مراقبت از دست ها در برابر مشکلات پوستی ناشی از کار

کارگران قشر عظیمی از جامعه را تشکیل می دهند که بسیار زحمت کش و پرتوان هستند. آنها از صبح تا شب کارهای بدنی انجام می دهند و در این شرایط ممکن است به انواع بیماری ها از جمله بیماری های پوستی دچار شوند. تعمیرات وسایل نقلیه، فلزکاری، ساخت و ساز خانه، تولید و بسته بندی غذا ، کشاورزی و … مشاغلی هستند که افراد بیشتر از دست خود برای کار کردن استفاده می کنند. حال اگر در هنگام کار دستکش مناسب نپوشند و از پوست خود محافظت نکنند بر اثر گذاشت زمان و مجاورت با انواع مواد شیمیایی ممکن است دچار آسیب شود. حتی در مواردی این ناهنجاری های پوستی بر روی دست زنان خانه دار نیز مشاهده می شود و علت آن کار با شوینده های شیمیایی می باشد.

جراحات و بیماری های پوستی به چند دسته مختلف تقسیم می شوند، شایع ترین آن بثورات پوستی (جوش های پوستی) و التهام و تحریک پذیری است. این ناهنجاری از طریق تماس پوست با یک ماده و یا بر حسب آلرژی و شرایط محیطی ایجاد می شود. این جراحات به علت تماس مکرر پوست با آب، انواع شوینده ها مانند صابون و مایع ظرفشویی، اسید ها و بازها، روغن و گریس و فلزات سنگین به وجود می آید. به مرور زمان این مواد، چربی ها و روغن های طبیعی پوست شما را از بین می برند و باعث خشکی پوست و تَرَک بر روی آن می شوند. در مواردی شدید این مواد وارد منافذ پوست شده و باعث آکنه و التهاب در پوست می شوند و برخی از آنها زخم و سوختگی های دردناکی به وجود می آورند. حتی مقدار ناچیزی از این مواد ممکن است بر اثر تماس با پوست، باعث التهاب آن شوند، مثلا افرادی که به اقتضای شغلشان با چسب و رنگ های نساجی و مواد شیمیای در تماس هستند، یا افرادی که کشاورزی می کنند و با گیاهان سمی مانند بلوط و انواع پیچک برخورد دارند در معرض بیماری های پوستی قرار می گیرند.

موارد زیر علایمی را نشان می دهد که باید نسبت به آن ها هشیار بوده و در صورت بروز به فکر درمان آن باشیم: علایمی مانند خشک و خشن شدن بیش از اندازه پوست، جوش های غیرعادی، قرمزی، خارش، سوزش و ورم، پوست تنگ و سفت، تاول های چرکی و یا بدون چرک.

همچنین در محیط کار و استفاده از ابزار آلات ممکن است پوست دچار خراش و کبودی شود، در این شرایط بهتر است پوست را سریع ضدعفونی کنید، در صورت نفوذ آلودگی به درون پوست، ممکن است این جراحات شدیدتر شود و آثار آن برای همیشه بر روی پوست شما بماند. در موارد خطرناک تر هنگامی که افراد ساعات زیادی را در زیر نور خورشید قرار می گیرند در صورتی که از پوشش مناسب و یا کرم های ضد آفتاب استفاده نکنند، به مرور بیماری های خطرناکی از جمله سرطان ها در آنها بروز خواهد کرد.

حال برای پیشگیری از این اتفاقات چه باید کنیم.؟ طبق دستورالعمل سازمان بهداشت و ایمنی شغلی (OSHA) همه مشاغل باید در محل کار از برگه اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) استفاده کنند. تولید کنندگان مواد شیمیایی باید در مورد خطرات ماده تولیدی خود از طریق این برگه، به سایر مصرف کنندگان ، کارگران و هرکسی که به نوعی با این ماده در تماس است اطلاع رسانی کنند. شما باید این برگه ارائه شده توسط شرکت را به دقت مطالعه کنید و آن را به خاطر بسپارید. علاوه بر رعایت کردن مواردی که در این برگه ذکر شده است، مواردی دیگری نیز باید رعایت شود. به عنوان مثال همیشه محل کار خود را تمیز نگه دارید، اگر مواد شیمیایی در اطراف شماست آن را بسته بندی کرده و بر روی آن برچسب گذاری کنید، از ظروف زباله مناسبی استفاده کنید. محل هایی برای شست و شو چشم و یا دوش های ایمنی در اتاق کار خود قرار دهید، از لباس های محافظ مانند دستکش، پیش بند، کلاه یا ماسک استفاده کنید، این کار پوست شما را از تماس با مواد آلوده حفظ می کند، لباس های روغنی یا شیمیایی و کثیف نپوشید، دست ها و دیگر مناطق پوستی خود را با مواد شوینده شیمایی مانند بنزین، نفت تمیز نکنید. بعد از شستن دست ها از کرم و لوسیون استفاده کنید،کمک های اولیه پزشکی در مورد این سوانح را یاد بگیرید تا در صورت لزوم آن کارها را انجام دهید، در محل کار خود غذا نخورید، اگر در بیرون از ساختمان کار می کنید و در معرض آفتاب هستید، از کرم های ضد آفتاب، عینک های آفتابی، کلاه های لبه دار و لباس های با پوشش کامل استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.