در لینکدین پروفایل حرفه ای بسازید و شغل مورد نظرتان را پیدا کنید

ممکن است بارها اسم شبکه اجتماعی LinkedIn را شنیده باشید. امروزه لینکدین به یک پلتفرم محبوب اجتماعی تبدیل شده است که ممکن است برخی از افراد هنوز در مورد آن اطلاعاتی نداشته باشند.

این شبکه اجتماعی مخصوص حرفه‌ای‌ها است. مثلاً ممکن است شما صاحب یک کسب‌وکار بزرگ یا کوچک باشید و یا در دانشگاه شهر خود درس می‌خوانید و در آینده می‌خواهید وارد شغل یا حرفه‌ای شوید، می‌توانید در این شبکه عضو شده و از امکانات و مطالب آن استفاده کنید. این شبکه اجتماعی مخصوص مشاغل و حرفه‌هاست که افراد در آن مشغول به کار هستند و یا دوست دارند وارد آن زمینه‌ها شوند. بنابراین اگر به دنبال فرصت‌های جدید شغلی هستید و قصد دارید با متخصصان دیگر در ارتباط باشید و یا تمایل دارید از مطالب روز دنیا در حرفه و رشته‌تان مطلع شوید، بهتر است در این شبکه عضو شوید.

این شبکه می‌تواند یک‌راه عالی برای ارتقا کسب‌وکار شما باشد. بیش از ۶۵ میلیون کارشناس حرفه‌ای در سراسر جهان در این شبکه عضویت دارند و به‌طور متوسط در هر ثانیه یک نفر عضو لینکدین می‌شود.

شما می‌توانید در این شبکه اجتماعی برای خود یک پروفایل ایجاد کرده و در آن تخصص‌ها، مدارک و تجربیات خود را وارد نمایید. ارتباط با دیگران از طریق “connections” صورت می‌گیرد و می‌توانید به فرد موردنظرتان پیام خصوصی نیز ارسال کنید. ازنظر طرح و ویژگی‌ها این شبکه به فیس‌بوک شباهت دارد اما بجای افراد معمولی، متخصصان حرفه‌ای در آن عضو هستند.

لینکدین

کلیات شبکه اجتماعی لینکدین:
در این قسمت به ویژگی‌های کلی این شبکه اجتماعی بیشتر آشنا می‌شوید:
Home: هنگامی‌که وارد لینکدین می‌شوید در این صفحه اخبار و فید ها را مشاهده خواهید کرد. پست‌هایی که اخیر توسط دوستان شما منتشر شده‌اند و یا این پست‌ها را لایک کرده‌اند.
Profile: پروفایل شامل اسم، عکس، موقعیت مکانی، شغل و مدارک و مهارت‌های شما است. شما می‌توانید یک رزومه کوتاه از سوابق و تجربیات خود، را ایجاد کرده و در اختیار عموم بگذارید.
Jobs: در این قسمت می‌توانید لیست مشاغلی که توسط کارفرمایان همه روزه منتشر می‌شوند را مشاهده کنید. لینکدین بر اساس موقعیت مکانی، حرفه و رزومه‌ی که ایجاد کرده‌اید برخی از شغل‌های مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهد.
Interests: در این قسمت شرکت‌ها، گروه‌ها و پالس‌ها قرار داده شده‌اند که در این شبکه عضویت دارند.
Messages: در این قسمت شما می‌توانید به‌صورت خصوصی با صاحبان مشاغل و سایر دوستانتان گفت‌وگو کنید.
Notifications: لینکدین نیز مانند سایر شبکه‌های اجتماعی دارای قابلیت نوتیفیکیشن یا اطلاع‌رسانی است. اگر بعد از چند روز به لینکدین سر بزنید در این قسمت می‌توانید فعالیت‌هایی که در غیاب شما صورت گرفته است را مشاهده کنید. البته این اتفاقات درصورتی‌که به شما مربوط باشد، در این قسمت اطلاع‌رسانی می‌شود.
Connections: در این قسمت می‌توانید اعضای این شبکه اجتماعی را مشاهده نمایید. لینکدین بر اساس معیارهای مختلف یکسری افراد را به شما معرفی می‌کند که در صورت تمایل می‌توانید با آن‌ها در ارتباط باشید.
Pending Invitations: درصورتی‌که سایر کاربران لینکدین از شما دعوت کرده باشند، در این لیست قرار می‌گیرند و منتظر تأیید یا رد ارتباط هستند.
Search bar: لینکدین دارای یک ویژگی جستجوی قدرتمند است که به شما این امکان می‌دهد تا نتایج خود را با توجه به چندین زمینه قابل تنظیم مختلف فیلتر کنید. برای پیدا کردن متخصصان، شرکت‌ها، مشاغل و موارد دیگر، بر روی گزینه «جست و جو پیشرفته» در کنار نوار جستجو کلیک کنید.
Account & settings: در این قسمت می‌توانید تنظیمات مربوط به لینکدین را تغییر دهید. مثلاً زبان آن را تغییر دهید، رمزتان را عوض کنید و … و یا به‌صورت موقت و کلی از شبکه خارج شوید.

چگونه یک پروفایل حرفه‌ای در لینکدین ایجاد کنیم؟

لینکدین

قبل از اینکه پروفایل خود را تنظیم کرده و در این شبکه فعالیت داشته باشید، این نکته را در نظر بگیرید که لینکدین برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام و … که در آن به زندگی روزمره و مسائل اجتماعی پرداخته می‌شود، تنها برای کسب‌وکار و مشاغل در نظر گرفته‌شده و به‌صورت کاملاً حرفه‌ای به این شغل‌ها و مشاغل می‌پردازد. بنابراین از نشر پست‌ها و مقالات غیر مرتبط خودداری کنید. شما باید مهارت‌ها و تخصص‌های خود را به‌صورت کاملاً قابل‌دسترس در این شبکه قرار دهید و بهترین کلمات کلیدی را برای آن در نظر بگیرد تا سایر افراد بتوانند شمارا پیدا کنند.

مثلاً اگر در خانه به نوشتن وبلاگ و مطالب حرفه‌ای می‌پردازید از کلیدواژه‌های “freelance writer” و “copywriter” استفاده نمایید. پروفایل خود را مانند یک ابزار بازاریابی در نظر بگیرید و مهارت‌ها و تخصص‌های خود را به‌صورت کاملاً حرفه‌ای شرح دهید.

پروفایل لینکدین شما دارای چند مؤلفه اصلی است. و علاوه بر آن شما می‌توانید موارد بیشتری را به آن اضافه کنید. علاوه بر محتوای متنی، لینکدین این قابلیت را در اختیار کاربران گذاشته است تا لینک‌ها، اسناد، ویدئو و سایر فایل‌ها را در این قسمت ضمیمه کنند.

عنوان (Title): این قسمت درواقع در زیر نام شما قرار می‌گیرد. در این قسمت می‌توانید به‌صورت خلاصه‌وار جمله‌ای را بنویسید اما بهتر است از کلمات کلیدی مربوط به تخصص خود استفاده نمایید. مثلاً برای بلاگر و نویسنده وب‌سایت می‌توانید از عناوین زیر استفاده کرد: “Work-At-Home Professional, Freelance Writer, Author, Speaker, Entrepreneur”.

خلاصه (Summary): در این قسمت می‌توانید یک توضیح مختصر در مورد تجربیات، تخصص و اهداف خود داشته باشید. که شامل دو بخش است. اهداف و تجربه‌های حرفه‌ای – تخصص‌ها. در این بخش بهتر است به‌صورت حرفه‌ای و بادید بازاریابی، تخصص خود را شرح دهید. مثلاً به‌جای عبارت “من یک نویسنده وبلاگ هستم” بهتر است بگویید” من یک نویسنده وبلاگ هستم که می‌توانم سایت شمارا به یک سایت پربازدید تبدیل کنم”.
• جملاتی که در این بخش به کار می‌برید از دستور زبان مناسبی برخوردار باشد.
• توصیفات خود را در پاراگراف‌های کوتاه یک یا دوکلمه‌ای بنویسید.
• یک رمان کسل‌کننده ننویسد.
• از عبارات کلیدی مختص حرفه‌تان استفاده کنید.

تجربیات (Experience): لینکدین به شما اجازه می‌دهد تا تجربیات حال حاضر و گذشته خود را در قالب رزومه در اختیار عموم قرار دهید. صادق باشید و بر روی عبارات کلیدی خود تأکید کنید. اگر در حال حاضر به دو شغل مشغول هستید ، شغلی که تاریخ شروع به کار در آن، دیرتر از سایر شغل‌ها است، در ابتدا لیست تجربیات شما قرار خواهد گرفت.

تحصیلات (Education): از آنجا که پروفایل لینکدین به‌عنوان یک رزومه فعال و آپدیت است، تحصیلات شما یکی از موارد مهمی است که در این رزومه نمایش داده می‌شود. تحصیلات برای بسیاری از کارفرمایان مهم و تأثیرگذار است. بنابراین اگر تحصیلاتتان با شغل و حرفه‌ای که دارید، متفاوت است بااین‌حال بهتر است آن را ذکر کنید. علاوه بر این وارد کردن این بخش باعث می‌شود که لینکدین بین شما و دانشجویان و همکلاسی‌تان ارتباط برقرار کند.

نکته: علاوه بر این شما می‌توانید اطلاعات اضافه خود مانند سایر ویژگی‌ها، افتخارات، اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس خود را اضافه نمایید. شما می‌توانید با انتخاب گزینه Improve Your Profile موارد دیگری مانند پروژه‌هایی که در آن شرکت داشته‌اید، زبان‌های خارجی که به آن تسلط دارید، افتخارات و جوایز، گواهینامه‌ها و … در آن وارد نمایید.

نکته: شما می‌توانید هر تعداد پست و مقاله‌ای را که مدنظر دارید در لینکدین پست کنید تا سایر افراد و دوستانتان از آن استفاده نمایند. این کار باعث می‌شود شما در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید شناخته‌تر شوید. اما در اینجا یک محدودیت وجود دارد. در ابتدا لینکدین پست شمارا نمایش می‌دهد، درصورتی‌که فیدبک پست مثبت باشد و از آن استقبال شود این پست برای همیشه و برای نفرات بیشتری به نمایش درمی‌آید. بنابراین باید سعی کنید پست‌های جذاب و کاربردی ارائه دهید. برای مشاهده پست خود باید وارد پروفایل شده و به قسمت Activity بروید و در آن قسمت آمار نمایش پست خود را در کنار عبارت impressions مشاهده کنید.

نکته: قبل از تکمیل پروفایل، ارتباطات جدیدی برقرار نکنید و برای افراد جدید درخواست نفرستید. بهتر است یک عکس حرفه‌ای، خلاصه و تجربیات و سابقه آموزشی خود را وارد نمایید. سپس با افرادی که در زمینه شما تخصص دارند، ارتباط برقرار کرده و برای آن‌ها درخواست بفرستید. از این طریق می‌توانید با سایر متخصصان مشابه آشنا شوید. شما می‌توانید پروفایل خود را بروز رسانی کنید و هر بار که این کار را انجام می‌دهید برای سایر افراد لیست شما این تغییرات ارسال خواهد شد.
در این قسمت می‌توانید نمونه‌ای از پروفایل لینکدین  را مشاهده نمایید.

حریم خصوصی در لینکدین
شاید بنا به دلیلی بخواهید پروفایل لینکدین خود را محدود کرده و تنها در دسترس افراد خاصی قرار دهید. مثلاً کسب‌وکار خانگی ایجاد کرده‌اید و نمی‌خواهید کارفرمای شما از این موضوع مطلع شود، و یا تنها می‌خواهید از منابع این شبکه استفاده کنید و هدفتان کسب‌وکار و بازاریابی نیست، در این صورت به‌راحتی می‌توانید مشخصات پروفایل خود را از دسترس برخی از کاربران خارج کنید.

با مخفی کردن پروفایل ، اسم و مشخصات شما در سرچ های گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو ظاهر نخواهد شد.
• در ابتدا وارد لینکدین شوید.
• بر روی پروفایل یا عکس خود کلیک کرده و وارد صفحه شخصی خود شوید و بر روی ویرایش مشخصات (Edit Profile) کلیک کنید.
• از طریق Customize Your Public Profile URL می‌توانید گزینه Make my profile visible to no one را انتخاب نمایید و در آخر آن را ذخیره کنید. با انتخاب این گزینه، پروفایل شما به هیچ کاربری نمایش داده نمی‌شود.
• در قسمت دوم، گزینه Make my public profile visible to everyone را مشاهده می‌کنید که با انتخاب آن می‌توانید مشخص کنید که پروفایلتان به‌طور محدود و یا به‌طور کامل به دیگران نمایش داده شود.

چگونه از طریق لینکدین، کار پیدا کنیم؟

لینکدین

یکی از کاربردهای شبکه اجتماعی لینکدین، معرفی کسب‌وکار و شغل به افراد است. برای پیدا کردن شغل موردنظر خود در لینکدین می‌توانید از چند روش استفاده کنید:

گزینه Jobs: وقتی وارد لینکدین می‌شوید می‌توانید از طریق زبانه Jobs شغل موردنظرتان را پیدا کنید. وقتی وارد این زبانه می‌شوید سیستم بر اساس پروفایل و اطلاعاتی که پرکرده‌اید، چند شغل به شما پیشنهاد می‌دهد. این شغل‌ها بر اساس لوکیشن و آدرسی است که در پروفایل خود ذکر کرده‌اید. درصورتی‌که این مشاغل مناسب نباشند می‌توانید از طریق کادر، جست‌وجو کنید. به‌طور مثال اگر به دنبال کار در خانه، در شبکه اجتماعی لینکدین هستید باید کلیدواژه موردنظر را در آن سرچ کنید، مثلاً از عبارات remote، virtual، offsite و work from home استفاده کنید.

شرکت در گروه‌های موردنظر: با عضویت در گروه‌هایی که در زمینه شما فعالیت می‌کنند می‌توانید شغل موردنظرتان را پیدا کنید. موقعیت‌ها و مشاغل بالقوه‌ای ممکن است در این گروه‌ها مطرح شوند که می‌توانید اعلام آمادگی کنید.

توصیه‌ها و تبلیغات دهانی (Word of mouth): با برقراری ارتباط با افراد متخصص در این زمینه، به آن‌ها اطلاع دهید که در حال جست‌وجو شغل موردنظرتان هستید. این افراد ممکن است به شرکت‌های خاصی متصل باشند و بتواند شما را به آن‌ها پیشنهاد بدهند. این گزینه را نادیده نگیرید و از این کار خجالت‌زده نباشید شما در یک شبکه کسب‌وکار به دنبال شغل موردنظرتان هستید و این کاملاً طبیعی است.

منبع: www.thebalancesmb.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.