چند راهکار برای حل مشکل کار نکردن پد لمسی (تاچ پد) لپ‌تاپ

در لپ‌تاپ، قسمتی به نام تاچ پد (Touchpad) و یا همان پد لمسی وجود دارد که وظایف مربوط به موس را انجام می‌دهد. در برخی موارد ممکن است تاچ پد دچار مشکل شده و کار نکند. در این مطلب قصد داریم راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه دهیم.

به‌منظور اولین اقدام باید مطمئن شوید که کامپیوتر و سیستم‌عامل شما کار می‌کند، ممکن است کامپیوتر فریز شده باشد، به این معنی که هر دستورالعملی که به آن می‌دهید، سیستم به آن پاسخ نمی‌دهد؛ بنابراین صفحه لمسی لپ‌تاپ شما کار نمی‌کند.

برای پی بردن به این مشکل کلید Num Lock یا Scroll Lock بر روی صفحه‌کلید را فشار دهید. برخی از کامپیوترها از این کلیدها در صفحه‌کلید خود استفاده می‌کنند. اگر صفحه‌کلید شما دارای این ویژگی است و هنگامی‌که کلید Num Lock و Scroll Lock را فشار می‌دهید، چراغ‌ها روشن و خاموش می‌شود، کامپیوتر فریز نشده است. بک روش دیگر برای پی بردن به این مشکل این است که کلید ویندوز را فشار دهید تا ببینید آیا منوی شروع در ویندوز نمایش داده می‌شود یا خیر.

اما اگر پس از چند بار فشار دادن این کلیدها، چراغ‌ها روشن یا خاموش نشود، احتمالاً کامپیوتر فریز شده است. کامپیوتر را مجدداً راه‌اندازی کنید تا ببینید آیا این مشکل رفع می‌شود یا خیر. در صورت رفع نشدن در انتها مقاله، نکاتی ارائه کرده‌ایم که با انجام آن کامپیوتر از حالت فریز خارج خواهد شد.

در ابتدا راهکارهایی ارائه می‌دهیم تا صفحه لمسی (تاچ پد) لپ‌تاپ شما فعال شود، بنابراین درصورتی‌که مطمئن هستید لپ‌تاپ شما، فریز نشده است، با راهکارهای زیر مشکلتان را حل کنید، در غیر این صورت ابتدا لپ‌تاپ را از حالت فریز خارج کنید (انتها مقاله):

فعال کردن دکمه لمسی
برخی از لپ‌تاپ‌ها از طریق دکمه‌های می‌تواند قابلیت پد لمسی لپ‌تاپ شما را روشن و خاموش کنند. این دکمه‌ها ممکن است در بالا و یا در اطراف پد لمسی یا به‌صورت کلید Fn (Fn key) یا همان کلید عملکرد ترکیبی (Function key) باشد. اگر لپ‌تاپ شما دارای این ویژگی است، با فشار دادن دکمه یا کلیدهای ترکیبی، پد لمسی را روشن یا خاموش کنید تا مشکلتان رفع شود.

دستگاه خارجی
برخی از دیوایس های ورودی مانند USB و PS / 2 و موس، وقتی به کامپیوتر متصل می‌شوند، به‌طور خودکار پد لمسی را غیرفعال می‌کنند. به‌منظور رفع این مشکل، کامپیوتر را خاموش کنید، تمام دستگاه‌های خارجی که به کامپیوتر متصل است را قطع کنید، سپس دوباره کامپیوتر را روشن کنید و پد لمسی را امتحان کنید.
اگر با این روش، مشکل شما حل شد، می‌توانید به‌منظور رفع اشکال دیوایس های خارجی خود (مانند موس، usb و …) و تغییر تنظیمات آن از روش‌های زیر استفاده نمایید:

بررسی تنظیمات ماوس
همان‌طور که در بخش قبلی ذکر شد، بهتر است به تنظیمات ماوس / پد لمسی خود بروید، زیرا ممکن است این دیوایس ها باعث شوند، صفحه لمسی لپ‌تاپ در شرایط خاص قرار گیرد و غیرفعال شود.
برای دسترسی به تنظیمات ماوس، مراحل زیر را دنبال کنید:

تنظیمات موس برای کاربران ویندوز
• کنترل پنل Control Panel را باز کنید.
• بر روی قسمت Mouse کلیک کنید.
• در پنجره Properties Mouse که باز می‌شود، تنظیمات صفحه لمسی خود را پیدا کنید. آن‌ها معمولاً در سمت راست در زبانه سخت‌افزار Hardware قرار دارند. (نام این تب در برندهای مختلف متفاوت است).
• اطمینان حاصل کنید که گزینه فعال کردن صفحه لمسی تیک خورده ست و Enable می‌باشد.
• تنظیمات دیگر را به‌دلخواه خود تغییر دهید، سپس روی اعمال Apply کلیک کرده و OK را انتخاب کنید.
• پد لمسی خود را آزمایش کنید.

تنظیمات موس برای کاربران مک
در macOS X در منوی Apple در بالای صفحه، وارد تنظیمات سیستم System Preferences شوید.
ذر MacBook Pro بر روی آیکون System Preferences پایین صفحه کلیک کنید. در قسمت باز شده یا همان پنجره System Preferences بر روی آیکون Trackpad کلیک کنید تا وارد تنظیمات آن شوید، هر تنظیماتی که در این قسمت تمایل دارید را اعمال کرده و ذخیره کنید. حال دوباره پد لمسی خود را امتحان کنید.

بررسی مدیریت دستگاه (Device Manager) و به‌روزرسانی درایوها
اگر تا این لحظه هنوز پد لمسی لپ‌تاپ شما کار نمی‌کند، بهتر است از طریق دیوایس منیجر، اطلاعات دقیقی در مورد سخت‌افزارها به دست آورده و درایوهای خود را بروز رسانی کنید.
به‌عنوان‌مثال، اگر در لیست موجود در مدیریت دستگاه (Device Manager)، علامت تعجب زرد یا قرمز X وجود داشته باشد، این نشان‌دهنده مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در آن مورد خاص است. برای بررسی تنظیمات سخت‌افزاری پد لمسی در مدیریت دستگاه، از مراحل زیر استفاده کنید:

• به صفحه Start بروید یا کلید ویندوز را فشار دهید و device manager را تایپ کنید، سپس Enter را فشار دهید.
• Touchpad را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کرده و گزینه بروز رسانی (Update Driver Software) را انتخاب نمایید.
• اگر تاچ پد شما بروز رسانی نشده است بر روی گزینه Search automatically for updated driver software کلیک کرده و مراحل زیر را بروید:

• با کلیک راست روی آیکون پد لمسی، گزینه‌ای برای فعال یا غیرفعال کردن آن، بسته به وضعیت دستگاه، به شما نشان می‌دهد. اگر غیرفعال بود، پد لمسی را مجدداً فعال کرده و آزمایش کنید. اگر قبلاً فعال شده باشد، آن را غیرفعال کنید و سپس مجدداً آن را فعال کنید. گاهی اوقات این تنظیمات و رفرش کردن آن مشکلات پد لمسی را رفع می‌کند.

• اگر گزینه touchpad را در لیست مدیریت دستگاه خود مشاهده نمی‌کنید، ممکن است در بایوس (BIOS) غیرفعال باشد. اگر پد لمسی در بایوس فعال نشده باشد، سیستم‌عامل ویندوز ممکن است به علت ناتوانی آن را شناسایی نکند، بنابراین از روش زیر آن را فعال نمایید:

تنظیمات (CMOS BIOS)
اطمینان حاصل کنید که صفحه لمسی در تنظیم CMOS (BIOS) غیرفعال نشده است. هنگامی‌که وارد BIOS یا CMOS شدید، تنظیمات سخت‌افزار دستگاه را بررسی کنید و اگر صفحه لمسی غیرفعال شده است، آن را مجدداً فعال کنید و لپ‌تاپ را برای آزمایش صفحه لمسی راه‌اندازی مجدد کنید.

فایل‌های آسیب‌دیده و خراب در سیستم‌عامل
یکی دیگر از دلایلی که ممکن عملکرد صفحه لمسی را تحت تأثیر قرار داده و از کار بیندازد، فایل‌های خراب سیستم‌عامل است. برای رفع این مشکل، باید سیستم بازیابی را به یک تاریخ قبل از اینکه صفحه لمسی شما متوقف شود، برگردانید. یا ممکن است نیاز به نصب و تعمیر سیستم‌عامل داشته باشید.

حال که با روش‌های کاربردی برای رفع مشکل پد لمسی لپ‌تاپ، آشنا شدید. می توانید به‌طور مختصر به روش‌های رفع فریز شدن لپ‌تاپ توجه کرده و آن ها را به خاطر بسپارید:

روش‌های رفع فریز شدن لپ‌تاپ
نکته: برخی برنامه‌ها دارای ویژگی AutoSave هستند. وقتی شما یک سند را ویرایش می کنید، ممکن است پس از راه‌اندازی مجدد، نسخه پایانی آن را بازیابی کنید. اگر برنامه شما ویژگی AutoSave یا توانایی بازیابی نسخه پایانی را نداشته باشد، ممکن است تمام فعالیت‌های شما، ذخیره نشده و به دلیل توقف یا خراب شدن، از دست بروند.پس بهتر است قبل از شروع این عملیات، آن‌ها را ذخیره کنید.

به لپ‌تاپ اندکی زمان دهید
صبر کنید. به‌منظور پردازش به کامپیوترتان زمان بدهید. گاهی اوقات ممکن است یک رایانه فریز شود، اما بعد از مدت‌زمان کوتاهی به حالت عادی خود بازگردد.

از فرایند End Task استفاده کنید
اگر دکمه Caps Lock می‌تواند روشن و خاموش شود، ویندوز هنوز کار می‌کند، اما ممکن است برنامه‌ها اجرا نشوند و کامپیوتر آن‌ها را متوقف کند؛ بنابراین دکمه Ctrl + Alt + Del را فشار دهید تا ویندوز Task Manager باز شود. اگر Task Manager باز شد، برنامه‌ای را که اجرا نمی‌شود را انتخاب کرده و End Task را فشار دهید. ممکن است ۱۰ تا ۲۰ ثانیه طول بکشد تا برنامه موردنظر بسته شود. بعدازاین کار تاچ پد و موس خود را امتحان کنید.

کامپیوتر فریز را راه‌اندازی مجدد کنید
اگر هیچ‌یک از مراحل فوق کمک نکرد، باید کامپیوتر را دوباره راه‌اندازی کنید. برای راه‌اندازی یک کامپیوتر فریز شده، دکمه‌ی قدرت یا همان پاور را فشار داده و نگه‌دارید تا کامپیوتر خاموش شود. هنگامی‌که رایانه خاموش است، چند ثانیه صبر کنید، سپس رایانه را دوباره روشن کنید.

نکته: در طول فرایند راه‌اندازی کامپیوتر، ممکن است یک صفحه‌نمایش داده شود که در آن از شما می‌خواهد کامپیوتر خود را در حالت Safe Mode یا Start Windows باز کنید. گزینه Start Windows را انتخاب کنید و ببینید آیا ویندوز به‌درستی اجرا می‌شود یا خیر.

حل مشکل سخت‌افزار یا درایور دستگاه
اگر پس از امتحان همه موارد فوق، حتی بعد از راه‌اندازی مجدد، همچنان سیستم در حالت فریز شده باقی ماند ممکن است سخت‌افزار و یا درایو آن دچار مشکل شده باشد و به‌درستی کار نکند. هارددیسک معیوب، رم، کارت گرافیک و یا یک قطعه سخت‌افزاری دیگر می‌تواند عملکرد کامپیوتر را مسدود کند.

اگر مطمئن شدید که یک قطعه سخت‌افزاری معیوب باعث مشکل سیستم شما شده است، باید سخت‌افزاری را برای جلوگیری از آسیب بیشتر به رایانه جایگزین کنید. اگر درایو رایانه دچار مشکل شده است آخرین نسخه درایو را از وب‌سایت سازنده دانلود کنید و آن را در زمان قبل از فریز شدن کامپیوتر نصب کنید. یا از رایانه دیگری برای دانلود درایور استفاده کنید و سعی کنید درایو را بر روی رایانه خود نصب کنید. اگر نمی‌توانید درایو را نصب کنید گزینه دیگر این است که کامپیوتر را در حالت Safe Mode اجرا کنید. در حالت Safe Mode می‌توانید به Device Manager دسترسی داشته باشید و سخت‌افزاری مربوط به درایو را که به‌درستی کار نمی‌کند، حذف کنید. سپس، کامپیوتر را مجدداً راه‌اندازی کنید؛ و سخت‌افزار موردنظر را نصب نمایید.

اگر هیچ‌یک از گزینه‌های بالا تاثیر نداشت و یا قادر به انجام آن نبودید، توصیه می‌کنیم لپ تاپ را به یک فروشگاه تعمیر کامپیوتر بسپارید و اجازه دهید یک تکنسین کامپیوتر مشکل شما را حل کند.

www.computerhope.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.