چگونه عمر کفش‌ هایمان را بیشتر کنیم؟

همه‌ی ما انسان‌ها، ساعت‌های زیادی در روز از کفش‌هایشان استفاده می‌کنیم. ممکن است در طول سال مجبور شویم چند جفت کفش تهیه کنیم و این کار در طولانی‌مدت برای ما هزینه‌های زیادی را به وجود می‌آورد. بنابراین تصمیم گرفتیم مقاله ای تحت عنوان راه‌های افزایش عمر کفش منتشر کنیم و از این طریق روش‌های حفاظت از کفش‌ را به شما کاربران گرامی آموزش دهیم تا کفش‌هایتان عمر بیشتری داشته باشند.

انتخاب کفش های اندازۀ پا

کفش‌

سعی کنیم کفش‌هایمان را اندازه سایزمان تهیه کنیم. انتخاب کفش‌های بزرگ‌تر و یا کوچک تر از سایز واقعی پا، می‌تواند به مرور باعث خراب شدن آنها شود. این نکته را به خاطر بسپارید برای خرید کفش بهتر است در بعد ظهر به فروشگاه بروید تا سایز پای شما در حالت طبیعی خود باشد، در صبح ممکن است پای شما کوچک‌تر شود و باعث شود سایزتان را اشتباه انتخاب کنید.

سرمایه‌گذاری در کفش‌های باکیفیت

کفش‌

همه ما این ضرب‌المثل معروف را شنیده‌ایم: “ما انقدر پولدار نیستیم که کالای ارزان بخریم”. درواقع شما با خرید کفش‌های باکیفیت از آن در مدت‌زمان طولانی‌تری استفاده می‌کنید و دیگر مجبور نیستید به از مدتی هزینه کرده و کفش‌های جدید بخرید. درواقع شما خرید یک کفش گران‌تر در بلندمدت سود می‌کنید.

استفاده از کفی مناسب
کفش شما قلب دوم شما به‌حساب می‌آید بنابراین بهتر است یک کفش راحت انتخاب کنید. برای عمر طولانی‌تر کفش بهتر است از کفی‌های باکیفیت بهره ببرید اما مراقب باشید که استفاده از این کفی‌ها پای شما را در تنگنا قرار ندهد.

نشستن کفش‌ها در ماشین لباسشویی
شما می‌توانید به‌راحتی این کار را  با دست و یک مسواک نرم انجام دهید. شستن کفش در ماشین لباسشویی به‌مرور به آن آسیب می‌زند. کفش‌های جیر و چرم را نباید بشویید و تنها باید با یک دستمال خشک و یا اسپری‌های مخصوص تمیز شوند.

استفاده نکردن از یک کفش در تمام هفته
شما باید در شرایط مختلف از کفش‌های متناسب با آن استفاده نمایید. مثلاً برای فوتبال بازی کردن و فعالیت‌های ورزشی باید از کفش‌های ورزشی مناسب استفاده کنید. بهتر است که برای خرید یک کفش ورزشی هزینه کنید زیرا در این صورت به‌زودی کفش‌های شما براثر بازی کردن خراب خواهند شد.

اسپری ضد آب
همیشه از اسپری ضد آب بر روی کفش‌های خود استفاده کنید این لایه باعث می‌شود کفش ما در روزهای زمستانی به‌خوبی محافظت‌شده و خیس نشود.

تعمیر قبل از خراب شدن
در برخی اوقات با بازسازی ساده کفش می‌توانید مانع از خراب شدن آن شوید.

نگه داشتن کفش‌ ها در مکان مناسب
همیشه آسیب رسیدن به کفش در زمان استفاده از آن رخ نمی‌دهد. ممکن است شما کفشتان را در حیاط قرار دهید و باد و باران به آن آسیب وارد کند. و یا کفشتان را در راهرو بگذارید و افراد در هنگام عبور و مرور آن را لگدمال کنند و سطح آن دچار خراش و ساییدگی شود. علاوه بر این قرار دادن کفش در مکان‌های نامناسب باعث آلودگی بیشتر آن شده و بهداشت پای شما را دچار مشکل می‌کند. نور خورشید نیز می‌توانند رنگ کفش را تحت تأثیر قرار دهد. بهتر است کفش‌هایتان را به‌صورت مرتب در جاکفشی و یا مکان مناسب و سایه  قرار دهید.

اگر کفشی دارید که دیربه‌دیر از آن استفاده می‌کنید آن را در جعبه مخصوص خود قرار داده و در کمد نگه‌داری کنید، مطمئن شوید کفش و جعبه موردنظر خشک است، تا از بروز انواع قارچ‌ها جلوگیری کند. برای نگهداری کفش‌های زنانه و ظریف می‌توانید از قالب‌های کفش که به آن shoe tree می‌گویند استفاده کنید این کار باعث می‌شود کفش شما شکل طبیعی خود را حفظ کند. این وسایل بیشتر برای کفش‌های چرم و جیر استفاده می‌شوند.

کفش‌

درصورتی‌که قالب کفش ندارید می‌توانید از روزنامه استفاده کنید، روزنامه رطوبت کفش را جذب کرده و بوی آن را از بین ببرد. این روش برای نگهداری کفش‌های ورزشی بسیار مناسب است.

کفش‌

کفش‌هایی که مرتب آن‌ها را می‌پوشید؛ ممکن است مرطوب شده و بو بگیرند. بهتر است هرچند وقت یک‌بار آن‌ها را از جاکفشی بیرون آورده و در هوا آزاد قرار دهید اما مراقب باشید نور خورشید به آن‌ها نتابد.

استفاده از پاشنه کفش برای پوشیدن
برخی از کفش‌های انقدر سفت و خشک هستند که نمی‌توانید بدون استفاده از پاشنه کفش آن‌ها را بپوشید. بهتر است برای استفاده از تمام کفش هایتان از پاشنه کفش استفاده کنید، عدم استفاده از پاشنه کفش و استفاده از انگشت دست برای پوشیدن کفش، باعث می‌شود تا کفش شما آسیب دیده و به‌اصطلاح بشکند و تغییر شکل دهد.

تمیز کردن کفش قبل از پوشیدن آن

کفش‌

هر بار که می‌خواهید کفش‌هایتان را بپوشید آن را تمیز کنید و گردوغبار را از روی آن بردارید. بسته به جنس کفش از اسپری‌های براق‌کننده و یا واکس استفاده کنید.

مرطوب کردن کفش
بهتر است سطح بیرونی کفش‌هایتان را مرطوب نگه‌دارید و این قضیه بیشتر در مورد کفش‌های چربی صدق می‌کند. زیرا خشک بودن سطح آن‌ها به‌مرور باعث می‌شود که دچار ترک‌های پوستی شود.

دور نگه‌داشتن کفش از دست حیوانات خانگی
اگر حیوان خانگی دارید بهتر است کفش‌ها را از دید آن‌ها پنهان کنید، زیرا در این صورت  نمی‌توانید کفش را از دهان سگتان خارج کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.