نرم افزار آفیس شامل چیست؟

نرم افزار آفیس شامل برنامه‌هایی است که در بیشتر رایانه‌های جهان وجود دارند؛ اعضای این خانواده برای اموری مانند تایپ کردن، ایجاد و ویرایش اسناد، انجام محاسبات ریاضی، ارائه و سخنرانی، مدیریت پایگاه داده و ارسال و دریافت اطلاعات از ایمیل و … استفاده می‌شوند. به عبارت دیگر مایکروسافت آفیس بسته نرم‌افزاری کاربردی است که تمام سیستم‌های کامپیوتری و حتی سیستم عامل‌های گوشی‌های همراه را تسخیر کرده است. در این مطلب قصد داریم در مورد این بسته نرم‌افزاری حرف بزنیم و  به صورت خلاصه‌وار نشان دهیم که نرم افزار آفیس شامل چیست؟

بسته نرم افزاری آفیس

نرم افزار مایکروسافت آفیس، مجموعه‌ای از برنامه‌های مربوط به دفتر کاری و اداری است؛ هر برنامه مایکروسافت آفیس در راستای یک هدف منحصر به فرد و ارائه خدمات خاص به کاربران به وجود آمده است؛ به عنوان مثال از مایکروسافت وورد برای ایجاد اسناد استفاده می‌شود؛ مایکروسافت پاورپوینت برای پرزنتیشن و سخنرانی استفاده می‌شود و شما می‌توانید از نرم افزار مایکروسافت Outlook برای مدیریت ایمیل و تقویم خود استفاده کنید. علاوه بر این نرم افزارها، مایکروسافت از نرم افزارهای دیگری نیز برخوردار است که به راحتی شما را به اهدافتان می‌رساند.

ازآنجایی‌که هریک از این برنامه‌ها برای هدف خاصی به وجود آمده‌اند؛ همه آن‌ها برای هر نوع کاربری مناسب نمی‌باشد؛ بنابراین مایکروسافت سعی کرده این برنامه‌ها را گروه‌بندی کند. مجموعه‌ای از این برنامه‌ها برای دانش آموزان، بخشی از آن برای  کسب‌وکارهای کوچک و بخشی از برنامه‌ها برای شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شوند. آخرین ورژن مایکروسافت آفیس تحت عنوان Microsoft Office 2019 ارائه شده است؛ از سال ۱۹۸۸ نسخه‌های متفاوتی از این مجموعه نرم افزاری ارائه شده و توانسته نیازهای کاربران را رفع کند.

مایکروسافت آفیس شامل چه برنامه‌هایی است؟

برنامه‌هایی که در بسته مایکروسافت آفیس وجود دارد؛ بسته به اینکه کدام نوع و دسته بندی را انتخاب می‌کنید؛ متفاوت است. مجموعه نرم افزاری آفیس Office 365 Home و مجموعه نرم افزاری Office 365 Personal، شامل برنامه‌های وورد، اکسل، پاورپوینت، OneNote و Outlook می‌باشد. بسته نرم افزاری Office Home & Student 2016 برای سیستم‌های کامپیوتری شامل  وورد، اکسل، پاورپوینت و OneNote می‌باشد. بسته نرم افزاری آفیس Business شامل  ترکیبی از برنامه‌های Publisher و Access است. این برنامه‌ها به طور کلی در سه دسته برنامه‌های اداری، برنامه‌های سرویس دهنده و برنامه‌های اینترنتی قرار می‌گیرند که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم.

  • Word 

مایکروسافت وورد یک برنامه کامل پردازش کلمات برای سیستم عامل ویندوز و مک است. در میان برنامه‌های متعددی که در آفیس وجود دارد؛ مایکروسافت وورد رایج‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها در سراسر جهان است. این برنامه برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ در سیستم عامل MS-DOS ارائه شد؛ پیش از این، پردازشگر وورد در فرمت Doc بود، اما هنگامی که نسخه ۲۰۰۷ منتشر شد، فرمت آن به Open Office XML تغییر یافت. در برنامه کاربردی MS Words تایپ کلمات و به وجود آوردن اسناد بسیار آسان است. تقریباً تمام مطالب و اسناد رسمی و یا نامه‌های رسمی در MS Word تایپ می‌شوند. شما می‌توانید سند کتبی خود را ذخیره کرده و در نهایت از آن استفاده کنید. این برنامه قابلیت تایپ کلمات و تغییر اندازه، رنگ و فونت آن‌ها را دارد. این برنامه قادر است غلط‌های املایی و نگارشی شما را تشخیص داده و به شما گزارش دهد؛ برنامه کاربردی وورد، قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که در این مطلب نمی‌توانیم به تک تک آن‌ها اشاره کنیم؛ اما در نهایت بهتر است این نکته را بدانید که نرم افزار وورد مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نرم افزار واژه پرداز در سراسر دنیا می‌باشد که افراد زیادی از آن در سیستم عامل‌های مختلف استفاده می‌کنند.

  • PowerPoint 

مایکروسافت پاورپوینت یک برنامه مناسب برای پرزنتیشن و ارائه در سیستم عامل ویندوز و مک است. با کمک نرم افزار مایکروسافت پاورپوینت، می‌توانید اسلایدهای خلاقانه و جذاب را با اضافه کردن متون و همچنین اضافه کردن گرافیک و فایل‌های دیگر مانند تصاویر و فیلم‌ها طراحی کنید. شما می‌توانید اسلایدها را تزئین کرده و آن‌ها را رنگی کنید؛ این کار باعث می‌شود در هنگام ارائه مطالب، مفاهیم ساده‌تر و به صورت دیداری و شنیداری به مخاطب منتقل شده و فهم آن آسان‌تر باشد.

  • Excel 

مایکروسافت اکسل یک برنامه صفحه گسترده (Spread Sheet) است که به صورت یک جدول بزرگ دارای ردیف و ستون می‌باشد و شامل محاسبات، ابزارهای گرافیکی، جدول‌ها و پشتیبانی از زبان برنامه نویسی ماکرو در سیستم عامل‌های ویندوز و مک است. زمانی که مایکروسافت آفیس اکسل، توسط مایکروسافت معرفی شد، باید با یک رقیب سخت به نام Lotus 1-2-3 مقابله می‌کرد؛ اما به سادگی توانست آن را کنار بزند. برنامه‌های مایکروسافت آفیس برای سیستم عامل مک در همان سال به همراه MS Word راه اندازی شد. با این حال، اولین نسخه ویندوز در ماه نوامبر سال ۱۹۸۷ عرضه شد. کاربر در نرم افزار اکسل می‌تواند اطلاعاتی از جمله متن، تاریخ، عدد یا هر داده‌ای را در جداول وارد کرده و آن‌ها را به صورت یک جدول جمع‌آوری مرتب و پردازش کند.

  • OneNote

مایکروسافت وان نوت یک برنامه یادداشت برداری در سیستم عامل ویندوز و مک می‌باشد. مایکروسافت آفیس OneNote یک برنامه منحصر به فرد رایگان است که در آن به راحتی می‌توانید تمام اطلاعات شخصی مانند اطلاعات حساب بانکی، معاملات مالی و جزئیات پزشکی و غیره را جمع آوری کنید و آن را با خیال راحت ذخیره کنید. این برنامه مجموعه‌ای از دفترچه‌های متعدد است که بخش بندی شده و در  هر بخش این دفترچه، صفحاتی وجود دارد. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید جزئیات کوچک و اطلاعات مربوط به رویدادها و جلسات را یادداشت کنید. این یادداشت‌ها می‌توانند به صورت تایپی یا دست نوشته وارد برنامه شوند؛ این ویژگی جدید از نسخه ۲۰۰۷ اضافه شده است و در مایکروسافت ۲۰۰۳ وجود ندارد.

  • Publisher 

مایکروسافت پابلیشر یک برنامه کاربردی چاپ و نشر در سیستم عامل ویندوز و مک می‌باشد؛ این برنامه همانند برنامه‌های دیگر آفیس کاربردی نیست و تنها برخی کاربران خاص از آن استفاده می‌کنند. در واقع شما می‌توانید از این برنامه برای تهیه دفترچه راهنما، پوستر، بروشور و کاتالوگ‌های خود استفاده کرده و  آگهی‌های خود را به صورت کاملاً سفارشی تهیه کنید.

  • Outlook 

مایکروسافت اوت لوک یک برنامه کاربردی برای مدیریت اطلاعات شخصی مانند ایمیل و تقویم در سیستم عامل مک و ویندوز است. این برنامه یکی دیگر از برنامه‌های مهم و کاربردی مایکروسافت آفیس می‌باشد که شامل ویژگی‌های مهمی مانند تقویم مشتری، آدرس بوک، ایمیل و مدیرت فعالیت‌ها و مدیرت تماس می‌باشد؛ این برنامه قابلیت همگام سازی با گوشی‌های همراه را دارد. در واقع اطلاعات اوت لوک از سیستم کامپیوتری با موبایل شما هماهنگ شده و اطلاعات زمانی که خارج از منزل هستید؛ در دسترس شما قرار می‌گیرد.

  • Access

مایکروسافت اکسس یک برنامه مدیریت پایگاه داده برای سیستم عامل‌های ویندوز است؛ در واقع این نرم افزار یک بانک اطلاعاتی به صورت فرم یا گزارش ایجاد کرده و آن را مدیریت می‌کند. شما می‌توانید داده‌های مورد نیازتان را در اکسس ذخیره کرده و آن‌ها را ویرایش کنید. تفاوت آن با اکسل در این است که مایکروسافت اکسس اطلاعات را به صورت ساده و قابل فهم ذخیره می‌کند؛ اما در اکسل شما داده‌ها را ذخیره کرده و بر روی آن‌ها محاسباتی انجام می‌دهید.

علاوه بر این برنامه‌های کاربردی و رایج تعدادی دیگری از برنامه‌ها در بسته نرم افزاری مایکروسافت آفیس وجود دارند که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم:

  • مایکروسافت InfoPath 

شما می‌توانید از مایکروسافت InfoPath برای وارد کردن، انتشار و ارائه فرم‌های الکترونیکی استفاده کنید. در واقع شما با مایکروسافت اینفوپس فرم‌ها را تهیه کرده و از طریق آن داده‌های خود را جمع آوری می‌کنید و درنهایت می‌توانید این داده‌ها را در قیمت‌های مختلف و به روش‌های گوناگونی ذخیره کرده و از آن بهره ببرید.

  • مایکروسافت Project

مایکروسافت پروجکت، همانطور که از نام آن مشخص است یک نرم افزار  مدیریت پروژه می‌باشد که در آن می‌توان بر روی توسعه طرح‌ها، مراحل پیشرفت هر پروژه و طرح، مواد و منابع مورد نیاز،  بودجه و هزینه‌های مصرفی و در نهایت بازدهی پروژه‌ها کار کرد. این نرم افزار برای کاربران خاص مانند مدیران پروژه بسیار کاربردی می‌باشد.

  • مایکروسافت SharePoint

مایکروسافت شیر پوینت یک نرم افزار مدیریت مستندات است که کارایی بالایی دارد. در واقع زمانی که اطلاعات از طریق یک نرم افزار تحت وب در اختیار کاربر قرار  می‌گیرد؛ او می‌تواند این اطلاعات را با شیرپوینت باز کرده و بعد از اعمال تغییرات این اطلاعات از طریق شیر پوینت در سیستم مستندات مرکزی ثبت کند و دیگر خطری برای از بین رفتن آن وجود ندارد. در این نرم افزار، فرم‌ها، تابلو اعلانات، تصاویر، وبلاگ و سیستم نظر سنجی نیز وجود دارد و امکانات آن بسیار زیاد است.

  • مایکروسافت visio

مایکروسافت ویزیو یک ابزار تخصصی دیاگرام کشی است که افراد مختلف بنا به تخصصشان می‌توانند از آن استفاده کنند. این نرم افزار به وجود آمده تا کاربر بتواند هر آنچه در ذهن دارد از اطلاعات، فرایندها، ایده‌ها و کارهای خود را به صورت نمودار طراحی کند. در این صورت اطلاعات را به صورت بصری مشاهده کرده و فرایند تصمیم گیری برای او آسان‌تر است. این نرم افزار برای کاربرانی مناسب است که دوست دارند اطلاعات را به صورت بصری مشاهده کرده و در ارائه مطالب خود از دیاگرام، چارت و فلوچارت و … استفاده کنند.

کلام آخر

نرم افزارهای مایکروسافت آفیس یک سرویس قدرتمند هستند که به شما کمک می‌کنند تا ایده‌های خود را اجرا کرده و کارهای مختلفی را انجام دهید. طبق یک برآورد کلی برنامه‌های کاربردی مایکروسافت آفیس ۹۰ درصد کارهای رسمی و دفتری در سراسر جهان را در دفاتر خصوصی و دولتی انجام می‌دهند. به دلیل ویژگی‌های انعطاف‌پذیر، استفاده آسان و روش‌های ساده این برنامه‌ها بسیار محبوب می‌باشند. بنابراین برای یک تجربه شخصی لذت‌بخش بهتر است از برنامه‌های به روز شده مایکروسافت آفیس استفاده کرده و از ویژگی‌های پیشرفته و جدیدی بهره ببرید که به صورت مداوم به آن اضافه می‌شود.

منبع: وب سافت

 

تور مشهد
ارائه انواع تورهای مشهد زمینی و هوایی با خدمات ویژه توسط معتبرترین آژانس های مسافرتی ایران نها در سایت لحظه آخر؛ می توانید قیمت تورهای کیش را همراه با جزئیات آن ها نظیر زمان برگزاری، مدت زمان اقامت، هتل رزروی و غیره مشاهده کنید و خریدی مطمئن داشته باشید.

24 نظرات
  1. محمد اکبری می گوید

    خیلی ممنون ازتوضیحاتتون

  2. lion می گوید

    ممنون از توضیحات کاملتون

  3. حسینی می گوید

    ممنون از توضیحات مفیدتون

  4. raha می گوید

    خیلی ممنون، بسیار مفید بود

  5. کاظم سیلاوی می گوید

    برای من خیلی جالب و جدید بود

  6. احمد می گوید

    ممنون از توضیحات مفیدتون

  7. الی می گوید

    عالی

  8. aseman می گوید

    خوب بود

  9. شیما می گوید

    عالی

  10. مصطفی می گوید

    مرسی که هستید در کنار ما

  11. مسعود شیرزادی می گوید

    تشکر، استفاده کردم.

  12. مصعب می گوید

    ممنون از توضیحات تون.

  13. سیمبا می گوید

    خیلی مفید ممنون مرسی

  14. مصی می گوید

    عالی بود.با تشکر از شما

  15. Xxx می گوید

    عالی هست ممنون از توضیحات

  16. آيسودا می گوید

    ممنون عالی بود

  17. نصیری می گوید

    بسیار عالی بود .سپاس فراوان

  18. راضیه می گوید

    مرررسی ممنون بابت سایت خوبتون

  19. Hamid می گوید

    سلام واقعا برام جالب بود

  20. سینا می گوید

    ممنون از توضیحات کاملتون.

  21. F می گوید

    سپاس از توضیحات کاملتون

  22. سعید حسنی می گوید

    دمتون گرم ، کلی مطلب یاد گرفتم ، من اطلاعات رایانه و سیستمی ام خیلی کم و پایین بود ،تشکر

  23. مرضیه می گوید

    از توضیحات کامل و جامع شما متشکرم 🌹

  24. دکتر عزیزی می گوید

    توضیحات جالبی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.