صابون زردچوبه و فواید آن برای پوست

از قرن‌ها پیش، زردچوبه به‌عنوان یک ماده مفید در محصولات آرایشی استفاده می‌شد، این ماده به مشکلات پوستی شما کمک کرده در نهایت پوستی زیبا و درخشان به شما تحویل خواهد داد. یکی از محصولاتی که از زردچوبه تهیه می‌شود صابون زردچوبه است. این صابون از مدت‌ها پیش در میان مردم رایج بوده و از آن برای درمان مشکلات پوستی خود استفاده می‌کردند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد خواص صابون زردچوبه حرف بزنیم و قابلیت‌های آن برای ایجاد یک پوست سالم و شفاف را بررسی کنیم

معرفی زردچوبه:

زردچوبه

زردچوبه یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ادویه‌های موجود در جهان است که در بسیاری از کشورها از جمله ایران مصرف خوراکی دارد و  در بیشتر غذاها از آن استفاده می‌کنند. نام علمی زردچوبه Curcuma longa است که در هند و چندین کشور آسیای جنوب شرقی رشد می‌کند. پودر زردچوبه از ریشه خشک شده گیاه Curcuma longa به دست می‌آید و مصارف خوراکی و آرایشی و تزئینی دارد. زردچوبه شامل نیمی اسانس و نیمی ماده اصلی زردچوبه، یعنی پلی‌فنلی بنام کورکومین می‌باشد. در زردچوبه مواد مغذی زیادی مانند ویتامین c، ویتامین b6، آهن و پتاسیم وجود دارد که تأثیرات خوبی بر سلامت انسان می‌گذارد.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های صابون زردچوبه:

صابون زردچوبه

صابون زردچوبه ماده‌ای ارزشمند است که به‌صورت کاملاً خالص از زردچوبه به دست می‌آید. این صابون‌ها به‌صورت طبیعی و فاقد هرگونه مواد شیمایی، اسانس و نگه‌دارنده هستند. صابون زردچوبه مناسب با انوع پوست‌ها است و شما می‌توانید از آن به عنوان صابون صورت یا بدن استفاده کنید. در این صابون از انواع روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل استفاده شده تا تأثیر آن بر روی پوست چند برابر شود؛ روغن نارگیل باعث تسکین التهاب عروق خونی شده و به بهبود گردش خون کمک می‌کند و از این طریق به زردچوبه در احیای پوست کمک خواهد کرد. در این قسمت با فواید این صابون بیشتر آشنا می‌شویم:

  • درمان آکنه و کاهش آن

صابون زردچوبه برای درمان آکنه بسیار مفید است، زیرا زردچوبه یک ماده ضد باکتریایی است که با کمک به فرایند تولید ویتامین e به مرطوب سازی و احیای سلول‌های پوستی کمک می‌کند، علاوه بر این صابون زردچوبه می‌تواند میزان روغن تولید شده توسط غدد سباسه را کاهش دهد، به همین دلیل آکنه‌ها بعد از مدتی از بین رفته و پوست طبیعی و سالمی به شما هدیه می‌دهد. علاوه بر این با تمیز کردن منافذ پوست و خاصیت ضدباکتریایی که دارد مانع بروز مجدد آکنه‌ها می‌شود.

  • بهبود و درمان زخم

کورکومین موجود در صابون زردچوبه می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و زخمتان را بهبود ببخشد. در نتیجه زخم‌های پوستی شما سریع‌تر درمان می‌شوند. کورکومین ماده‌ای مؤثر برای درمان زخم، به‌خصوص زخم‌های ناشی از سوختگی است.

  •   از بین برنده پسوریازیس

پسوریازیس؛ یا صدفک یک بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌های پوست می‌شود. ویژگی ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی صابون زردچوبه به کنترل و درمان بیماری پسوریازیس کمک می‌کند.

  • درمان اگزما

اگزما هرگونه کبودی، التهاب، خارش و قرمزی پوست را شامل می‌شود، در بیشتر مواقع اگزما از طریق عوامل تحریک‌کننده  مانند استرس، آلرژی و ژنتیک ایجاد خواهد شد. زردچوبه می‌تواند با خواص خود به درمان اگزما کمک کند.

  • کمک به کلاژن سازی پوست

مطالعات نشان می‌دهد که زردچوبه موجود در این صابون‌ها می‌تواند بر بافت پوست تأثیر مثبت گذاشته و باعث کلاژن‌سازی پوست شود. در نتیجه پوستتان جوان‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد.

  • سفیدکننده پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه باعث روشنی و درخشندگی پوست شما می‌شود. زردچوبه موجود در این صابون‌ها لکه‌های پوستی را کمرنگ‌تر می‌کند و در نتیجه پوست سالم، درخشان و یک دست‌تری خواهید داشت.

  • ضد چروک و پیری

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه پوست شما را در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کنند. کورکومین موجود در زردچوبه یک ماده ضد پیری است و با خاصیت ضد التهاب خود بیماری‌های پوستی و چین‌وچروک را کاهش می‌دهد و از آنجا که صابون‌های زردچوبه دارای کورکومین هستند  خاصیت درمانی و ضد پیری دارند.

  • باعث آب‌رسانی و رطوبت در پوست می‌شود(جلوگیری از خشکی پوست)

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم زردچوبه با افزایش ویتامین e در بدن به مرطوب سازی پوست کمک می‌کند و رطوبت کافی پوست را تأمین خواهد کرد. در این صورت سلول‌های پوستی احیا شده و پوست شفاف‌تری خواهید داشت.

  • متعادل کردن چربی‌های پوستی

چربی پوست یکی از مشکلاتی است که بسیار دردسرساز است. این چربی می‌تواند بر روی زیبایی پوست شما تأثیر منفی بگذارد و در نهایت باعث ایجاد جوش بر روی سطح آن شود. شما می‌توانید با مصرف صابون زردچوبه چربی پوستتان را کنترل کنید. اسیدهای چرب فیتوسترول‌های زردچوبه می‌تواند چربی اضافی پوست را کنترل کند و در نتیجه مانع از ایجاد جوش‌های چرکی شود.

  • محافظت از تأثیرات منفی نور خورشید

عصاره زردچوبه موجود در صابون‌های زردچوبه می‌تواند از آسیب‌های پوستی در برابر تابش نور خورشید جلوگیری کند. در نتیجه پوستتان براثر نور خورشید کمتر چین‌وچروک می‌شود و لکه‌های ناشی از نور خورشید بر روی پوست ایجاد نخواهد شد.

  • درمان سرطان پوست

یکی از بیماری‌های خطرناکی که ممکن است پوست هر فردی را تهدید کند، سرطان پوست است. مطالعات نشان داده‌اند که صابون زردچوبه می‌تواند  تعداد سلول‌های سرطانی را در پوست کاهش داده و به روند درمان آن کمک کند. خاصیت ضد اکسیدانی زردچوبه تمام سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. علاوه بر این کورکومین موجود در این صابون بر روی تکثیر سلول‌های پوستی نقش مثبتی می‌گذارد.

  • از بین بردن جوش‌ها مخصوصاً جوش‌های سرسیاه

اگر جوش سرسیاه دارید بهتر است صابون زردچوبه را امتحان کنید، ماده‎ی فعال موجود در صابون زردچوبه (کورکومین) با خاصیت آنتی‌اکسیدانی از سلول‎های پوست در برابر رادیکال‎های آزادی که جوش‎های سرسیاه را ایجاد می‎کنند، محافظت می‎کند. در این صورت جوش‌های سرسیاه صورتتان از بین رفته و با استفاده مداوم از این صابون مجدداً بر روی صورتتان ایجاد نخواهد شد.

روش استفاده از صابون زردچوبه

صابون زردچوبه

‌برای استفاده از صابون زردچوبه بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید، تا بسته به نوع پوست، میزان چربی، جوش و سایر مشکلات آن، دوره درمانی خاصی برای شما در نظر بگیرد. اما به‌طور کلی بهتر است قبل از استفاده از این صابون، پوست خود را بشویید و صابون را به آرامی روی آن بمالید و پس از اندکی زمان آن را با آب ولرم آب‌کشی کنید. در صورتی که پوست شما خشک است بعد از استفاده از صابون زردچوبه، با روغن زیتون و آبرسان پوست را  تقویت کرده و مرطوب نگه دارید.

هشدار: در استفاده از صابون زردچوبه زیاده‌روی نکنید. زیرا در این صورت ممکن است مشکلات زیر دامن‌گیرتان شود:

  • سوزش، تورم و خارش پوست از جمله مشکلاتی است که در استفاده بیش‌ازاندازه از صابون زردچوبه به وجود می‌آید. درواقع خاصیت ضدقارچ و ضدباکتریایی این صابون باعث می‌شود تا در استفاده‌های بیش‌ازاندازه به این عوارض دچار شوید.
  • ممکن است رطوبت پوست شما را گرفته و بر روی پوستتان آثار خشکی و پوسته‌پوسته مشاهده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.