استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) برای سئو (SEO) سایت

گوگل ترندز (Google Trends) یکی از ابزارهای شگفت انگیز و کم هزینه برای بهینه سازی موتور جست و جو (SEO) است که از آن می‌توانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی که در طول زمان مشخص شده، به میزان بیشتری در جهان جست و جو شده است، استفاده کنید.

سئو؛ دانشی مفید یا روشی سود جویانه برای فریب گوگل

گوگل ترندز

ترند (Trend) در لغت به معنی گرایش است و این ابزار میزان صعودی و نزولی بودنِ گرایشِ جست و جوهای کاربران به کلمات کلیدی را به شما گزارش می‌دهد اما در مورد تعداد جست و جوها اطلاعاتی در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

این ابزار بر خلاف سایر ابزارها علاوه بر آمار دقیق، به صورت بصری و کاملاً پویا در مورد میزان جست و جو کلمه کلیدی در گذشته، حال و آینده آماری ارائه می‌دهد. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید متوجه شوید کدام کلمه کلیدی در چه زمینه‌ای محبوبیت بیشتری دارد و با سرمایه گذاری و تولید محتوا در آن زمینه، ترافیک سایت خود را بالا ببرید.

در این مقاله قصد داریم در مورد روش‌های استفاده از گوگل ترند برای seo بیشتر حرف بزنیم؛ بنابراین اگر قصد ایجاد یک وب سایت جدید را دارید بهتر است با ما همراه باشید.

در ابتدا در گوگل ترندز کلید واژه‌ای که به کسب و کار شما نزدیک‌تر است را انتخاب نمایید

گوگل ترندز

در ابتدا باید از یک کلید واژه عمومی‌تر استفاده کنید، مثلاً اگر وب سایت شما در مورد گوشی‌های همراه است در ابتدا واژه “گوشی” در کادر جست و جو آن وارد می‌کنید. سپس می‌توانید فیلترهای مورد نظرتان را به آن اعمال کنید، این فیلتر، مکان جست و جو، بازه زمانی مورد نظر، دسته بندی و نوع جست جو (بر اساس وب، عکس، فیلم، محتوا و …) را اعمال می‌کند.

در صورتی که نمی‌توانید کلید واژه مناسب را انتخاب نمایید می‌توانید از ابزار پیشنهاد کلمات کلیدی جی ادز استفاده کنید.

فیلترهای مورد نظر را اعمال کنید

گوگل ترندز

از گزینه Worldwide برای تعیین مکان جغرافیایی استفاده کنید. مثلاً می‌توانید اسم کشور مورد نظرتان را در این لیست پیدا کنید.

از گزینه بعدی می‌توانید بازه زمانی مورد نظرتان را وارد کنید. مثلاً چند ساعت قبل، یا چند ماه و چند سال قبل را وارد نمایید و یا می‌توانید از گزینه آخر که حالت سفارشی سازی دارد، بازه زمانی خود را با دقت بیشتر و به صورت یک محدوده زمانی بسته مثلاً از آبان تا اسفند ۹۷ وارد نمایید و جست و جو را بر اساس آن انجام دهید.

گوگل ترندز

نکته: در برخی مواقع شما یک بازه زمانی را انتخاب کرده و از روی نتایج متوجه می‌شوید که به مرور محبوبیت آن کلید واژه کم شده است؛ اما وقتی بازه را بزرگ‌تر می‌کنید خواهید دید، این سیر نزولی و صعودی است و حالت سینوسی دارد و در واقع فصلی است و بعد از مدتی دوباره زیاد می‌شود. مثلاً میزان جست و جو کولردر سه ماه تابستان سیر صعودی داشته ولی با نزدیک شدن به پاییز سیر آن نزولی می‌شود و این داستان ادامه خوهد داشت.

گوگل ترندز

در قسمت دسته بندی می‌توانید، نوع دسته بندی کلید واژه مربوط را مشخص نمایید. مثلاً می‌خواهید میزان جست و جو کلمه عشق را در زمینه ادبیات جست و جو کنید. این دسته بندی شامل غذا، بازی، سلامت، سرگرمی، سیاسی، اخبار، اطلاعات، علم، ورزش و مسافرت و … است.

در فیلتر آخر نیز نوع جست و جو خود را مشخص کنید، می‌خواهید نتایج شما در جست و جو وب، عکس‌ها، اخبار، محصول (Google Shopping) و یا یوتیوب مشخص شود؟ اگر می‌خواهید یک ویدیو برای YouTube درباره «قهوه » بسازید، می‌توانید روند مربوطه را در فیلد یوتیوب جست و جو کنید.

در لیست Related queries نتایج را مشاهده نمایید
زمانی که در گوگل ترندز کلمه کلیدی خود را بر حسب فیلترها مورد نظر جست و جو می‌کنید، لیستی به نام Related queries نمایان می‌شود. در این لیست گوگل جست و جوهای کلمات کلیدی مربوط به عبارت جست و جو شده را نشان می‌دهد. در واقع تعداد جست و جو واقعی هر کلمه را نشان نمی‌دهد و تنها به میزان محبوبیت آن از یک تا صد نمره می‌دهد و آن را نسبت به سایر کلید واژه‌ها می‌سنجد. در واقع این نتایج به ما نشان می‌دهد که کاربران چه احساسی نسبت به کلمه کلیدی دارند. گاهی اوقات گوگل ترند در این لیست، کلماتی را پیشنهاد می‌دهد که از موضوع ما اندکی دور است، ولی به طور کلی زیر مجموعه‌ای از کلمه کلیدی ما محسوب می‌شوند.

در نهایت شما می‌توانید این جدول را بر دو اساس Rising و Top طبقه بندی کنید. دسته بندی جدول بر اساس Rising به این معنی است که می‌خواهید کوئری هایی که با رشد جستجو مواجه شده‌اند را مشاهده نمایید؛ اما اگر گزینه Top را انتخاب کنید، می‌توانید محبوبترین کوئری های مرتبط را به ترتیب جستجو، مشاهده کنید.

این پیشنهادات برای جستجوگرها بسیار مفید هستند زیرا آن‌ها می‌توانند با الهام بخشیدن به مطالب جدیدی که حاوی گرایش‌های جدید هستند، ترافیک سایت خود را بالا ببرند. در برخی موادر ممکن است در لیست کوئری گوگل ترندز با عبارتی به اسم Breakout روبه رو شوید. این عبارت برای کوئری های خاص که میزان محبوبیت کلمه بیش از ۵۰۰۰% رشد داشته و بسیار محبوب شده است، استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید در زمینه سئو انجام دهید این است که کلمه کلیدی را قبل از اینکه به اوج برسد تشخیص داده و بر روی آن کار کنید و این کار باعث می‌شود در بازه مورد نظر ترافیک سایت شما بالا رود.

مشاهده نمودارها و نقشه‌های بصری در گوگل ترندز
در این نمودارها شما می‌توانید میزان محبوبیت کلید واژه مورد نظر را بر حسب فیلترهایی که اعمال کرده‌اید در منطقه مورد نظر مشاهده کنید. حتی می‌توانید با کلیک بر روی زبانه Subregion، گزینه شهر (city) را انتخاب کنید تا متوجه شوید این کلید واژه در کدام شهرها محبوبیت بیشتری دارد.

تحلیل نمودار گوگل ترندز
پیش بینی کلمات کلیدی محبوب
مهم‌ترین مرحله، تحلیل نمودار است که تا حدودی می‌توانید پیک‌ها و اوج‌های جست و جو را حدس بزنید. با تحلیل نمودار می‌توانید تا حدودی زمان اوج نیاز کاربر به کلمه مورد نظر را، پیدا کرده و در آن بازه مطالب خود را نشر دهید.

مثلاً با بررسی کلمه «ژاکت» متوجه می‌شوید در شروع فصل زمستان در هر سال، این عبارات به اوج خود می‌رسد؛ بنابراین اگر به فصل زمستان نزدیک هستید به احتمال زیاد میزان نیاز کاربران به جست و جو این عبارت افزایش می‌یابد. البته ما از حجم جستجوها و میزان فرصت‌ها در دسترس، اطلاعی نداریم، چرا که این اطلاعات به صورت نسبی ارائه می‌شوند. البته پیک و اوج حدس زده شده در مورد این عبارت بسیار ساده است. در برخی موارد شما نمی‌توانید قبل از موعد مقرر، پیک و اوج جست و جو عبارت را به آسانی حدس بزنید و صرفاً همه ایده‌ها بر روی حدس و گمان است؛ اما در برخی موارد با استفاده از گوگل ترندز می‌توان از زمان پیک‌ها باخبر شد و قبل از آن به برنامه ریزی برای سئو پرداخت.

کلمات کلیدی با روند نزولی و صعودی
گاهی با وارد کردن یک عبارت کلیدی و با بررسی نمودار آن متوجه می‌شویم روند آن نزولی و رو به افت است. آیا این دلیل مناسبی است تا شما این کلمه کلیدی را کنار بگذرید؟

وقتی در بازه زمانی دو سال میزان، محبوبیت یک کلمه کلیدی را در گوگل ترند جست و جو می‌کنید و متوجه می‌شویم رو به افت است، به این معنی است که مثلاً اگر در سال گذشته ۲۰۰ هزار بار جست و جو شده بود، امسال ۱۰۰ هزار بار جست و جو شده است. در واقع گوگل ترند نسبت را نشان می‌دهد و تعداد جست و جو را ذکر نمی‌کند؛ بنابراین اگر یک کلمه رو به افت است و کلمه دیگر سیر صعودی دارد نمی‌توانیم نتیجه گیری کنیم که کلمه رو به افت، تعداد جست و جوهای کمتری دارد، در این شرایط بهتر است از ابراز گوگل کیورد پلنر Google Keyword Planner در کنار گوگل ترند استفاده نمایید.

گوگل ترندز

ابزار google keyword planner ابزاری بسیار قدرتمند و آپدیت برای تشخیص این است که هر کلمه و عبارت، چند بار در سال و چند بار در ماه جستجو می‌شوند. از آنجا که این ابزار برای خود گوگل است، معتبرترین مرجع برای تشخیص میزان جستجوی کلمات به صورت دقیق است. این ابزار برای استفاده از Google Adwords طراحی شده است و در مرحله سبد خرید استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل است و برای استفاده از این ابزار باید از IP غیر ایرانی استفاده کرده و وارد این لینک شوید.

مقایسه چند کلید واژه

گوگل ترندز

شما می‌توانید از این طریق، میزان محبوبیت چند کلید واژه را با هم بسنجید تا محبوب‌ترین آن را انتخاب نمایید. برای اینکار در صفحه نخست گوگل ترندز،در سمت چپ کادر اصلی که کلید واژه را در آن وارد کرده اید، نماد + وجود دارد که می‌توانید کلیدواژه دوم را در آن اضافه کنید، به محض وارد کردن کلید واژه دوم، کادر + دیگری در سمت چپ ظاهر خواهد شد و شما می‌توانید تا ۵ کلید واژه به آن بیافزاید.

این قابلیت می‌تواند در تعیین کلید واژه محبوب‌تر به شما کمک کند. مثلاً شما برای نوشتن عنوان خود نمی‌دانید بهتر است از کلید واژه «اتومبیل» استفاده کنید یا «خودرو» و یا «ماشین». در این صورت می‌توانید از این ابزار مقایسه‌ای استفاده کرده و کلمه‌ای که بیشترین محبوبیت را دارد انتخاب نمایید؛ اما با وجود اینکه این کلمه محبوب است، ممکن است تعداد جست و جو بیشتری نسبت به دو عبارت دیگر نداشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.