فواید رقص و آواز برای کودکان نوپا

وقتی فرزندتان به دنیا می آید، مطمئناً دوست دارید بهترین و زیباترین اسباب بازی ها و لباس ها را برای آنها تهیه کنید و برای شکوفایی استعدادهای آنها برنامه های زیادی دارید. برای این اسباب بازی ها چقدر هزینه می کنید؟ برای آموزش کودکانتان توسط معلم های خصوصی، چه مقدار زمان اختصاص می دهید؟

در این میان کودکانی که می خواهند تازه راه بروند، بیشتر در مرکز توجه قرار دارند. کودکان نوپا در محدوده سنی ۱۲ ماه تا ۳۶ ماه هستند. در این دوره کودکان تجربیاتی در زمینه شناختی، احساسی و توانایی های اجتماعی به دست می آورند، بنابراین به والدین توصیه می شود این دوره سنی را جدی بگیرند. بازی با اسباب بازی ها و یا کلاس های متفرقه در جایگاه خود مفید هستند اما می توانید با یک کار ساده، توانایی های بسیاری در فرزندانتان ایجاد کنید. این کار ساده، تمرین رقص و آواز است. این کار در واقع ساده ترین تمرینی است که والدین می توانند با کودکان نوپا خود انجام دهند. این کار شامل سه نوع فعالیت می شود، آواز خواندن، رقصیدن و موسیقی و صدا. در این مطلب به تشریح مزایا حاصل از این تمرینات در کودکان می پردازیم:

مزایای موسیقی

۱- بهبود واکنش های حسی کودکان
در این دوره کودکان در حال یادگیری توانایی حسی خود مانند، چشایی، لمسی، شنیداری و دیداری هستند. بهترین را برای افزایش حس شنوایی آنها معرفی انواع مختلف موسیقی به آنهاست. موسیقی را با رقص ترکیب کنید و اجازه دهید آنها خوب گوش کنند و آنچه را دوست دارند اجرا کنند.

۲- ایجاد حالت آرامش بخش
یکی از توانایی های موسیقی تاثیر بر احساسات است. شما می توانید در زمان خواب از موسیقی های خاصی استفاده کنید که باعث می شود فرزندتان متوجه شود که زمان خواب است. و یا از موسیقی های شاد و ضرب و شتم دار در هنگام فعالیت و بازی ها استفاده کنید.

۳- مهارت خوب فکر کردن
با یادگیری موسیقی، کودک به نُت ها توجه بیشتری می کند. تحقیقات زیادی نشان داده است که انسان در هنگام گوش کردن به موسیقی مورد علاقه خود، بهتر فکر می کند و توانایی یادگیری آن بالا می رود.

۴- افزایش یادگیری و سواد آموزی
آیا می دانید که کودکان زیر ۱۲ ماه صداها مختلف را شناسایی می کنند؟ از این فرصت استفاده کنید. مطالعات نشان می دهند کودکانی که در این سنین به موسیقی گوش می دهند، توانایی بیشتری در درک مسائل درسی خود دارند.

مزایای آواز خواندن

۱- گستره واژگان کودکان
بهترین راه آموزش زبان به کودکان از طریق آواز است. کودک نوپا با آواز سعی می کند کلمات را به درستی تلفظ کند، کودکان فکر می کنند که در حال انجام بازی هستند نه یک کلاس درس.

۲- حافظه بهتر
کودکان یک آهنگ را سریع تر از جدول ضرب یا الفبا یاد می گیرند. پس بهتر است برای هر آنچه که می خواهیم به آنها آموزش دهیم از این روش استفاده کنیم.

۳- بهترین راه یادگیری مفاهیم کلمات
با آواز نه تنها کودکان سعی می کنند کلمات را تلفظ کنند بلکه معنا و مفهوم آن را بهتر درک می کنند.

مزایای رقصیدن

۱- بهترین راه برای انجام حرکات هماهنگ
ممکن است کودکتان معنای کلمات را به درستی درک نکند، اما ریتم آهنگ را به خوبی یاد می گیرد. اکثر آنها در هنگام گوش کردن به آهنگ مورد علاقه خود می رقصند. در ابتدا ممکن است حرکات تصادفی از خود بروز دهند، اما به مرور شروع به پریدن و راه رفتن می کنند. رقص می تواند به رشد عضلانی کودک کمک کند.

۲- افزایش قدرت و استقامت کودک
تحقیقات نشان داده است که کودکانی که زودتر راه می روند، از استقامت و قدرت بیشتری برخوردارند. کودک به وسیله رقص خیلی زودتر از معمول حرکات جدید را یاد می گیرد. در این میان کنجکاوی آنها بیشتر می شود و در نتیجه حرکت های بیشتری از خود بروز می دهند که درکل برای سلامتی آنها مفید است.

۳- کمک به حافظه جنبشی
در واقع این حافظه کمک می کند که از طریق یادگیری، هربار بهتر از دفعه قبل، آن حرکت را انجام دهیم، در واقع عضلات ما این حرکت ها را به خاطر می سپارند. امروزه حافظه جنبشی بخش مهمی از فرایند یادگیری است. رقص می تواند تمرین خوبی برای بهبود حافظه جنبشی در کودکان نوپا باشد.

با توجه به این مطالب به این نتیجه می رسیم که کودکان نوپای ما نیازی به کلاس ها و اسباب بازی های گران قیمت ندارند، بلکه می تواند با تمرین رقص و آواز به میزان کافی به تمام توانایی مهم برسند. اما منظور من این نیست که یک معلم خصوصی رقص برای فرزندتان تدارک ببینید بلکه هدف من از ارائه این مطالب این است که کودکان به صورت طبیعی این فعالیت ها را انجام دهند و از آن لذت ببرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.