عباراتی که در مصاحبه شغلی نباید بر زبان بیاورید

همه ما از مصاحبه شغلی هراس داریم و حتی اگر بارها تجربه آن را داشته باشیم؛ ممکن است دچار استرس شده و از آن لذت نبریم. اما اگر قصد دارید در مصاحبه شغلی خود موفق بوده و  شغل رؤیایی‌تان را به دست بیاورید بهتر است برخی جملات را بر زبان نیاورید، این جملات و عبارات شانس شما را در پذیرش مصاحبه شغلی کاهش داده و  ریسک مردود شدن را زیاد می‌کنند. در واقع آگاهی از عبارات و جملات ممنوعه در مصاحبه شغلی به اندازه جملاتی که باید بگویید، اهمیت دارد. بیشتر مطالب موجود بر روی عباراتی که باید بگویید تمرکز می‌کنند، اما ما  در این مطلب می‌خواهیم  در مورد  چند جمله کلیدی نامناسب در مصاحبه شغلی حرف بزنیم، در واقع بهتر است این جملات را به کار نبرده و به‌جای آن از عبارات بهتری استفاده کنید.

جمله نادرست اول در مصاحبه شغلی: من به این مقدار پول احتیاج دارم

مصاحبه شغلی

برخی از کارفرمایان به افراد چیزی کمتر از ارزش واقعی آن‌ها پیشنهاد می‌دهند ، بنابراین شما باید صراحت داشته باشید و  حقوقی کمتر از یک حدنصاب را قبول نکنید.  اما این بدان معنا نیست که قبل از آشنایی با کار، خط قرمز خود را مشخص کنید.

بنابراین قبل از اینکه در مورد کار، سختی آن، ساعات و شرایط کاری توضیح داده نشده است از کارفرما نپرسید، چقدر به من می‌پردازید؟

افرادی که فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند و دوره ۴ ساله لیسانس را طی کرده‌اند فکر می‌کنند که ارزش بسیار بالاتری از مبلغ پیشنهادی دارند، اما این نکته را در نظر بگیرید که تحصیلات تنها بخشی از امتیاز یک شغل محسوب می‌شود و شما باید در آن شغل تجربه کاری داشته باشید.

بنابراین با اعتمادبه‌نفس صبر کنید، نگران نباشید و قبل از شروع مذاکره در مورد حقوق سؤالی نپرسید و منتظر بمانید و به‌سرعت وارد جزئیات مالی نشوید.

جمله نادرست دوم در مصاحبه شغلی: مشکل من با کارفرمای قبلی این بود که …..
برخی از کارفرمایان در مصاحبه شغلی در مورد شغل قبلی‌تان می‌پرسند، اینکه در آنجا به چه کاری مشغول بودید، چه مدت زمانی در آنجا بودید و چرا آن شرکت را ترک کرده‌اید.  شما می‌توانید در مورد تمام این سؤالات به‌صورت صادقانه حرف بزنید اما بهتر است هیچ گلایه و شکایتی از کارفرمای قبلی نداشته باشید، مشکلاتی که با کارفرمای قبلی‌تان داشتید را عنوان نکنید و علت ترک شغلتان را نارضایتی و یا مشکلاتتان با شرکت و کارفرما عنوان نکنید.  در عوض بر روی پاسخ‌های مثبت تمرکز کنید، مثلاً: من فکر می‌کردم بهتر است در مسیر حرفه‌ای خود  تغییر ایجاد کرده و  چالش جدیدی را امتحان کنم.

جمله نادرست سوم در مصاحبه شغلی: در مورد توانایی‌های خود سکوت نکنید
وقتی از شما دعوت به مصاحبه می‌شود،  ممکن است صدها نفر مانند شما به این مصاحبه دعوت شوند، بنابراین  شما تنها یک‌قدم برای پذیرش در این شغل برداشته‌اید و اکنون باید تلاش کنید تا قدم‌های بعدی را استوارتر بردارید.  برای موفقیت در مصاحبه باید تفکر پشت کار و حرفه‌تان را توضیح دهید،  وقتی فرد از خلاقیت‌ها  و توانایی‌هایش حرف می‌زند و مهارت‌های خود را عنوان می‌کند، مصاحبه‌کننده دید بهتری نسبت به او خواهد داشت.

جمله نادرست چهارم در مصاحبه شغلی: در ابتدا مصاحبه از ناتوانی‌ها و یا نکات منفی و نداشته های خود صحبت نکنید
تأثیر اولین جملات در مصاحبه بسیار پررنگ است و بیشتر در ذهن کارفرما می‌ماند. بنابراین سعی کنید در ابتدا  به نکات مثبت و توانایی‌های خود اشاره کرده و در آخر در مورد نداشته های خود حرف بزنید. مثلاً اگر مدرک کامپیوتر ندارید نیازی نیست در ابتدا مصاحبه و در شرح خود آن را به زبان بیاورید و در صورتی که از شما سؤال شد آن را بازگو کنید.

جمله نادرست پنجم در مصاحبه شغلی: می‌دانم تجربه زیادی ندارم اما…..
این جمله اشتباه است، مخصوصاً اگر شما مدرکی را به تازگی دریافت کرده و یا قصد تغییر شغل  دارید. وقتی شما از عدم تجربه‌تان پوزش می‌خواهید؛ در واقع این حس را به کارفرما تلقین می‌کنید که شما یک مهره مهم و بزرگ نیستید، بنابراین به جای تمرکز به نکات ضعف خود بهتر است قوی باشید و در مورد توانایی‌های واقعی خود حرف بزنید.

جمله نادرست ششم در مصاحبه شغلی:  در مورد توانایی‌هایم در رزومه نوشته‌ام

مصاحبه شغلی

وقتی از شما سؤالی پرسیده می‌شود بهتر است آن را با جزئیات مربوط، توضیح دهید. بنابراین اگر در جواب سؤال کارفرما بگویید توضیحات را در رزومه نوشته‌ام، ممکن است  تأثیر منفی بر روی کارفرما بگذارد. کارفرما چیزی فراتر از جملات رسمی  و کتابی و مختصر رزومه از شما می‌خواهد.  بنابراین اگر از شما سؤالی پرسیده شده،  به رزومه خود ارجاع ندهید.

جمله نادرست هفتم در مصاحبه شغلی: :  من در مورد شرکت اطلاعات زیادی ندارم

مصاحبه شغلی

شما به‌راحتی و با استفاده از اینترنت می‌توانید اطلاعات بسیار زیاد و جامعی در مورد شرکت‌ها به دست بیاورید. کافی است وارد سایت آن‌ها شده و به قسمت “درباره شرکت” بروید و یا صفحه کمپانی را در لینکدین جست‌وجو کنید.  وقتی کارفرما متوجه شود شما اطلاعاتی در مورد کمپانی او دارید و در این مورد وقت صرف کرده‌اید انگیزه بیشتری برای استخدام کردن شما دارد.  بنابراین با استفاده از گوگل می‌توانید به وبلاگ‌ها، مطالعات موردی و مقالات  نوشته شده در شرکت، شبکه‌های اجتماعی که کمپانی موردنظرتان در آن عضو است، سر بزنید و  از آن‌ها سؤالاتی بپرسید،  و در مورد آن تحقیق کنید.

جمله نادرست هشتم در مصاحبه شغلی: خیر، من سؤالی ندارم

مصاحبه شغلی

در انتها مصاحبه از شما خواسته می‌شود در صورت ابهام سؤال بپرسید،  و بدترین جواب این است که بگویید: خیر،  سؤالی ندارم! وقتی شما سؤال می‌پرسید یعنی به شغل و شرکت علاقه دارید. بنابراین بهتر است همیشه چند سؤال در آستین خود داشته باشید.  با مطرح کردن سؤال می‌توانید شخصیت خود را نشان داده و آن را بیشتر به نمایش بگذارید،  بنابراین هیچ‌وقت این فرصت را از دست ندهید.

در صورتی که قبل از مطالعه تحقیق انجام داده‌اید و  اطلاعاتی در مورد شرکت  موردنظر دارید، بااین‌حال همیشه سعی کنید در انتها سؤال بپرسید و خود را علاقه‌مند نشان دهید. البته این سؤال نباید پیش پا افتاده و نامرتبط باشد.

جمله نادرست نهم در مصاحبه شغلی: وقتی نمی‌توانید کاری انجام دهید، به‌گونه‌ای وانمود نکنید که از عهده کار بر می‌آیید
در مصاحبه‌های کاری باید توانایی‌های خود را بروز دهید، با اعتمادبه‌نفس حرف بزنید و یک تصویر مثبت از خود به نمایش بگذارید.  اما سعی کنید در ابراز توانایی‌های خود اغراق نکنید و چیزی فراتر از مهارت‌ها و توانایی‌های خود  را ارائه ندهید. وقتی شما قادر به انجام کاری نیستید و اما در مصاحبه وانمود می‌کنید در آن کار مهارت دارید، در این صورت  ممکن است راز شما پنهان بماند،  و بلافاصله آشکار نشود اما به‌مرور همه به این موضوع پی خواهند برد.  بنابراین صادق بودن همیشه بهترین سیاست است.

www.creativebloq.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.