فناوری اینترنت و صنعت گردشگری

اینترنت و فناوری‌های مرتبط با آن تأثیرات زیادی بر هر دو قطب صنعت گردشگری یعنی ارائه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان دارد. با رشد سریع موتورهای جستجو، گسترش کانال‌های توزیع آنلاین، ایجاد فضاهای مجازی و ظهور رسانه‌های اجتماعی صنعت گردشگری نیز دچار تغییر و تحول شده است. امروزه به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی و سرعت بالای اینترنت مسافران می‌توانند بلیط پرواز و هتل‌ها را به‌صورت آنلاین رزرو کنند و شرکت‌ها نیز برای تبلیغات و ارائه خدمات خود از طریق این کانال‌ها اقدام می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد پیشرفت فناوری و تأثیر اینترنت بر صنعت گردشگری با مطالب آموزنده‌ای آشنا شوید.

صنعت گردشگری

گردشگری، سفر به مکان‌هایی خارج از محیط همیشگی برای مدت زمان کمتر از یک سال و به‌منظور گذراندن اوقات فراغت، کسب‌وکار یا اهداف دیگر اشاره دارد. صنعت گردشگری ترکیبی از فعالیت‌ها، خدمات و صنایعی مانند وسایل حمل‌ونقل، محل اقامت و سرگرمی، مراکز ورزشی، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و … است که همه این امکانات دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک تجربه خوب و دل‌نشین از مسافرت را به وجود بیاورند.

گردشگری یکی از بزرگ‌ترین صنایع موجود در جهان است و بر پایه اطلاعات اداره می‌شود. فن‌آوری اطلاعات، ارتباطات و اساساً اینترنت بیشترین میزان اطلاعات را در اختیار صنعت گردشگری قرار می‌دهند. این صنعت در صورت رشد می‌تواند درامد بسیار زیادی را برای کشورها به وجود بیاورد. بنابراین با پیشرفت تکنولوژی و به‌کارگیری اینترنت در بخش‌های مختلف، صنعت گردشگری نیز باید به این مقوله توجه کرده و از این طریق خود را بروز رسانی کند. در این صورت فرصت‌های بسیار زیادی در صنعت گردشگری به وجود می‌آید که هم برای رونق این صنعت و هم برای درآمدزایی در کل کشور بسیار مهم و کاربردی خواهد بود.

اینترنت و صنعت گردشگری

اینترنت و استفاده از آن در خدمات و صنایع مختلفی از جمله صنعت گردشگری روز به روز محبوب‌تر می‌شود. در جامعه پیشرفته امروزی استفاده از اینترنت در صنعت گردشگری برای شناسایی نیازهای مسافران، ارتباط مستقیم با آن‌ها، ارائه اطلاعات جامع شخصی و به‌روزرسانی آن‌ها بسیار اهمیت دارد و درواقع کلید پیروزی در آن نهفته است.

صنعت گردشگری در دنیای امروزی با رسانه‌ها و فناوری اطلاعات پیوند خورده است به‌طوری‌که این صنعت برای بقا و پیشرفت خود به این تکنولوژی‌ها وابسته است. طبق آمار ۵۰ درصد افراد ساکن در کشورهای توسعه یافته با استفاده از اینترنت برای تعطیلات آخر هفته خود برنامه‌ریزی می‌کنند که این آمار تاکنون بیشتر شده و در حال افزایش و سرایت به سایر کشورهای دیگر می‌باشد. استفاده از اینترنت در گردشگری باعث شده که تمام این صنعت و زیرساخت‌های آن دیجیتالی شود شما به‌راحتی می‌توانید به‌وسیله اینترنت مقصد موردنظر خود را بررسی کرده، مکان‌های دیدنی آن را ببینید و آدرس‌های آن را پیدا کنید. امکان مقایسه قیمت بلیط‌ها در آژانس‌های مسافرتی گوناگون وجود دارد؛ به‌راحتی و بدون مراجعه به دفاتر مسافرتی می‌توانید بلیط بخرید و هزینه آن را پرداخت کنید. راهنمایان تور می‌توانند از ابزارهایی مانند جی‌پی‌اس و کتابچه‌های راهنمای الکترونیکی استفاده کرده و از این طریق مسافران خود را راهنمایی کنند.

درواقع اینترنت توانسته واسطه‌های سنتی در سفرها را از بین برده و فرایند مسافرت را برای کاربران آسان‌تر کند. این مسئله ممکن است برای برخی از آژانس‌های مسافرتی که نقش واسطه بین شرکت‌های هوایی و مسافران را ایفا می‌کردند اندکی ناراحت‌کننده باشد؛ بااین‌حال شما می‌توانید برای مشاوره و استفاده از اطلاعات این موسسه‌ها، به‌صورت تلفنی و یا حضوری به آن‌ها مراجعه کنید. برخی از این آژانس‌ها از اینترنت برای تبلیغات خود استفاده کرده و بسیاری از خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند. امروزه حتی بسیاری از شرکت‌های خطوط هوایی به‌منظور تشویق مسافران برای رزرو آنلاین بلیط ده درصد تخفیف به آن‌ها ارائه می‌دهد تا فرهنگ خرید آنلاین بلیط همه گیرتر شود. درواقع اگر کسب‌وکارهای موجود درزمینهٔ گردشگری بخواهد در این صنعت باقی بمانند باید از اینترنت و مزایای آن بهره ببرد، سیستم خود را به روز کرده در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند و از بازاریابی اینترنتی استفاده کنند.

استفاده از اینترنت و امکانات دیجیتالی و شبکه‌های مجازی باعث می‌شود که یک کشور بتواند در زمینه گردشگری مشتریان جدیدتری را جذب کرده و مشتریان فعلی خود را حفظ کند. گردشگران از این طریق در جای‌جای جهان باهم در ارتباط هستند و در مورد مقصد گردشگری اطلاعاتی را به دست آورده و اطلاعاتشان را به اشتراک می‌گذارند و از این طریق باعث پیشرفت صنعت گردشگری یک کشور و منطقه می‌شوند.

وبلاگ‌ها

وبلاگ‌ها شکل پیشرفته و امروزی روزنامه‌ها هستند که اطلاعاتی در آن منتشر شده و برای عموم ارائه می‌شود. در هر کشوری تعداد بی‌شماری از وبلاگها به‌صورت تخصصی و یا عمومی در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند. در این میان ایجاد این نوع وبلاگ‌ها و پرداختن به امور گردشگری داخلی در هر کشور و ارائه مطالب به زبان‌های زنده دنیا می‌تواند افراد زیادی را به کشور و منطقه شما علاقه‌مند کند. تحقیقات اثبات کرده‌اند که وقتی تجربیات سفر یک شخص را از طریق اینترنت و در صفحات مجازی مطالعه می‌کنیم، به‌صورت ناخودآگاه تمایل به سفر در آن منطقه در ما بیشتر خواهد شد و این اتفاق در صنعت گردشگری بسیار مهم و مفید است.

صنعت گردشگری و شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مانند کانال‌های جدید و مدرن ارتباطی، در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی افراد از کشورهای مختلف، نشان دادن آداب‌ورسوم و فرهنگ آن‌ها، تقویت مناسبات فرهنگی بین ملت‌ها و …. نقش مهم و غیرقابل‌انکاری دارند. بسیاری از مسافران بعد از جست‌وجو و مطالعه در مورد مقصدهای گردشگری متنوع، یک مکان را انتخاب می‌کنند و از طریق خرید بلیط اینترنتی به آن مکان رفته و با ارائه عکس و فیلم‌های جذاب نوعی تبلیغات ناخواسته در مورد آن مکان انجام می‌دهند. کاربران دیگر با مشاهده این عکس‌ها و فیلم‌ها در وب سایت‌ها و شبکه‌های مجازی برای سفر به آن مکان ترغیب می‌شوند، امکانات سفر و مزایا و معایب آن را می‌بینند و در مورد مسافرت به آن مکان تصمیم می‌گیرند و این‌گونه اینترنت می‌تواند از طریق شبکه‌های مجازی صنعت گردشگری را دچار تحول کند.

گردشگری در شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلیغ جهت معرفی جاذبه‌های یک منطقه، کسب اطلاعات در خصوص این مکان‌های دیدنی، مکان تاریخی، آداب‌ورسوم، مشاهده خدمات و امکانات و … بسیار مهم و حیاتی است. فعالان در زمینه گردشگری باید از طریق ارائه وب سایت‌های زیبا و جذاب بروز رسانی اطلاعاتشان و ارائه خدمات و امکانات خوب و کاربردی، ترجمه پیج ها و وب‌سایت‌ها به زیان انگلیسی و بسیاری از فعالیت‌های دیگر، در گردشگران این انگیزه را به وجود بیاورند که به شهر و کشور آن‌ها سفر کرده و صنعت گردشگری را رونق ببخشند.

در ایران شبکه‌های اجتماعی حضور مؤثر و فعالی دارند و کاربران ایرانی می‌تواند از طریق روش‌های گوناگونی جاذبه‌های دیدنی کشور و منطقه خود را به نمایش بگذارند. این کار در کنار فعالیت‌های گسترده افراد متخصص در حوزه گردشگری، در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند به جذب گردشگر داخلی و خارجی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و درآمدزایی داخلی در مکان‌های دور افتاده کمک کند.

گوشی‌های هوشمند پلی به سمت گردشگری الکترونیک

در این میان گوشی‌های هوشمند نقش مهمی در صنعت گردشگری به وجود آورده‌اند. این وسایل با اتصال به اینترنت و استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای کاربردی دیجیتالی باعث تحول در صنعت گردشگری شده‌اند؛ شما به‌راحتی می‌توانید به مکان‌های ناشناخته دنیا سفر کرده و با استفاده از نقشه‌های الکترونیک که در گوشی هوشمند خود ذخیره کرده‌اید و اتصال به اینترنت، به تمام نقاط آن شهر و روستا و کشور سفر کنید. اطلاعات ضروری و راهنمای کامل در مورد هر شهر و روستا در فضای مجازی وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توانید به سرعت این اطلاعات را به دست آورید؛ مثلاً اگر از غذاهای محلی آن منطقه خوشتان نمی‌آید، با جست‌وجو در رستوران‌های خارجی یک رستوران با غذای بین‌المللی پیدا کنید و یا بافرهنگ آن ملت بیشتر آشنا شده و به‌صورت مؤثرتری با آن‌ها ارتباط برقرار نمایید.

استفاده از اینترنت در صنعت گردشگری ایرانی

ایران از جمله کشورهایی است که با تاریخچه و مقاصد گردشگری خود سالانه بسیاری از توریست‌ها را به خود جذب می‌کند. در کشور ایران مکان‌های دیدنی طبیعی، تاریخی، باستانی و دست‌سازهای بشری باعث شده تا یکی از قطب‌های گردشگری خاورمیانه و آسیا به‌حساب بیاید. بااین‌حال در برخی موارد به دلیل نگاه‌های سیاسی و امنیتی و فشارهای محیطی که به کشور وارد می‌شود؛ صنعت گردشگری تحت تأثیر قرار گرفته و آنقدرها موفق نیست. بنابراین استفاده از اینترنت و فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری ایرانی بسیار حائز اهمیت می‌باشد تا مردم جهان با شرایط و محیط داخلی کشور بیشتر آشنا شده و برای سفر به آن ترغیب شوند.

یکی از راه‌های استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت برای ترغیب سفر به ایران، فعالیت در شبکه‌های مجازی و اجتماعی است. این شبکه‌ها از طریق تأثیر گذاشتن بر متغیرهای رفتاری می‌تواند باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی در کشور ایران شوند. کاربران این شبکه‌ها با اشتراک گذاشتن تجربیات خود از سفر، باعث تشویق و یا انصراف گردشگران می‌شوند، بنابراین این شبکه‌ها تا میزان زیادی می‌تواند باعث موفقیت و یا شکست سیاست‌های گردشگری در ایران شود.

پیشنهاد‌های کاربردی برای تأثیر مثبت اینترنت بر صنعت گردشگری

  • ارائه و ایجاد زیرساخت‌هایی برای اجرای شبکه‌های اجتماعی داخلی در راستا توسعه گردشگری داخلی
  • حذف موانع و مشکلات در فعالیت‌های شبکه‌های مجازی در کشور به‌خصوص برای شهرهای کوچک و بدون امکانات
  • اعطا تسهیلات به آژانش های مسافرتی و نهادهای زیر نظر صنعت گردشگری برای افزایش ارتباطات خود با مصرف‌کننده‌ها برای آشنایی آن‌ها با جاذبه‌های گردشگری
  • افزایش دامنه فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی از طریق اینترنت
  • ایجاد اعتماد و اطمینان در کاربران در فضاهای مجازی برای مسافرت به مکان‌های موردنظر از طریق ایجاد مباحث و تشکیل گروه‌ها
سخن آخر…

گسترش تکنولوژی و استفاده از اینترنت در صنعت گردشگری باعث پیشرفت این صنعت شده است. شرکت‌ها و افراد فعال در این زمینه اگر به‌طور عاقلانه و تخصصی از این فرصت‌ها استفاده کنند؛ می‌توانند اینترنت و گردشگری دیجیتالی را به یک استراتژی نوآورانه و کارآفرینانه تبدیل کنند و از این طریق موقعیت شغلی و حرفه‌ای خود را ارتقا دهند و باعث افزایش درامد و پیشرفت شهر و منطقه و کشور خود شوند.

1 نظر
  1. ali می گوید

    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.