با تکنولوژی NFC و ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید

به لطف پیشرفت سرویس های پرداخت آنلاین مانند Samsung Pay و Android Pay تکنولوژی NFC به یک فناوری رایج و کاربردی تبدیل شده است. همه شما بی شک اسم تکنولوژی NFC را شنیده اید، اما ممکن است از ماهیت آن، اینکه چگونه کار می کند و چه فوایدی دارد مطلع نباشید. در این مطلب می خواهیم در مورد این فناوری کاربردی بیشتر حرف بزنیم.

تکنولوژی NFC چیست؟
تکنولوژی NFC مخفف واژه ی Near Field Communication به معنای “ارتباط در حوزه نزدیک” است و همانطور که از نام آن پیدا است می تواند یک ارتباط در فاصله کوتاه بین دستگاه های سازگار ایجاد کند. دستگاه های فعال قادر به ارسال و دریافت داده ها می باشند و می توانند با یکدیگر و همچنین دستگاه های منفعل ارتباط برقرار کنند. گوشی های هوشمند به نوعی رایج ترین نوع دستگاه NFC فعال هستند. کارتخوان های حمل و نقل عمومی و پایانه های پرداخت لمسی نیز نمونه خوبی ازاین فناوری به شمار می آیند.

گوشی همراه شما می تواند تا فاصله ۴ سانتی متری با دستگاه دیگر ارتباط برقرار کند و یک اتصال بی سیم بین گوشی هوشمند شما و دستگاه مقابل ایجاد شود و اطلاعات مورد نظر ارسال و دریافت شود. این ارتباط به هیچ یک از فناوری های Wi-Fi, 3G, LTE و … احتیاجی ندارد، رایگان است و به آسانی برقرار می شود.

آیا گوشی شما به تکنولوژی NFC مجهز است؟
برای پی بردن به آن کافی است یک مسیر کوتاه در گوشی همراه خود را بررسی نمایید. برای شروع به بخش تنظیمات گوشی همراه خود رفته و و گزینه بی سیم و شبکه (Wireless & Networks) را انتخاب کنید. در این قسمت شما باید گزینه ای به نام NFC مشاهده نمایید.

تکنولوژی NFC چگونه کار می کند؟
حال که با معنای این تکنولوژی بیشتر آشنا شدید، بهتر است به سراغ روش کار آن برویم. این فناوری مشابه با بلوتوث، وایفای و سایر اتصالات بی سیم عمل می کند با این تفاوت که تکنولوژی NFC از طریق امواج رادیویی اطلاعات را ارسال و یا دریافت می کند، این ارتباط باید در فاصله نزدیک رخ دهد. بر خلاف بلوتوث، نیازی به جفت شدن دستگاه ها وجود ندارد و این فناوری دستگاه ها را از طریق القایی به هم متصل می کند.

با استفاده از NFC می توانید با دستگاه های القایی مانند برچسب ها و فرستنده های کوچک نیز ارتباط برقرار کنید. گوشی های هوشمند به عنوان یک وسیله فعال و دارای تکنولوژی NFC می توانند از سه طریق از این فناوری استفاده کنند:

• Reader/writer (در برچسب ها و تگ‌ها و دیگر فرستنده‌های کوچک)
• Card emulation (برای پرداخت های مالی)
• Peer-to-peer (برای انتقال اطلاعات و فایل ها)

مشکلات تکنولوژی NFC در گوشی های اندرویدی
امروزه این تکنولوژی بسیار رایج شده و در بیشتر گوشی های هوشمند قرار گرفته است. محل قرار گیری این تراشه در گوشی های متنوع، متفاوت است و این امر ممکن است، برقراری ارتباط بین دستگاه ها را دچار مشکل کند.

قابلیت NFC در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، با Beam یکپارچه شده است. بنابراین در برخی از گوشی ها با روشن کردن قابلیت ان اف سی، اندروید Beam نیز فعال می شود. در غیر این صورت بعد از روشن کردن گزینه NFC، گزینه Beam را نیز فعال کرده و روشن کنید.

برا این کار به تنظیمات گوشی خود رفته و به قسمت ارتباطات، Wireless & Network بروید و گزینه NFC را فعال نمایید.

برای شروع فرایند اشتراک گذاری اطلاعات، مطمئن شوید که هر دو دستگاه به این تکنولوژی مجهز بوده و گزینه فعالسازی آن روشن می باشد. پس از کنار هم گذاشتن و شناسایی دو دستگاه، صدا و لرزش خاصی در دستگاه به وجود می‌آید، در این مرحله فایل های مربوط را ارسال می کنید، پیش از شروع روند ارسال فایل ، دستگاه‌ها را از هم جدا نکنید. هیچ کدام از دستگاه ها نباید قفل یا در حالت خواب (sleep) باشند

با استفاده از تکنولوژی NFC قابلیت ارسال چه نوع فایل هایی را دارید؟

ارسال شماره تلفن
شما به آسانی می توانید شماره تلفن خود را ارسال کنید .بنابراین نیازی نیست که شما شماره تان را بخوانید و فرد مقابل آن را تایپ کند. کافی است که به دفترچه تلفن خود بروید و شماره خود یا هر فرد دیگری که قصد ارسال آن را دارید باز کنید. دو گوشی را از قسمت پشت، به هم نزدیک کنید منتظر بمانید تا ارتباط برقرار شود زمانی که عبارت Touch to beam بر روی گوشی ظاهر شد، روی صفحه نمایش را لمس کنید

ارسال عکس
شما می توانید از تکنولوژی ان اف سی برای ارسال کردن عکس های خود استفاده کنید. تصویر مورد نظر را پیدا کرده و باز کنید و دو گوشی را به هم نزدیک کنید.

ارسال اسناد
برای ارسال pdf به وسیله NFC باید از Android Beam استفاده کنید. فایلی که قصد اسال آن را دارید را باز کرده و ایکون سه نقطه را بزنید. گزینه به اشتراک گذاری را انتخاب کرده و سپس بر روی Android Beam کلیک کنید. در این لحظه گوشی های خود را از قسمت پشت بدنه به هم نزدیک نمایید تا فایل ارسال شود.

ارسال برنامه مورد علاقه خود برای دیگران
هنگامی که از یک برنامه کاربردی استفاده می کنید و از قابلیت های آن بسیار راضی هستید می توانید آن را به دوستانان پیشنهاد دهید . کافی است گوشی های خود را به هم نزدیک کنید در این حالت گوشی گیرنده به صورت مستقیم لینک برنامه را در فروشگاه گوگل پلی استور باز می کند و فرد مقابل به راحتی می تواند برنامه مورد نظر را دانلود کند.

ارسال مسیرها
برخی اوقات می خواهید آدرس یک محل خاص را به دوستان تان بگوید اما نمی توانید به خوبی توضیح دهید با استفاده از این تکنولوژی به راحتی می توانید آدرس مورد نظر را از طریق گوگل مپ ارسال کنید.

راه اندازی یک برنامه خاص در گوشی دیگر
وقتی در گوشی خود یک برنامه را باز کرده و یا در حال کار کردن با آن هستید. اگر برنامه ذکور در گوشی دیگر نیز نصب باشد . با نزدیک کردن این دو گوشی و استفاده از تکنولوژی NFC می توانید برنامه مذکور را به صورت خودکار درگوشی دوم باز کنید. البته این قابلیت بیشتر برای سرگرمی مناسب است. اما افرادی که در گوشی خود تعداد بسیار زیادی برنامه دارند و در مواقع ضروری نمی توانند آن را پیدا کنند می توانند از این روش بهره ببرند.

پرداخت های مالی
از تکنولوژی NFC می توانید برای پرداخت های تلفنی استفاده نمایید. برای این کار ابتدا برنامه Google Pay را دانلود کنید. جزئیات کارت اعتباری خود را وارد کنید و سپس با استفاده از گوشی و تنها با نزدیک کردن آن به دستگاه های خودپرداز مجهز به تکنولوژی NFC؛ مبلغ مورد نظر خود را پرداخت نمایید.

اتصال به تگ ها و برچسب هاب مجهز به NFC

اتصال با برچسب NFC
برچسب های NFC برچسب های فیزیکی کوچک و یا برچسب هایی هستند که حاوی تراشه های NFC هستند که می توانند برنامه ای برای ارائه هر نوع اطلاعات به گوشی هوشمند شما باشند. به طور معمول، یک برچسب NFC شامل پیوندهایی به آدرس وب می شود، اما می توان آن را برای انجام اقدامات خاص با گوشی هوشمند خود تنظیم کرد، مانند روشن کردن Wi-Fi، کم کردن صدای زنگ و …..

به این ترتیب تکنولوژی NFC مزیتی بیش از تکنولوژی QR دارد و برای انجام این عملیات نیازی به “برنامه اسکنر” نیست: اطلاعات بلافاصله در دسترس قرار می گیرند.

در آینده نه چندان دور این برچسب ها می توانند در موارد بسیار زیادی مورد استفاده قرار گیرند. مثلا با استفاده از آن می توانید از منو و غذاهای موجود در لیست روز رستوران مطلع شوید، به این ترتیب کافی است گوشی خود را به این برچسب رستوران نزدیک کنید تا منو رستوران به همراه ارزش غذایی هر وعده و مواد تشکیل دهنده و قیمت آن به صورت دقیق در گوشی شما به نمایش در بیاید.

از طرفی از این برچسب های می توانید برای کنترل کردن گوشی همراه خود نیز استفاده کنید مثلا یک برچسب کنار تخت خود نصب کنید و تنها با نزدیک کردن گوشی به آن، حالت شبانه گوشی خود و آلارم های مورد نظر خود را تنظیم نمایید.

مشکلات امنیتی تکنولوژی NFC
البته این تکنولوژی مشکلات امنیتی نیز به همراه دارد که باعث می شود افراد کمتری از آن برای انتقال اطلاعات و یا پرداخت های الکترونیکی خود استفاه کنند. اولین مشکل، مشکل شنود داده انتقال شده توسط مهاجم است که با قطع ارتباط، به اطلاعات شما دسترسی پیدا می کند. بنابراین بهتر است در هنگام انتقال اطلاعات از داده های رمز گذاری شده استفاده کنید.

همچنین ممکن است دستگاه به بد افزار هایی آلوده شود که از طریق این تکنولوژی به دستگاه شما منتقل شده و در نهایت اطلاعات شما را به آسانی مورد سرقت قرار دهد. بنابراین بهتر است هر نوع برنامه ای را دانلود نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.