال راحت‌تری آن را انتخاب کنید. شاید به سراغ برند خاصی  و شرکت لپ‌تاپتان بروید و یا  از مارک‌های متفرقه دیگر استفاده کنید. همه‌ این سؤال‌ها و معیارها در ذهن شما می‌چرخد و شما به دنبال یک باتری خوب هستید که چند سال برایتان کار کند.

چه زمان باتری لپ‌تاپ نیاز به تعویض دارد؟

باتری لپتاپ

باتری‌ها به‌مرور شروع به پوسیده شدن می‌کنند، زیرا شما هرروز از آن‌ها استفاده می‌کنید. اگر بیش از دو سال است از لپ‌تاپتان کار می‌کشید، صد در صد تفاوت در میزان شارژ و نگهداری شارژ را متوجه شده‌اید. بنابراین زمان آن رسیده است که باتری خود را تعویض کنید زیرا باتری خراب و فرسوده می‌تواند بر عملکرد کلی سیستمتان تأثیر بگذارد و لپ‌تاپ را  دچار مشکل کند.

سازگاری باتری با لپ‌تاپ

باتری لپ تاپ

اولین موردی که در خرید باتری لپ‌تاپ باید در نظر بگیرد سازگاری آن با لپ‌تاپتان است.  هر باتری لپ تپ برای مدل‌های خاصی ارائه می‌شود و مناسب تمامی لپ‌تاپ‌ها نیستند. برای اطمینان از این مورد باید کد باتری،  مدل و شماره سایز لپ‌تاپ خود را در هنگام خرید باتری به فروشنده اعلام کنید. کد معمولاً در داخل باتری و ترکیبی از حروف و اعداد با طول‌های مختلف است. بنابراین برای خرید باتری باید به کد باتری، مدل لپ‌تاپ و شرکت سازنده آن و سایز لپ‌تاپتان توجه کنید.

مواد سازنده باتری لپ‌تاپ
در ساخت باتری‌ها از مواد مختلفی استفاده می‌شود. نیکل کادمیوم (NiCad)، هیدرید فلز نیکل (NiMH)، لیتیوم یونی (LiON)، یا لیتیوم پلیمری (Li-Poly) از جمله موادی هستند که در باتری لپ‌تاپ به کار برده می‌شوند.

باتری‌های  NiCad عمدتاً منسوخ شده است، زیرا بسیار سنگین است و عمر کوتاهی دارند. باتری NiMH  عمر طولانی‌تر از NiCads  دارند، اما در مقایسه  با  LiONs و Li-Polys  زودتر خراب می‌شوند، همچنین وزن بیشتری دارند و “اثر حافظه” در آن‌ها باعث می‌شود توانایی شارژ کامل را از دست بدهند.

به‌طورکلی، باتری‌های  لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری  انتخاب بهتری هستند، البته اگر با مدل لپ‌تاپ شما سازگاری داشته باشند؛ چرا که  وزن آن‌ها بسیار سبک است،  و عمر طولانی‌تر از NiMH دارند ، درواقع حدود یک سوم سبک‌تر هستند. آن‌ها همچنین سریعتر شارژ می‌شوند و با محیط‌زیست سازگارترند. صرف‌نظر از نوع باتری لپ‌تاپ،  باید مطمئن شوید باتری انتخابی شما به‌گونه‌ای تولید شده  است که  دارای استانداردهای بین‌المللی ایمنی لپ‌تاپ‌ها مانند استانداردهای Underwriters Laboratories (UL)  باشد.

ظرفیت باتری لپ‌تاپ
ظرفیت و یا قدرت باتری  یکی دیگر از موارد مهم است. درواقع ظرفیت باتری میزان قدرتی است که می‌تواند تولید کند و این عدد اصولاً با واحد میلی‌آمپر ساعت (mAh) بیان می‌شود. هر چه قدر ظرفیت بالاتری داشته باشد زمان بیشتری می‌تواند لپ‌تاپ شما را روشن نگه دارد. قوی‌ترین باتری‌ها ظرفیتی باتری معادل با ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت دارند.

تنش باتری لپ‌تاپ
تنش پارامتر دیگری است که باید در هنگام خرید باتری جدید برای لپ‌تاپ خود در نظر داشته باشید. بیش از ۹۰ درصد لپ‌تاپ‌های موجود در حال حاضر در ولتاژ ۷.۲ ولت تا ۱۴.۸ ولت عمل می‌کنند. بنابراین باید باتری متناسب با ولتاژ لپ‌تاپ تهیه کنید. این اطلاعات بر روی باتری درج‌شده است. تفاوت‌های بسیار جزئی، مهم نیست، . برای مثال، اگر لپ‌تاپ شما ۱۰.۸ ولت باشد و اگر از باتری ۱۱.۱V استفاده کنید، مشکلی در عملکرد به وجود نمی‌آید، استفاده از باتری ۷.۲ ولت با یک لپ‌تاپ که در  ولتاژ استاندارد ۱۴.۸ کار می‌کند و یا برعکس ، توصیه نمی‌شود.

تعداد سلول‌های باتری لپ‌تاپ
تعداد سلول‌ها هم اهمیت دارد زیرا هرچقدر سلول‌های باتری بیشتر باشد ظرفیت باتری نیز زیادتر می‌شود و در مقابل وزن آن نیز سنگین‌تر خواهد شد. به‌صورت استاندارد اکثر باتری‌ها شش سلول دارند. اما اگر می‌خواهید لپ‌تاپ خود را بدون شارژ کردن بیشتر استفاده کنید، باید نسخه ۹ یا ۱۲ سلولی را در نظر بگیرید. بااین‌حال، این  تعداد سلول هم بر میزان سنگینی و هم هزینه باتری جدید تأثیر می‌گذارد.

سیکل شارژ باتری لپ‌تاپ
باتری‌ها نیز مانند سایر وسایل تکنولوژیک طول عمر مشخصی دارند.  درواقع زمانی که انتظار می‌رود یک باتری  به‌خوبی کار کند، و دستگاه را روشن نگه دارد و سپس خاموش شود، طول عمر باتری نام دارد.

این اصطلاح را سیکل شارژ باتری نیز می‌گویند. سیکل شارژ باتری به معنای استفاده ۱۰۰ درصد از قدرت دستگاه است. یعنی اگر پس از شارژ کردن کامل دستگاه از ۱۰۰ درصد قدرت آن استفاده کنید می‌توان گفت که یک چرخه را پشت سر گذاشته‌اید. بنابراین وقتی برای باتری شما عدد x به‌عنوان تعداد سیکل شارژ باتری در نظر گرفته می‌شود، یعنی این باتری در طول عمر خود می‌تواند x بار تخلیه و سپس شارژ شود. درواقع وقتی شما x  بار از باتری‌تان استفاده کنید، بعدازآن باتری از کار نمی‌افتد، بلکه دیگر نمی‌تواند مثل قبل شارژ و دشارژ شود. یعنی از حالت ایدئال و استاندارد خود بعد از x  بار تخلیه،  خارج می‌شود.

باتری  هم نام با برند لپ‌تاپ  بخریم یا خیر؟

باتری لپ تاپ

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا باید باتری را از شرکت لپ‌تاپتان تهیه کنید یا خیر؟؟ در ابتدا باید به این نکته توجه کنید برند لپ تا شما چیست؟ برخی از شرکت‌ها ساختار بدنه و باتری لپ‌تاپ را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که بهتر است از باتری‌های مختص شرکت خودشان استفاده شود. زیرا استانداردهای دقیق‌تر در آن رعایت شده که با لپ‌تاپ، انطباق بیشتری دارد. اما برخی از نام‌های تجاری اذعان می‌کنند که می‌توانید از باتری‌های برندهای دیگر نیز در لپ‌تاپ موردنظر استفاده کنید.

به‌طورکلی خرید  باتری از شرکت لپ‌تاپ ممکن است اندکی گران باشد. اما شما باکمی تحقیق می‌توانید یک باتری متناسب و سازگار با لپ‌تاپ خود و از فروشنده‌های شخص ثالث پیدا کنید و در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید.

آیا از باتری لپ‌تاپ جدید استفاده می‌کنید یا قصد خرید یک  باتری دست‌دوم را دارید؟
برخی از باتری‌های دست‌دوم  به‌خوبی مرمت شده‌اند و عملکرد خوبی دارند  و قیمت آن‌ها نیز ارزان‌تر است اما خرید این باتری اندکی ریسک پذیر است زیرا واقعاً نمی‌دانید وضعیت باتری در چه مرحله‌ای است و ممکن است بعد از چند بار استفاده از کار بیفتد.  بنابراین از آنجا که این باتری‌های دست‌دوم ضمانت هم ندارند بهتر است  ریسک نکنید  و به سراغ یک باتری جدید بروید مخصوصاً اگر از لپ‌تاپ خود بسیار استفاده می‌کنید.

اکنون که با نکات مهم و کاربردی در هنگام خرید باتری لپ تاپ آشنا شدید، بهتر است طرز استفاده و برخورد با این نوع باتری‌ها را بیاموزید تا طول عمر باتری شما بیشتر شود:

دستورالعمل هایی برای افزایش عمر باتری لپ‌تاپ

باتری لپ تاپ

حال که تصمیم به خرید باتری جدیدی دارید بهتر است از همان ابتدا با آن اصولی برخورد کنید تا طول عمر باتری زیادتر شود. در اینجا به چند مورد از اقدامات مهم و کاربردی برای افزایش طول عمر باتری اشاره می‌کنیم:

– زمانی که می‌خواهید برای بار اول از باتری استفاده کنید ، دفعه اول کاملاً از آن استفاده نمایید ، به‌طوری‌که سیستم شما خاموش شود. سپس اجازه دهید باتری به‌اندازه ۱۲ ساعت در حالت شارژ بماند  و حتماً این ۱۲ ساعت را طی کنید سپس می‌توانید از آن استفاده کنید.

– برای مدت طولانی لپ‌تاپ خود را بلا استفاده نگذارید: اگر در چندین ماه گذشته فرایند شارژ و دشارژ در باتری لپ‌تاپ شما رخ نداده است مطمئن باشید که طول عمر آن را به شدت کاهش داده‌اید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند با جدا کردن باتری لپ‌تاپ و کار کردن با جریان مستقیم برق؛ در حفظ سلامتی باتری شان قدمی برداشته اند اما آن‌ها شرایط را بدتر می‌کنند زیرا با کنار گذاشتن باتری لپ‌تاپ به مدت طولانی و عدم شارژ و دشارژ در آن، باتری شما خراب خواهد شد.

– برای شارژ باتری از شارژرهای مختلف استفاده نکنید. سعی کنید لپ‌تاپ خود را با یک شارژر مخصوص خود شارژ کنید زیرا شارژرهای دیگر جریان و ولتاژ متفاوتی ایجاد می‌کنند و در این صورت ممکن است به باتری شما آسیب وارد کنند و یا آن را بسوزانند.

– زمانی که باتری درون لپ‌تاپ است مرتب سیم شارژ را به لپ‌تاپ وصل نکنید، زمانی که شارژ باتری صد در صد شد، شارژر را جدا کرده و با لپ‌تاپ کار کنید و زمانی که اخطار عدم شارژ ظاهر شد دوباره آن را به شارژر بزنید، اتصال ۲۴ ساعته شارژر به لپ‌تاپ هم به باتری آسیب وارد می‌کند و هم لپ‌تاپ شما را دچار مشکل خواهد کرد.

– اطمینان حاصل کنید که باتری، شارژر و لپ‌تاپ شما در هنگام شارژ شدن بیش از حد داغ نشود، در این صورت بهتر است لپ‌تاپ را خاموش کرده و عمل شارژ را انجام دهید، مکان شارژ کردن لپ‌تاپ نیز مهم است، شارژ کردت لپ‌تاپ در یک اتاق گرم و آفتابی و در تابستان ممکن است به لپ‌تاپ و باتری آن آسیب وارد کند.

– هر از چند گاهی لپ‌تاپ را با آداپتور به برق متصل کنید و سپس عملیات Defragment هارددیسک را انجام دهید.Defrag کردن باعث می‌شود اطلاعات مرتبط با هم، داخل هارد در کنار یکدیگر قرار بگیرند و هنگامی که آن‌ها فراخوانی می‌شوند، کمترین زمان و حرکت مکانیکی هد هارد دیسک انجام بگیرد و در نتیجه انرژی کمتری مصرف شود.

– در هنگام شارژ ابزارهای غیر ضروری مانند موس و USB را از لپ‌تاپ جدا کنید. همچنین گزینه‌های ارتباط بی‌سیم مانند بلوتوث و WiFi هم می‌توانند در کاهش طول عمر باتری تأثیرگذار باشند پس بهتر است زمانی که به باتری دستگاه احتیاج دارید ارتباط هدفون‌های بی‌سیم یا WiFi را با دستگاه قطع کنید.

www.wisegeek.com

2 نظرات
  1. Ideapad330Q می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید من یه لپ تای لنوو دارم که باتریش دوسلولی وچهار ساعت شارژ نگه میداره میخواستم بایک باتری ۶سلولی عوض کنم امکان دارد

  2. مهدی امیدی می گوید

    سلام وقت بخیر،
    من یک باطری لپ تاپ جدید خریدم،
    لپ تاپ x550
    باطری قدیمی ۱۵v بود ولی اینی که جدید هستش ۱۴.۴عه،خواستم ببینم مشکلی پیش نمیاد برای لپ تاپ؟
    mA هردوشون هم ۲۹۵۰ هستش.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.