با راهکارهای زیر، خطر استفاده از وایفای عمومی را کاهش دهید

اتصال به وایفای عمومی ممکن است برای شما خطرات بسیار زیادی به وجود  آورد.  مثلاً در یک کافی‌شاپ در حال نوشیدن قهوه هستید و یا در بانک و یا فرودگاه نشسته‌اید، و به وایفای عمومی و رایگان متصل می‌شوید، بدون آنکه رمزی را وارد کنید و  از سرعت اینترنت لذت برده و ساعت‌ها با آن کار می‌کنید،  اما باید این نکته را بدانید که ممکن است اطلاعات شما در حال سرقت باشد.

وایفای عمومی در کافی‌شاپ‌ها، فرودگاه‌ها، بانک‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها در دسترس هستند،  وقتی شما به این شبکه‌ها متصل می‌شوید، ممکن اطلاعات شما از جمله اطلاعات بانکی‌تان در حال سرقت باشد و شما به هیچ عنوان و با هیچ برنامه‌ای نمی‌توانید از این سرقت اطلاعات، آگاهی پیدا کنید و زمانی متوجه می‌شوید که کار از کار گذشته است.

هکر در کافی‌شاپ، رستوران و یا فرودگاه در نزدیکی شما نشسته است و به وایفای عمومی متصل می‌باشد. وقتی قربانی به وایفای وصل می‌شود و از زمانی که اتصال برقرار می‌شود و در حال گشت‌وگذار اینترنتی است،  هر آنچه در دستگاه خود وارد می‌کند، از رمزهای عبور گرفته تا اطلاعات بانکی و … توسط هکر برداشته می‌شود و به‌راحتی از آن سوءاستفاده خواهد کرد.

با وجود این خطرات، وایفای های عمومی هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند،  و ممکن است افراد، شرکت‌ها و حتی دولت‌ها را به مشکلات امنیتی دچار کند.  طبق آخرین اخبار بیش از ۳۰۰میلیون وایفای عمومی در جهان وجود دارد که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، ۸۷ درصد آمریکایی‌ها از وایفای عمومی استفاده می‌کنند،  بنابراین این امر ممکن است غیرقابل اجتناب باشد.

بنابراین ما تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب راهکارهایی را به شما آموزش دهیم تا در هنگام استفاده از وایفای عمومی، امنیت خود را بالا برده و قربانی هکرها نشوید:

وقتی به وایفای عمومی وصل هستید، از اطلاعات مهمتان استفاده نکنید
ساده‌ترین راه برای افزایش امنیت اطلاعات این است  که در زمان اتصال به وایفای عمومی از اطلاعات مهم و حساس خود استفاده نکنید. ایمیل‌های مهم خود را بررسی نکنید،  وارد حساب‌های بانکی خود نشوید،  وارد هیچ یک از حساب‌ها و شبکه‌هایی که به رمز احتیاج دارند؛ نشوید،  بنابراین شما می‌توانید تنها کارهای معمولی خود را انجام دهد و کارهای امنیتی و مهم خود را در زمانی که به وایفای خصوصی وصل هستید ادامه دهید.

دسترسی به اطلاعات خود را محدود کنید
اگر شما در شرکتی کار می‌کنید و بنا به شغل خود در سفر هستید  و نمی‌خواهید اطلاعات شرکت تان فاش شود، بهتر است، دسترسی به اطلاعات مهم را محدود کنید. شما می‌توانید داده‌های خود را در سرورهای امن قرار دهید  نا تنها  کارمندان شرکت  به آن‌ها دسترسی داشته باشند، در این صورت اطلاعات شرکت شما تنها از طریق اتصال شرکت و تنها برای کارمندانتان در دسترس است و کسی بیرون از شرکت و یا با هر وایفای دیگری نمی‌تواند آن را به سرقت ببرد.

از HTTPS استفاده کنید

وایفای عمومی

صفحاتی که از آن‌ها بازدید می‌کنید حتماً دارای  HTTPS در ابتدا URL خود باشند. این  کلمه نشان می‌دهد صفحه شما گواهی دیجیتالی معتبری دارد و رمز آن به‌روز است. اما بااین‌حال این نکته امنیت صددرصدی برای شما به وجود نمی‌آورد اما تا حدود زیادی از سرقت اطلاعات شما جلوگیری می‌کند.

از طریق تنظیمات قابلیت AirDrop و اشتراک‌گذاری فایل‌ها را مسدود کنید
در این صورتی اگر هکر در اطراف شما باشد و از وایفای مشترک استفاده کنید به هیچ عنوان نمی‌توانند اطلاعات شما را دریافت کند.

  • برای ویندوز: به قسمت شبکه (Network) و Sharing Center بروید،  سپس به قسمت تنظیمات پیشرفته (advanced sharing setting) آن رفته و  اشتراک‌گذاری فایل و پرینتر(file and printer sharing) را غیرفعال کنید.
  • در سیستم مک: به قسمت  System Preferences بروید، و گزینه Sharing را انتخاب کرده و در این قسمت تمام گزینه‌ها را غیرفعال کنید.
  • در ios: کافی است AirDrop را پیدا کرده و آن را خاموش کنید.

در این صورت هیچ کس در اطراف شما نمی‌تواند  فایل‌ها شما را بدزدد و یا فایل‌هایی را برای شما و بر روی سیستم تان ارسال نماید.

مطمئن شوید نرم‌افزارهای شما بروز رسانی شده‌اند
بروز رسانی نرم‌افزارها به‌منظور افزایش امنیت بسیار ضروری است.  بیشتر بروز رسانی‌ها حاوی امکانات امنیتی هستند که در آپدیت‌های جدید این امنیت بیشتر می‌شود. مثلاً اندروید های جدیدتر از قابلیت‌های امنیتی بیشتر و پیشرفته‌تری برخوردارند که می‌توانند از اطلاعات شما محافظت کنند.

استفاده از آنتی‌ویروس نیز امنیت سیستم شما را در هنگام استفاده از وایفای عمومی بیشتر می‌کند

وایفای عمومی

اگر نرم‌افزار آنتی‌ویروس بر روی گوشی خود ندارید ممکن است از نظر امنیتی گوشی‌تان آسیب‌پذیر باشد. وب سایت‌های مخرب بسیار زیادی وجود دارد که با ورود به آن‌ها از طریق وایفای عمومی به‌راحتی هک می‌شوید.

از کلید امنیتی U2F استفاده کنید
این کلید به‌صورت یک فلش مموری است . درصورتی‌که هکرها به‌حساب شما دسترسی پیدا کنند بدون این کلید فیزیکی نمی‌توانند از آن بهره‌ای ببرند. این کلید که مخفف عبارت Universal 2nd Factor است در اصل نسل دومی از احراز هویت دو مرحله‌ای ۲FA یا همان two-factor authentication است. با وجود اینکه U2F دقیقاً از همان تکنولوژی ۲FA استفاده می‌کند اما بسیار ساده‌تر و قوی‌تر از ۲FA عمل می‌کند. استفاده از کلید امنیتی U2F بسیار ساده است. اولین باری که فلش را به دستگاه وصل می‌کنید و به‌حساب کاربری متصل می‌شوید، U2F به‌صورت تصادفی عددی را با نام Nonce ایجاد می‌کند. سپس این کلید توسط وب‌سایت رمزگذاری می‌شود و به کلید امنیتی مختص به‌حساب کاربر تبدیل می‌شود(فیسیت).

از برنامه تغییر آی پی استفاده کنید

وایفای عمومی

یکی از گزینه‌های خوب و کاربردی برای افزایش امنیت در هنگام استفاده از وایفای عمومی،  نصب VPN است.  این برنامه اطلاعاتی که به لپ‌تاپ و یا گوشی شما  منتقل می‌شود را رمزگذاری می‌کند ، در این صورت دستیابی به اطلاعات شما سخت‌تر است. البته همه این نرم‌افزارهای VPN امن نیستند. گاهی خود این برنامه‌ها پلی برای سرقت اطلاعات ایجاد می‌کنند. نرم‌افزارهای تغییر آی پی رایگان امنیت کمتری دارند و نه‌تنها از اطلاعات شما در وایفای های عمومی محافظت نمی‌کنند بلکه ممکن است آن را بیشتر به خطر بیندازند.

اینترنت بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما انسان‌ها شده است و ما نمی‌توانید زندگی بدون اینترنت را تصور کنیم.  اما در هنگام استفاده از این تکنولوژی مخصوصاً در مکان‌های عمومی و وایفای های بدون رمز بهتر است احتیاط کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.