راهنمای خرید ماشین ظرف‌شویی

ماشین ظرف‌شویی وسیله‌ای کاربردی است که امروزه در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود، این ماشین می‌تواند در شستن ظرف‌ها به شما کمک کند و در مدت‌زمان کوتاه با مصرف آب کمتر ظرف‌هایتان را بشوید.

تنها کافی است ظرف‌ها را در محفظه آن بچینید، روی دکمه شروع ضربه بزنید و بعد از چند دقیقه یا ساعت، ظرف‌ها را تمیز و خشک تحویل بگیرید. درصورتی‌که از این دستگاه برای شست‌وشو ظرف‌ها استفاده کنید، به‌طور متوسط ۲۳۰ ساعت در سال را صرفه‌جویی کرده و می‌توانید به سایر امور خود بپردازید.

ماشین ظرف‌شویی‌های امروزی پیشرفته‌تر شده‌اند، مصرف آب و برق آن‌ها بسیار کم شده و به‌راحتی ظروف را در کمتر از چند دقیقه می‌شویند. این دستگاه در طرح‌ها، مدل‌ها و رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شود. درصورتی‌که ماشین لباسشویی‌تان خراب شده و یا قصد خرید یک ماشین ظرف‌شویی برای اولین بار را دارید بهتر است راهنمای زیر را مطالعه کنید تا با دید بازتر و اطلاعات بیشتر، یک خرید خوب و مناسب انجام دهید:

  1. انواع ماشین ظرف‌شویی

ماشین ظرف‌شویی به‌صورت داخلی به سیستم لوله‌کشی خانه‌تان متصل می‌شود و به ۴ دسته تقسیم می‌شود: ماشین توکار، ماشین رومیزی، کشویی و ماشین ایستاده. ماشین‌های ظرف‌شویی با توجه به ظرفیت و ویژگی‌های خاصی که در آن‌ها قرار داده شده است، قیمت‌های متنوعی‌ نیز دارند.

·       ماشین ظرف‌شویی توکار (Built-in)

  • میانگین ابعاد: عرض حدود ۶۱ تا ۷۶ سانتی‌متر- عمق حدود ۶۳.۵ سانتی‌متر- ارتفاع حدود ۸۶ سانتی‌متر

این مدل ماشین‌های ظرف‌شویی همان‌طور که از نام آن‌ها پیدا است به‌صورت توکار در کابینت و قفسه‌ها جاسازی می‌شوند؛ اندازه آن‌ها به‌صورت استاندارد است؛ این مدل‌ها در همه نوع قیمتی یافت می‌شوند و شما باید با توجه به قابلیت‌ها موردنیاز و بودجه‌ای که در اختیار دارید یک مدل مناسب را انتخاب کنید. مدل‌های توکار برای آشپزخانه های مدرن زیباتر هستند، با این حال قبل از خرید از فضایی که برای آن اختصاص داده‌اید مطمئن شوید.

·       ماشین ظرف‌شویی کوچک (Compact) و رومیزی

  • میانگین ابعاد: عرض حدود ۴۶ تا ۶۱ سانتی‌متر- عمق حدود ۵۷ سانتی‌متر- ارتفاع حدود ۶۰ تا ۸۳ سانتی‌متر

اندازه این ماشین‌ها کوچک‌تر است، از ماشین ظرف‌شویی‌های توکار اندکی ارزان‌تر هستند اما با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهند قیمت‌های متنوعی دارند.

·       ماشین ظرف‌شویی کشویی (Drawer)

  • میانگین ابعاد: عرض حدود ۶۰ سانتی‌متر- عمق حدود ۵۷ سانتی‌متر- ارتفاع حدود ۴۱ تا ۸۹ سانتی‌متر

این مدل ماشین‌ها مدرن‌تر هستند، زیبایی بیشتری به آشپزخانه‌تان می‌دهند اما ظرفیت آن‌ها کمتر است. در واقع شما می‌توانید با مصرف انرژی ناچیز ظرف‌های کمتری را بشویید. این مدل‌ها اکثراً به‌صورت دو کشویی ارائه می‌شوند.

·       ماشین ظرف‌شویی قابل‌حمل (Portable)

ماشین ظرفشویی

  • میانگین ابعاد: عرض حدود ۶۱ سانتی‌متر- عمق حدود ۷۱ سانتی‌متر و ارتفاع حدود ۹۱ سانتی‌متر

این ماشین‌های ظرف‌شویی را می‌توانید به‌راحتی حمل کنید، چرخ‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که به‌راحتی آن را جابه‌جا می‌کنند. اگر شما دارای فضای بسیار محدود در آشپزخانه خود هستید این مدل برای شما مناسب است.

  1. مصرف انرژی:

جدیدترین ماشین‌های ظرف‌شویی نسبت به ماشین‌های قبل، به میزان ۱۴ درصد مصرف انرژی و ۲۳ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهند؛ که طبق برآوردها سالانه ۸ دلار در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی خواهد شد. برخی از ماشین‌های ظرف‌شویی دارای قابلیت‌هایی مانند شست‌وشو سریع، آب کم و یا استفاده از یک طبقه ظرف‌شویی هستند، که در صورت نیاز می‌توانید از این ویژگی‌ها استفاده کرده و در مصرف آب و برق خود صرفه‌جویی کنید. علاوه بر این ویژگی‌هایی مانند تأخیر در شست‌وشو این امکان را فراهم می‌کنند تا ماشین را در ساعات کم‌مصرف روشن کنید.

  1. ظرفیت ماشین ظرف‌شویی:

ماشین ظرف‌شویی در حدود ۲۴ اینچ (۶۰ سانتی‌متر) عرض دارند، اما مدل‌های کوچکتر ۱۸ اینچی (۴۵ سانتی‌متری) نیز به بازار آمده است. ارتفاع همه این وسایل به‌صورت استاندارد تعیین شده است. با این حال قبل از انتخاب یک ماشین ظرف‌شویی فضای موردنظر را اندازه‌گیری کنید.

در این میان این ماشین‌ها در اندازه و ظرفیت‌های مختلفی ارائه می‌شوند، برخی ۸ نفره و به‌صورت رومیزی هستند و برخی دیگر ۱۳ یا ۱۴ نفره می‌باشند. ماشین ظرف‌شویی‌های کوچک‌تر، ارزان‌تر هستند اما این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است شما مجبور شوید؛ دو بار آن را روشن کنید که در این صورت مصرف برق سالیانه شما زیادتر شده و در طی چند سال شما هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد.

به‌صورت استاندارد ظرفیت مدل کوچک تا ۸ ست ۵ تایی، ظرفیت مدل استاندارد تا ۱۲ ست ۵ تایی و ظرفیت مدل‌های بلند تا ۱۴ ست ۵ تایی می‌باشد.

  1. ویژگی‌های کاربردی

  • قفسه‌های قابل تنظیم:

اغلب ماشین‌های ظرف‌شویی دارای قفسه‌هایی هستند که به‌راحتی تنظیم می‌شوند. در این صورت می‌توانید بسته به نوع ظرف‌های خود ارتفاع این قفسه‌ها را تنظیم کنید. مثلاً ظرف‌های بزرگ را در قفسه پایین با ارتفاع بیشتری قرار دهید. برخی از این ماشین‌ها دارای گیره و قسمت مجزا برای ظرف‌های نوزاد نیز هستند. این ماشین ظرف‌شویی ها قابلیت شست‌وشو هر نوع ظرفی را در خود جای داده و برای هر کدام از آن‌ها مکان خاصی در نظر گرفته‌اند تا کارایی آن به حداکثر رسیده و ظرف‌ها کاملاً تمیز شوند.

  • تمیزی خودکار

سنسور به کار رفته در این دستگاه باعث می‌شود تا ظرف‌ها به دقت بررسی شده و تمیز شوند.

  • کنترل دما اتوماتیک

این کنترل‌کننده دمای آب را در حد متعادل قرار می‌دهد و مقدار مناسب از آب سرد و گرم را وارد می‌کند. به این ترتیب ظرف‌ها در شرایط بهتری شست‌وشو داده می‌شوند و مواد شوینده به‌راحتی عمل می‌کنند.

  • قفل کودک

این ویژگی باعث می‌شود تا کودکتان به ماشین ظرف‌شویی آسیب وارد نکند. در حین کار، درب آن را باز نکرده و یا دکمه‌های آن را لمس نکند.

  • چرخه شست‌وشو

هر سیکل در تعداد شست‌وشو و آبکشی متفاوت است. مدل‌های انتخاب شده ممکن است سرعت شست‌وشو، فشار آب و دمای متفاوتی را اعمال کنند. مثلاً چرخه Econo برای صرفه‌جویی در مصرف برق است، آب درجه حرارت بالایی ندارد و مدت‌زمان شست‌وشو نیز کمتر است. چرخ‌های دیگری مانند Rinse، Quick Wash، Pots Scrub، Sanitize Wash و Glass or Stemware بسته به مدل ظرف‌شویی در آن قرار داده شده است. درصورتی‌که نوزاد در خانه دارید از ماشین ظرف‌شویی که قابلیت از بین بردن باکتری‌ها را دارد، استفاده کنید. همچنین بخارشوی کردن ظرف‌ها قابلیت دیگری است که در برخی از ماشین‌ها به کار برده شده و در نتیجه قیمت آن‌ها نیز اندکی بالاتر است.

  • شست‌وشو با تأخیر

این ویژگی شما را قادر می‌سازد تا ماشین ظرف‌شویی را در زمان مقرر و به‌صورت اتوماتیک روشن کنید. برای مثال تایمر را برای ساعت ۲ شب تنظیم کنید تا ماشین در آن زمان روشن شده و در ساعت کم‌مصرف‌تر، ظرف‌هایتان را بشوید.

  • خشک‌کن

برخی از ماشین‌های ظرف‌شویی قابلیت خشک‌کن را در خود قرار داده‌اند که در نهایت و بعد از آبکشی با استفاده از گرما و یا جریان باد ظرف‌ها را خشک می‌کنند، این قابلیت باعث مصرف برق بیشتری خواهد شد، اما درصورتی‌که آب چکان و سینک بزرگی برای خشک کردن ظرف‌ها ندارید بهتر است از یک ماشین با قابلیت خشک‌کن استفاده کنید.

  • صدای ظرف‌شویی

صدای ظرف‌شویی به نوع عایق صدای به کار برده شده در آن بستگی دارد، که هر چه کیفیت آن بیشتر باشد، صدای کمتری را تولید می‌کند، بنابراین درصورتی‌که ماشین شما بی‌صداتر باشد می‌توانید آن را در شب و زمان‌های که مصرف انرژی پایین‌تر است استفاده نمایید.

  • جنس داخلی ظرف‌شویی

امروزه ماشین‌های ظرف‌شویی از جنس استیل ضدزنگ هستند؛ که فواید بسیار زیادی در اختیار شما می‌گذارند، مثلاً صدای کمتری دارند، در برابر فشار و حرارت مقاوم‌تر بوده و تغییر شکل نمی‌دهند، از نظر بهداشتی در سطح بالاتری قرار می‌گیرند و فرایند خشک کردن در آن‌ها سریع‌تر رخ داده و در نتیجه مصرف انرژی کمتری دارند. این نوع ماشین ظرف‌شویی ها نسبت به مدل‌های سنتی با دیگ‌های پلاستیکی گران‌تر می‌باشند.

  • بخارشوی کردن

ماشین‌هایی که از بخار برای شستن ظرف‌ها استفاده می‌کنند، می‌تواند با سرعت بیشتری ذرات را از روی ظرف‌ها جدا کرده و فرایند شست‌وشو را آسان‌تر کنند. در این روش بخار به تمام قسمت‌های ظرف نفوذ کرده و تمام کثیفی‌ها را پاک می‌کند.

  • دفع مواد سخت

ماشین ظرف‌شویی‌هایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند می‌توانند مواد جامد و پس‌مانده غذایی که در ظرف مانده است را تمیز کرده و در فیلتر نگه داری کنند. با این کار ذرات غذا روی ظرف نمی‌ماند. برخی از این فیلترها به‌صورت خودکار تمیز می‌شوند و برخی دیگر را باید هر چند وقت یک بار به‌صورت دستی تمیز کنید.

  • فیلترها

فیلترها وظیفه جدا کردن ته‌نشین‌ها و ذرات را بر عهده دارند. که همان‌طور که اشاره شد به‌صورت خودکار یا دستی تمیز می‌شوند. در مدل خودکار این ذرات ریزریز شده و به همراه آب وارد فاضلاب می‌شود، اما در مدل‌های دستی باید خودتان فیلتر را تمیز کنید؛ البته صدای این نوع ماشین‌ها کمتر است.

  • شست‌وشو بهداشتی

همان‌طور که اشاره شد این ویژگی در سیکل شست‌وشو ماشین ظرف‌شویی قرار دارد و باعث از بین بردن باکتری‌ها می‌شود. ماشین‌های ظرف‌شویی که این گزینه را دارند از آب‌های با درجه حرارت بیش از ۱۵۰ درجه برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده می‌کنند.

  • پانل تنظیمات

این قسمت از ماشین ظرف‌شویی بسیار مهم است، که در واقع رابط کاربری آن محسوب می‌شود و باعث خواهد شد تا به‌راحتی از ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید، قابلیت‌های آن را بشناسید و در صورت لزوم آن را به کار گیرید. برخی از این پانل های تنظیمات دارای صفحات نمایشگر هستند تا تنظیمات انتخاب شده را به شما نشان دهند؛ دکمه‌های آن‌ها به‌صورت لمسی و کاملا مدرن طراحی شده و کار با آن را لذت بخش تر کرده است. و در برخی از مدل‌ها دکمه‌ها به‌صورت پنهان بر روی بالای درب قرار گرفته شده و برخی حالت سنتی‌تری دارند و دکمه بر روی درب نمایان است و البته استفاده کردن از آن‌ها نیز ساده‌تر می‌باشد.

  1. بودجه:

حال با توجه به انواع ماشین‌های ظرف‌شویی و قابلیت‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهند، این شما هستید که تصمیم نهایی را می‌گیرید. اگر تعداد ظرف‌هایی که به‌صورت روزانه کثیف می‌کنید کم است، بهتر است سراغ ماشین‌های ظرف‌شویی کوچک و یا رومیزی بروید، در غیر این صورت ماشین‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید، زیرا اگر بخواهید ماشین را دو بار روشن کنید، سالانه هزینه برق و آب بیشتری را متحمل خواهید شد.

علاوه بر اندازه و ظرفیت، سایر ویژگی‌ها را نیز در نظر بگیرید، آیا به یک ماشین با قفل کودک نیاز دارید؟ آیا شست‌وشو با تأخیر برای شما کارایی دارد؟ و …. و در نهایت با توجه به بودجه خود یک گزینه را انتخاب کنید. ماشین ظرف‌شویی دیگر یک وسیله لوکس و صرفاً تزئینی در خانه به‌حساب نمی‌آید، این ماشین می‌تواند سالانه در مصرف آب، مصرف برق و از همه مهم‌تر در وقت شما به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه، صرفه‌جویی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.