۱۳ راه برای افزایش شادی و نشاط در زندگی (قسمت دوم)

در مطلب قبل سعی کردیم چند روش اثبات شده برای از بین بردن غم و اندوه و ساختن یک زندگی شاد، را به شما پیشنهاد دهیم. در این مطلب ادامه آن را بیان می کنیم:

۶. از قسمت امن ذهنی خود خارج شوید، و ذهن خود را از نو بسازید
در اکثر مواقع تغییرات باعث نارضایتی و نگرانی افراد می شود، در واقع به صورت معمول افراد دوست ندارند مسائل جدید را تجربه کنند، در واقع از ترک شرایط فعلی خود ترس دارند. مثلا بسیاری از انسان ها از شغل فعلی خود ناراضی می باشند، اما نمی توانند آن را ترک کنند، زیرا می ترسند اگر از این شغل خارج شوند شرایط بهتری به دست نیاورده و شکست بخورند.
دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که اگر افراد به صورت معقولانه از منطقه امن و راحت ذهن خود خارج شود، می توانند میزان اندورفین موجود در مغز خود را افزایش داده و در نتیجه شادتر باشند.

دستورالعمل:
• در زندگی خود تجربیات جدیدی به دست آورید. در هر بخش از زندگی خود هدفی تعیین کرده و سعی کنید به آن برسید موقعیتی برای خود ایجاد کنید تا بتوانید از منطقه امن خود خارج شده و از این تجربیات جدید خود لذت ببرید.
• بیشتر از قبل به مسافرت بروید. متخصصان اعصاب ثابت کرده اند که تجربیات جدید می تواند تغییرات خوبی در مغز ایجاد کند و سلامت روانی فرد را ارتقا دهد. وقتی شما از مسافرت خود لذت می برید، به شهرهای جدیدی می روید، اکتشافات شما باعث می شود از نظر ذهنی شادتر باشید.

۷. بجای ماتریالیسم ( Materialism) ، به خاطرات اعتقاد داشته باشید
ماتریالیسم یا ماده‌گرایی به دیدگاهی گفته می‌شود که بر این باور است که هر آنچه در هستی وجود دارد ماده یا انرژی است و همه¬ی چیزها از ماده تشکیل شده‌اند و همه¬ی پدیده‌ها از نتیجه¬ی برهم‌کنش‌های مادی است. شما ممکن است از یک بازی رایانه ای خوشتان بیاید و بعد از مدتی برایتان عادی شود، این امر به دلیل نشان دادن موارد مادی است که تنها در بازه زمانی خاصی در میزان شادی و خوشبختی ما تاثیر می گذارند. مالکیت دارایی های مادی خوب است اما آنها هرگز نمی توانند مانند خاطراتمان، بخشی از ما باشند، به همین دلیل بهتر است بیشتر به خاطره سازی بپردازید.

دستورالعمل:
به جای اینکه پول خود را صرف خرید یک وسیله مادی کنید می توانید از گزینه های زیر استفاده نمایید:
• می توانید به کلاسی بروید که همیشه آرزوی شرکت در آن را داشتید، مانند کلاس های موسیقی.
• می توانید به سفری بروید که همیشه دوست داشتید در آنجا باشید.

۸. تمرین های تمرکز ذهن انجام دهید
مراقبه و تمرکز ذهنی، مزایای بسیار زیادی دارد. در زندگی لحظاتی را اختصاص دهید تا از تمام افکار، احساسات کثیف، خود را رها کنید. مدیتیشن سلول های خاکستری مغز را بیشتر کرده، در نتیجه میزان یادگیری افزایش می یابد و حافظه و احساسات افراد بهبود می یابد و میزان استرس و اضطراب را کاهش می دهد. این تنها چند مورد کوتاه از مزایای مدیتیشن است.

دستورالعمل:
• شما می توانید برنامه Headspace meditation را دانلود کرده و به راحتی از آن استفاده کنید. تنها چیزی که به آن احتیاج دارید یک صندلی و ۱۰ دقیقه زمان خالی می باشد.

۹. از دیگران قدردانی کنید
تحقیقات نشان می دهد نوشتن یادداشت هایی به منظور قدردانی باعث افزایش شادی و رضایت از زندگی می شود وافسردگی را کاهش می دهد. مغز شما نمی تواند به صورت همزمان بر روی نکات مثبت و منفی تمرکز کند، از این جهت تمرین قدردانی به شما کمک می کند تا بر روی امور مثبت تمرکز کرده و ناراحتی ها را از زندگی خود دور کنید.
در هنگام قدردانی ، دوپامین و سروتین بدن افزایش یافته و این عمل باعث شادی مغز می شود؛ در واقع شما می توانید از تکنینک قدردانی به عنوان یک داروی ضد افسردگی استفاده نمایید.

دستورالعمل:
• عادت کنید در هر روز ۳ دلیل را برای قدردانی پیدا کنید.
• هر چند وقت یک بار یک کارت تشکر برای عزیزانتان و یا کسانی که به تازگی لطفی در حقتان کرده اند، بفرستید.
• به جای تمرکز به مشکلات و نکات منفی، به صورت روزانه به نکات مثبت بیاندیدشید و این کار را تمرین کنید تا بر ذهن شما چیره شود.

۱۰. عادت های خوب در خود ایجاد کنید
یکی از مهم ترین تفاوت های بین افراد شاد و غمگین، نوع عادات آنهاست. همه ما انسان ها بیش از ۴۰ درصد از روز، را به امور غیر از تصمصم گیری های مهم و صرفا انجام عادات خود می پردازیم. دل کندن از عادات و کنار گذاشتن آنها بسیار سخت است. به عنوان مثال اگر دچار استرس می شوید، به سمت سیگار می روید، در واقع ذهن شما عادت می کند تا در مقابل دریافت نیکوتین، استرس شما را کاهش دهد، در واقع سیگار را نوعی پاداش در نظر می گیرد. شما می توانید به جای سیگار کشیدن، پیاده روی کنید و نوع پاداش ذهنی خود را تغییر دهید.
اگر این عادات سالم تر و شادتر در زندگی شما نباشد، باعث می شوند نیمی از روزتان را صرف انجام امور ناراحت کننده کنید و این به مرور باعث افسردگی و ناراحتی شما می شود.

دستورالعمل:
• شما می توانید از طریق تغییر محیطی خود شانس تغییر عادات خود را بالاتر ببرید، بعد از این کار سعی کنید از روش ها و فعالیت های جایگزین استفاده کنید و عادات خوب را جایگزین عادات بد کنید.

۱۱. توانایی پیش بینی مسائلی که باعث شادی و خوشحالی ما می شود
چیزهای زیادی در زندگی وجود دارد که به اندازه خواسته ها و نیازهای شما نیست. شما ممکن است ماشین گران قیمت دوست داشته باشید، بعد از تلاش های بسیار به آن می رسید و اکنون نگران ایجاد خراش وضربه به آن هستید، هزینه های غیر منتظره که برای تعمیرات و مثال دیگر خرج می کنید ذهن شما را درگیر کرده و موجب نگرانی شما می شود. شما سالیان طولانی تصمیم داشته اید ازدواج کنید و اکنون که با همسرتان هستید راه های حفظ و ایجاد رابطه دوستانه را درک نمی کنید.
بنابراین دلیل مهم ناراحتی ما این است که فکر می کنیم برخی مسائل باعث شادی ما می شود و وقتی به آنها می رسیم متوجه می شویم که بیشتر ناراحت هستیم تا خوشحال.

دستورالعمل:
• اهداف کوچک و بزرگ زندگیتان را مشخص کنید و با افرادی که به این اهداف رسیده اند، حرف بزنید. در مورد تجربیات آنها چه خوب و چه بد بپرسید تا متوجه شوید آیا واقعا این هدف باعث خوشحالی شما می شود یا خیر.

۱۲. نسبت به خودتان دلسوز باشید تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید
بهتر است سعی کنیم با سخنان آزار دهنده میزان اعتماد به نفس خود را کاهش ندهیم. افرادی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، میزان ارتباطات اجتماعی شان بیشتر بوده و هوش هیجانی ، شادی و رضایت از زندگی بیشتری دارند.

دستورالعمل:
• با خودتان مانند فرزندتان رفتار کنید.
• ازتمرینات ذهنی مانند یوگا ومدیتیشن استفاده کنید.
• این نکته را بپذیرید که هیچ انسانی کامل نیست، بنابراین شما هم کامل نیستید.
• می توانید در این راه از یک روانشناس نیز استفاده کنید.

۱۳. این واقعیت را بپذیرید که انسان در برخی از موقعیت ها زندگی ممکن است ناراحت و سرخورده شود
اغلب انسانها سعی می کنند از احساسات منفی اجتناب کنند، زیرا آنها از مقابله با درد و رنج و نا امیدی می ترسند. اما این احساسات در درون هر انسانی وجود دارد و شما نباید از رویارویی با آنها ابا داشته باشید. در برخی شرایط افراد سعی می کنند این غم و اندوه را با اعمالی مانند اعتیاد، نوشیدن الکل و یا سیگار تسکین دهند، اما این روش ها شرایط را بدتر خواهد کرد.
به طور کلی هر انسان سالم، احساسات مثبت و منفی در وجودش دارد که ممکن است با آنها مواجه شود و این امر در حد معمول بسیار طبیعی است.

دستورالعمل:
احساسات خود را به خوبی بشناسید. به عنوان مثال اگر احساس غم و اندوه به سراغ شما آمد با خود بگویید این “غم” است و انسان در برخی شرایط آن را تجربه می کند . بنابراین می توانید احساسات خود را کنترل کنید.
نویسنده :Eugene K.Choi, 2018

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.