کارهایی که نوجوانان را خشمگین می کند

نوجوانی سن بسیار حساسی است، همه پدر و مادر ها این مرحله از زندگی را به صورت متفاوتی گذرانده اند و وقتی ازدواج می کنند و فرزندشان در این سن قرار می گیرد، هریک از آنها سعی می کنند به روش خود با او رفتار کنند. اما این راه بسیار اشتباه و در برخی موارد خطرناک است. شما در دنیایی زندگی می کنید که در هر لحظه تکنولوژی جدید ی متولد می شود، این جهان با جهان یک سال قبل متفاوت است، پس چگونه می توانید دوران نوجوانی خود را با دوران نوجوانی فرزندانتان مقایسه کنید؟ اگرفرزندتان در سن نوجوانی است بهتر است این مطلب را بخوانید تا با آنها بیشتر آشنا شوید:

قبل از اینکه نوجوان خود را به خشمگین بودن متهم کنید، این سوال را صادقانه از خود بپرسید: ” شاید رفتار اشتباه من منجر به خشم او شده است”. قبل از اینکه چنین برچسبی را بر پیشانی او بزنید، موارد زیر را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام رفتار شما باعث خشم او شده است.

۱- انتقاد
هیچ انسان سالمی نمی تواند در محیط پر از استرس و بحرانی رشد کند. اگر شما دائما از فرزند خود انتقاد کنید او را سرخورده بار میاورید. کلمات و سخنانی که از زبان پدر و مادرها جاری می شوند بسیار قدرتمند هستند، و میتوانند بر هویت تکاملی نوجوانان تاثیر بگذارند. نوجوان ممکن است در ظاهر تلاش بیشتری کند، اما در زیر این تلاش، احساسات او لطمه دیده و شخصیت او زیر سوال رفته است. قانون طلائی برای حل این مشکل این است، برای لحظه ای خود را جای نوجوان خود بگذارید، اگر دوست ندارید که شخصی چنین سخنانی به شما بگوید، پس شما نیز نباید این حرف ها را به فرزندتان بگویید.

۲- نصیحت های بیش از اندازه
همه نوجوانان با این نصیحت ها و توصیه های افراطی بزرگ می شوند، مخصوصا اگر این نصیحت ها با جملات امریی “تو باید این کار را انجام دهی تا ….” همراه می شود. این توصیه ها باعث می شود که نوجوان شما برای سخنان تان ارزش قائل نشود و با گذشت زمان اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

۳- مقایسه
یک لحظه تصور کنید که همسرتان شما را با شخص دیگری مقایسه می کند، آیا از این کار لذت می برید، آیا این مقایسه در شما تاثیر مثبت می گذارد؟؟ واضح است که هیچ کس از مقایسه کردن خوشش نمی آید. وقتی به فرزندتان می گویید، “تو چرا نمی توانی مثل فلانی آن کار را انجام دهی”، در واقع به فرزندتان آسیب بزرگی وارد می کنید. این یکی از مهم ترین عوامل ایجاد خشم در نوجوانان است، بسیاری از نوجوانان احساس می کنند که وقتی با خواهر یا برادر خود مقایسه می شوند، شخصیتشان زیر سوال رفته و کسی به آنها حمله کرده است.

۴- گلایه کردن
وقتی شما در جمع دوستانه و یا غریبه ها از رفتار فرزندتان شکایت می کنید، ناراحت و عصبانی می شوید، بر روی نوجوان خود تاثیرات منفی و مخربی وارد می کنید، این کار باعث می شود که فرزند شما نیز در هر شرایطی از شما ناراضی باشد و شکایت کند و این روابط باعث از هم پاشیدن محیط گرم خانواده می شود.

۵- خودبزرگ بینی
این جمله برای شما آشنا نیست: ” هنگامی که من به سن شما بودم ….”. در واقع شما با این جمله خود را برتر از او نشان می دهید و با او تلقین می کنید که چقدر ناتوان است، شما به فرزندتان تحمیل می کنید که باید مثل شما باشد. نوجوانان در مرحله خطرناکی هستند و احساس می کنند وارد جامعه بزرگسالان شده اند و هویت و شخصیت مستقل دارند، آنها دوست ندارند مثل شما باشند آنها می خواهند مثل خودشان باشند.

تا اینجا با مواردی آشنا شدیم که باعث خشم نوجوانان می شود. حال ۳ ابزار قدرتمند را به شما معرفی می کنیم که باعث می شود که خانه تان به محیط آرام بخشی تبدیل شود:

• به فرزندان خود گوش کنید
بیشتر از اینکه حرف بزنید، گوش کنید. گوش کردن دوای هر دردی است و اساس آن گفتار درمانی است. نوجوانانی که حس می کنند، والدینشان به حرف هایشان گوش داده و به نظراتشان اهمیت می دهند، کمتر دچار خشم می شوند. یک بار امتحان کنید، بدون قضاوت، خود بزرگ بینی و نصیحت به حرف های آنها گوش دهید. با این کار، آنها با شما دوست می شوند و مشکلاتشان را با شما در میان می گذراند نه غریبه ها.

• شخصیت آنها را تحسین کنید نه آن چیزی که خودتان دوست دارید
نوجوانان توجه را دوست دارند، مهم نیست که ظاهرشان چگونه است، آنها دوست دارند که پدر و مادر تاییدشان کنند. نقاط قوت فرزندانتان را بشناسید و آن را پررنگ کنید، اگر در کاری شکست خورند به آنها نگویید که “من به تو هشدار داده بودم”. در هنگام شکست آنها به اندازه کافی نا امید هستند و این رفتار ناپسند شما بار روی دوش آنها را سنگین تر می کند. بهترین کار این است که تلاش های فرزندتان را صرف نظر از نتایج آن تحسین کنید، این کار باعث کاهش استرس و افزایش عزت نفس آنها می شود.

• فرزندان آینه رفتار شما در آینده هستند
اگر شما آدم عجولی هستید مطمئنا فرزند شما صبور نیست، اگر فرزندتان را مورد ضرب و شتم قرار می دهید، مطمئنا او در آینده به یک فرد قلدر تبدیل خواهد شد. پس آینه رفتاری خود را سرزنش نکنید. شما با اصلاح رفتار خود باعث می شوید فرزندتان نیز اصلاح شود. در نهایت پدر و مادر های متواضع و موفق فرزندان موفق تربیت می کنند.
Sean Grover, 2018

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.