راهنمای مقدماتی برای نوشتن کتاب

اگر فکر می‌کنید یک نویسنده ماهر هستید و می‌توانید یک کتاب منتشر کنید، تنها نیستید، زیرا طبق تحقیقات ۸۱ درصد از آمریکایی‌ها احساس می‌کنند می توانند یک کتاب بنویسند. برخی از افراد از خواندن و نوشتن کتاب لذت نمی‌برند و در برخی از مقاطع تحصیلی تنها مجبور به انجام این کار خواهند شد. اما برخی دیگر دوست دارند همیشه کتاب بخوانند و یا می‌خواهند برای یک بار هم شده در طول زندگی خود یک کتاب منتشر کنند.

در این مقاله سعی می‌کنیم اصول و قواعد نوشتن کتاب را به صورت ساده و قابل فهم، از ابتدا و تا انتها آموزش دهیم. برای نویسنده شدن نیاز به مدرک کارشناسی ارشد و یا زبان انگلیسی فوق العاده ندارید، در حقیقت برخی از نویسندگان موجود درجهان تا قبل از نوشتن کتاب هایشان، به نویسندگی فکر نمی‌کردند.

موضوع و نحوه  نوشتن:
اولین اصل نویسندگی و نکته‌ای که باید بیاموزید این است که یک موضوع و داستان برای گفتن انتخاب کنید و به صورت اصولی آن را به زبان بیاورید. در واقع نحوه گفتن داستانتان را یاد بگیرید. اگر اطلاعاتی دارید که فکر می­کنید برای انسان‌های دیگر جذاب و یا مفید است و یا اگر با ذهن خود می‌توانید تخیلات افراد را تحریک کنید باید یاد بگیرید چگونه این مطالب و نوشته ها را بیان کنید تا به دل خواننده بنشیند.

شما با گذراندن دوره‌های  نویسندگی به راحتی می­توانید با مهارت های نگارشی و نوشتن بیشتر آشنا شوید.

برنامه ریزی:
در هنگام نوشتن یک کتاب، برنامه ریزی یک اصل مهم است. وقتی برنامه ریزی می‌کنید و تمام قسمت‌های کتاب را با برنامه ریزی پیش می‌برید مطمئن باشید به هدفتان خواهید رسید و در این راه استرس و اضطراب کمتری خواهید داشت. فصل اول را شروع کنید، اولین جمله را بنویسید، سپس پاراگراف اول، صفحه اول و همین طور به جلو بروید. اضطراب نداشته باشید شما بعد از اتمام فصل می‌توانید به عقب برگردید و آن ها را ویرایش کنید.

هنگامی که شما شروع به نوشتن کردید، می‌توانید شروع به برنامه ریزی و معرفی کتاب خود کنید. اینکه قصد دارید در مورد چه چیزی بنویسد، به چه قسمت های از آن بپردازید، کلیات موضوع  در مورد چه چیزی است و قرار است تا چه اندازه وارد جزئیات شوید؟

میزان و دقت برنامه ریزی به خودتان بستگی دارد.. بعضی از نویسندگان ترجیح می‌دهند که یک طرح دقیق داشته باشند، که از ابتدا تا انتها به درستی تعریف شده است، در حالی که دیگران ترجیح می‌دهند عنوان به عنوان پیش بروند. قدم به قدم جلو بروید و در نهایت خواهید دید که یک کتاب نوشته‌اید.

انتخاب یک قالب کتاب:
نویسندگان به ویژه نویسندگان تازه کار بهتر ست از قالب­های آمده برای نوشتن کتابشان استفاده کنند. شما نیاز به یک الگو برای شروع دارید. خبر خوب این است که به راحتی می‌توانید این قالب های کتاب را از اینترنت دانلود کنید که برخی از قالب‌ها به صورت رایگان و تعدادی به صورت پولی ارائه می شوند که با توجه به زمینه و موضوعی که در مورد آن می‌نویسید قالب مورد نظر را انتخاب کنید. این الگوها به شما یک اسکلت کلی را ارائه می‌دهند که می‌توانید آن را به یک کتاب تبدیل کنید، و واقعا فوق العاده ارزشمند هستند، مخصوصاً وقتی که در ابتدا شروع به کار کرده‌اید و سرگردان هستید.

نکاتی برای نوشتن یک کتاب:
هنگامی که کتاب خود را آغاز کرده‌اید، بهتر است از این نکات بهره ببرید تا میزان کارایی و موفقیت شما در نوشتن کتاب بیشتر شود:

خواندن کتاب‌هایی که در زمینه کتاب شما نوشته شده است
یکی از بهترین راههای توسعه مهارتهای نوشتن و نویسندگی این است که آثار نویسندگان موفق در زمینه کتاب خود را مطالعه کنید. اگر در ابتدا این کتاب‌ها را مطالعه کنید و تمام قواعد و طرز بیان و نوشته های آن‌ها را زیر ذره بین بگیرید به راحتی می‌توانید اصول و قواعد و حتی سبک نویسنده را بیاموزید. البته باید در ابتدا یک کتاب خوب و نویسنده موفق در زمینه خود پیدا کنید.

در ابتدا فقط بنویسد و سپس به دقت ویرایش کنید
هنگامی که سعی می‌کنید صفحه اول کتابتان را بنویسد و یک فصل را شروع کنید باید این کار را به صورت بی وقفه انجام دهید و بین آن فاصله نیندازید. زیرا این گونه حواستان پرت می‌شود و از موضوع دور خواهید شد. نگران خوب بودن مطلبتان نباشید اینکه چقدر اشتباه دارید و یا به برخی از موضوعات بسیار بی اهمیت پرداخته اید. به سادگی بنویسد و آنچه که در ذهن دارید بر روی قلم بیاورید. البته به سبک کتابی که می‌نویسید باید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. مثلاً در رمان‌ها هر چه ذهن آزادتر باشد بهتر است، اما در کتاب‌های علمی باید سعی کنید به بی راهه نروید. بعداً می‌توانید به عقب بازگردید و کار خود را با دقت انجام دهید، محتویات غیر ضروری را حذف کنید، نوشته‌های خود را پاک کنید و اشتباهات را از بین ببرید. در ابتدا، هرچقدر راحت‌تر و سریع‌تر، افکار خود را بر روی کاغذ بیاورید بهتر است.

چگونه می‌توان یک کتاب را پرفروش کرد
هر نویسنده تازه، رویای نوشتن یک کتاب پرفروش را در ذهن دارد و همیشه با این امید و هدف می نویسد که روزی کتابش با چاپ های بسیار زیادی منتشر شود و محبوبیت پیدا کند. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که کتاب شما به یک کتاب پر فروش تبدیل شود اما بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

موضوع مناسب بازار هدف
بهتر است موضوع و داستانی را انتخاب کنید که مردم با آن درگیر هستند. زیرا افراد سعی می‌کنند در کتاب‌ها با شخصیت‌ها همزاد پنداری داشته باشند و وقتی موضوعی به زندگی و دغدغه‌های آنها نزدیک‌تر است راحت تر جذب آن می‌شوند. البته موضوع آن نباید تکراری و کسل آور باشد. زیرا مردم از خواندن کتاب‌های کسل آور خسته شده و آن را کنار می‌گذارند؛ باید بین کتاب شما و کتاب های دیگر موجود در بازار، مرز و تفاوتی وجود داشته باشد.

نگاه کردن به کتاب‌های پرفروش موجود در بازار
درباره چه موضوعاتی هستند؟ آیا موضوعات مشترک بین آنها وجود دارد، یعنی در اکثر این کتاب‌ها به چه جنبه‌هایی بیشتر پرداخته شده است. چرا فکر می‌کنید این کتاب‌ها موفق هستند و نظرات خوانندگان در مورد آنها چیست؟
پاسخ دادن به این سؤالات به شما کمک خواهد کرد تا کتابتان را به گونه‌ای طراحی کنید که به احتمال زیاد پرفروش باشد.

روان نوشتن
هنگامی که شما یک موضوع عالی برای اطلاع دادن به خوانندگان خود و یا یک داستان بزرگ برای گفتن پیدا کرده‌اید، گام بعدی برای نوشتن یک کتاب پرفروش، به مهارت‌های نویسندگی‌تان بستگی دارد. نوع جملات شما باید جذاب و فریبنده باشد باید به گونه‌ی بنویسد که ساده و قابل فهم باشد و یک فرد با سواد متوسط بتواند بیشتر اصطلاحات آن متوجه شود. البته این موضوع در مورد کتاب های تخصصی صدق نمی کند.

نحوه انتشار یک کتاب
انتشار کتاب در سال‌های اخیر تغییر کرده است. در گذشته، انتشار یک کتاب به این معنی بود که شما مجبور بودید با شرکتهای چاپ و نشر مذاکره کرده و آنها را متقاعد به همکاری کنید. ناشر محترم کتاب شما را می‌خواند و در صورتی که تحت تأثیر قرار می‌گرفت هزینه نشر آن را تقبل می‌کرد. اما امروزه این روند فرق کرده است. در برخی موادر هنوز روش‌های قبلی پار برجاست اما به لطف پیشرفت تکنولوژی و اینترنت این روند تغییر کرده است.

امروزه هر نویسنده می‌تواند به تنهایی کتاب خود را منتشر کند و به طور مستقیم آن را به فروش برساند. فرایند انتشار کتاب بسیار ساده است، و اگر زمان کافی، برای آن بگذارید، نتایج آن، به اندازه نشر کتاب توسط یکی از شرکت‌های بزرگ چاپ و نشر، مؤثر و چشمگیر خواهد بود.

آمازون یکی از پیشگامان این روش جدید است. از طریق انواع خدماتی که آمازون ارائه می‌دهد، شما می‌توانید کتاب خود را در قالب دیجیتال، چاپ و حتی صوتی منتشر کنید.

تنها کاری که این شرکت انجام نمی‌دهد طراحی و قالب بندی جلد کتاب است. شما به آسانی می‌توانید جلد و پوشش کتاب خود را، خود طراحی کنید. خوشبختانه طراحان و همچنین قالب‌های کتاب بسیاری، موجود است که به شما در انجام این مراحل کمک خواهد کرد. کافی است این مراحل را به خوبی طی کرده و کتاب را به صورت کاغذی و یا الکترونیکی و صوتی تبدیل کنید و به فروش برسانید.

البته، آمازون تنها پلتفرمی نیست که می توانید کتاب خود را در آنجا به فروش برسانید، شرکت های دیگری نیز در این زمینه فعالیت می کنند که با یک جست و جو ساده می توانید اسامی آنها را پیدا کنید. به عنوان مثال، می‌توانید کتاب خود را در iBooks، Barnes & Noble و Smashwords بفرستید، تا منتشر شوند. مهم‌ترین مزایای این روش است که گزینه‌هایی بسیار زیادی برای انتشار کتابتان وجود دارد و می‌توانید به آسانی و از روش‌های مختلفی آن را در دسترس کاربران قرار دهید تا با عضویت در این سایت‌ها کتاب‌های شما را به صورت قانونی خریداری کنند.

برنامه‌ها و نرم افزار نوشتن کتاب
همانطور که متوجه شدید تکنولوژی به شدت دنیای نویسندگی را تحت تأثیر خود قرار داده است. در واقع شما علاوه بر انتشار کتاب‌های خود از طریق مجازی، می‌توانید از قابلیت‌های کامپیوتری و برنامه‌ها و نرم افزارهای موجود برای نوشتن کتاب‌های خود بهره ببرید.

نرم افزار و برنامه‌های نوشتن کتاب و که به شما کمک می کنند تا مهارت‌های نوشتاری و نویسندگی خود را به سطح بالاتری ببرید و کارهایتان را به صورت اصولی‌تری سازماندهی کنید، این برنامه‌های می‌توانند راهنمایی‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مفید و کاربردی به شما ارائه دهند. خبر خوب این است که بیشتر این برنامه ها کاملاً رایگان هستند و به راحتی می توانید آنها را دانلود کرده و متناسب با سیستمی که دارید از آنها بهره ببرید.

قبل از نوشتن کتاب بهتر است با این نرم افزارهای نوشتن کتاب ، آشنا شده و آنها را بررسی کنید. در اینجا یک لیست مختصر از برنامه‌های و نرم افزارهای مناسب نویسندگی، به شما ارائه می دهیم:

Google Docs
Scrivener
Hemingway App
Vellum
Ulysses
Grammarly

حداقل این نرم افزار ها در سازماندهی کتاب تان به شما کمک می‌کنند و شما را در مسیر درست قرار می‌دهند. مثلاً با استفاده از گوگل داک می‌توانید مدارک و اسناد خود را به راحتی ویرایش کنید کاربران می‌توانند همزمان در متن خود تغییراتی ایجاد کنند و بدون نیاز به نرم‌افزار دیگری آن را ذخیره نمایند. همچنین با استفاده از قابلیت suggesting گوگل داک تغییرات ویرایشی را به شما پیشنهاد می‌دهد ولی تا زمانی که کاربر اصلی آنها را تأیید نکرده، این تغییرات وارد نسخه اصلی نمی‌شوند. البته در ابتدا باید از فعال بودن گزینه suggesting مطمئن شوید. تغییرات مدنظر شما با رنگ دیگری به کاربر اصلی نمایش داده خواهد شد و  روی متن‌هایی که از نظر شما باید حذف شوند، خط کشیده می‌شود.

https://www.briantracy.com/blog/writing/how-to-write-a-book/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.