۱۳ راه برای افزایش شادی و نشاط در زندگی (قسمت اول)

وقتی به زندگی خود و اتفاقاتی که پشت سر گذرانده ایم فکر می کنیم، می بینیم که زمان چقدر سریع در حال حرکت است، ممکن است از موقعیتی که در آن قرار دارید راضی نباشید و با غم و غصه به گذشته و آینده پیش رو خود نگاه کنید، شرایطی که فکر می کردید در این سن، به آن ها خواهید رسید، و اکنون به هیچ یک از اهدافتان نرسیده اید. زندگی تان پر از اتفاقات و سختی های بی شماری بوده که شما آنها را پشت سر گذاشته اید و راهی جز قبول و پذیرفتن آن نداشتید.
اما این روش زندگی و طرز فکر نمی تواند کمکی به شما کرده و آینده تان راروشن کند. در واقع شما با انجام یک سری کارهای ساده به راحتی می توانید زندگی شاد و سالمی را برای خود فراهم کنید. در این مطلب سعی کردیم ۱۳ روش اثبات شده برای از بین بردن غم و اندوه و ساختن یک زندگی شاد، به شما پیشنهاد دهیم.

۱. زندگی را معنار دار کنید
بسیاری از افراد باوجود ثروت فراوان، نا امیدی هایی در زندگی خود تجربه می کنند، این ناراحتی ها به خاطر پول، ثروت و احترام نیست، بلکه آنها هدفی در زندگی ندارند و زندگی برایشان بی معنی است.
برای افـزایش کیفیت زندگی و ارتقاء سلامت عمومی روش های متعددی وجـود دارد که از جمله آن ها می تـوان بـه روان درمانی و خصوصاً بـه معنادرمانی (Logotherapy) اشاره کرد. معنادرمانی روشی از رویکـرد وجودی است که میتواند ساختار مفهومی را برای کمک به مراجعان جهت چالش با یافتن معنا در زندگی شان آماده کند. این شیوه روی چهار علاقه ی مهـم کـه ریشه در هستی انسان دارد و عبارتند از مرگ، آزادی، تنهایی و بی معنایی تاکید می کند.
حال چطور می توانیم از معنادرمانی برای افزایش شادی در زندگی خود استفاده نماییم (دستورالعمل):
• پروژه یا کاری را آغاز کنید که با مهارت ها و دانش شما احتیاج دارد، کاری که هم به آن علاقه داشته باشید و هم برای پیشرفت کار و کمک به افراد مفید باشد.
• از تجربیات خود استفاده کنید و آن را از طریق یک شیوه معتبر و غیرقضاوتی با افراد که دوست دارید، به اشتراک بگذراید.
• دیدگاه خود را نسبت به درد و رنج ها تغییر دهید، زمانی زندگی تان معنادار می شود که دیدگاه خود را نسبت به مشکلات تغییر داده و آن ها در جهت بهبود زندگی خود به کار گیریم. مثلا یک زن تایلندی که مبتلا به سرطان بود و تمام وقت خود را با کودکان سرطانی می گذراند. او از بیماری خود به عنوان یک طناب دار، یاد نمی کرد، بلکه بیماری اش را موهبتی می دانست تا با بیماران سرطانی نزدیک تر شده و به آنها کمک کند.

۲. با انتخاب ها و گزینه های بی شمار خود را محدود کنید و بر روی تعدادی از آنها تمرکز نمایید
انتخاب ها و گزینه های بیش از اندازه همیشه ما را ناراضی جلوه می دهند و ما اغلب از جمع بندی و تصمیم گیری در مورد آنها ابا داریم. در جلسات مشاوره، روانشناسان اغلب اذعان دارند که گزینه ها و انتخابات خود را باز نگه دارید و خودتان را محدود نکنید. اما اگر این کار را بیش از اندازه و به صورت افراطی انجام دهید، ممکن است شما را ناراضی تر نشان داده و برای تان استرس زا باشد. وقتی شما گزینه ها و انتخاب های متنوعی در روز دارید، برای انتخاب هر کدام در روز ممکن است به صورت بی کیفیت تصمیم گیری کنید و تصمیم شما مناسب و ایده آل نباشد.
یکی از دلایل مهم برای ایجاد شادی و نشاط، کاهش میزان تصمیم گیری های غیرضروری در طول روز می باشد.
دستورالعمل:
• در ابتدای روز بر روی تصمیم گیری های مهم تمرکز کنید زیرا ذهن شما آزاد تر است و خسته نیستید.
• در شب قبل، برای کل روز بعد برنامه ریزی کنید.
• مزیت ها هر یک از انتخاب هایتان را مدنظر بگیرید.
• در هنگام تصمصم گیری اگر احساس گرسنگی کردید، سعی کنید بعد از میل غذا، به آن بپردازید.
• اگر انتخاب های زیادی دارید، سعی کنید آنها را محدود کرده و سپس انتخاب کنید.
• در این راستا می توانی از امکانات و برنامه های متنوعی برای کاهش خستگی ناشی از تصمیم گیری استفاده نمایید.

۳. فضایی برای خودیابی ایجاد کنید
ما انسان ها در طول روز، تحت تاثیر حرف و نظرات اطرافیان خود قرار می گیریم و این شرایط باعث می شود تا ما از شخصیت اصلی خود دور مانده و شکل و شمایلی متناسب با نظرات اطرافیانمان داشته باشیم و تلاش می کنیم تا از طریق راه ها و روش های مختلفی خود را با شرایط و نظرات دیگران تطبیق دهیم. در واقع ما خود واقعی را پنهان می کنیم واز بروز آن احساس شرم داریم و خود را وابسته به دیگران می دانیم، برای اینکه اطرافیانمان دوستمان داشته باشند و ما را درک کنند تن به این نقاب می دهیم.
بسیاری از افراد به دلیل ترس از دست دادن شرایط خود، سعی می کنند که با روش ها و اصول دیگران زندگی کرده و از خودِ واقعی شان دور بمانند. مثلا زنی که برای حفظ حمایت شوهرش، به تمام درخواست های او تن می دهد، فردی که برای جلوگیری از اخراج شدن، خود در در قالب فرد مورد علاقه رئیس خود نشان می دهد و بسیاری از مثال های دیگر.
یادگیری راه های ایجاد اعتماد به نفس، یکی از کلید های خوشبختی و خوشحالی در زندگی است.
دستورالعمل:
• هر روز صبح در آینه به خود نگاه کنید و بگویید: ” من کامل نیستم، اما خوب هستم”.
• وقتی احساس شرم از خود، در وجود شما شدت گرفت، با خودتان حرف بزنید، گویی که داستان زندگی خود را به فرد مورد علاقه و مورد اعتماد خود می گویید.

۴. کنجکاوی می تواند شما را به سمت رشد شخصیتی سوق دهد
بسیاری از دستاورد های مهمی که در دنیای امروزه وجود دارد نتیجه کنجکاوی برخی از انسان ها است. انسان هایی مانند استیو جابز، توماس ادیسون و هنری فورد به دلیل همین کنجکاوی خود، محصولات نوآورانی را ایجاد کرند. لذت از کنجکاوی باعث ترشح دوپامین در مغز می شود، شاید این دلیل قانع کننده ای برای تماشا یک سریال چند قسمتی است که دوست داریم تا انتهای آن را تماشا کنیم تا متوجه شویم چه اتفاق های به وقوع می پیوند. این کنجکاوی ممکن است تجربه لذت بخشی از شادی را برای ما رقم بزند.
با استفاده از این کنجکاوی ها، شما به اهداف بزرگتر، دانش بیشتر دست پیدا می کنید و زندگی برای شما لذت بخش تر خواهد شد.
• دستورالعمل:
• سعی کنید در برنامه های روزانه خود، تمام جزئیات را ذکر نکنید.
• در هنگام صحبت کردن با اطرافیان، بدون قضاوت و واکنش غیر عادی رفتار کنید.
• به اطراف خود دقت کنید؛ و به مناظر، صداها و یا عطرها توجه کنید تا مسیر درست را به شما نشان دهند.

۵. با کمک کردن به دیگران در واقع به خودتان کمک کنید
خوشبخت ترین مردم کسانی هستند که تاثیر مثبتی بر زندگی دیگران دارند.
در هر انسان قابلیت های نهفته است که در صورتی که کشف شود، از آن طریق می تواند به جهان کمک کند. بخش مهم و سخت ماجرا، کشف کردن این توانایی هاست. ما هیچ یک از این مهارت ها و قابلیت های درونی مان را نمی بینیم، و تا زمانی که آن را برزو ندهیم کشف نخواهند شد. کمک کردن و مفید بودن می تواند یکی از راه های ایجاد شادی و نشاط در زندگی باشد. اگر این مهارت ها در راه درست استفاده کنیم، احساس خوبی در وجودمان شعله ور شده و خلق و خوی ما تغییر می کند و به انسان های شاد تبدیل می شویم.
دستورالعمل:
• در زندگی خود در حد توان به دیگران کمک کنید و از احساس شادی به وجود آمده از آن، لذت ببرید.
• در دفترچه خود، ۲۰ کار کوچک و مهربانانه از خود یادداشت کنید که علاوه بر کمک به خودتان، برای دیگران نیز مفید باشد.

نویسنده :Eugene K.Choi, 2018

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.