روش های کاربردی برای رفع مشکل عدم اتصال بلوتوث، در دستگاه ها

اگر در ماشین تان از فناوری بلوتوث استفاده می کنید و با جفت شدن یا اتصال آن مشکلی دارید، این مطلب را دنبال کنید تا با دلایل رایج، برای عدم اتصال بلوتوث آشنا شده و با استفاده از آنها مشکل خود را برطرف کنید:

بلوتوث یک تکنولوژی کاربردی و قدیمی است که در بسیاری از زمینه ها به کمک ما آمده است. نسخه های اولیه این تکنولوژی دارای ایراداتی بود که به مرور رفع شد و اکنون نسخه جدید بلوتوث، به عنوان یکی از استاندارد های ارتباطی به ویژه در گوشی های همراه به حساب می آید. این تکنولوژی با استفاده از امواج رادیویی با برد کوتاه، یک ارتباط بی سیم ایجاد می کند.

با استفاده از آن می توانیم بدون دخالت دست با گوشی همراه خود صحبت کنیم، در ماشین موسیقی مورد علاقه مان را گوش کرده و بسیاری از ابزارها را به یکدیگر متصل نماییم. اما گاهی اوقات این تکنولوژی ناسازگار می شود و در اتصال دچار مشکل شده و با دستگاه های مورد نظر جفت نمی شود. در این مطلب می خواهیم ۱۴ روش آسان را به شما بیاموزیم تا با استفاده از آن مشکل جفت نشدن و عدم اتصال بلوتوث در دستگاه های مختلف را کشف کرده و به راحتی این مشکلات را حل کنید.

۱. از روشن بودن هر دو دستگاه مطمئن شوید
در صورتی که یکی از دستگاه ها بنا به دلایلی مانند کمبود باتری، خاموش شده باشد اتصال قطع خواهد شد. این مورد ممکن است از نظر شما احمقانه به نظر برسد اما گاهی اوقات دستگاه در حالت خواب و یا صرفه جویی باتری، قابلیت خود را از دست داده و یا خاموش می شود. بنابراین مطمئن شوید هر دو دستگاه روشن بوده و در حالت صرفه جویی در باتری نباشد.

۲. آیا هر دو دستگاه از بلوتوث پشتیبانی می کنند
مطمئن شوید هر دو دستگاه از تکنولوژی بلوتوث پشتیبانی می کنند، این که یک هدست بی سیم جدید خریده اید دلیل بر این نیست که دارای تکنولوژی بلوتوث باشد.

۳. آیا هر دو دستگاه شما با هم سازگار است
بعد از اینکه مطمئن شدید هر دو دستگاه به بلوتوث مجهز هستند، باید بررسی کنید که هر دو آنها از یک نسخه بلوتوث پشتیبانی می کنند. خبر خوب این است که نسخه های جدیدتر بلوتوث به گونه ای طراحی شده اند که با تمام نسخه های قدیمی بلوتوث کار می کنند. به طور کلی سازگاری بلوتوث با دستگاه های قدیمی قابل تحسین است و اکثر هدستهای قدیمی با گوشی های جدید سازگار بوده و با هم جفت می شوند. اما قابلیتی به نام بلوتوث هوشمند (Bluetooth Smart) در برخی از دستگاه ها به کار گرفته شده است که با دستگاه های قدیمی سازگار نیست. کتابچه راهنمای دستگاه های خود را مطالعه کرده و مطمئن شوید هر دو دستگاه از پروتکل مشابه استفاده می کنند.

بلوتوث کم مصرف چیست:
بلوتوث اسمارت (هوشمند) یا بلوتوث کم مصرف (Bluetooth Low Energy (BLE با مصرف انرژی کمتر، قیمت پایین تر و محدوده و برد وسیع تری ارتباط را ایجاد می کند. این نوع بلوتوث دارای دو دسته می باشد. Bluetooth Smart در دستگاه های کوچک مانند ساعت های هوشمند و … به کار گرفته می شود و داده های کوچکتر را منتقل می کند و در زمان عدم استفاده خاموش شده و مصرف انرژی را پایین می آورد. بلوتوث اسمارت با بلوتوث های قدیمی سازگار نبوده و تنها با دستگاه های Smart Ready کار می کنند.
دستگاه های بزرگتر مانند لپ تاپ، تبلت و گوشی ها از Bluetooth Smart Ready استفاده می کنند که علاوه بر سازگاری با بلوتوث قدیمی، می تواند بلوتوث اسمارت را نیز پشتیبانی کند.

۴. وب سایت تولید کننده هر دو دستگاه را بررسی کنید
گاهی اوقات تولید کنندگان مشکلات رایج در مورد دستگاه خود را می دانند و با توجه به بازخوردهایی که دریافت می کنند راهکارهایی را برای آن ارائه می دهند. بنابراین با مراجعه به وب سایت می توانید جواب برخی از سوالات و مشکلات خود را در بخش پشتیبانی فنی این سایت ها پیدا کنید.

۵. مطمئن شوید هر دو دستگاه به بلوتوث وصل شده اند
اطمینان حاصل کنید که بلوتوث دستگاه های شما فعال شده و آماده جفت شدن هستند. غیرفعال کردن بلوتوث می تواند باعث صرفه جویی در مصرف برق شود، بنابراین بسیاری از کاربران آن را خاموش می کنند. همچنین بعضی از تلفن ها و سایر دستگاه ها برای ورود به حالت صرفه جویی در مصرف انرژی، زمانی که درصد شارژ باتری کم است، بلوتوث را خاموش می کند.
تنظیمات هر دو دستگاه را بررسی کنید و مطمئن شوید که هر دو آنها به بلوتوث متصل هستند. اسم بلوتوث خود را یک نام مشخص و خوانا قرار دهید پروفایل های نامناسب میتوانند در برخی اوقات خطای اتصالی به وجود آورند. بررسی کنید که هر دو دستگاه از یک زبان مشترک استفاده می کنند.

۶. هر دو دستگاه را ریبوت کرده و دوباره راه اندازی کنید
با استفاده از این روش بسیاری از خطاها و مشکلات ناشی از اتصال بلوتوث رفع خواهد شد.

۷. آیا هر دو دستگاه شارژ باتری مناسبی دارند
بلوتوث از فرکانس های رادیویی برای پخش اطلاعات خود استفاده می کند؛ به این معنا که برای ارسال سیگنال به قدرت قابل قبولی نیاز دارد و این قدرت را از باتری خود به دست می آورد. بنابراین اگر باتری وسیله تان ضعیف است ممکن است قدرت لازم برای برقراری ارتباط را نداشته باشد. بنابراین بهتر است هر دو دستگاه را شارژ کرده و دوباره برای اتصال آن سعی کنید.

۸. حالت آفلاین (airplane) و ذخیره انرژی را غیرفعال کنید
در حالت airplane و حالت صرفه جویی در انرژی بعضی از عملکرد های دستگاه از کار می افتد، مثلا در airplane قسمت های توزیع فرکانس رادیویی از جمله بلوتوث خاموش خواهد شد. بنابراین در هنگام اتصال بلوتوث هر دو دستگاه خود را در حالت استاندارد قرار دهید.

۹. از دستگاه هایی که تداخل ایجاد می کنند دوری کنید
همانطور که قبلا اشاره کردیم بلوتوث با استفاده از فرکانس های رادیویی-RF-برای برقراری ارتباط بین دستگاه ها استفاده می کند. در این میان دستگاه دیگری نیز وجود دارند که این فرکانس ها را تولید کرده و باعث تداخل در ارتباط می شوند. اساسا هر وسیله الکترونیکی که در طیف ۲.۴ گیگاهرتز امواج تولید می کند می تواند در فرایند جفت شدن و کارکرد دستگاه های بلوتوث تداخل داشته باشد. مثلا اگر در فضایی که قرار دارید وایفای فعال و روشن است این امواج می توانند در اتصال شما تداخل ایجاد کرده و مانع از آن شوند.
دستگاه های خود را از منابع احتمالی تداخل مانند روترهای بی سیم، مایکروویو ها، کابل های الکترونیک و حتی سیستم خودکار باز کردن درب گاراژ دور کنید و دوباره اتصال را برقرار کرده و از طریق بلوتوث به هم متصل شوید.

۱۰. نام دستگاهی که قصد جفت کردن آن را دارید را حذف کرده و مجددا بازیابی کنید
برخی اوقات فرایند پیدا کردن دستگاه به وسیله بلوتوث به خوبی عمل نمی کند. بنابراین به تنظیمات بلوتوث دستگاه خود رفته و نام دستگاه مقابل را حذف کنید و سپس دوباره آن را جست و جو کرده و از بروز رسانی های هر دو دستگاه مطمئن شوید.
برخی اوقات حافظه بلوتوث به وسیله دستگاه هایی که از قبل با شما جفت شده اند، پر شده است. بنابراین اگر به این اسامی احتیاجی ندارید، آنها را حذف کنید تا حافظه جدیدی برای اتصال دستگاه های جدیدتر ایجاد شود.

۱۱. آیا دستگاه بروز رسانی شده است
آیا تلفن، لپ تاپ و یا هر وسیله ای که قصد جفت شدن بلوتوث با آن را دارید بروز رسانی شده است؟ بنابراین ابتدا وسایل خود را آپدیت کرده و مجددا برای اتصال به بلوتوث اقدام کنید. گاهی می توانید با یک بروز رسانی ساده یک نرم افزار، عملکردی را فعال کرده و مشکل اتصال به بلوتوث در دستگاه خود را برطرف کنید.

۱۲. درایوها و سیستم عامل خود را بروز رسانی کنید
علاوه بر بروز رسانی نرم افزاری بهتر است سیستم عامل و درایو خود را نیز بروز رسانی کنید البته این نوع آپدیت زمان بیشتری از شما می گیرد و ممکن است نیاز به متخصص داشته باشد. به وب سایت سازنده دستگاه خود بروید و ببینید آیا نسخه بلوتوث ارائه شده با درایو و سیستم عامل شما سازگار است.

۱۳. آیا دو دستگاه در فاصله نزدیک به هم قرار دارند
دستگاه های بلوتوث به طور معمول با توجه به موانعی که در فاصله بین دو دستگاه قرار دارند حداکثر تا ۳۰ فوت می توانند اتصال را برقرار کنند. آنها زمانی که با یکدیگر نزدیک تر می شوند، بهتر عمل می کنند و موانع کمتر بین آنها باعث می شود اتصال آنها سریع تر رخ داده و زودتر جفت شوند.
دستگاه های بلوتوث خود را نزدیک به یکدیگر قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که بین آنها هیچ مانعی وجود ندارد. بلوتوث یک فناوری بی سیم است اما برد آن نسبتا کوتاه می باشد. دستگاه های مورد نظر را تا جایی که امکان دارد به هم نزدیک کنید. البته چسباندن دستگاه ها به هم لازم نیست تنها آنها را در یک فاصله معین قرار دهید. بنابراین اگر سعی می کنید گوشی خود را به سیستم صوتی اتومبیل خود متصل کنید بهتراست گوشی را از اتومبیل دور نکنید.

۱۴. دستگاه ها را از منابع تداخل مانند پورت های USB دور کنید
در موارد قبلی به شما پیشنها دادیم که از روتر، مایکروویو و هر وسیله ای که امواج رادیویی ایجاد می کنند دور شوید، اما گاهی اوقات یک پورت USB می تواند باعث ایجاد تداخل در اتصال بلوتوثی شود. اتصالات usb3می تواند در طیف ۲.۴ مگاهرتز امواج تداخلی ایجاد کنند و مانع از اتصال بلوتوث شوند. اگر در حال تلاش برای اتصال با یک لپ تاپ هستید، بهتر است برای جلوگیری از این تداخل احتمالی، دستگاه را از پورت USB دور نگه دارید.
بنابراین اگر دستگاه های شما در محل کار به خوبی متصل می شوند اما در خانه دچار مشکل شده و با هم جفت نمی شوند، می توانید این مشکل را در تداخلات ناشی از دستگاه ها و یا پورت های USB جست و جو کنید.

2 نظرات
  1. عبدالله قریشی می گوید

    با سلام
    هدست بلوتوث پشت گردنی بنده با مارک انکر قبلا با موبایل LG-Q6 کاملا سازگار بود و هیچ مشکلی نداشت اما الان در زمان اتصال به گوشی جدیدم LG-Q7 صدا بصورت قطع ووصل و نویز دار به گوش میرسه و برای طرف مکالمه هم صدا به همین وضعیت است . در صورتیکه در لحظه اول متصل میشوند و در حال استفاده از موزیک باشد در ابتدا مشکل خاصی مشاهده نمیشود ولی همینکه تماس برقرار شد مشکل صدا بروز پیدا میکند.

  2. طاها می گوید

    سلام بلوتوث گوشیم اصلا روشن نمیشه راهی بلدید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.