علائم و نشانه های بارداری در ماه های اولیه

آیا من باردار هستم؟
بسیاری از زنان در طول دوران زندگی مشترک خود بارها با این شک و ابهام رو به رو می شوند. برخی که هنوز آمادگی بچه دار شدن ندارند، این سوال را با ترس از خود می پرسند و برخی نیز دوست دارند جواب آن مثبت باشد. در بسیاری از زنان نشانه هایی مانند درد سینه و نفخ به وجود می آید که ممکن است نشانه های عادت ماهیانه باشد و به شما این اطمینان را می دهد که باردار نیستید. اما این حدس و گمان ها بسیار تقریبی است و می تواند نشانه هایی از بارداری باشد و تا زمانی که آزمایش خون انجام ندهید، مطمئن نمی شوید.

در ابتدا باید به علایم بدن خود توجه کنید و نشانه های زیر را کنترل نمایید. در صورتی که نشانه ها و علایم زیر تا سه هفته بعد از تخم گذاری بروز کرده است، بهتر است به داروخانه بروید و یا به پزشک زنان مراجعه کنید.

با این حال باید این نکته را بدانید که برخی از زنان تا هفته ها بعد از تخمک گذاری و بارور شدن ممکن است هیج علایمی نداشته باشند. طبق تحقیقاتی که انجام شده ، ۵۰ درصد از زنان تا ۵ هفته بعد باردرای هیچ گونه علایمی در بدن خود مشاهده نمی کنند، ۳۰ درصد تا هفته ششم هیچ علایمی ندارند و ۱۰ درصد تا دو ماه بعد از بارور شدن هیچ تغییری در بدن خود احساس نمی کنند.

بدن شما موجود دیگری را در خود پرورش می دهد و شما وارد هفته اول و دوم شده اید. در همین ابتدای بارداری هورمون های بدن شما دچار تغییراتی خواهند شد. هورمون‌ها در دوران بارداری همیشه در حال تغییر هستند و طی نه ماه بارداری نقش بسیار مهمی در پیشرفت بارداری و در نهایت زایمان دارند، علایم بارداری در هیچ یک از زنان مشابه نیست. ممکن است برخی  علایم زیر را داشته باشند و برخی دیگر همانطور که در ابتدا اشاره کرده ایم تا ۲ ماه هیچ علایمی در آنها بروز نکند. تنها ممکن است پریود به تاخیر بیفتد و یا میزان و اندازه خون در عادات ماهیانه آنها کاهش یابد. در این صورت بهتر است آزمایش خون انجام دهند.

در صورت بارداری این سه مرحله در بدن شما رخ می دهد
– دو هفته از آخرین پریود شما گذشته است و بدن شما در حل تخمک گذاری است: شما علایمی مانند PMS سندروم پیش از قاعدگی دارید (درد و متورم شدن در سینه ها، تغییرات خلق و خویی، نفخ و دل درد).
– تخمک با موفقیت بارور شد و شروع به تقسیم سلولی می کند: در این مرحله بیشتر زنان احساس متفاوتی نخواهند داشت و برخی از آنها ممکن است دچار خستگی، حساسیت پستان، حس بویایی بالا و … باشند.
-موعد پریود شما فرا رسیده است اما پریود نمی شوید: در این مرحله نیز ممکن است احساس متفاوتی در بدن خود نداشته باشید. عقب ماندن پریود را به دلیل دیگر ربط دهید و احتمال بارداری نداشته باشید. برخی از علایم مانند درد خفیف در سینه ها، خستگی و تکرر ادرار بروز خواهد کرد و یک سوم زنان ممکن است حالت تهوع داشته باشند.

به طور کلی نشانه های بارداری بسیاری وجود دارد که برخی از آنها انقدر نامحسوس هستند که نمی توانید آن را تشخیص دهید و یا ممکن است آن را با PMS اشتباه بگیرید و برخی علایم دیگر به صورت کاملا واضح و متفاوت از ماه های قبل بروز می کنند.

علایم زنان در روزهای ابتدایی بارداری:

سردرد، تکرر ادار و گرفتگی عضلات و دل درد ویار  غذایی لکه بینی خستگی درد در پستان حالت تهوع در ماه اول پریود نمی شوند
۱ درصد ۲ درصد ۳ درصد ۸ درصد ۱۷ درصد ۲۵ درصد ۲۹ درصد

 

امکان بروز این علایم قبل از اولین پریود از دست رفته، امکان دارد؟ در چه زمانی رخ می دهد علایم
بله ۶ تا ۱۲ روز بعد از تخمک گذاری لکه بینی
بله ۱ تا ۲ هفته بعد از تخمک گذاری درد سینه
بله ۱ تا ۲ هفته بعد از تخمک گذاری خستگی
بعید است ۲ تا ۸ هفته بعد از تخمک گذاری تهوع صبح گاهی
در تاریخ مقرر پریود از دست رفته
بعید است ۲ تا ۳ هفته بعد از تخمک گذاری تکرر ادار
بعید است ۲ تا ۳ هفته بعد از تخمک گذاری نفخ غیرمعمول
بعید است ۲ تا ۳ هفته بعد از تخمک گذاری نوسانات خلقی
بعید است ۳ تا ۴ هفته بعد از تخمک گذاری حساسیت به بو
بعید است ۲ تا۳  هفته بعد از تخمک گذاری کمر درد و سر درد
بعید است ۲ تا ۳ هفته بعد از تخمک گذاری یبوست
بعید است ۱ تا ۲ هفته بعد از تخمک گذاری سرگیجه

 

اولین نشانه بارداری: سینه های حساس و دردناک
همانطور که اشاره شد سینه های دردناک می تواند یکی از علایم پریود باشد. بنابراین اگر عادت ماهیانه منظمی دارید و در صورتی که به تاریخ مقررتان نزدیک هستید درد پستان ناشی از پریود است. اما اگر این درد در زمان دیگر اتفاق افتاده است و نسبت به ماه های دیگر غیرعادی به نظر می رسد می تواند نشانه های اولیه از بارداری باشد. بافت پستان نسبت به هورمون ها بسیار حساس است هنگامی که به علت تخمک گذاری سطح پروژسترون و hCG در بدن شما زیادتر می شود، سینه های شما متورم شده و سنگین تر از حد معمول است و هم چنین حساسات آن بیشتر می شود و دردناک است. هورمون گنادوتروپین جفتی انسان یا hCG، هورمونی کلیدی است که در دوران بارداری در خون ترشح می‌شود. کار اساسی این هورمون، آماده‌سازی بدن مادر برای نگهداری و رشد جنین در داخل رحم و تأمین نیازهای آن در این زمان است.

لکه بینی
ممکن است در ماه ابتدای بارداری، عادت ماهیانه شوید. بسیاری از زنان با بروز این اتفاق مطمئن می شوند که باردار نیستند. اما اگر عادت ماهیانه شما نسبت به ماه های قبل متفاوت بود، ممکن است یکی از علایم بارداری باشد. مثلاً در این ماه دوره پریود کوتاه تری داشتید، طبق تحقیقات ۲۵ درصد این خونریزی ها یکی از علایم بارداری  و لانه گزینی است.

خستگی و کوفتگی بدن
بسیاری از زنان در دوران بارداری، به خصوص چند ماه اول، خسته می شوند. این پاسخ طبیعی بدن شما به حالت جدید انتقال آن است. گرچه سطح انرژی معمولا در سه ماهه دوم افزایش می یابد، در ابتدای بارداری  این احساس بیشتر خواهد بود. اگر نسبت به ماه های قبل احساس خستگی بیشتری دارید، مرتب چرت می زنید و نمی توانید به باشگاه بروید. این خستگی ها بیش از اندازه ممکن است یکی از علایم بارداری باشد در ابتدا باردای و حتی در عرض چند هفته، جنین شروع به مصرف کالری می کند که می تواند انرژی شما را بگیرد و شما نسبت به روزهای قبل بسیار خسته ترید و همیشه بی حال هستید.

تیره شدن نوک پستان ها
ایا تغییری را در شکل ظاهری سینه های خود احساس می کنید؟ هورمون های که در بارداری ترشح می شوند می توانند بر میزان فعالیت ملانوسیت ها یا سلول های نوک پستان، که مسئولیت رنگ آنها بر عهده دارند، تاثیر بگذارند. بنابراین این تغییر هورمون رنگ نوک پستان ها را تیره تر می کند. زنانی که سبزه هستند و پوست تیره ای دارند، ممکن است متوجه این تغییر در ماه های ابتدایی بارداری نشوند و این تغییر رنگ تا هفته دهم اتفاق نیوفتد. اما زنان سفید پوست به راحتی می توانند این تغییر رنگ را در ماههای ابتدایی بارداری خود تشخیص دهند.

تهوع صبحگاهی
برخی از زنان ممکن است در همان ماه های اولیه بارداری احساس تهوع داشته باشند و این احساس در صبح و یا در هنگام رانندگی و در هواپیما بیشتر از قبل شده است. با خوردن وعده های غذایی کوچک در طول روز، به جای سه وعده بزرگ، می توانید این عارضه را کنترل کنید. این بیماری در صورت خالی بودن معده در صبح بیشتر می شود بنابراین بهتر است گرسنه نمانید و از غذاهای تند و چرب پرهیز کنید.

التهاب و ورم کردن بدن
آیا شلوار جین تان  تنگ شده و نمی توانید آن را بپوشید؟ در سه ماهۀ اول، سطح پروژسترون به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و سپس به وضعیت ثابتی می‌رسد و منجر به احتباس مایعات در بدن خواهد شد. از آنجایی که مکمل پروژسترون باعث شل شدن عضلات روده می‌‌شود، حرکت موادغذایی در روده کند می‌‌شود. به عبارتی سیستم گوارشی طوری طراحی شده که به این هورمون ها حساس بوده و به آنها عکس العمل نشان می دهد.
این عملیات در دوران قبل از قاعدگی (PMS) نیز اتفاق می افتد و با وقوع آن سطح پروژسترون کاهش می یابد. اگر به دوره عادت ماهیانه خود نزدیک نیستید و این علایم در شما بروز کرده است، ممکن است باردار باشید.

تکرر ادرار
مراجعه مکرر شبانه در دستشویی یکی از نشانه های معمول بارداری است. در روزها ابتدایی بارداری رحم متورم می شود و  و این تورم بر روی مثانه فشار می آورد. علاوه بر این عمده ترین دلیل تکرر ادرار افزایش حجم خون در حاملگی است که سبب افزایش ادرار می شود.

میل به غذا
میل به غذا یکی از دلایل و نشانه های بارداری است. در برخی از زنان این اتفاق وارونه است و فرد از غذا تنفر پیدا می کند. در دوران بارداری ممکن است به غذاهای خاصی علاقه بسیار زیادی نشان دهید و دوست داشته باشید در همان لحظه آن را بخورید. در بارداری بدن شما ممکن است نیاز به کربوهیدرات های اضافی داشته باشد، زیرا آنها به راحتی متابولیسم  و هضم می شوند. در واقع شما با مصرف مواد غذیی بیشتر سعی می کنید به حفظ سطح انرژی بدن تان کمک کنید.

سردرد
افزایش حجم خون در بدن در ماه های ابتدایی بارداری ممکن است باعث ایجاد سردرد های مکرر شود که در واقع این سردرد های بی علت می توانند نشانه ای از بارداری و پاسخ بدن  در برابر تغییر سطح هورمون ها باشد.
در واقع این تغییرات هورمونی شدید در بدن یک زن بادرار باعث تغییر جسمی در بدن او نیز خواهد شد که سردرد های تنشی یکی از علایم بروز آن می باشد. بدن در حال عادت کردن به شرایط جدید است و به مرور این سردرد ها کمتر خواهد شد، این سردرد ها یکی از مهم ترین شکایت های دوران بارداری است که در برخی موارد انقدر خفیف است که با استراحت درمان می شود و در برخی موارد دیگر  همراه با علایم خطرناک دیگر می باشد.

یبوست
تغییرات هورمونی در بدن ممکن است از نظر گوارشی فرد را دچار مشکل کرده، غذا به آسانی هضم نشود و یبوست ایجاد شود. یبوست یکی از مشکلات درداور دوران بارداری است که ممکن است در طول بارداری ادامه پیدا کند. بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و یا از درمان های طبیعی و علمی استفاده کنید.

تغییرات و نوسانات خلقی در بدن
سطح هورمون های hCG افزایش می یابد، شما احساس خستگی زیادی می کنید، حوصله ندارید و ممکن است دردهای ناحیه پستان و تغییرات هورمونی بدن شما، شما را کلافه کند. علاوه بر این تنش، استرس و عوامل دیگر به سراغ شما می آید و ممکن است زود عصبانی شوید.

دمای پایه بدن (Basal Body Temperature)
BBT و یا دمای پایه بدن، پایین ترین درجه حرارت بدن فرد در یک دوره ۲۴ ساعته است. معمولا درجه حرارت بدن انسان در طول خواب و یا در زمان استراحت، با بقیه زمان ها فرق می کند. شما باید برای تعیین نمودار درجه حرارت بدن خود، دمای پایه بدن را بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب اندازه بگیرید و قبل از اندازه گیری آن هم هیچ گونه فعالیت فیزیکی انجام نداده باشید هنگامی که تخمدان یک زن شروع به تخمک گذاری می کند، بدن او دچار تغییرات مختلف هورمونی هم خواهد شد. در این زمان، افزایشی هم در میزان ترشحات هورمونی او اتفاق خواهد افتاد و در نتیجه، دمای پایه بدن در حدود ۰.۴-۱ درجه فارنهایت افزایش می یابد. این تغییرات در درجه حرارت بدن، حداقل تا زمانی که سیکل قاعدگی بعدی او شروع شود، هم ادامه خواهد یافت.
بی بی تی کمترین دمای بدن که اصولا بلافاصله بعد از خواب کافی (حداقل ۳ ساعت پیوسته) به دست میاد. شما می توانید از دماسنج های دیجیتالی و جیوه ای(شیشه ای) مخصوص برای اینکار استفاده کنید. این دما، در واقع دمای بدن زن در زمان سیکل تخمک گذاری را نشان می دهد و هر روز در زمان تخم گذاری این دما متفاوت است بنابراین اگر بی بی تی را در دو هفته اندازه گیری کنید و متوجه می شوید کاهش نیافته ست، بنابراین احتمال بارداری وجود دارد.

خون دماغ شدن
خون دماغ شدن  یک مسئله رایج در دوران بارداری است و می تواند یکی از علایم باردرای در کنار سایر علایم ها باشد. افزایش حجم خون باعث فشار بیشتری بر عروق ظریف در بینی شما می شود و در نتیجه احتمال خون دماغ شدن را زیادتر می کنند. همچنین تغییرات هورمونی در کنار این افزایش مقدار خون، می تواند  موجب تغییرات کلی در بدن مانند، بینی شود.
استروژن، به طور خاص، می تواند رگ های خونی را گسترش دهد و موجب تورم غشاهای مخاطی در بینی شود. علاوه بر خونریزی از بینی، غشای مخاطی بینیِ شما ممکن است متورم یا خشک شود و دچار گرفتگی یا آبریزشِ بینی هم بشوید. برای درمان آن می توانید از بخور گرم استفاده کنید. مایعات بیشتری بنوشید و یا زیر نظر پزشک، با استفاده از یک اسپری سالین (saline) ساده، بسیاری از ناراحتی ها را از بین ببرید.

1 نظر
  1. […] بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های بارداری در ماه های اولیه […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.