عینک‌های هوشمند، آینده ای رو به روی چشمان شما

آیا تابه‌حال به این واقعیت فکر کرده‌اید که می‌توانید گوشی هوشمند خود را در کیف خود قرار دهید و تمام روز، فعالیت‌هایی که قرار بود با گوشی‌تان انجام دهید را از طریق صفحه نمایش مجازی بر روی عینک خود پیگیری کنید؟

عینک‌های هوشمند با واقعیت افزوده (AR) دیگر تخیلی نیستند و مدل‌های بسیاری زیادی از آنها در بازار وجود دارد. واقعیت افزوده به انگلیسی (Augmented Reality )یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم و معمولاً در تعامل با کاربر است، که عناصری را به دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. در واقع اطلاعات از طریق سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS به کامپیوتر فرستاده شده و پردازش می‌شود و در نهایت این عناصر به دنیای واقعی کاربر اضافه خواهد شد.

عینک هوشمند

این مسئله را نباید با واقعیت مجازی (VR) اشتباه بگیرید. در واقعیت مجازی به سخت افزار و نرم افزار نیاز دارید و شما با استفاده از این ابزارها و یک هدست و یا عینک وارد دنیای مجازی شده و محتوای شبیه سازی شده را به صورت سه بعدی می‌بینید و ارتباط شما با دنیای بیرون قطع می‌شود. اما در واقعیت افزوده قضیه فرق می‌کند گرچه مثل واقعیت مجازی بخش سخت افزار و نرم افزار وجود دارد، اما ارتباط شما را با دنیای بیرونی کاملاً قطع نمی‌ شود و تنها عناصری به این دنیای واقعی اضافه خواهد شد.

عینک هوشمند

“SmartGlasses” یا همان عینک‌های هوشمند همانند ساعت‌های هوشمند از جمله فناوری‌های پوشیدنی هستند که می‌توانند اطلاعات مفیدی را به کاربر منتقل کنند. این اطلاعات می‌تواند یک پیام متنی، میزان ضربان قلب، نام تماس گیرنده و یا تقویم و یاداوری های درون آن باشد. از مزایا این عینک‌ها این است که نیازی نیست چشم خود را از اطراف منحرف کرده و به صفحه نمایش خاصی نگاه کنید. عینک‌های هوشمند از نوعی صفحه نمایش سیستم هاد (AKA HUD) استفاده کرده و اطلاعات را نشان می‌دهند.در واقع بیشتر این عینک‌های هوشمند با استفاده از نوعی صفحه نمایش شفاف کار می‌کنند و باعث می‌شوند شما یک صفحه نمایش شناور کوچک بر روی آن مشاهده نمایید. کاربر می‌تواند موقعیت مکانی و روشنایی صفحه نمایش را در این عینک‌ها تنظیم کند. پس از جفت شدن عینک با گوشی هوشمند Android یا iOS، عینک می‌تواند تصاویر و محتویات مجازی وارد شده از دستگاه تلفن همراه را به کاربر نشان دهد.

عینک‌های نیاز به یک پردازنده سریع دارد. شما چشم خود را در اطراف یک اتاق حرکت کرده و اجسام مختلف را می بینید، و سعی می‌کنید به یک شی مجازی بر روی یک میز نگاه کنید، در این حال عینک‌ها میلیون‌ها نقطه داده را پردازش می‌کنند تا فضا، سطوح و سرعت شما را دنبال کنند، بنابراین عینک شما نیاز به یک پردازنده قوی دارد تا بتواند تمام این محاسبات را در عرض چند ثانیه انجام دهد و تصویر و داده‌ها را که به صورت شفاف و به اندازه کافی روشن به شما نشان می‌دهد. باتری به کار رفته در این عینک‌ها بسیار اهمیت دارد و باید ۹ تا ۱۰ ساعت فعال بوده و انرژی لازم را در اختیار عینک قرار دهد.

حدوداً ۵ سال پیش شرکت گوگل، پروژه‌ای گوگل گلس را ارائه کرد، پروژه‌ای مبنی بر تولید عینک‌های هوشمند که بعد از این تجربه ناموفق گوگل بسیاری از شرکت‌ها سعی کردند در این زمینه قدم بردارند، اما سال ۲۰۱۸ به گفته بسیاری محققان سال تولید و ارائه مدل‌های پیشرفته‌ای از این عینک‌ها است. نام‌های بزرگ در این بازار نه چندان جدید سرمایه گذاری کرده‌اند و محصولات جدید آنها تأثیر زیادی بر چگونگی درک این عینک‌ها خواهد داشت. جورجی جییشیویلی، تحلیلگر ارشد تکنولوژی های پوشیدنی و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR)، می‌گوید: “میلیاردها دلار در این تکنولوژی سرمایه گذاری شده است و ما در طول ۱۲ ماه گذشته شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در اندازه، وزن و طراحی عینک‌های هوشمند هستیم”.

عینک هوشمند

ینتل نیز از عینک هوشمند خود به نام Vaunt رونمایی کرده است. عینک لپ تاپ اینتل با یک قاب پلاستیکی سبک طراحی شده است. اینتل تمام تجهیزات الکترونیکی این عینک را در دسته‌های آن جاسازی کرده است و به همین دلیل وزنی معادل با ۵۰ گرم دارد. در این عینک یک تصویر با رزولوشن بالا بر چشم تابانده می‌شود و در صورت نگاه کردن به آن می‌توانید تصویر را مشاهده کنید. در غیر این صورت منظره روبه رو شما قابل رویت است. نور این لیزر بسیار خفیف بوده و به چشم آسیب وارد نمی‌کند و مستقیماً بر پشت شبکیه چشم تابیده می‌شود و شما یک تصویر واضح با رزولوشن قابل قبول را مشاهده خواهید کرد. دو ماژول کوچک در پایه عینک ساخته شده‌اند. این ماژول‌ها می‌توانند تصاویر را مستقیماً بر روی شبکیه ایجاد کنند. این عینک می‌تواند اعلان‌های گوشی را بر روی چشم شما نشان دهد، اتصال این عینک با گوشی همراه از طریق تکنولوژی کم مصرف بلوتوث انجام می‌شود. در این عینک پردازنده‌ای به منظور پردازش برنامه‌ها ، قطب نما و شتاب سنچ برای نشان دادن محلی که دران قرار دارید است. در مدل‌های آتی اینتل قصد دارد از دستیار صوتی برای ارتباط از طریق صوتی و به وسیله میکروفن استفاده کند تا به راحتی عملکردهای مورد نظرمان را انجام دهد. مدل‌های ابتدایی آن قابلیت کنترل از طریق حرکات سر را در خود جای داده است.

عینک هوشمند

عینک هوشمند ووزیکس (Vuzix) نمونه‌ای دیگر از این عینک‌های هوشمند است که به دستیار صوتی تجهیز شده است. این عینک هوشمند به الکسا متصل شده و از طریق صوتی دستورالعمل‌های خود را دریافت می‌کند. این عینک مانند سایر عینک‌های هوشمند از مکانسیم بازتاب اطلاعات از طریق لنزهای خود استفاده می‌نماید. علاوه بر این در این عینک دوربین‌های داخلی نیز به کار گرفته شده است و خاصیت لمسی دارد این عینک قابلیت سازگاری با گوشی‌های اندروید و ios را در خود جای داده و از این طریق می‌تواند به تماس‌های خود پاسخ دهید و همچنین قابلیت اتصال به وایفای دارد. اعلان‌های گوشی در مقابل چشم آن شما به نمایش در می‌آید و شما از طریق میکروفن می‌توانید به صورت صوتی به این اعلان‌ها پاسخ دهید. کاربران با استفاده از این عینک می‌توانند بدون نگاه کردن و لمس گوشی به مانند مسیرهای نقشه برداری، اطلاعات آب و هوا، رتبه بندی رستوران‌ها، هشدارها و بسیاری دیگر دسترسی پیدا کند.

عینک VPS 16 یک عینک چند بعدی است. وزن آن سبک و در حدود ۴۱ گرم است و برای استفاده روزانه بسیار مناسب می‌باشد. بر روی این عینک ۴ دوربین قرار داده شده است که کاربران را در شرایط مختلف پشتیبانی کرده و زاویه دید بهتری به آن‌ها می‌دهد، این افزایش دید می‌تواند در هنگام رانندگی در جاده؛ در هنگام عمل‌های جراحی توسط پزشکان و همچنین بهبود عملکرد ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این این عینک جذاب  قابلیت پخش زنده تصاویر و مختصات چشمی به تلفن همراه، لپ تاپ یا تبلت را در خود جای داده است.

1 نظر
  1. ارام می گوید

    من از این عینکامیخوام چطور میشه تهیه کرد😔😔

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.