اطلاعات مفید و کاربردی در مورد سونای خشک و اتاق بخار

امروزه پزشکان در مورد فواید سونا و اتاق بخار، مطالب شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهند. فرهنگ سونا مرطوب و خشک، در دنیای مدرن امروزه جا افتاده است و هر انسان باهوش، برای بهره‌برداری از فواید آن؛ حداقل یک‌بار به سونا و اتاق بخار می‌رود. در این مقاله قصد داریم در مورد سونا و اتاق بخار و مزایای شگفت‌انگیز آن بیشتر حرف بزنیم:

اتاق بخار (گرما مرطوب) چیست؟
اتاق بخار که گاهی اوقات آن را به حمام تشبیه می‌کنند، یک اتاقی است که حرارت مرطوبی را فراهم می‌کند. این اتاق‌ها معمولاً از کاشی (یا گاهی اوقات از شیشه یا پلاستیک) ساخته‌شده‌ است؛ ژنراتور موجود، رطوبت و بخار را زیادی تولید کرده و هنگام ورود به اتاق بخار، بلافاصله حضور بخار را بر روی پوست خود احساس خواهید کرد.

اتاق بخار برای رطوبت ۹۵ تا ۱۰۰ درصد طراحی شده است. دما در این اتاق ممکن است بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه فارنهایت باشد، اما به دلیل رطوبت بالا، ممکن است گرم‌تر شود. در برخی اتاق‌های بخار، یک بطری اسپری از روغن اکالیپتوس یا یک روغن معطر دیگر برای ایجاد حس مطلوب‌تر قرار داده شده است. رطوبت موجود در این اتاق‌ها علاوه بر بهبود پوست، فواید دیگری نیز دارد که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

فواید اتاق بخار (گرما مرطوب):

افزایش گردش خون
نشستن در اتاق بخار به‌طور قابل‌توجهی سلامت قلب و عروق شما را بهبود می‌بخشد. در افراد سالمند این حرارت و رطوبت گردش خون در اندام‌ها را بیشتر می‌کند. گردش خون بهبودیافته می‌تواند منجر به فشارخون پایین و قلب سالم‌تر شود.

کاهش فشارخون
تحقیقات نشان می‌دهد که بدن افراد در اتاق بخار، هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که ضربان قلب را تغییر می‌دهد، یکی از این هورمون‌ها، آلدوسترون نامیده می‌شود، و فشارخون شما را تنظیم می‌کند و درنهایت آرامش بیشتری به شما می‌بخشد.

کاهش استرس
در اتاق بخار سطح کورتیزول بدن کاهش می‌یابد. کورتیزول هورمون است که سطح استرس را در بدن بالا می‌برد. هنگامی که سطوح کورتیزول شما کاهش پیدا می‌کند، احساس کنترل بیشتری می‌کنید و آرام‌تر می‌شوید.

کمک به عملکرد ریه و تنفس بهتر
اتاق بخار محیطی ایجاد می‌کند که غشای مخاطی بینی گرم می‌شود و تنفس عمیق می‌تواند بهتر و باکیفیت‌تر انجام شود. در برخی موارد از اتاق‌های بخار برای درمان عفونت‌های سرماخوردگی و گرفتگی سینوس‌ها استفاده می‌شود. البته مدت زمانی که در اتاق بخار می‌مانید باید کنترل شده باشد.

نکته: درصورتی‌که تب دارید از اتاق بخار استفاده نکنید.

بهبود سلامت پوستی
گرما و رطوبت موجود در این اتاق‌ها باعث می‌شود، تا منافذ پوستی شما باز شود، پوست شما شفاف‌تر شده و به‌مرور سلامت خود را به دست می‌آورد.

کمک در ریکاوری بعد از تمرین
ممکن است بعد از انجام تمرینات ورزشی، درد عضلانی شدید احساس کنید، مطالعات اخیر نشان داده است، که حرارت مرطوب به‌طور مؤثر و همچنین سریع‌تر از گرمای خشک در بهبود عضله تأثیر می­گذارد.

سوزاندن کالری
در اتاق بخار و سونا، میزان ضربان قلب شما زیادتر می‌شود، بهتر است بعد از تمرینات هوازی از این اتاق‌ها استفاده کنید تا کالری سوزی شما ادامه پیدا کند. اتاق بخار می‌تواند مکانسیم یک ورزش معمولی را پیاده کرده و کالری شمارا بسوزاند.

نکته: عرق کردن در اتاق بخار به معنای کاهش وزن نیست، درواقع شما آب بدن خود را از دست می‌دهید،که باید آن را جایگزین کنید، اما استفاده از اتاق بخار به‌صورت مداوم به سوزاندن کالری در کنار ورزش‌های دیگر کمک می‌کند و تأثیر ورزش‌های شمارا بیشتر خواهد کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن
اشکال مختلف هیدروتراپی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و اتاق‌های بخار نیز از این قاعده مستثنا نیستند. بدن در معرض گرما و رطوبت؛ لکوسیت ها را تحریک می‌کند و از این طریق این سلول‌ها با عفونت مبارزه می‌کنند. البته درصورتی‌که به بیماری مبتلا شده­ اید؛ بهتر است با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.

فواید سونا (گرمای خشک)
سونا می‌تواند سموم بدن شما را تخلیه کند
یکی از راه‌های طبیعی خروج مواد سمی از بدن، عرق کردن است. عرق کردن یک روش بسیار مؤثر برای حذف سموم می‌باشد که در طول هفته ممکن است از روش‌های گوناگونی به بدنتان راه یافته باشند. یکی از این راهکارها برای عرق کردن، رفتن به جلسات سونا است. در جلسات گرم سونا، بدن عرق کرده و تمام این سموم را از بدن خارج می‌شود.

سونا به کاهش وزن کمک می‌کند
سونا یک راه‌حل علمی برای کاهش وزن است، راه‌حلی که نیاز به تلاش و سختی ندارد. در طول جلسات سونا ضربان قلب به دلیل گرمای خشک بالا می‌رود و این برای سلامتی و لاغری بسیار خوب است. ازنظر علمی درصورتی‌که به یک جلسه بیست دقیقه‌ای سونا بروید، و دمای آن ۱۷۰ درجه فارنهایت باشد، می‌توانید ۵۰۰ کالری بسوزانید. متابولیسم بدن به همان روشی که در تمرینات ورزشی انجام می‌شود، بالا می‌رود و یک روش خوب و آسان برای کاهش وزن است. البته باید سونا را در کنار تمرینات ورزشی انجام دهید.

سونا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود
یکی دیگر از مزایای اصلی سونا این است که به ایجاد یک سیستم ایمنی قوی کمک می‌کند. این جلسات تعداد گلبول‌های سفید خود را بیشتر کرده و به ریشه‌کن شدن بیماری و عفونت‌ها کمک می‌کند.

سونا آستانه تحمل گرما را بالا می‌برد
بدن هر انسانی، سطح معینی تحمل گرما دارد. استفاده منظم از سونا آستانه تحمل گرما را افزایش می‌دهد. با این راهکار توان شما در ورزش‌های استقامتی بیشتر می‌شود.

سونا به سلامت پوست کمک می‌کند
سونا با باز کردن منافذ پوست، پوست را تمیز می‌کند. در کنار آن می‌توانید از روغن‌های مرطوب‌کننده طبیعی استفاده کنید تا تأثیر آن بیشتر شود.

باعث بهبود بعد از تمرین می شود
اگر بعد از تمرینات خود به سونا بروید، خون‌رسانی در این عضلات خسته بیشتر می‌شود، و باعث ریکاوری آن‌ها خواهد شد.

استرس شدید را کاهش می دهد
سونا نیز مانند اتاق بخار، میزان استرس را پایین آورده و بدن را ریلکس می‌کند. هنگامی که کورتیزول (هورمون استرس) در تعادل حفظ می‌شود، تیروئید، انسولین، DHEA، تستوسترون و استروژن نیز در تعادل می‌مانند. درواقع، اگر کورتیزول ما در محدوده سالم نگهداری شود، بدن در حالت نرمال‌تری هست.

خطرات اتاق بخار و سونا
این اتاق با توجه به فوایدی که دارد در برخی موارد خطرناک است. در هر نوبت تنها ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این اتاق بمانید و قبل از ورود آب مصرف کنید.
این اتاق‌ها محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها است بنابراین از اتاق‌های تمیز استفاده کنید.
زنان باردار، افرادی که بیماری قلبی، بیماری کلیوی و نارسایی کبد دارند، افرادی که فشارخون بسیار بالا و یا پایین دارند، افراد مبتلابه صرع، افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، بهتر است از اتاق بخار و سونا استفاده نکنند.

سونا (گرمای خشک) یا اتاق بخار (گرمای مرطوب)؟
سونا نیز مانند اتاق‌های بخار، گرمای مطلوبی را برای آرامش بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. با این تفاوت که سونا گرما و حرارت خشک ایجاد می‌کند، درحالی‌که گرمای اتاق‌های بخار، مرطوب است. میزان رطوبت در اتاق سونا، ۵ تا ۳۰ درصد است اما حرارت بیشتری در محدوده‌ی ۱۶۰ تا ۲۰۰ درجه فارنهایت ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که اتاق بخار برای رطوبت ۹۵ تا ۱۰۰ درصد طراحی شده است. دما در این اتاق ممکن است بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه فارنهایت باشد.

سونا دارای رطوبت کم است، بنابراین دمای داخلی بدن خنک‌تر باقی می‌ماند، ازآنجایی‌که هر دو مورد، مزایای ارائه می‌دهند، انتخاب آن به شرایط شما بستگی دارد. آیا گرمای مرطوب را ترجیح می‌دهید و یا گرمای خشک؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.