سالی که کلید خانه اپل مرد!

شاید متقاعد کننده ترین بلوفی که استیو جابز در کل دوران کاری خود زد ، این جمله بود:
(شما از قبل می دانید که چگونه از آن استفاده کنید)

همانگونه که اهالی تکنولوژی ، دوستداران و حتی بسیاری از منتقدان اپل می دانند سالهاست که این شرکت عمیقا درگیر ساخت ابزاری بود که در عین کارامدی ، استفاده بسیار واضح و راحتی را داشته باشد .
همانطور که ما بطور غریزی نحوه استفاده از 3D touch را فهمیدیم !
اما احتمالا این مفهوم به نوعی نادرست است…
در واقع شرکت اپل خط مشی بسیار خوبی را در آموزش مردم برای استفاده از محصولاتش در پیش گرفته بود .برای مثال با استفاده از تبلیغات ، فیلم ها و حتی راهنمای راه اندازی دستگاه های خود به خوبی مفاهیم لازم برای استفاده از این گجت ها را به مردم منتقل می کرد.
با این حال بزرگ ترین دلیل این یادگیری ها در زمانی بسیار کم چیزی دیگر بود . کنکاش و روحیه ی جستوجوگری خریداران.
شاید خیلی از خوانندگان این مطلب را شعاری بزرگ در نظر بگیرند؛
بگذارید با طرح چند سؤال بیشتر توضیح دهم . چه هنگام انسان قدرت گشت و گذار بی پروا را در خود می بیند؟
در چه زمانی ما بدون فکر کردن به تبعات احتمالی بوجود آمده در تلفن همراهمان دست به جستجو در تنظیمات و تمامی برنامه ها و آیکون های آن می زنیم.
دکمه Home !! بله درست شنیدین . دلیل تمامی این اتفاقات چیز پیچیده ای نیست بلکه همین دکمه ی کوچک بود.
زمانی که برای اولین بار آیفون را در دستانتان قرار دادین و دریافتین که هرگاه نمی دانستید چه کنید دکمه ای فیزیکی در انتهای دستگاه وجود دارد تا با فشردن آن از تمامی آن صفحات خارج شوید.
همان دکمه به شما این اجازه را می داد تا آزادانه برای کشف ، غلبه بر دستگاه و کنجکاوی در تلفن همراه خود بگردین بطوریکه اگر تمامی این رفت و آمد ها باعث گیج شدن شما شد، با فشردن دکمه خانه به سرعت تمامی آن ها را خنثی کنید و دوباره از ابتدا شروع کنید ! و یا در زمان هنگ دستگاه و ناتوان شدن از کد های موبایل از آن استفاده کنید.

استیو جابز

همچنین از نظر خیلی ها یک دکمه ی فیزیکی بسیار قابل اعتماد تر از مجازی (با احتمال وجود باگ و هزار دردسر دیگر) است.
به هر حال در سال 2017 شرکت اپل در معرفی آیفون ایکس (10) ، آن را از دستگاه خود حذف کرد . با اینکه تنها شرکتی نبود که اینکار را انجام داد اما قطعا مهم ترین آنها بود. دلیل این اقدام نیز استفاده از صفحه ی نمایشگر اولد پیشرفته ایست که در آن بکار رفته است.
با این حال مهندسان این شرکت بزرگ ، این قابلیت را با ویژگی واضح دیگری جایگزین کردند. خطی افقی باریکی در پایین دستگاه که شما ناخودآگاهانه تمایل به فشردن آن دارید به دلیل مکان آشنایی که برای آن طراحی شده است.
اما متاسفانه دیگر خبری از آن دکمه ی فیزیکی کلاسیک در آیفون های آینده نیست.
حذف اجباری خیلی از ویژگی های دوست داشتنی برای کوچ به تکنولوژی ها و ویژگی های جدید. جمله ی ریسکی و در عین حال دردناکی که حقیقت پیشرفت را بیان می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.