با استفاده از راهکارهای زیر، تکالیف درسی را سریع تر و کارآمدتر انجام دهید

با فرا رسیدن پاییز و مدارس، تکالیف مدرسه و مشق‌های شب نیز آغاز شده‌اند،  امروزه در هر خانه یک دانش آموز و یا دانشجو وجود دارد که درگیر این تکالیف است و هر روز زمان زیادی را به آنها اختصاص می‌دهد. گاهی اوقات این تکالیف آنقدر زیاد هستند که باعث استرس در فرد و همچنین پدر و مادر می‌شود. در این مطلب قصد داریم نکاتی را به شما یادداوری کنیم تا به وسیله آن‌ها بتوانید تکالیف مدرسه‌ای خود را سرو سامان داده و سازماندهی کنید و مدیریت زمان داشته باشید.

محیطی که در آن تکالیف تان را  انجام می دهید را کارامد کنید
اگر دانش آموز هستید و یا به عنوان پدر ومادر این مطلب را دنبال می‌کنید بهتر است محیط مطالعه و انجام تکالیف درسی یک محیط بدون حواس پرتی باشد.  در حالت ایده آل تکالیف باید در یک اتاق و بر روی میز و با نشستن بر روی صندلی انجام شود. شما باید رادیو و تلویزیون را خاموش کنید..گوشی را کنار گذاشته و تمام هشدارها و نوتیفیکیشن ها شبکه‌های اجتماعی را غیرفعال کنید.

وسایل مورد نظر برای تکالیف تان را جمع آوری کنید تا دم دستتان باشد

برای شروع تکالیفتان  بهتر است، تمام وسایل و ابزارهایی که به آن احتیاج دارید را گردآوری کنید تا  در بین کار، دچار حواس پرتی نشوید.  لپ تاپ،  مداد و خودکار و وسایل این چنین را در کنارتان بگذارید.

زمان خود را مدیریت کنید

برای موفق بودن و انجام دادن تکالیف مدرسه‌ای باید مهارت‌های مدیریت زمان را یاد بگیرید. در ابتدا باید زمانی را انتخاب کنید که در آن ساعات تمرکز بیشتر و بهتری دارید. برخی افراد در ساعت‌های انتهایی شب بهتر درس می‌خوانند و برخی ترجیح می دهند زود بخوابند و صبح زود بیدار شوند و به تکالیف خود برسند. بنابراین پیدا کردن ساعت خواب و هوشیاری بدن بسیار مهم است،  سعی کنید پشت سر هم کار نکنید وآن را در ساعت‌های تفکیک شده قرار دهید و بین آن اندکی استراحت داشته باشید.  این کار کارایی شما را بیشتر می‌کند.  مثلاً ۵۰ دقیقه به تکالیف و درس‌ها خود بپردازید و ده دقیقه استراحت کنید،  اندکی در اتاق پیاده روی کنید، میوه بخورید و یک میان وعده سالم داشته باشید. اندکی به چشمانتان استراحت دهید و آن را از روی کتاب یا صفحه نمایش لپ  تاپ دور کنید تا تمرکز شما بیشتر شود.

تکالیف خود را الویت بندی کنید
تکالیف به وقت و تمرکز زیادی نیاز دارند. بهتر است تکالیف روز بعد خود را بر روی کاغذ نوشته و آنها را الویت بندی کنید و به ترتیب انجام دهید. همه تکالیف مهم و باارزش هستند اما برخی از انها ارزش بیشتری دارند و برای شما موقعیت و جایگاه بهتری ایجاد می کنند. بنابراین سعی کنید در ابتدا به تکالیف مهمی بپردازید که برای آنها وقت کمتری دارید. برخی از تکالیف آسان‌تر هستند و به زمان زیادی نیاز ندارند، بنابراین در مدت زمان کم می‌توانید آن را انجام دهید، این تکالیف بهتر است به آخر برنامه‌تان موکول شوند.

برنامه مشخصی داشته باشید
برای انجام تکالیف برنامه زمانی مشخصی داشته باشید.  از رنگ‌ها و هایلات ها برای مشخص کردن تکالیف مهم و تاریخ آنها استفاده کنید.  علاوه براین می‌توانید از برنامه‌های مخصوص استفاده کرده و با اعلان‌ها و هشدارهایی برنامه‌تان را یادداوری کنید.  استفاده از برنامه برای تکالیف، آنها را کوچکتر نمی کند اما باعث می‌شود ساده‌تر به آنها رسیدگی کنید. بنابراین تکالیف خود را به قسمت های کوچکتری تقسیم کرده و طبق برنامه زمانی آن‌ها را انجام دهید.

از زمان‌های  خود به درستی استفاده کنید
هر زمان هر چه قدر کم باشد  و قتی در کنار هم قرار می‌گیرد وقت زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلاً شما همیشه یک ساعت بعد از ناهار چرت می زنید. این چرت زدن در هفته چند ساعت زمان  شما را اشغال می‌کند و شما می‌توانید از این ساعت ها استفاده بیشتری کنید بنابراین بهتر است زمان خواب بعدظهری خود را به نیم ساعت کاهش داده و از مابقی ساعات استفاده بیشترس کنید. این افزایش‌های کوچک به مرور می‌توان برای شما مفید باشد. مثلاً سی دقیقه‌های بین کلاس‌ها زمان خوبی برای مرور درسها و تکالیف است. البته استراحت را فراموش نکنید تا انرژی لازم برای کلاس‌های بعد را داشته باشید.

هیچ وقت در انجام تکالیف، چند کار را همزمان انجام ندهید
بسیاری از ما برای صرفه جویی در وقت و اینکه سریع‌تر کارهایمان راا به پایان برسانیم چند کار را به صورت همزمان انجام می‌دهیم،  اما این کار باعث می‌شود از کیفیت تکالیف کاسته شده و تنها آنها را سرهم کنیم. انجام تکالیف نیاز به تمرکز دارد و انجام چند کار باعث خسته شدن ذهن و استرس می‌شود. بنابرانی در پایان روز خواهید دید به جای اینکه در وقت خود صرفه جویی کنید چند کار نیمه تمام دارید که به هیچ یک از انها نرسیده‌اید و آنها را به پایان نرسانده‌اید.

کمک بگیرید

male student with a teacher in classroom

شما می‌توانید در انجام تکالیف خود؛ از معلم، پدر و مادر و یا دوستانتان کمک بگیرید تا مسئله را برای شما بازگو کرده و به درک شما کمک کنند.  خواهر و برادر بزرگتر نیز می‌توانند در این امر به شما یاری دهند و یا در صورتیکه در خانه هستید و کسی نیست به شما کمک کند از معلم های خصوصی استفاده کنید و ضعفتان را در درس مورد نظر را رفع کرده و آن را قوی کنید.

از منابع موجود و در دسترستان استفاده کنید

کتابخانه همیشه در دسترس شما است. به راحتی می‌توانید به کتابخانه مدرسه یا محل زندگی‌تان بروید و از کتاب‌های کمک درسی استفاده کنید تا تکالیفتان را سریع‌تر انجام دهید. برخی از این کتابخانه‌ها کتاب‌ها راهنمای مرجع دارند که می‌تواند در انجام تکالیف یا پروژه‌های درسی به شما کمک کنند.

علاوه بر کتابخانه استفاده از اینترنت نیزمی تواند به شما کمک کند. همانطور که اینترنت ممکن است برای کودکان بد باشد و موجب حواس پرتی آنها شود، در مقابل با استفاده درست از اینترنت و دسترسی به  مقالات و منابع معتبر می توانید در انجام پروژه‌ها و تکالیف درسی ماهرتر شوید. البته سعی کنید از منابع معتبر استفاده کنید زیرا امروزه هزاران مطلب بدون منبع در اینترنت وجود دارد که درست و غلط بودن آن مشخص نیست.

از برنامه‌های کمکی برای برنامه ریزی درسی استفاده کنید
امروزه برنامه‌های کاربردی در زمینه برنامه ریزی درسی وجود دارند که برای دانش آموزان و دانشجویان طراحی شده است. با استفاده از این برنامه‌های می توانید امور درسی و تحصیلی خود را سازماندهی کنید و برنامه ریزی داشته باشید.  این برنامه ها برای سیستم عامل‌های مختلف طراحی می‌شوند. به طور مثال برنامه Todait یک برنامه  کاربردی برای برنامه ریزی درسی است. دانشجویان ودانش آموزان می‌توانند از این اپلیکیشن برای برنامه ریزی درسی و روزانه خود استفاده کنند. شما می‌توانید برنامه‌های درسی و روزانه خود را در آن وارد کرده و بین دستگاه‌های مختلف همگام سازی کنید تا از طریق سیستم عامل‌های مختلف به آن دسترسی داشته باشید. برنامه‌های درسی‌تان بر اساس معیارهای مختلفی مانند تاریخ و زمان انجام آن، تکرار، الویت و پروژه‌هایی که به آن مربوط است سازماندهی شده و نشان داده می‌شود.

روال و برنامه درسی شما به صورت تصویری به نمایش در می­آید و شما یک دید کلی نسبت به دروس روزانه خود به دست می­آورید. برنامه‌های موجود در این اپلیکیشن بعد از سازماندهی با Dropbox و Google Drive همگام سازی خواهند شد و شما قادر هستید فایل‌ها را در این سرویس‌های ذخیره سازی ابری قرار دهید(بورسیکا). به منظور مطالعه و اطلاعات بیشتر می‌توانی  از این لینک استفاده کنید.

دستورالعمل‌ها و سؤالات را درک کنید
سعی کنید سؤال یا عنوان پروژه را بارها و بارها بخوانید و خوب درک کنید. نیمی از جواب در خود سؤال نهفته است و شما می توانید از آن، اطلاعات به دست آورید.  شما می توایند از معلم یا پدر و مادر بخواهید تا سؤال را برای شما توضیح دهد تا متوجه شوید دنبال چه چیزی هستید. حتی دوستان و همکلاسی‌ها نیز می‌توانند در این امر به شما کمک کنند.

با صدای بلند بخوانید
وقتی با صدای بلند یک مطلب را می خوانید، باعث می‌شود که مغز آن را دوباره بشوند و در این صورت بهتر آن را درک می کند.  پس در ابتدا سؤال را بلند خوانده و درک کنید و در نهایت بعد از پایان تکالیف آن را بلند مرور کنید این کار باعث می‌شود مراحل را به خاطر سپرده و از درست بودن آن مطمئن شوید.

حرکات ورزشی و کششی انجام دهید

تکالیف مدرسه ممکن است باعث استرس در فرد شوند هرچند که دانش آموز یا دانشجوی خوب و منظمی باشید این تکالیف ممکن است از نظر روحی به شما آسیب وارد کنند. برای کاهش استرس می‌توانید از حرکات کششی بر روی صندلی استفاده کنید. استفاده از توپ‌های بزرگ ورزشی برای ریلکس کردن بدن بسیار مناسب است. جویدن آدامس نیز در مواردی به سازماندهی سیستم عصبی‌تان کمک خواهد کرد.

https://www.topteny.com/top-10-tips-on-how-to-efficiently-get-your-homework-done/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.