افزونه ها (Add-Ons) مرورگرها (قسمت اول- فایرفاکس)

مرورگرها از جمله ابزارهای کاربردی هستند که با فراهم کردن امکانات بسیار زیاد شرایطی را ایجاد می کنند تا ما به آسانی بتوانیم به جستجو پرداخته و به مقاصد خود برسیم. در میان مرورگرهای حرفه ای امروزه، مرورگر فابر فاکس نمونه ای خوب و قابل قبولی است که بسیاری از کاربران از آن استفاده می کنند و نسخه ویندوز، macOS، لینوکس، اندروید و iOS آن وارد بازار شده است.
“Quantum” آخرین نسخه این مرورگر است. در این قسمت می خواهیم چند افزونه (Add-Ons) معرفی کنیم تا به وسیله آنها محیط امن تر، لذت بخش تر و آسان تر برای شما فراهم شود. افزونه ها، Extensions یا همان Add-Ons ها ویژگیهای کاربردی هستند که مرورگر شما راحرفه ای تر کرده و استفاده از آن را آسان تر می کنند.

۱. Facebook/multi-account containers
این قابلیت در فایر فاکس تحت عنوان ” multi-account containers” ارائه شده است و یک نوع پروفایل شخصی برای شما ایجاد می کند، در واقع شما می توانید برای هر قسمتی از کار خود یک حساب کاربری جداگانه داشته و تنظیمات، کوکی ها، افزونه ها و … را به آن اضافه کنید. در این قسمت می توانید برای حساب کاربری فیس بوک خود یک صفحه شخصی باز کرده و از آن استفاد کنید. مثلا اگر در شبکه های اجتماعی بسیار کاربردی مانند توئیتر، فیسبوک و یا جیمیل عضو هستید به راحتی می توانید از این قابلیت استفاده کنید.
در همین راستا فایرفاکس یک ویژگی جالب را رائه کرده است، در واقع برای هریک از حساب های کاربری شما از کدهای رنگی بخصوصی استفاده شده تا حساب های کاربر از یکدیگر تفکیک شود.

۲. Unpaywall
لیست بسیار زیادی از مقالات و مجلات علمی در پشت این افزونه پنهان شده است. این افزونه به شما کمک می کند تا به صورت قانونی به لینک مقالات علمی و پژوهشی دسترسی داشته باشید. این کار علاوه بر صرفه جویی در هزینه های مالی، باعث می شود شما به سرعت به مقاله مورد نظر دسترسی پیدا کنید و زمان زیادی را هدر ندهید. این افزونه جدید توسط سازمان علوم ملی با همکاری موسسه الفرد پی سلون طراحی شده است که تحولی عظیم در صنعت نشر و چاپ مقالات علمی است.

۳. Speed Dial Lite
این افزونه سایت های مورد علاقه شما را در یک صفحه به صورت یک شبکه منظم تنظیم می کند. این کار باعث می شود مرورگر شما نظم بیشتری داشته باشد. زیرا تمام سایت های که به آنها علاقه دارید و به صورت روزانه از آنها استفاده می کنید با یکی کیلک به این لیست اضافه می شود و دریک طبقه بندی قابل دسترس قرار می گیرد. شما می توانید از این کار به جای بوکمارک کردن سایت های مورد نظر استفاده نمایید. وقتی تب جدیدی را باز می کنید این صفحه قابل مشاهده است و سایت های مورد علاقه تان را به شما نشان می دهد تا به آسانی و با یک کلیک وارد این سایت ها شوید.

۴. Tineye
یک قابلیت مشابه Tineye در گوگل وجود دارد. ویژگی Search By Image که از روی نام و عنوان تصویر، نوشته های روی تصویر، عکس های مرتبط با کلمه ای که جستجو کرده اید، را به شما نشان می دهد. اما این قابلیت بسیار فراتر و حرفه ای تر است.
با استفاده از این قابلیت می توانید عکس های با کیفیت تری را پیدا کنید، اینکه این عکس ها از چه منبعی آپلود شده اند. حتی می توانید از طریق آن متوجه شوید چه افرادی از عکس شما به صورت غیرقانونی استفاده کرده اند. این افزونه ، مواردی در نتایج به کاربر نشان می دهد که دقیقا تصویر آپلود شده مورد جستجو بوده، بدون در نظر گرفتن این مسئله که آیا قسمتی از آن تصویر بریده، ویرایش یا تغییر سایز داده شده یا خیر.

۵. LastPass
از طریق این افزونه شما کافی است یک رمز عبور را برای دسترسی به سایر رمز هایتان به خاطر داشته باشید . مهمترین ویژگی LastPass نسبت به دیگر سرویس‌های مدیریت رمز عبور آن است که با نصب آن بر روی مرورگر مورد نظرتان، به راحتی می‌توانید رمز عبور برای یک وب‌سایت/ سرویس ایجاد کنید و یا آنکه تنها با چند کلیک و بدون تایپ کردن چیزی، وارد حساب خود شوید.

۶. ColorZilla
فایرفاکس این افزونه را متناسب با کار طراحان وب و گرافیست ها ارائه کرده است. با استفاده از آن می توانید از هر نقطه رنگی که در فایرفاکس به نمایش گذاشته شده است یک نمونه واقعی به همراه کد آن دریافت کنید و در برنامه های کاربردی دیگر مانند فتوشاپ از آن استفاده نمایید. این افزونه امکانات بسیار زیادی دارد و از دو استاندارد Hex و RGB در نمایش کدهای رنگی پشتیبانی می کند.

۷. Copy Plain Text
شما می توایند از این افزونه برای کپی کلمات از سایت های مختلف استفاده کنید، بدون آنکه قالب و طرح کلمات کپی شوند. در واقع به راحتی می توانید آنها را بدون قالب اولیه یا فرمت خاصی کپی کنید. مثلا در هنگام کپی کردن کلمات، عکس و هایپرلینک، یا لینکی که به آن وابسته است به همراه کلمات کپی می شوند و ممکن است موجب اشکالاتی در کار شما شود . با استفاده از این افزونه که در راست کلیک وجود دارد می توانید متون را به راحتی انتخاب کرده و بدون فرمت و قالب آنها کپی کنید.

۸. Video DownloadHelper
این قابلیت برای تماشای ویدیو به صورت آفلاین می باشد. نیازی نیست که آدرس URLs آن را در دانلود منیجر خود ذخیره کنید، کافی است بر روی این افزونه در فایر فاکس کلیک کرده و میزان کیفیت آن را انتخاب کنید، ویدیو شما به آسانی دانلود خواهد شد. البته این افزونه ویدیو های موجود در یوتیوب را ذخیره نمی کند. اما برای ذخیره ویدیو های یوتیوب، نیز می توانید از ترفند های بسیاری استفاده کنید. البته این افزونه تمامی این دانلود ها را با رعایت قانون کپی رایت انجام می دهد و در سایت های مانند MySpace، Google videos، DailyMotion، Porkolt، iFilm، DreamHost و … قابل استفاده است.

۹. Stylish
طراحان سایت ها، وقت زیادی را صرف طراحی و زیبایی یک سایت می کنند . اما نتیجه کار آنها ممکن است مورد پسند عموم قرار نگیرد. با استفاده از این قابلیت می توانیم تم ها و پس زمینه سایت های معروف و مورد علاقه مان را تغییر دهیم و آنها را همان طور که دوست داریم ببینیم.

۱۰. uBlock Origin
شما می توانید با این افزونه به راحتی و بدون نگرانی بابت تبلیغات، و نرم افزار های مخرب به وب گردی بپردازید. این افزونه در مقایسه با محصولات مشابه، به حافظه کمتری احتیاج دارد ومصرف CPU آن کمتر است، به این ترتیب سرعت سیستم شما را کاهش نمی دهد. این افزونه به صورت پیش فرض تبلیغات، نرم افزار های مخرب را مسدود می کند اما شما می توانید گستره آن را وسیع تر کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.