علت دیدن خواب‌های تکراری

0

فرض کنید در حال ارسال یک ایمیل هستید؛ اما هر بار که دکمه ارسال را می‌زنید؛ یک پیام اخطار را مشاهده می‌کنید؛ این کار را بارها و بارها تکرار می‌کنید و هر بار آن اخطار را می‌بینید. درحالی‌که پیام‌های شما برای فرد مقابل بارها و بارها ارسال شده است. در خواب تکراری نیز همین اتفاق می‌افتد. ذهن ناخودآگاه به‌شدت سعی می‌کند؛ یک پیام را به شما منتقل کند و آن را در قالب خواب‌های تکراری برای شما ارسال می‌کند. همه ما ممکن است مانند هر انسان دیگری خواب تکراری ببینیم؛ این واقع آزاردهنده است. در این مطلب می‌خواهیم در مورد خواب‌های تکراری و روش‌های توقف آن حرف بزنیم.

خواب تکراری چیست؟

خواب تکراری خوابی است که بارها و بارها رخ می‌دهد. محتوای این خواب‌های تکراری می‌تواند در مورد یک آزمون یا امتحان، یک اتفاق مثل افتادن دندان، تعقیب گریز، شکست عاطفی، گم شدن، سقوط و هر چیز دیگری باشد. در بیشتر مواقع این خواب‌های تکراری محتوای منفی دارند؛ به این معنی که فرد در هربار مشاهدۀ آن احساس ترس و اضطراب دارد و این در واقع نشان می‌دهد که خواب‌های تکراری، نوعی نگرانی و مشکلات زندگی را به  ما اعلام می کنند. کابوس‌ها و رؤیاها می‌توانند زندگی انسان را مختل کنند، شما را نیمه شب از خواب بیدار کرده؛ فکر و ذهنتان را درگیر می‌کنند. این کابوس‌ها در هر سنی رخ می‌دهند؛ اما در کودکان بیشتر است. کابوس و خواب‌های بد معمولاً با ترس، غم و اندوه و اضطراب همراه هستند و ممکن است علت بروز آن‌ها متفاوت ‌باشد. برخی داروها و عوارض آن باعث کابوس می‌شود و یا قطع ناگهانی یک دارو ممکن است خواب‌های آشفته‌ای را برای شما ایجاد کند. حوادث  و شوک‌های عاطفی نیز می‌تواند باعث ایجاد خواب‌های بد شود.

علت بروز خواب‌های تکراری

خواب‌های تکراری بسیار شایع هستند؛ زیرا اکثر مردم نمی‌توانند خواب خود را تفسیر کنند. بنابراین ذهن ناخودآگاه، آن را بارها و بارها ارسال می‌کند تا رؤیا برای فرد درک شود و به‌صورت آگاهانه یا ناخودآگاه آن را حل کند. رؤیاهای تکراری ممکن است به دلیل مشکلاتی مشاهده شوند که در زندگی شما وجود دارند و حل نشده است. در واقع این مشکلات باعث استرس شده و باعث می‌شود هر شب آن رؤیا و کابوس تکراری را ببینید. تئوری دیگری که در زمینه خواب‌های تکراری مطرح می‌شود این است که گذشته فرد ممکن است باعث بروز این خواب های تکراری شود. افرادی که در گذشته خود نوعی آسیب را پشت سر گذاشته‌اند و این آسیب درمان نشده است؛ اکنون این کابوس‌های تکراری را می‌بینند و در حال مقابله با آن هستند. هر مسئله حل نشده در ذهن، هر احساس سرکوب شده یا هر نوع نگرانی در مورد آینده می‌تواند در قالب خواب‌های تکراری بروز کنند.

روش‌های رهایی از خواب‌های تکراری

بهترین راه برای درمان خواب‌های تکراری یادگیری تفسیر رؤیا و خواب است. وقتی ناخودآگاه سعی می‌کند از طریق خواب‌های تکراری این پیام را به شما منتقل کند؛ زمانی که شما به درستی آن پیام را دریافت می‌کنید دست از تلاش بر می‌دارد و خواب‌های تکراری متوقف می‌شود. البته درک خواب و رؤیا و دریافت پیام تنها یک مرحله به حساب می‌آید و شما باید مشکل نهفته در آن را حل کنید.  یعنی اگر رؤیا و خواب را به درستی تفسیر کنید و پیام را دریافت نمایید؛ اما برای حل مشکل اقدامی انجام ندهید خواب تکراری ممکن است بارها و بارها برای شما اتفاق بیفتد. برای درمان خواب‌های تکراری، درمانگر ابتدا به تفسیر خواب و واقعیات زندگی می‌پردازد. درنتیجه فرد با مشاوره، مشکلات خود را بهتر می‌شناسد و آن‌ها را درمان می‌کند.

یک مثال:

شخصی هر شب خواب می‌بیند که در یک جزیره گم شده است، بعد از تفسیر خواب و گذشته فرد متوجه شدیم که او دقیقاً یک سال پیش با همسر خود دچار مشکل شده و از هم جدا شده‌اند و این خواب‌های تکراری از آن زمان به بعد به وقوع می‌پیوندد. این خواب تکراری در واقع تنهایی و  جدایی او را نشان می‌دهد. بعد از بررسی وضعیت روانی او و ایجاد یک رابطه عاطفی جدید، این خواب‌های تکراری نیز به پایان رسیدند.

شخصی همیشه خواب سقوط از یک صخره را می‌بیند؛ دلیل خواب او شروع کسب‌وکار جدید است که در آن شک و شبه دارد و آینده مشخصی در آن  دیده نمی‌شود. این خواب تکراری در واقع اضطراب او از آینده را نشان دهد. به‌محض موفقیت در کسب‌وکار و ایجاد یک جایگاه ثابت این خواب‌های تکراری ناپدید شدند.

راه دیگر درمان خواب‌های تکراری از طریق رؤیای شفاف (Lucid Dream) است. در این حالت در زمان خواب آگاه می‌شوید که در حال خواب دیدن هستید؛ اما کماکان در خواب به سر می‌برید. در این صورت و تمرین و تکرار، شما می‌توانید خواب‌های خود را کنترل کنید و مانع از کابوس‌های هرشب تان شوید.

مشکلات مشابه اما علت‌های مختلف

گاهی اوقات با تفسیر یک خواب به‌صورت خودآگاه و ناخودآگاه و از بین بردن مشکل مربوط به آن، باز هم آن رؤیا و خواب تکرار می‌شود. ممکن است این مشکل یک بار دیگر در زندگی ما وارد شود؛ اما به شکل و ظاهر دیگر باشد.

به عنوان مثال، مردی که هرشب خواب می‌دید نمی‌تواند حرف بزند. طبق بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که دلیل این خواب،خجالتی بودن فرد در هنگام ورود به دانشگاه بود؛ این ناتوانایی در برقراری ارتباط با دیگران باعث بروز این خواب تکراری می‌شد و به‌مرور و با ایجاد ارتباطات بیشتر، این خواب‌ها از بین رفتند. پس از فارغ‌التحصیلی، او به یک کشور جدید رفت و در برقراری ارتباط با مردم آنجا دچار مشکل شد. زیرا آن‌ها به زبان دیگری صحبت می‌کردند. در این مرحله، خواب تکراری که در آن قادر به صحبت کردن نبود؛ دوباره ظاهر شد. این بار هم مشکل در برقراری ارتباط بود؛ اما نه به دلیل خجالتی بودن، بلکه عدم برقراری ارتباط  به دلیل یک زبان خارجی.

مراحل  متوقف کردن خواب‌های تکراری

  1. استفاده از دفتر خاطرات: همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم؛ خواب‌های تکراری در حال انتقال یک پیام مهم به ما هستند. بنابراین بهترین راه بری یافتن پیام آن‌ها، دفتر خاطرات است. یک دفتر خاطرات بالای سرتان بگذارید. به‌محض بیدار شدن از خواب تمام صحنه آن را بر روی دفتر یادداشت کنید. هر شی‌ء، شخص، شکل و اتفاقی که در این رؤیا بروز می‌دهد را بنویسید. هر زمان که از خواب بیدار می‌شوید؛ شروع به نوشتن کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا زمانی که جزئیات کامل آن خواب تکراری، در دفتر خاطراتتان ثبت شود.
  2. تحلیل خواب: گام بعدی تحلیل خواب و رؤیا است. برای این کار می‌توانید از یک متخصص و روان‌پزشک در این زمینه کمک بگیرید. در غیر این صورت خودتان سعی کنید تا رؤیا را تفسیر کنید. ممکن است برخی از اتفاقات گذشته باعث بروز این رؤیاها شود، مثلاً یک شکست عاطفی، از دست دادن یک فرد، فشار کار زیاد و .. همه این‌ها می‌توانند باعث بروز استرس و خواب‌های تکراری شوند.
  3. وارد عمل شدن: اگر تجزیه‌وتحلیل رؤیا به درستی انجام شود؛ گام بعدی یک عکس‌العمل مناسب و مدیریت استرس است. سعی کنید مشکل را حل کنید. اگر استرس فشار کاری باعث بروز این خواب‌های تکراری می‌شود؛ سعی کنید آن را مدیریت کرده و کاهش دهید. اگر در رابطه عاطفی‌تان دچار مشکل شده‌اید سعی کنید آن را حل کنید. اگر مرگ عزیزانتان باعث بروز این خواب‌ها شده است؛ با یک دوست درد و دل کنید. به‌این‌ترتیب و با حل مشکلات به‌مرور می‌توانید از شر این خواب‌های تکراری رها شوید.
  4. مدتیشین و دارو: انجام تمرینات ریلکس کردن و مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند. این تمرینات با تکنیک‌های تنفسی، آرامش بیشتری به شما می‌بخشد و اضطراب و استرس را در وجود شما کمرنگ‌تر می‌کند. سعی کنید در حال انجام این تمرینات ذهن خود را آزاد کنید.  برخی داروهای مهارکننده‌های MAO نیز وجود دارند که می‌توانند این خواب‌های تکراری را متوقف کنند. البته مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.
  5. تغییر رؤیا: شما می‌توانید با تلاش و استفاده از تکنیک‌هایی مانند رؤیای شفاف، خواب خود را مدیریت کرده و تغییر دهید. اگر رؤیای جدید را چند بار در روز به خصوص قبل از خواب تکرار کنید می‌توانید به‌مرور خواب خود را تغییر دهید.

این موارد یک سری اطلاعات و نکات مفید در مورد بروز خواب‌های تکراری است که می‌تواند شما از شر این خواب‌ها رهایی دهد. این خواب‌های تکراری از مشکلات و استرس هایی ایجاد می‌شوند که با مدیریت و کاهش آن‌ها می‌توانید مانع از این خواب‌های تکراری شوید. اما اگر مسئله و مشکل جدیدی برای شما بروز کرد؛ ممکن است بار دیگر این خواب‌ها برگردند و شما را درگیر کنند. با مدیریت استرس، مثبت بودن، شاد بودن و ایجاد ارتباطات سازنده با دیگران می‌توانید تا حدودی از شر این خواب‌های تکراری رها شوید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.