چگونه کودکان را به مسواک زدن علاقه مند کنیم؟

سلامت دهان و دندان بسیار مهم است و همه ی انسان‌ها در هر سنی باید به آن اهمیت دهند. شما باید مراقبت‌های دندانی و مسواک زدن را از سنین خیلی کم به کودکانتان آموزش دهید تا این کار به بخشی از زندگی آن‌ها تبدیل شود و تا در برابر آن مقاومت نشان ندهند.

شما از سن ۶ ماهگی که دندان نوزادتان در حال رشد کردن است می توانید دندان‌هایش را مسواک کنید. در این سن بهتر است از خمیردندان استفاده نکنید و تنها با آب آن را انجام دهید. بعد از ۱۸ ماهگی می‌توانید از خمیردندان‌های مخصوص کودکان استفاده کنید.

در این سنین کار شما آسان تر است و می‌توانید با ترفندهایی دندان‌های کودکتان را تمیز کنید؛ اما وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، کار سخت تر است و شما  باید به او آموزش دهید تا خودش دندان‌هایش را مسواک کند. در این میان برخی از کودکان از مسواک زدن و بهداشت دهان فراری هستند. اگر کودک خردسالی در خانه ‌دارید ممکن است بارها این جمله را شنیده باشید: «من دوست ندارم دندان‌هایم را مسواک کنم». طبق آمار ۴۰ درصد از کودکان قبل از ورود به کودکستان؛ دچار پوسیدگی دندان می‌شوند.

شما ممکن است فرزند را به‌زور و اجبار به روشویی ببرید، دهانشان را بازکرده و دندان‌هایشان را مسواک بزنید؛ اما تحقیقات نشان داده است که راه‌های بهتری وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید به‌سلامت و بهداشت دهان و دندان کودکانتان کمک کنید.

والدین باید با آرامش این کار را انجام دهند و در این را از پاداش‌های غیرمتعارف و یا مجازات و تنبیه استفاده نکنند. درواقع کودک باید به معنای واقعی این کار را انجام دهد و تنها از روی ترس تنبیه و یا پاداش، مسواک نزند. در این مطلب قصد داریم در مورد روش‌های ترغیب کودکان به مسواک زدن حرف بزنیم. با استفاده از راهکارهای زیر کودک شما به مسواک زدن علاقه‌مند خواهد شد.

مسواک زدن را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید

مسواک زدن

بچه‌ها عاشق انجام کارهای دسته‌جمعی هستند، کارهایی که این حس را در آن‌ها به وجود بیاورد که بزرگ شده‌اند، آن‌ها دوست دارند در کارهای که بزرگ‌ترها انجام می‌دهند سهیم باشند؛ بنابراین شما می‌توانید از این احساس کودکانه استفاده کنید ومسواک زدن را به یک کار دسته جمعی و سرگرم کننده تبدیل نمایید. با این کار هم به بهداشت دهان و دندان آنها اهمیت می‌دهید و هم کار گروهی و لذت با هم بودن را به آن‌ها یاد می‌دهید.

اجازه دهید مسواکشان را خودشان انتخاب کنند
شما می توانید حس انتخاب و بزرگ شدن را به آن‌ها تلقین کنید. با آن‌ها به فروشگاه بروید و اجازه دهید مسواکشان را خودشان انتخاب کنند و احساس خودکفایی داشته باشند. اینکه مسواک آن‌ها چه رنگی است و چه شکلکی روی آن قرار دارد باعث می‌شود تا علاقه و انگیزه آن‌ها به مسواک زدن بیشتر شود. در نهایت مسواک انتخابی ر ا بررسی کرده و یک مدل مناسب و استاندارد را تهیه کنید.

خمیردندان با طعم خوشمزه انتخاب کنید

مسواک زدن

بسیاری از کودکان به دلیل طعم نعنای خمیردندادن از مسواک زدن فراری هستند، شما می توایند برای آن‌ها یک خمیردندان تأیید شده و دارای مزه و طعم خوب انتخاب کنید. خمیردندان‌های Crest و Colgate طعم‌های مناسب کودکان ارائه می‌دهند که مزه‌های خوبی مانند توت فرنگی در آن‌ها قرار داده شده است که می‌توانید از آن‌ها انتخاب نمایید.

فقط مطمئن شوید که این خمیر دندان های خوشمزه را نخورند و این مسئله را به آن‌ها گوشزد کنید. از او بخواهید که خمیر دندان را اندازه یک نخود، بر روی مسواک قرار دهد و مقدار بیش از این ممکن است به مینای دندان آن آسیب وارد کند. این اندازه برای کودکان بالا ۳ تا ۶ سال مناسب است. در صورتی که کودکتان ۱۸ ماه تا ۳ سال دارد باید به اندازه دانه برنج از خمیردندان استفاده کنند.

خمیردندان‌هایی که فلوراید زیادی دارند می‌توانند برای کودکان مضر باشند. مقدار کم فلوراید برای دندان‌های کودکتان چیز خوبی است اما قورت دادن مقدار زیادی از آن در طول زمان می‌تواند به حالتی منجر شود که فلوروسیس flurosis نامیده می‌شود که موجب ایجاد لکه‌های سفیدی بر روی دندان‌ها به هنگام بزرگسالی می‌شود.

مسواک زدن را به یک کار روتین تبدیل کنید
هر شب و صبح در ساعت معین همراه کودکتان، دندان‌هایتان را مسواک کنید و این کار را هرروز تکرار نمایید. اجازه ندهید هیچ برنامه‌ی دیگری این کار را به عقب بیندازد. زیرا وقتی چند بار به کودک خود اجازه می دهید مسواک نزند، این کار می‌تواند در ذهن او این قانون را بشکند و به خود اجازه دهد در آینده مسواک را کنار بگذارد.

روش درست مسواک زدن را به او بیاموزید

مسواک زدن

شما باید قانون ۲min2x را به او یاد دهید. یعنی دو بار مسواک زدن در روز و شب و هر بار به اندازه ۲ دقیقه. روش‌های درست مسواک زدن را به او بیاموزید. برای این کار می توانید از کتاب های تصویری و یا ویدئوهای کارتنی استفاده کنید. در این راستا می توانید عروسک هایی برای او تهیه کنید و ازاو بخوهید که دندان های عروسک را مسواک کند و از این طریق روش مسواک زدن را یاد بگیرد.

نکته: در صورتی که لثه کودک قرمز و متورم شده باشد و یا بر روی آن پلاک‌ها قرار گرفته باشد، به این معنا است که کودکتان دندان‌هایش را خوب و استاندارد مسواک نمی‌زند؛ بنابراین بهتر است بعد از هر بار مسواک زدن از او بخواهید که دندان‌هایش را بررسی کنید. به منظور ترغیب کودک از او بخواهید در ابتدا دندان‌های شما را بررسی کند. در این صورت برای انجام این کار مقاومت نشان نمی‌دهد.

آن‌ها را سرگرم کنید
می‌توانید در هنگام مسواک زدن آهنگ‌های زیبا و هیجان انگیز پخش کرده و با هم مسواک کنید تا این لحظات برای آن‌ها کسل آور و خسته کننده نباشد. در ین راستا می‌توانید از اینترنت آهنگ‌های متناسب و مخصوص مسواک زدن بچه‌ها را پیدا کرده و آن رابرای کودکتان پخش کنید.

در روزهای بیکاری می‌توانید برای آن‌ها کارتون‌هایی پخش کنید که در آن درباره اهمیت دندان و مسواک زدن به زبان کودکانه صحبت می‌شود. برای آن‌ها کتاب داستان هایی تهیه کنید و در مورد اهمیت مسواک زدن، برای آن‌ها کتاب بخوانید.

مسابقه ترتیب بدهید
شما می‌توانید با فرزند خود مسابقه بگذارید ایجاد رقابت می‌تواند کودک را تشویق به انجام آن کار کند. مثلاً از او بخواهید تعداد حرکات بیشتری در طی این دو دقیقه انجام دهد. یا در حین مسواک زدن حرف بزنید و از او بخواهید که حدس بزند. مراقب باشید بازی و سرگرمی از کیفیت مسواک زدن شما و فرزندتان کم نکند. ممکن است سینک و لباس‌هایتان کثیف شود اما برای تشویق کودکان به مسواک زدن لازم است.

برنامه‌های آنلاین دانلود کنید
امرزه برنامه های آنلاین بسیار زیادی وجود دارد که به صورت رایگان میتوانید از اینترنت دانلود کنید. این برنامه‌ها از شخصیت‌های محبوب کارتنی استفاده می‌کنند و از این طرق روش مسواک زدن را به کودک آموزش می‌دهند کافی است گوشی همراه را به آینه متصل کنید و از او بخواهید در مقابل آینه و بر طبق دستورالعمل های برنامه مسواک کند. در این حین آهنگ‌های زیبا و هیجان انگیزی نیز پخش خواهد شد. مثلاً می‌توانید از آموزش آنلاین سایت Healthy Teeth Toolkit استفاده نمایید.

او را تهدید نکنید و برای مسواک زدن به او جایزه ندهید
هیچ وقت با تهدید کودک را مجبور به مسواک زدن نکنید. مثلاً به او بگویید اگ دندانش را مسواک نکند باید به دندان پزشک بروید و درد بکشد. مسواک زدن و رفتن به دندان پزشکی باید از عادات مثبت و مادام العمر باشد شما تنها در زمان‌های که دندان درد دارید نباید به دندان پزشکی بروید بلکه این کار را  به عنوان چکاپ هر ۶ ماه انجام دهید تا کودکانتان این روش زندگی را یاد بگیرند.

جایزه دادن نیز باعث می‌شود کودک احساس قدرت کند و این کار را تنها برای گرفتن پاداش انجام دهد. این عمل نه تنها او را به مسواک زدن علاقه مند نمی‌کند بلکه باعث می‌شود در سایر فعالیت‌ها نیز از شما باج بگیرد. البته هر چند وقت یک بار به پاس کارهای خوبی که نجام می‌دهد برای او جایزه بگیرید اما این جایزه را برای کار یا فعالیت خاصی به او ندهید.

دندان پزشک مناسب و متخصص کودکان پیدا کنید

مسواک زدن

برای کارهای دندان پزشکی فرزندتان به یک دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید، اصولاً در این مطب‌ها از وسایل بازی و عروسک‌هایی برای سرگرم کردن کودکان است استفاده می‌شود، نوع لباس پوشیدن پرسنل مطابق با سلیقه کودکان است و در آن ترس و وحشت ایجاد نمی‌کند. اولین تجربه کودک از دندان پزشکی بسیار اهمیت دارد بنابراین سعی کنید با انتخاب یک دندان پزشک ماهر و متخصص، این تجربه را خراب نکنید زیرا بر رفتارهای آینده او تأثیر خواهد گذاشت.

در ابتدا کودک خود را به همراه خواهر یا برادربزرگتر و یا دوست خود به دندان پزشکی ببرید، تا او از راه دور با فرایند و محیط آنجا آشنا شود. این کار را تنها در حین معاینه انجام دهید و در زمان‌ترمیم و درمان دندان کودک را از اتاق خارج کنید.

صبور باشید
فرزند شما ممکن است در حین مسواک زدن تمام لباس خود را کثیف کند؛ خمیردندان را  بیرون بریزد و یا مسواک خود را خراب کند. همه این آموزش ها به زمان و صبر احتیاج دارد. سعی کنید عصبانی نشوید زیرا در این صورت دید کودک را نسبت به مسواک زدن خراب کرده و او را متنفر می‌کنید.

منبع: www.gentletouchsmiles.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.