خواص شگفت انگیز روغن کنجد

دانه های کنجد بر خلاف اندازه بسیار کوچک خود، مزایای بسیاری زیادی را به همراه دارند، این ماده در گذشته های بسیار دور، ارزشی معادل با طلا داشت و بسیاری از افراد از خواص دارویی و درمانی آن استفاده می کردند. روغن کنجد یک ماده ارزشمند است که فواید بسیار زیادی در خود جای داده است، بهبود سلامت پوست و مو، رشد استخوان ها، کاهش فشار خون، سلامت قلب، کاهش اضطراب و افسردگی، کمک به رشد کودکان، درمان مشکلات دندانی، جلوگیری از انواع سرطان ها، بهبود سیستم گوارشی، و کاهش التهاب از ویژگی های این ماده غذایی ارزشمند است.

روغن کنجد از دانه های مقوی کنجد تولید می شود، این دانه ها به رنگ قهوه ای مایل به زرد هستند که عمدتا در افریقا یافت می شوند، این روغن بسیار مفید بوده و جایگزین خوبی برای روغن های مضر سرخ کردنی می باشد.

این روغن به دلیل فواید بسیار زیادی که برای بدن و پوست دارد، در سالن های ماساژ بسیار استفاده می شود، روغن کنجد به دلیل داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات ارگانیک و سایر مولفه ها، بسیار سالم و مفید است.

کنجد سرشار از پروتئین است. در حدود ۱۷ الی ۲۵ درصد از کنجد را پروتئین مرغوب تشکیل می‌دهد که سرشار از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن به ویژه متیونین و تریتوفان است. با مصرف کنجد می توان کمبود این مواد در بدن را رفع کرد.

امروزه بسیاری از متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی، از افراد می خواهند برای کاهش چربی های بدن و داشتن شکم صاف و تخت، مصرف روغن های مضرر رایج را کنار گذاشته و به جای آن از روغن مفید و سرشار از پروتئین کنجد استفاده کنند.

در این مطلب می خواهیم در مورد این ماده غذایی با ارزش بیشتر صحبت کنیم و شما را با ویژگی های و فواید آن آشنا سازیم. امیدواریم بعد از خواندن این مطلب مصرف روغن های مضرر را کنار گذاشته و یک روغن کنجد با کیفیت خریداری کنید و زندگی سالمی داشته باشید.

مراقبت از مو: حفظ رنگ طبیعی و کاهش ریزش مو
روغن کنجد از زمان های قدیم به طور سنتی برای بهبود سلامت مو استفاده می شد، این روغن به دلیل ترکیباتی که در خود جای داده است، برای حفظ رنگ طبیعی مو بسیار مفید است و میزان ریزش مو را به حداقل می رساند. علاوه بر این، اثرات ضد باکتریایی که در این روغن وجود دارد مانع از ایجاد آسیب های دیگر به مو و پوست سر می شود.

مراقبت پوستی: نرمی و کاهش چین و چروک پوست
روغن کنجد سرشار از عنصر روی است، که یک ماده موثر و مفید برای پوست به حساب می آید. این روغن می تواند پوست شما را لطیف تر کرده و باعث شود پوست صافی داشته باشد. لکه های که بر اثر مسن شدن بر روی پوست ایجاد می شود را از بین برده و مانع از پیری زود رس پوست می شود. این روغن می تواند مانند یک لایه محافظ بر روی پوست قرار گرفته و نقش یک ضدآفتاب را ایفا کند و مانع از چین و چروک بر روی پوست شود. در برخی مناطق این روغن برای درمان بیماری های قارچی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

محافظت از سلامت قلب: کاهش کلسترول، در نتیجه کاهش حملات قلبی
این روغن حاوی اسید های چرب مفید و طیف گسترده ای از اسید های چرب اشباع نشده sesamol و sesamin می باشد، این اسیدها، باعث تقویت سیستم قلبی و عروقی شده و سطح کلسترول را پایین نگه می دارد که در نتیجه باعث کاهش حملات قلبی و سکته مغزی می شود.

بهبود کیفیت استخوان ها: جلوگیری از پوکی استخوان
مس، روی و کلسیم سه ماده مهم در کنجد است که در رشد استخوان ها، نقش بسیار مهمی ایفا می کند ، شما می توانید با مصرف به اندازه روغن کنجد در رژیم غذایی، میزان رشد استخوان ها را افزایش دهید و مانع از پوکی استخوان ها و ضعف عضلانی در سنین بالاتر شوید.

تسکین اضطراب: بهتر شده خلق و خوی
روغن کنجد باعث ایجاد فعالیت های سروتونین در مغز می شود که می تواند موجب تقویت خلق و خوهای خوب در فرد شده و احساس خوشحالی را در آن بیشتر می کند، به عبارت دیگر وقتی شما از اضطراب و افسردگی رنج می برید روغن کنجد می تواند مانند یک تقویت کننده ، خلق و خوی شما را مثبت کرده و حالتان را بهتر کند.

بهداشت دهان و دندان: اثرات ضد باکتریایی و سفیدی دندان ها
متخصصان دندان پزشکی مصرف روغن کنجد را به شدت توصیه می کنند، بهتر است روغن کنجد را در دهان قرار داده و به تمام قسمت های آن قرقره کنید. با این کار دندان ها به مراتب سفید تر می شوند و سطح پلاک های دندان کاهش می یابد. اثرات ضد باکتریایی قوی روغن کنجد یکی از دلایل اصلی، اهمیت آن برای سلامت دهان و دندان است.

جلوگیری از سرطان
روغن کنجد حاوی یک ترکیب ارگانیک به نام فیتات (phytate) است که به طور مستقیم باعث کاهش رشد سرطان می شود. سطح منیزیم این روغن بسیار بالاست و به همین دلیل شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ و مقعد(کولورکتال) را کاهش می دهد و کلسیم موجود در آن، برای جلوگیری از سرطان کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ) نقش به سزایی دارد.

افزایش گردش خون و متابولیسم بدن
از آنجا که عنصر مس برای تولید گلبول های قرمز مورد نیاز است، بالا بودن سطح این عنصر به همراه عنصر روی می تواند باعث بهبود عملکرد بدن شود، با توجه به درصد قابل توجهی از مس و روی در کنجد، میزان گردش خون افزایش یافته و به تمام اندام ها و بافت ها می رسد و باعث سلامت بیشتر بدن می شود.

کاهش التهاب
مس یک ماده ضد التهاب طبیعی است و می تواند به بیماری های التهابی مانند نقرس و آرتریت کمک کند. این عنصر به میزان زیادی در روغن کنجد موجود است و باعث کاهش تورم مفاصل شده و استخوان را تقویت می کند و جریان خون را بهبود می بخشد و باعث می شود سال ها بدون التهاب به زندگی خود ادامه دهید.

مانع ازابتلا به دیابت
این ماده مانع از ابتلا به دیابت می شود، دانه های کنجد حاوی منیزیم و سایر مواد مغذی می باشد که برای جلوگیری از دیابت مفید است و باعث می شود میزان گلوکز پلاسما در افراد مبتلا به دیابت بهبود یابد.

کاهش فشارخون و کلسترول
منیزیم موجود در کنجد مانع از افزایش فشار خون می شود. دانه کنجد به سطح کلسترول خون کمک می کند زیرا در برگیرنده فیتوسترول هایی است که تولید کلسترول را مسدود می سازد. دانه کنجد سیاه فیتوسترول بالاتری دارد.

سلامت چشم ها
از نظر طب سنتی چین، بین کبد و چشم ارتباط وجود دارد. کبد خون را به سمت چشم ها می فرستد و در این میان روغن کنجد می تواند این فرایند را بهبود ببخشد و به سلامت چشم ها کمک کند.

سلامتی نوزادان
ماساژ روغن کنجد بر روی بدن کودکان باعث افزایش و بهبود رشد آنها می شود و کیفیت خواب آنها را ارتقا می دهد. خشکی پوست نوزادان را کاهش داده و پوست آنها را لطیف تر می کند.

در این مطالب با تعدادی زیادی از فواید روغن کنجد آشنا شدیم. کنجد و بسیاری از مواد طبیعی دیگر در اطراف ما وجود دارند، و خداوند بزرگ، تمام این ویژگی ها و خواص را در وجود تمام این مواد؛ قرار داده است. بهتر است به جای استفاده از مواد و محصولات شیمیایی ساخته بشر، از این مواد طبیعی استفاده کنیم و با تغییر سبک زندگی خود به سمت زندگی سالم، زندگی شاداب تر و طولانی تر و سرشار از سلامتی به خود و خانوادمان هدیه دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.