چگونه یک دوربین چاپ فوری مناسب انتخاب کنیم؟

دوربین‌های چاپ فوری در گذشته بسیار رواج داشتند و افراد بیشتر از این دوربین‌ها برای ثبت عکس‌ها خود استفاده می‌کردند، به‌مرور دوربین‌های دیجیتالی پا به میدان نهادند و بعدها افراد از گوشی‌های هوشمند برای ثبت عکس استفاده کردند، چاپ عکس بر روی کاغذ کم‌کم منسوخ شد و کاربران به‌راحتی عکس‌ها را به‌صورت فایل‌هایی نگهداری می‌کردند.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد این دوربین‌ها نوستالژی حرف بزنیم دوربین‌های کاربردی که بار دیگر  رواج پیداکرده‌اند و افراد زیادی خواستار استفاده از آن‌ها هستند تا عکس‌هایشان را به‌سرعت و درآن‌واحد برایشان چاپ کند. یک دوربین چاپ فوری  می‌تواند پس از ثبت عکس، آن را در عرض چند دقیقه چاپ کرده و به‌صورت یک عکس فیزیکی در اختیار شما قرار دهد. درواقع در درون این دوربین ، فیلم و مواد شیمیایی برای ظهور عکس تعبیه‌شده است.

دوربین چاپ فوری

بنابراین اگر قصد دارید یک دوربین چاپ فوری بخرید،  بهتر است با راهنمای خرید ما  همراه باشید تا با عوامل مهم و حیاتی در هنگام انتخاب این دوربین‌ها بیشتر آشنا شوید.

۱. طراحی و قابلیت حمل و رابط کاربری آسان
زیبایی دوربین، سهولت استفاده و قابلیت حمل سه نکته مهم و اساسی در خرید دوربین‌های فوری است. وزن این دوربین‌ها باید مناسب باشد تا بتوانید به‌راحتی حمل کنید، طراحی بدنه آن‌ها باید ارگونومی باشد تا در هنگام استفاده از آن خسته نشوید. هر دوربین با طراحی ساده به  این معنا نیست که استفاده از آن نیز آسان است، بنابراین بهتر است دوربینی انتخاب کنید که رابط کاربری آن آسان باشد؛ درواقع به‌راحتی بتوانید فیلم را در بدنه آن جاسازی کرده و با تنظیم لنز به‌صورت خودکار و یا دستی، و با فشار دادن یک دکمه عمل عکسبرداری را انجام دهید.

۲. سرعت شاتر و ISO
عدد ISO بیانگر حساسیت به نور است. هرچقدر این عدد کمتر باشد، فیلم یا حسگر تصویر به نور حساسیت کمتری دارد. به همین شکل با بیشتر شدن این مقدار حساسیت به نور بیشتر می‌شود، درنتیجه در محیط‌های تاریک نیز می‌توان انتظار عکس‌های مناسبی داشت.  ISO در محدوده‌ی ۵۰ تا ۸۰۰ معمولاً انتخاب خوبی برای این دوربین‌ها است،  زیرا  نویز کمتری ایجاد می‌کند، حتی اگر اندکی تصویر را تیره کند. اما ISO های بالا  و بیشتر از ۸۰۰ اگر چه تصاویر روشن‌تری ارائه می‌دهد اما نویز در تصاویر بسیار زیاد است.

سرعت شاتر نیز مدت زمانی است که نور اجازه ورود به دوربین را دارد، سرعت شاتر آهسته نور بیشتری را وارد دوربین می‌کند، سرعت شاتر کمتر معمولاً در عکسبرداری از اشیا متحرک استفاده می‌شود.  اما زمانی که صفحه شاتر با سرعت زیاد باز و بسته می‌شود ، به عکاس این امکان را می‌دهد که سوژه را ایستا و ثابت به ثبت برساند (ویکی پدیا).

۳. فوکوس دوربین
فوکوس درواقع  حداکثر وضوح تصویر را نشان می‌دهد که به لنز دوربین بستگی دارد. تنظیم فاصله کانونی عدسی لنز دوربین بر اساس فاصله جسم تا دوربین است تا تصویر واضحی را به وجود آورد. برخی از این دوربین‌ها دارای فوکوس خودکار و برخی فوکوس دستی هستند.

۴. نوع لنز
لنزهای کشویی انتخاب بهتری هستند، زیرا این لنزها با گردوغبار  کثیف نشده و یا ضربه نمی‌بینند.  در دوربین‌هایی که از لنزهای کشویی استفاده می‌شود جذب نور بیشتری رخ می‌دهد درنتیجه تصاویر روشن‌تر و باکیفیت‌تر است.

۵. دیافراگم لنز
f-stop یا f-number نشانگر اندازه دیافراگم است و با اندازه دهانه دیافراگم نسبت معکوس دارد. این عدد بدون واحد، از تقسیم فاصله کانونی لنز بر اندازه‌ی قطر Aperture بدست میاید. عددهای کوچک‌‌تر نظیر f/2.8 نشانگر دهانه بزرگتر دیافراگم و اعداد بزرگ‌تر نظیر f/16 نشانگر روزنه کوچک‌تر دیافراگم است.( wiki.akkasee)

دیافراگم لنز نیز مسئول کنترل عمق میدان دوربین است. لنز دیافراگم بزرگ، عمق میدان کم را ایجاد می‌کند. این امر برای گرفتن تصاویر در فواصل کوتاه ایدئال است، و پس‌زمینه را تار می‌کند و در مقابل لنز با دیافراگم کوچک، عمق میدان کمتری ایجاد می‌کند و برای عکس گرفتن از مناظر بسیار مناسب می‌باشد.

۶. باتری
باتری نیز یک مبحث مهم در هنگام خرید این دوربین‌ها است. هر چه قدر دوربین شما بزرگتر و سنگین‌تر باشد ابعاد باتری نیز بزرگتر بوده و قدرت بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد، بنابراین در نظر داشته باشید که به دنبال دوربین‌های خیلی کوچک و سبک نروید و قبل از خرید از قدرت باتری آن مطلع شوید. آیا دوربین شما می‌تواند در مسافرت و برای چند ساعت، عکسبرداری کرده و عکس‌های شما را چاپ کند؟ مثلاً برخی از دوربین‌ها در هر بار شارژ می‌تواند تا ۱۰۰ عکس ثبت و چاپ کنند که این تعداد بسیار مناسب و قابل‌قبول است.

برخی از این باتری‌ها به‌صورت یک‌بار مصرف و برخی به‌صورت شارژی ارائه می‌شوند. باتری‌های عمومی مانند AA و CR2 ارزان و به‌طور گسترده‌ای در فروشگاه‌ها موجود هستند، اما اغلب باید جایگزین شوند. اما  باتری‌های قابل شارژ در مدل‌های مختلف متفاوت است و شما باید از شرکت موردنظر باتری آن را خریداری کرده و در صورت اتمام از طریق جریان برق آن را شارژ کنید. باتری‌های قابل شارژ گران‌تر هستند، اما آن‌ها سرمایه گذاری‌های طولانی‌مدت می‌باشند.

۷. اندازه عکس

دوربین چاپ فوری

اندازه عکس در بیشتر این دوربین‌ها ثابت بوده و در دو سایز زیر ارائه می‌شود. بنابراین در صورتی که عکس‌ها با اندازه مشخصی مدنظر دارید بهتر است قبل از خرید دوربین، سایز عکس را نیز بررسی کنید. مثلاً  دوربین فوجی فیلم مدل  Instax mini، عکس‌هایی با سایز x 4662 میلی‌متر ظاهر می‌کند.

۸. نوع فیلم و قیمت آن
دوربینی انتخاب کنید که فیلم مورداستفاده در آن در دسترس باشد. ممکن است دوربین شما ساخت کشوری باشد که در آینده نزدیک نتوانید فیلم‌های آن را تهیه کنید. دوربین چاپ فوری بدون فیلم به هیچ درد شما نمی‌خورد، بنابراین در هنگام خرید دوربین دقت کنید که فیلم‌های مدل دوربین شما در دسترس باشند.

البته علاوه بر در دسترس بودن فیلم، قیمت آن نیز اهمیت دارد. اکثراً فیلم‌ها  فوری گران هستند، بنابراین شما برای هر عکس باید هزینه زیادی بپردازید. بنابراین در هنگام خرید دوربین‌های فوری به این نکته دقت کنید که آیا فیلم‌های استفاده‌شده در آن ، ارزان است و با بودجه شما هم‌خوانی دارد؟

برخی از این دوربین‌ها دارای ظرفیت بالایی از  فیلم هستند و شما با یک‌بار پر کردن آن می‌توانید عکس‌های زیادی ثبت کنید. اما در برخی از مدل‌ها شما باید زودبه‌زود فیلم‌های خام را در دوربین قرار دهید،  این ممکن است در هنگام عکسبرداری برای شما آزاردهنده باشد.

۹. حافظه جانبی
در برخی از این دوربین‌ها قابلیت اتصال فلش و یا کارت اس دی قرار داده شده است تا علاوه بر چاپ فوری عکس‌ها، فایل‌های اصلی آن‌ها را نیز به‌صورت دیجیتال در حافظه نگهداری کنید. در این صورت وقتی‌که ناگهان متوجه  می‌شوید که فیلم دوربینتان تمام‌شده است می‌توانید این عکس‌ها را در حافظه ذخیره کرده و در فرصت مناسب آن را چاپ کنید.

۱۰. تنظیم روشنایی
برخی از  دوربین‌های چاپ فوری دارای تنظیمات مناسب برای روشنایی هستند و شما می‌توانید به‌صورت دستی روشنایی آن را کم‌وزیاد کنید. این دوربین‌ها انتخاب مناسب‌تری هستند، زیرا شما می‌توانید با توجه به نور محیط این تنظیمات را اعمال کنید.

۱۱. زمان پردازش تصویر
دوربین‌ها چاپ فوری با سرعت‌های متفاوتی عکس را ثبت کرده و سپس ظاهر می‌کنند. برخی از این دوربین‌های جدید سرعت زیادی دارند و با فشار داد  دکمه در کمترین زمان عکس را به شما تحویل می‌دهند. بعدازآنکه دوربین شما عکس را ثبت و چاپ کرد باید مدت زمانی بگذرد تا عکس خشک شود،  نحوه خشک‌کردن تصویر و عکس بر روی کیفیت نهایی آن تأثیر زیادی دارد. بنابراین این بخش از کار اهمیت دارد. برخی از این دوربین‌ها عکس‌ها  چاپ می‌کنند که در عرض ده دقیقه یا کمتر خشک می‌شود و  در برخی مدل‌ها باید تا ۴۰ دقیقه صبر کنید.

۱۲. صفحه‌نمایش
در دوربین‌های جدید چاپ فوری شما شاهد ادغام دوربین‌های دیجیتال و دوربین‌های چاپ فوری هستند. درواقع شرکت‌ها با نوآوری توانسته‌اند در درون دوربین‌های دیجیتالی یک پرینتر قرار داده و آن‌ها را به دوربین‌های چاپ فوری تبدیل کنند.

۱۳. ضد آب، ضدضربه و ضد گرد و غبار
نمونه‌های گران‌تر این دوربین‌ها با قابلیت‌هایی مانند ضد  ضربه ارائه می‌شوند،  یک دوربین فوری باید  بر اثر ضربه و یا سقوط از ارتفاع آسیب نبیند، زیرا این اتفاقات در عکسبرداری ممکن است بارها رخ دهد. بنابراین درصورتی‌که این قابلیت‌ها برای شما اهمیت دارد، بهتر است پول بیشتری خرج کرده و از دوربین‌های فوری با موارد امنیتی بالاتری استفاده کنید.

۱۴. ویژگی‌های متفرقه (تایمر، پایه، فلش قابل‌کنترل)
در انتخاب این دوربین‌ها قابلیت‌هایی مانند تایمر نیز بسیار مفید است. از این طریق می‌توانید دوربین را بر روی تایمر قرار داده عکس سلفی بگیرید و یا با استفاده از پایه آن ، دوربین را ثابت نگه داشته و عکس‌های دسته‌جمعی ثبت کنید.  علاوه بر تایمر و پایه، دوربین‌های چاپ فوری دارای  فلش نیز هستند، که باعث می‌شود عکسبرداری در شب بهتر انجام شود. بنابراین در هنگام خرید دوربین‌های چاپ فوری به این ویژگی‌های اضافی و موردنیاز خود نیز دقت کنید و درصورتی‌که به آن احتیاج ندارید مدل‌های فاقد این ویژگی‌ها را باقیمت ارزان‌تر خریداری نمایید.

سه شرکت معتبر درزمینه تولید دوربین‌های چاپ فوری:
درنهایت سه برند معروف و محبوب درزمینهٔ دوربین‌های چاپ فوری به شما معرفی  می‌کنیم که هرکدام از این برندها مدل‌های مختلفی از دوربین‌های چاپ فوری را با امکانات و قیمت‌های متنوعی عرضه می‌کنند.

Fujifilm

دوربین چاپ فوری

برند Fujifilm یک شرکت معروف در زمینه تولید دوربین‌های چاپ فوری در توکیو است . این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها  به حساب می‌آید که علاوه بر این دوربین‌ها در سایر محصولات مانند پرینتر، تجهیزات عکسبرداری،  … نیز فعالیت دارد. Fujifilm Instax و Fujifilm Instax mini دو دوربین محبوب Fujifilm هستند. دوربین‌های فوری Fujifilm همیشه محبوب بوده‌اند.

Polaroid

دوربین چاپ فوری

وقتی نام شرکت Polaroid به گوشمان می‌خورد ناگهان ذهنمان به سمت دوربین‌های چاپ فوری می‌رود. این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید دوربین‌های چاپ فوری است.  در سال ۲۰۰۸ این شرکت اعلام کرد که دیگر قصد ندارد دوربین‌های چاپ فوری تولید کند اما به علت واکنش  و ناراحتی عکاسان از این تصمیم خود منصرف شد و راه خود را ادامه داد.

Impossible

دوربین چاپ فوری

شرکت Impossible منحصراً به تولید دوربین‌های چاپ فوری می‌پردازد. درواقع کارشناسان فعال در این شرکت  به تولید دوربین‌ها، فیلم‌ها و لوازم جانبی این دوربین‌ها پرداخته و از این طریق توانسته‌اند سهم بازار خوبی به دست بیاورند.

منبع:

www.uniquephoto.com

www.btrendie.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.