عوامل ایجاد ریزش مو و راه های مقابله با آن

پوست سر معمولی دارای ۱۰۰.۰۰۰ ،فولیکول مو است. در یک فرد نرمال، ۸۰ تا ۹۰ درصد از آنها در هر زمان در حال رشد هستند. مو به سرعت رشد می کند، به طور متوسط شش اینچ در سال، و مغز استخوان تنها بخشی از بدن که سرعت رشد آن بیشتر از مو می باشد.

مو در مردان بیش از زنان رشد می کند، اما ریزش آن در زنان کمتر است. ما به طور طبیعی موهای خود را از دست می دهیم؛ روزانه – بین ۸۰ تا ۱۲۵ رشته مو از سر ما جدا می شود. اگر تعداد موهایی که روزانه از سر شما جدا می شود، بیش از این مقدار باشد، ممکن است بدنتان دچار مشکل شده و ریزش مو داشته باشید که باید سریعا آن را درمان کنید. ریزش مو گاهی به دلیل عفونت و بیماری است و گاهی نیز منشا ذهنی دارد. از علت های شایع ریزش مو، می توان به استرس، رژیم غذایی، هورمون و عوامل ارثی اشاره کرد.

فشار زندگی و یا کار سخت، تغییرات جسمی، جراحی، افزایش سن و حتی زایمان، می تواند منجر به بیماری Telogen effluvium شود. این نوع ریزش مو ناشی از استرس نامیده می‌شود، زیرا این شرایط به شدت احساسی است و جنبه روانی دارد و از شایع ترین عوامل ریزش مو می باشد.

افرادی که رژیم های غذایی سخت دارند و یا گیاهخوار هستند دچار ریزش مو می شوند. از آنجا که بسیاری از مواد مغذی تنها در محصولات حیوانی وجود دارند. همچنین پروتئین های موجود در گیاهان به سختی جذب می شود، بنابراین به دلیل فقدان این ویتامین ها، پروتئین ها و به طور کلی کمبود هر ماده مهم برای بدن، می تواند سلامت کلی از جمله سلامت موها را به خطر بیاندازد. مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده است، یعنی کراتین. اسیدهای آمینه خاصی در ساخت کراتین وجود دارد. در حالی که یک گیاهخوار ممکن است پروتئین کافی را دریافت کند، اما پروتئین موجود در گیاهان به سختی جذب بدن شده و تنوع کمتری دارد و این بدان معنا است که افراد گیاهخوار ممکن است پروتئین مورد نیاز موهایشان را در دسترس نداشته باشند. علاوه بر این، کمبود بیشتر ویتامین های B، بخصوص B5 و B12 باعث ریزش مو می شود، و شما تنها از محصولات حیوانی می توانید ویتامین B12 دریافت می کنید. آهن و چربی نیز برای سلامت مو بسیار مهم هستند. بنابراین بهتر است برای تامین مواد مورد نیاز بدن تان هم گوشت مصرف کنید و هم گیاهان. برای حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مو سالم، بهتر است حبوبات ماند عدس، نخود، لوبیای سیاه، ماش، نخود فرنگی و لوبیا قرمز مصرف کنید و مکمل B12، آهن و روی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

صبحانه مهم ترین وعده غذایی برای موهای شما است، اگر رژیم غیر اصولی داشته باشید، وقتی بدن شما مواد مغذی مورد نیاز خود را نداشته باشد، از ذخایر خود بر می دارد و موهای شما با کمبود مواد مغذی رو به رو می شوند و دچار ریزش خواهند شد.

از دست دادن موها می تواند بسیار ناراحت کننده باشد برخی از انسان ها آن را ناشی از ژنتیک و یا افزایش سن می دانند. در این میان مردان نسبت به زنان از ریزش موی بیشتری رنج می برند و زودتر موهای خود را از دست خوهند داد. هورمون تسترون بر چرخۀ رشد مو تاثیر می گذرد، این هورمون در مردان بسیار بیشتر است. همه ما در خانه و اقوام خود حداقل یک مرد بدون مو داریم.

مردان جوان قبل از سن ۳۰ سالگی انتظار ریزش مو ندارند اما به صورت طبیعی این اتفاق برای آنها می افتد. تعدادی از این ریزش ها به صورت طبیعی است و جای نگرانی ندارد اما در صورت که از مقدار معینی بیشتر شود ناشی از استرس یا بیماری است. همیشه راه های بسیار زیادی وجود دارد که باعث می شود موهای سالم تری داشته باشید. آنها را بازسازی کرده و تقویت کنید.

ریزش مو در مردان انواع مختلفی دارد و بستگی به ژنتیک شما ممکن است این ریزش در کناره های سر، وسط سر و یا به صورت پراکنده باشد. در این قسمت می خواهیم دلایل ریزش مو در مردان را ذکر کنیم:

تروما: یک آسیب فیزیکی جدی مانند تصادف با ماشین و یا جراحی و یا آسیب های عاطفی دیگری مانند از دست دادن عزیزان، می تواند باعث ریزش مو شود. البته این نوع ریزش در مردان موقتی است و ممکن است بعد از مدتی متوقف شود.

بیماری: این مورد نیز مانند تروما ممکن است باعث ریزش موقتی مو شود، افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی با به هم زدن توازن هورمون ها باعث اختلال در رشد موها می شوند.

استرس: استرس روزانه مانند یک شغل سخت، باعث می شود بی خواب شوید و در نتیجه موهایتان دچار ریزش شوند، هورمون هایی که در زمان استرس در بدن ترشح می شوند می توانند در رشد موها اختلال ایجاد کرده و باعث ریزش آنها شوند.

استفاده از وسایل حرارتی: استفاده از انواع اتو ها و سشوارها باعث می شود مو خشک و شکننده شوند و در نتیجه به علت فشاری که به آن وارد می شود سلامت خود را از دست داده و به مرور از بین برود

فشار های فیزیکی به مو: آیا همیشه موهایتان را سفت می بندید و یا آن را می کشید؟ افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا (اختلال کندن موی وسواسی یا جنون کندن مو) تمایل به کشیدن و کندن موهای خود، به طور معمول از پوست سر، مژه ها و ابروها را احساس می کنند که باعث ریزش مو می شود.

استفاده از محصولات غیر استاندارد مو: اگر از محصولات مو مانند انواع اسپری ها، تافت ها و موم استفاده می کنید ممکن است به مرور مواد شیمیای آنها فولیکول های موهای شما را تحریک کنند و حتی به آنها آسیب وارد کنند و باعث ریزش موهای شما شوند

شوره سر: هنگامی که پوست سر ملتهب شده است، رشد موهای جدید تقریبا غیرممکن است – شوره فولیکول های مو از بین می برند و حتی ممکن است به علت تحریک شدن با روغن نیز مسدود شوند. اگر شوره سر دارید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید تا درمان شوید.

انواع داروها: داروها و مکمل ها می توانند موجب اختلالاتی در چرخه طبیعی رشد موها شوند. مثلا مکمل هایی که در باشگاه های بدنسازی مصرف می کنید تا عضلاتتان را حجیم تر کند، به علت افزایش هورمون های مردانه باعث ریزش بیشتر موها می شوند. به این ترتیب، مکمل های رشد عضله را کنار بگذارد و به جای آن پروتئین بیشتری بگیرد. پروتئین باعث ایجاد موهای سالم و همچنین عضلات می شود.

البته در زنان نیز در دوران حاملگی و یائسگی به دلیل تغییر در هورمون ها ریزش مو صورت می گیرد. زنان یائسه که از داروهای هورمونی برای مقابله با سطوح پایین استروژن خود، استفاده می کنند، معمولا بهبود قابل توجهی در ریزش مو خود دارند.

پس بهتر است ریزش موهای خود را به عوامل ژنتیکی ربط ندهیم و به دنبال درمان آن باشیم. اگر از بیماری تیروئید رنج می برید، اصلاح هورمون های تیروئید چند ماه طول می کشد، اما زمانی که شما سالم تر هستید موهایتان شروع به رشد می کنند. ارزیابی علت ریزش مو یک کار تخصصی است و توسط پزشک انجام می شود. شمارش کامل سلول های خونی (CBC) را می توان به منظور یافتن هر گونه مسائل مربوط به هورمون ها یا کمبود ویتامین ها و جلوگیری از بیماری های دیگر تجویز کرد. آزمایش CBC گلبول های سفید و قرمز خون و سطح هموگلوبین و دیگر ترکیبات خونی را اندازه می گیرد. این آزمایش قابلیت تشخیص کم خونی، عفونت و حتی سرطان خون را دارد. اگر هورمون های بدن شما در تعادل باشند، وقت آن رسیده است تا علایم دیگری مانند مواردی که قبلا ذکر کردیم، را ارزیابی کنیم.

در اینجا چند روش کاربردی برای متوقف کردن ریزش مو بیان می کنیم:

با موهایتان به درستی رفتار کنید:
از شامپو ها و شوینده های مناسب استفاده کنید تا هم پوست سرتان نرم شود و هم موهایتان لطیف تر شود. مواد شیمیایی منافذ سر را مسدود می کند و مانع از رویش مجدد موها خواهد شد. اگر دچار سوزش پوستی شده اید، بهتر است که به متخصص پوست مراجعه کنید تا خارش و التهاب سر خود را تحت کنترل بگیرید. هنگام شامپو پوست خود را به آرامی ماساژ دهید و موهای خود را در آب سرد یا ولرم بشویید.

پروتئین کافی دریافت کنید:
پروتئین یک ماده سازنده برای موهای سالم و همچنین عضلاتتان است. در این راستا می توانید از انواع گوشت های سفید، قرمز، ماهی و سفیده تخم مرغ استفاده نمایید.

برای کاهش استرس ورزش کنید:
فعالیت های بدنی و ورزش علاوه بر احساس سلامتی در بدن؛ گردش خون را بهتر کرده و باعث بهبود و جوان سازی سلول های بدن خواهد شد در نتیجه به رشد موها کمک می کند.

ویتامین هی مورد نظر را دریافت کنید:
مصرف ویتامین ها می تواند از ریزش موها جلوگیری کند، بیوتین، آهن و بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها، مو را تقویت کرده و به چرخه طبیعی رشد آن کمک می کند. در مطالعات جدید ثابت شده بیوتین به رشد مجدد موها نیز کمک خوهد کرد؛ حتی اگر علت از دست دادن موهای شما ناشناخته باشد. ویتامین ها همچنین باعث ایجاد موهای بهتر، قوی تر، پوست و ناخن سالم تر شده و به سلامت قلب و عروق کمک می کنند.

مراقبت از پوست و مو باید بخشی از زندگی روزمره شما باشد. مهم نیست که چند ساله هستید باید به این موارد اهمیت دهید. ویتامین های مورد نظر را دریافت کنید و معاینه سالانه داشته باشید تا از هر گونه مشکلی جلوگیری شود و پوست و مو شما در تمام طول سال، سالم باشد. از مواد شیمیایی اجتناب کنید. ورزش و تکنیک های کنترل استرس را یاد بگیرید. نه تنها این نکات برای موهای شما مناسب است، بلکه برای سلامت عمومی بدن هم عالی است. آنها می توانند در ۲۰ سالگی، ۳۰ سالگی و فراتر از آن به شما کمک کنند تا احساس خوبی داشته باشید عالی به نظر برسید.

مانند دندان های سالم و پوست خوب، موها نیز باید از مراقیت های خاصی برخوردار شوند. شما ممکن است هزینه زیادی را برای زیبایی صورت خود خرج کنید، هر شش ماه یکبار برای بهداشت دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه می کنید. بنابراین همین دقت و وسواس را برای پوست ومو خود نیز به کار گیرید.

آگاهی از سلامت مو و الگوی رشد آن اولین قدم برای جلوگیری از ریزش مو است. آیا بعد از اینکه از خواب بلند می شوید موهای زیادی بر روی بالش شما ریخته است؟ برای اینکه متوجه شوید که ریزش مو دارید یا خیر، حدود ۴۰ عدد از موهای سرتان را جدا کنید، در فاصله یک اینچی از پوست سر، این موها را بین دو انگشت خود قرار داده و اندکی بچرخانید. در صورتی که بیش از ۶ تار مو جدا شد، ممکن است شما دچار ریزش مو شده باشید بنابراین به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.