خواص بی نظیر زنجبیل در سلامت پوست و مو

امروزه کمتر کسی وجود دارد که به سلامت پوست و موی خود اهمیت دهد اما گیاهی به نام زنجبیل را نشناسد. با افزایش وسایل ارتباطی و اینترنت، ویدیو ها و مقاله های زیادی درباره این گیاه منتشر شده است که همه را از مزایای آن آگاه کرده است. زنجبیل گیاهی از خانواده ی Zingiberaceae است و در مناطق گرمسیری یافت می شود. این گیاه فواید درمانی بسیاری دارد. زنجبیل یک درمانگر طبیعی برای عوارض تنفسی، گردش خون، سوء هاضمه، عفونت های باکتریایی و حالت تهوع است. یکی از درمان های مهمی که توسط این گیاه انجام می شود، در مبحث سلامت مو است. این گیاه از طریق راه های زیر به سلامت مو کمک می کند و مانع از ریزش مو می شود:

۱- تحریک جریان خون
زنجبیل ترکیباتی به نام gingerol دارد که عامل مناسبی برای تحریک جریان خون است. این جریان خون در پوست سر، باعث رشد فولیکول های مو می شود و رشد آنها را بیشتر می کند.

۲- سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها
زنجبیل به طور طبیعی حاوی منیزیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین هایی برای تغذیه مو است که ساختار مو را قوی تر می کنند و موجب کاهش ریزش مو می شوند.

۳- خاصیت ضد میکروبی علیه شوره سر
شوره سر یکی از عوامل ریزش مو است و به مرور زمان با خشک شدن پوست سر، موها از بین می رود. همچنین شوره می تواند، باکتری ها و قارچ های زیادی تولید کند. زنجبیل با خاصیت ضد میکروبی خود شوره ها را از بین می برد و به دنبال آن ریزش مو کاهش می یابد.

۴- جلوگیری از دو شاخه شدن مو
دوشاخه شدن مو، مو را تضعیف می کند و باعث ریزش آن می شود. زنجبیل می تواند با خواص خود از این اتفاق جلوگیری کند.

۵- سرشار از اسید های چرب برای لطافت موها
زنجبیل حاوی اسید های چربی است که به عنوان محافظ عمل می کنند و از نازک شدن مو جلوگیری می کنند و آن را نرم نگه می دارد. موهای ضخیم و محکم و نرم هیچ وقت نمی ریزند.

۶- کمک به سلامت پوست سر
زنجبیل هم برای پیشگیری از بیماری های پوستی مناسب است و هم برای درمان آنها مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در زنجبیل برای سلامت پوست سر مفید هستند و همچنین باعث التیام زخم سر می شود. پوست سالم زمینه ای برای داشتن مو سالم است.

۷- خاصیت ضدپیری برای پوست و مو
زنجبیل هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی در بدن عمل می کند و مانع از پیری می شود. پوست و مو سالم جوان می شوند و مانع از ریزش مو می شود.

۸- خاصیت نرم کنندگی برای موهای خشک
خشکی مو، باعث شکنندگی آن می شود و در نهایت به ریزش مو منجر می شود. زنجبیل خاصیت نرم کنندگی طبیعی دارد. علاوه بر نرم کردن، عطر و درخشش خاصی به موهای شما می دهد.

۹- آسان تر کردن جذب مواد مغذی
وقتی بدن ما مواد مغذی موجود را به خوبی جذب می کند، در نتیجه عملکرد مو و پوست نیز بهبود می یابد و رشد و نمو آنها بهتر می شود. زنجبیل با کمک به جذب مواد مغذی، این زمینه را فراهم می کند.

۱۰- مبارزه با بیماری های پوست سر و مو
مو و پوست در معرض بیماری مختلفی قرار دارند، انواع عفونت ها، قارچ ها می توانند ریزش مو را تسریع کنند. زنجبیل خواصی دارد که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا بدن را از این بیماری ها محافظت کند. منگنز و کلسیم موجود در زنجبیل به سیستم ایمنی کمک می کند که مانع از پیشرفت بیماری های مو و پوست شوند. همچنین طبع گرم زنجبیل باعث می شود که این سموم از بدن پاکسازی شوند. این فعالیت ها نه فقط برای پوست و مو بلکه برای تمام بدن مفید است.

ما در این مطلب فقط خواص مربوط به پوست و مو را ذکر کردیم و موارد بالا به خوبی نشان دادند که این گیاه تاثیر فوق العاده بر سلامت پوست و مو دارد. همانطور که در ابتدا ذکر کردیم این گیاه علاوه بر مصارف پوست و مو، در دنیای تغذیه، دارویی و بهداشتی نیز بسیار پرمصرف است. خوب شاید زمان آن رسیده است که این گیاه مفید را در لیست خرید بعدی خود قرار دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.