چگونه در اینستاگرام یک کسب و کار راه بیندازیم؟

وقتی اسم شبکه اجتماعی اینستاگرام به گوشتان می‌خورد ناخودآگاه ذهن شما به سمت عکس و تصاویر خواهد رفت. در واقع اینستاگرام یک شبکه اجتماعی و پلتفرمی برای به اشتراک گذاری عکس است و از این طریق نیز به شهرت و محبوبیت رسیده است. آیا می‌دانید به‌راحتی و از طریق روش‌های غیر از اشتراک گذاری تصاویر، در اینستاگرام می‌توانید کسب‌وکار راه بیندازید و از این طریق پول دربیاورید؟

از طریق تبلیغات، اجرای مسابقات و ایجاد رابطه صمیمی با فالورهای خود می‌توانید یک کسب‌وکار خانگی موفق داشته باشید. پس بهتر است با ما همراه باشید تا با ایده‌های کسب‌وکار و بازاریابی در شبکه‌اینستاگرام بیشتر آشنا شوید، تعداد مشتریان خود را زیادتر کرده و بازگشت از سرمایه بیشتری داشته باشید.

اینستاگرام یک پلتفرم به اشتراک گذاری عکس است، بدیهی است که تمام این ایده‌های بازاریابی اینستاگرام شامل ارسال عکس می‌باشد، اما این تنها راه بازاریابی در این شبکه نیست،! ما قصد داریم به جای تمرکز بر روی تصاویر، ایده‌های جدیدتری به شما بیاموزیم تا با استفاده از آن بتوانید در این شبکه پول دربیاورید.

ایجاد پروفایل تجاری در اینستاگرام
در قدم اول باید یک پروفایل تجاری اینستاگرام ایجاد کنید. برنامه Instagram را دانلود کنید (از فروشگاه App برای iOS، از فروشگاه Google Play برای Android و یا از Windows Phone Store برای یک دستگاه ویندوز ). هنگامی که برنامه بر روی گوشی شما نصب شده است، مراحل نصب و ثبت‌نام را طبق روال عادی پیش ببرید. درصورتی‌که کسب‌وکارتان را در یک فروشگاه مجزا اداره می‌کنید می‌توانید ساعت کاری، آدرس و تلفن را وارد کنید و درصورتی‌که یک کسب‌وکارتان خانگی دارید می‌توانید اطلاعات جزئی از آن وارد کنید.

در قسمت بیوگرافی در مورد کسب‌وکار خود و آنچه صفحه‌تان، ارائه می‌دهد به‌صورت مختصر بنویسد و از هشتک‌های مربوط به تجارت خود استفاده کنید.

عکس شما می‌تواند لوگو شرکت و یا متناسب با کسب‌وکارتان باشد. بهتر است از عکس مشابه ای در شبکه‌ها اجتماعی متعدد استفاده کنید تا افراد از روی عکس پروفایل نیز بتوانند شما را تشخیص دهند.

اهداف کسب‌وکار خود را مشخص کنید

کسب و کار در اینستاگرام

مثلاً آیا هدف شما فزایش فروش محصول است؟ یا می‌خواهید ترافیک وب‌سایت خود را بیشتر کنید.  برخی افراد هدف از بازگشایی پروفایل تجاری اینستاگرام را آشنایی و شهرت برند خود عنوان می‌کنند. برخی برای رضایت مشتری و پاسخ به سؤالات آن‌ها تصمیم می‌گیرند یک پروفایل اینستاگرام ایجاد کنند. و برخی تنها برای ارتباط با افراد بانفوذتر در کسب‌وکارشان به این کار اقدام می‌نمایند. هدف Instagram شما باید مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، مرتبط و آشکار باشد.

محتوای پیج را غنی کنید
وقتی پیج تان را راه اندازی کردید بهتر است چند پست در زمینه آن منتشر کرده و محتوای پیج را غنی کنید. بهتر است قبل از کامل کردن محتوا کسی را فالو و دنبال نکنید.

– چه موقع و چند بار در روز در اینستاگرام  پست ارسال کنیم؟
بهترین روش برای این کار تست ارسال پست در فواصل زمانی و در زمان‌های مختلف و سپس بررسی نتایج است. مثلاً شما متوجه می‌شوید اگر غروب‌ها و دو پست در فاصله زمانی ۳ ساعت منتشر کنید میزان بازید و استقبال آن بیشتر از زمانی است که بخواهید ۴ -۵ پست در صبح منتشر نمایید. راه دیگر اینکه می‌توانید از اپلیکیشن Statigram استفاده کنید. این نرم‌افزار زمان اوج استفاده کاربران از اینستاگرام را به شما نشان می‌دهد.

– موضوع محتوا پست ها در اینستاگرام
باید سعی کنید از موضوعات موردعلاقه کاربران در حیطه کسب‌وکار خود استفاده کنید. مثلاً اگر موسسه کنکور دارید می‌توانید پست‌هایی درباره داستان‌های فارغ‌التحصیلان، زندگی دانشگاهی و …. منتشر کنید.

آیا در نوشتن محتوا برای پست‌ها و تصاویر از ایموجی استفاده می‌کنید؟؟ آیا دستورالعمل‌های دستوری زبان را رعایت می‌کنید؟ از چه هشتک‌هایی استفاده می‌کنید؟ چه نوع عکس با چه کیفیتی پست می‌کنید؟

افراد مرتبط را دنبال کرده و پیج تان را به آن‌ها معرفی نمایید

کسب و کار در اینستاگرام

حال بهتر است سراغ افرادی بروید که به محصول، کسب‌وکار و خدمت شما احتیاج دارند. برای این کار می‌توانید به صفحات مشابه کسب‌وکار خود رفته و افراد علاقه‌مند به آنجا را فالو کنید و پیج تان را به آن‌ها معرفی نمایید. لینک پروفایل اینستاگرام خود را در شبکه‌های اجتماعی دیگر به اشتراک بگذارید.

در انتشار تصاویر و پست‌ها از سبک خاص استفاده کنید

کسب و کار در اینستاگرام

شما می‌توانید عکس‌هایی را که منتشر می‌کنید به سبک خاصی ویرایش کنید. در این صورت کاربران زمانی که عکس‌های اینستاگرام را اسکرول می‌کنند ناخودآگاه عکس‌های پیج شما را می‌شناسند. برنامه‌های ویرایش عکس مانند VSCOcam یا Enhance می‌توانند فیلترهای اضافی یا گزینه‌های ویرایش را در اختیار شما قرار دهد، تا سبک خود را پیدا کنید.

در پیج های دنبال کنندگان خود فعالیت داشته باشید

کسب و کار در اینستاگرام

سعی کنید این ارتباط را یک‌طرفه نگه ندارید و در مقابل عکس‌ها و پست‌های فالورهایتان عکس‌العمل نشان دهید. اما لازم نیست تمام پست‌های آن‌ها را لایک کنید. تنها تعدادی محدودی از آن‌ها را لایک کنید. اما این کار زمانی که پیج شما بزرگ‌تر می‌شود اندکی سخت است. سعی کنید در زیر پست خود جواب کامنت ها را بدهید و یا سوالاتی که در پیام‌های مستقیم (DMs) از شما پرسیده می‌شود را جواب دهید تا احساسات کاربران نسبت به شما و پیج تان بهتر شود.

در پست‌های اینستاگرام از هشتگ استفاده کنید

کسب و کار در اینستاگرام

اضافه کردن هشتگ ها به پست‌های Instagram شما بسیار عالی است،. هشتگ های شما باید مرتبط باشند ؛ استفاده از چندین هشتگ نامرتبط و فریب کاربر اصلاً توصیه نمی‌شود.

به‌عنوان‌مثال، یک کارآفرین می‌تواند یک عکس از تیم خود منتشر کند و همراه آن با #HealthTag #EntrepreneurLife  را قرار دهد. اما اگر رستوران دارید می‌توانید از کاراکتر #EntrepreneurLife در تصویری از غذا استفاده کنید.

استفاده از هشتگ های در حال رشد اما نامربوط،   باعث می‌شود مطالب شما کمتر قابل اعتماد باشد برای کاربران شما روشن است که شما فقط برای بازاریابی فعالیت می‌کنید؛  نه ارائه محتوای جالب و مفید. استفاده متعادل از هشتک در زیر پست‌ها باعث می‌شود سایر کاربران از پست‌ها شما دیدن کنند اما در این کار افراط نکنید مثلاً وقتی رستوران دارید از هشتگ های مخصوص عکس و غذایتان استفاده نمایید.

اینستاگرم به شما اجازه می‌دهد در هر پست ۳۰ هشتگ قرار دهید که اگر بیش از این باشد شما را به‌عنوان اسپم شناسایی می‌کند. پس از تجزیه‌وتحلیل بیش از ۶۵۰۰۰ پست رسانه‌های اجتماعی، TrackMaven دریافت که پست با ۹ هشتگ باعث ایجاد بالاترین  بازدهی می‌شود.

نرم‌افزارهای هشتگ در اینستاگرام
نرم‌افزار Blender Tag: با استفاده از این نرم‌افزار رایگان می‌توانید از هشتگ های محبوب در زمینه هنر، مد، غذا، ورزش و … اطلاع پیدا کنید.

HashTagsForLikes: این نرم‌افزار نیز مانند نمونه قبلی هشتگ پرطرفدار در اینستاگرام را به شما نشان می‌دهد. هر دو نرم‌افزار رایگان هستند و یک کار را انجام می‌دهند اما برخی از هشتگ ها در این نرم‌افزار و برخی در نرم‌افزار Blender Tag نشان داده‌ می‌شود. بنابراین بهتر است از هر دو آن بهره ببرید.

All Hashtag: بعد از پیدا کردن هشتگهای موردنظر می‌تواند از برنامه All Hashtag برای یافتن هشتگ های مشابه استفاده کنید.

Display Purposes: با استفاده از برنامه رایگان Display Purposes شما می‌توانید هشتگ های مربوط به چند موضوع را به‌صورت هم‌زمان جست‌وجو کنید.

Instagram: راه دیگری برای یافتن هشتگ ها این است که فقط روی یک هشتگ که در Instagram علاقه دارید کلیک کنید. در نتایج، Instagram هشتگ های مربوطه را نمایش می‌دهد.

از کپشن غافل نشوید
درصورتی‌که پست شما در قالب تصاویر است می‌توانید از کپشن برای اطلاعات بیشتر استفاده کنید. کپشن به شما اجازه می‌دهد تصویر را گسترده‌تر کرده و زمینه موردنظرتان را به آن متصل کنید و از ایموجی ها برای انتقال بهتر احساسات خود استفاده نمایید.

از آلبوم‌های عکس و ویدئوی استفاده کنید
شما می‌توانید به‌صورت هم‌زمان ده عکس و ویدئو را در یک پست اینستاگرام اضافه نمایید. و کاربران از طریق کشیدن عکس‌ها می‌توانند تمام این محتواها را به‌صورت یکپارچه مشاهده کنند.

افزایش دید صفحه اینستاگرام با استوری های اینستاگرام

کسب و کار در اینستاگرام

Instagram Stories یک ویژگی است که به شما اجازه می‌دهد یک سری کلیپ‌های ویدئویی کوتاه را به اشتراک بگذارید یا یک نمایش عکس تعاملی ایجاد کنید. استوری ها ۲۴ ساعت پس از ارسال آن‌ها ناپدید می‌شوند، بنابراین آن‌ها تمایل دارند که برای محتوای لحظه‌ای استفاده شوند. درنهایت می‌توانید برخی از این استوری ها را بایگانی کرده و در صفحه شخصی خود نگه‌دارید و برای آن عنوان مناسب انتخاب کنید.

بزرگ‌ترین مزیت استوری  این است که آن‌ها در بالای فیدهای Instagram نمایش داده می‌شوند، بنابراین آن‌ها احتمال دیده شدن را افزایش می‌دهند و اغلب باعث ایجاد تعامل بیشتر خواهند شد.

ایده‌های برای استفاده از استوری برای ارتقا کسب‌وکار
– در این استوری ها می تونید نظرسنجی‌های مختلفی به راه بیندازید و از این طریق روابط شخصی شما با کاربرانتان بیشتر خواهد شد. از نظرسنجی برای جمع‌آوری نظرات مشتریان و علاقه به سبک‌های بالقوه جدید پیش از اضافه کردن این سبک‌ها به کاتالوگ محصول استفاده کنید.

– شما می‌توانید در استوری ها خود نکات آموزشی قرار دهید و سپس لینک پست مربوطه را در آن بگذارید.

– جزئیات محصولات و خدمات خود را نشان دهید تا در معرض دید باشد.

Instagram Live

کسب و کار در اینستاگرام

Instagram Live  یک‌راه جدید کسب‌وکار برای پخش محتوای زنده به فالورها است.. هنگامی که شما شروع به پخش زنده می‌کنید، فالورها شما یک اعلان دریافت می‌کنند، بنابراین از این طریق می‌توانید بیشتر دیده شوید و تعاملاتتان بیشتر شود.

مزیت دیگر Instagram Live این است که به شما امکان می‌دهد تا با پیروان خود در زمان واقعی ارتباط برقرار کنید. خواندن نظرات کاربران در زمان واقعی، پاسخ دادن، و مشاهده واکنش آن‌ها بسیار مفید است.

در این جریان می‌توانید از پشت صحنه کسب‌وکار خود لایو بگیرید و آن‌ها را در جریان روند کاری خود قرار دهید و یا می‌توانید در هفته یک روز را به تشریح یک محصول بپردازید.

علاوه بر این شما می‌توانید روش‌های کاری و یا استفاده از محصولات و خدمات را به‌صورت لایو نشان دهید.

برخی از پیج ها با ارائه تخفیف‌ها و جایزه‌ها خاص برای افرادی که وارد گفت‌وگو زنده اینستاگرام آن‌ها شدند، کاربران را ترغیب می‌کنند. برای استفاده از تخفیف، کاربران تنها می‌توانند از طریق لینک خاصی که در طول پخش زنده در دسترس است اقدام به خرید کنند.

درنهایت شما می‌توانید لایو خود را ذخیره کرده و به مدت ۲۴ ساعت در دسترس قرار دهید تا افرادی که آن را ندیده‌اند مشاهده کنند.

نکته: فیلتر خودکار نظرات را فعال کنید تا در زمان لایو نظرات نامناسب و غیر اخلاقی نمایش داده نشود..برای انجام این کار، تنظیمات را باز کرده و به قسمت نظرات یا همان کامنت بروید، کادر کنار “استفاده از کلمات کلیدی پیش‌فرض” را انتخاب کنید، هر کلمه کلیدی مشکوک را اضافه کنید و روی  Submit کلیک کنید.

از برنامه Hootsuite  برای مدیریت حساب های شبکه های اجتماعی استفاده کنید

کسب و کار

درصورتی‌که در کسب‌وکار خود بیش از چند حساب کاربری و پروفایل در شبکه‌های اجتماعی مختلف دارید می‌توانید از برنامه Hootsuite استفاده نمایید. شبکه اجتماعی Hootsuite، شبکه‌ای است که شما پس از عضویت در آن، می‌توانید دیگر شبکه‌های اجتماعی خود را تحت کنترل داشته باشید. به این صورت که باید پروفایل دیگر شبکه‌ها را نیز به آن معرفی کنید که در این صورت از طریق مدیریت همین یک شبکه می‌توانید در جریان اتفاقات پروفایل‌های فیس بوک و توییتر و گوگل و لینکداین و … خود نیز قرار بگیرید و به نوعی آن‌ها را نیز کنترل کنید. از طریق این برنامه می‌توانید هشتک‌ها را بررسی کنید؛ بر نظرات و مخاطبین خود نظارت داشته و تعداد مخاطبین خود را برسی نمایید.

از قابلیت‌های کاربردی آن می‌توانیم به  امکان انتشار خودکار پست‌ها در تاریخ و زمان‌های تنظیم‌شده روی انواع سرویس‌های اجتماعی اشاره کنیم.

برگزاری مسابقات در اینستاگرام
در این شبکه اجتماعی ممکن است هزاران نفر مانند شما در کسب‌وکار موردنظرتان در حال فعالیت باشند. آنچه می‌تواند فالورهای بیشتری نصیب شما کند، برگزاری مسابقات و ایجاد انگیزه است. در ابتدا باید این ذهنیت را در فالورهای خود به وجود آورید که قصد شما از این پیج  تنها کسب درامد نیست و شما برای دادن اطلاعات و ایده‌های جدید در این صفحه تلاش می‌کنید. از هشتک #contest استفاده کنید تا افراد دیگر به این مسابقه دسترسی داشته باشند.

از فالورهای خود بخواهید که پیج شما را به دوستان خود معرفی کنند و از این طریق شانس بیشتری برای کسب جایزه داشته باشند. با ارائه ایده‌های می‌توانید انگیزه آن‌ها و دوستانشان را بیشتر کنید. مثلاً اگر شما یکی از دوستانتان را در زیر پست من منشن کنید هم شما و هم دوستتان در این مسابقه شرکت داده می‌شوید.

شما می‌توانید از روش هشتک گذاری و تکرار پست استفاده کنید. مثلاً اگر پست شما در مورد تبلیغ دمنوش است از آن‌ها بخواهید روش‌های دم کردن دمنوش را با هشتک موردنظرتان پست کنند.

کسب‌وکار با تبلیغات Instagram
تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی ثابت کرده‌اند که یک ابزار مؤثر برای ایجاد کسب‌وکار جدید هستند، و تبلیغات Instagram ز این قاعده مستثنا نیست. اگر هدف شما ارتقاء آگاهی از نام تجاری است، می‌توانید از طریق تبلیغات به این هدف خود برسید.

منبع: hootsuite.com

منبع: zapier.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.