غذاهای سی دقیقه‌ای برای خانه و خوابگاه

اگر این صفحه از بلاگ وب سافت را باز کرده و به دنبال غذاهای خوشمزه هستید، به‌احتمال زیاد وقت زیادی برای آشپزی ندارید. امروزه بسیاری از مردان و زنان به‌تنهایی زندگی می‌کنند و با توجه به مشغله‌ها خود زمانی برای آشپزی ندارند، از طرفی آمار زنان متأهل و شاغل نیز روزبه‌روز بیشتر شده و این قشر از جامعه علاوه بر کار در بیرون از منزل، باید به کار خانه و پخت‌وپز هم بپردازند، البته کمک کردن همسران در این امر خالی از لطف نیست. از مقدمات که بگذریم وارد مبحث شیرین خوراکی و غذاهای خوشمزه می‌شویم. غذاهایی که مختص افراد پرمشغله است، شما می‌توانید این غذاها را به‌سرعت و در کمتر از نیم ساعت آماده کنید و در کنار خانواده و دوستان از آن لذت ببرید. برخی از این غذاها با نان و برخی با برنج سرو می‌شوند.

سوپ‌های ۳۰ دقیقه‌ای:

  1. سوپ نخودفرنگی و ریحان
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۲۰ دقیقه

مواد موردنیاز برای دو  نفر: روغن‌زیتون دو قاشق، پیاز خرد شده یک عدد، سیر خرد شده یک حبه، برگ ریحان خرد شده نصف لیوان، نخودفرنگی به‌صورت سلیقه‌ای، شیر دو فنجان، نمک و فلفل به میزان لازم.

غذای 30دقیقه ایروش پخت: پیاز و سیر را به همراه روغن‌زیتون با حرارت کم تفت دهید، نخود و ریحان را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید تا عطر آن‌ها خارج شود. سپس مواد تفت داده شده را با گوشت کوب یا مخلوط‌کن لِه و پوره کنید. سپس مواد را به قابلمه برگردانید و در آن شیر اضافه کنید. و درنهایت نمک و فلفل بزنید. البته بعد از اضافه کردن شیر، بهتر است سوپ نجوشد.

  1. سوپ قارچ خامه‌ای
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۳۰دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: پیاز کوچک خرد شده، قارچ خرد شده نصف لیوان، کره، آرد سفید ۱ قاشق، شیر دو لیوان، خامه به اندازه دلخواه در اینجا نصف لیوان استفاده شده است، نمک و فلفل و آویشن به مقدارلازم.

روش پخت: ابتدا پیازها را با مقداری کره تفت دهید تا خامی آن از بین برود، قارچ‌ها را به کره و پیاز اضافه کنید. شیر را بجوشانید، آرد را با مقداری آب مخلوط کرده و به شیر بیفزایید( البته می‌توانید مقداری از شیر را نگه داشته و با آرد مخلوط‌ کنید و به مابقی شیرها که در حال جوشیدن است اضافه کنید)،  مخلوط شیر و آرد را به مخلوط قارچ اضافه کنید، حرارت را بسیار کم کنید تا جا بیفتد، در مرحله آخر کم‌کم خامه را به آن اضافه کنید و درنهایت نمک و فلفل و آویشن بزنید. در این سوپ می‌توانید از عصاره مرغ  نیز استفاده کرده و در مرحله ورود شیر به آن اضافه کنید. درنهایت می‌توانید از جعفری خرد شده نیز برای تزئین غذا استفاده کنید.

  1. سوپ سیب‌زمینی خامه‌ای
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۳۰ دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: سیب‌زمینی خرد شده دو فنجان، کرفس خرد شده و نخودفرنگی هر کدام یک فنجان، کره، آرد ۱۵ گرم، شیر ۲ فنجان، عصاره مرغ، نمک، فلفل، عصاره مرغ

روش پخت: در ابتدا باید کرفس، هویج، سیب‌زمینی خرد شده را با نمک در دو فنجان آب بپزید. این فرایند ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. در این مدت در داخل تابه کره بریزید و آرد اضافه کنید و بعد کم‌کم به آن شیر بیفزایید و درنهایت نمک و فلفل بزنید تا غلیظ شود، این ماده را درون قابلمه سبزیجات بریزید، و بگذارید جا بیفتد.

فست‌فودهای ۳۰ دقیقه‌ای

  1. مینی پیتزا با نان تست
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۲۰دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: ژامبون گوشت یک چهارم لیوان، گوجه فرنگی یک عدد کوچک، فلفل دلمه رنگی، پنیر پیتزا، سس مایونز، آویشن.

روش پخت: این غذا به علت پنیری که روی آن قرار دارد در فر طبخ می‌شود. ابتدا فر را روشن کرده و در دمای ۱۸۰ بگذارید تا گرم شود، در این فاصله،  فلفل دلمه‌ای ریز شده را تفت دهید و گوجه خرد شده را به آن اضافه کنید؛ سپس مواد را از روی حرارت بردارید و به آن مقداری سس مایونز و ژامبون اضافه کنید. روی نان تست کره ذوب شده بریزید؛ مواد را روی آن گذاشته و درنهایت بر روی آن پنیر بگذارید و آن را در فر قرار دهید و بعد از طلایی شدن با آویشن میل کنید. در صورت تمایل می‌توانید مواد دیگری که در پیتزا استفاده می‌کنید مانند قارچ و ذرت را نیز به آن اضافه کنید.

  1. ساندویچ گوشت و پنیر
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۱۵ دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم، آرد ۱ قاشق سرخالی،کره یک قاشق چای‌خوری، شیر یک ششم لیوان، نان ساندویچی ۲ عدد، ادویه، پنیر چدار یک چهارم فنجان، پیاز خرد شده یک عدد کوچک.

روش پخت: گوشت چرخ کرده را با پیاز در قابلمه تفت دهید و به آن ادویه بزنید. در یک قابلمه دیگر آرد را با کره تفت داده و وقتی طلایی شد به آن شیر اضافه کنید و آن‌قدر حرارت دهید تا غلیظ شود، سپس از روی حرارت برداشته با پنیر مخلوط‌کنید تا پنیر ذوب شود. مخلوط به دست آمده را با گوشت چرخ کرده تفت داده میکس کنید و در داخل نان ریخته و سرو نمایید.

غذاهای گوشت و مرغ ۳۰ دقیقه‌ای

  1. کتلت گوشت
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۳۰ دقیقه

مواد موردنیاز برای دو  نفر: گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم، نان خشک یا پودر سوخاری یک چهارم فنجان، آرد یک قاشق، تخم‌مرغ یک عدد، جعفری و پنیر به مقدار لازم.

روش پخت: در ابتدا گوشت را خوب ورز داده و نمک و ادویه می‌زنیم. در یک کاسه نان خشک، پنیر و جعفری را مخلوط می‌کنیم. در کاسه دیگر تخم‌مرغ را هم می‌زنیم. در کف ظرفی آرد پهن می‌کنیم. گوشت چرخ کرده را بعد از ورز دادن به شکل کتلت درمی‌آورید و در آرد می‌زنیم و سپس آن را به داخل تخم‌مرغ می‌اندازیم و بعد آن را با مخلوط آرد سوخاری و جعفری و پنیر آغشته می‌کنیم. سپس کتلت‌ها را در یک ظرف دردار به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال استراحت می‌دهیم، و سپس آن را بیرون آورده و در روغن داغ سرخ می‌کنیم.

  1. مرغ گریل شده با سس برگ کلم
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۲۰دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: سینه مرغ ۳۰۰ گرم، روغن‌زیتون، نمک و فلفل به میزان لازم، برگ کلم چند برش بزرگ، آب‌لیمو یک هشتم فنجان، سیر یک حبه کوچک، پونه یک قاشق سرخالی.

روش پخت: سینه مرغ را به‌صورت ورقه ورقه برش دهید آن را بعد از شستن و خشک کردن با ادویه‌ها و مقداری روغن‌زیتون مزه‌دار کنید و سپس آن را گریل یا سرخ کنید. در این مدت سس برگ کلم را آماده کنید. برگ کلم، مقداری روغن‌زیتون، آب‌لیمو، سیر و پونه گیاهی را به همراه نمک و فلفل در غذاساز بریزید و سپس به همراه مرغ سرو کنید.

  1. گراتن مرغ و قارچ
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۳۰دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: قارچ خرد شده ۲۰۰گرم، کالباس خرد شده۲۰۰گرم، خیار شور ریز شده۱۰۰گرم، چیپس خلالی، پنیر پیتزا، سس مایونز ۳ قاشق غذاخوری، سینه مرغ ۱ عدد، فلفل دلمه‌ای ریز شده.

روش پخت: ابتدا سینه مرغ را می‌پزیم و ریش‌ریش می‌کنیم. تا پختن مرغ، فلفل دلمه‌ای را به همراه قارچ تفت دهید. سپس مواد را مخلوط کرده از اجاق‌گاز بردارید و به آن خیارشور ریز شده و کالباس اضافه کرده و سس بزنید. حالا ته ظرفی که می‌خواهیم با آن غذا را سرو کنید، یک لایه چیپس خلالی بریزید، مواد را  کاملاً روی آن قرار داده و یک لایه پنیر پیتزا بریزید، دوباره چیپس خلالی ریخته و باز پنیر پیتزا بریزید و در فر بگذارید تا روی آن به مدت چند دقیقه طلایی شود.

لازنیا و ماکارونی ۳۰ دقیقه‌ای

  1. نودل با سس گوشت
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۳۰ دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: گوشت چرخ کرده ۲۲۰ گرم، سوپ آماده مانند سوپ پیاز، قارچ خرد شده یک دوم فنجان، آرد ذرت یک قاشق چای‌خوری، نودل، پیازچه برای تزئین.

روش پخت: در یک قابلمه گوشت را تفت دهید تا طلایی شود، سپس سوپ پیاز و قارچ را به آن اضافه کنید، حرارت را کم کنید تا ۵ دقیقه بجوشد. در کاسه آرد ذرت و مقدار کمی آب را مخلوط کرده و به گوشت اضافه کنید. درنهایت نودل را در آن بریزید و درب را بگذارید تا ۳ دقیقه‌ای آماده شود. حال آن را با پیازچه تزئین شده میل کنید.

  1. سالاد پاستا یونانی
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۲۰دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: پاستا یک فنجان، پیاز حلقه شده، گوجه گیلاسی ۵ عدد، خیار یک‌سوم فنجان، زیتون حلقه شده، فلفل دلمه رنگی، پنیر فتا خرد شده نیم فنجان. مواد لازم برای سس( سرکه قرمز دو قاشق، آب‌لیمو یک قاشق چای‌خوری سرخالی، سیر نیم قاشق چای‌خوری،پونه کوهی نیم قاشق چای‌خوری، روغن‌زیتون).

روش پخت: در یک قابلمه آب به جوش بیاورید پاستا را در آن بپزید و درنهایت با آب سرد آب‌کشی کنید. در همین زمان می‌توانید سس را آماده کنید. همه مواد سس را به‌جز روغن‌زیتون مخلوط کرده و درنهایت روغن‌زیتون را آهسته آهسته به آن اضافه کنید و بسته به ذائقه نمک و فلفل بزنید. پاستا را در کاسه بریزید و بر روی آن پیاز حلقه شده، زیتون حلقه شده، گوجه، خیار و فلفل سبز و پنیر فتا قرار دهید و درنهایت سس را به آن اضافه کنید و درب آن را بپوشانید تا چند دقیقه در فریز بماند تا خنک شود.

کوکو ۳۰ دقیقه‌ای

  1. کوکو کدو سبز
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۲۰ دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: کدو سبز دو فنجان، خرده نان یا آرد سوخاری یک دوم فنجان، سیر خرد شده یک دوم قاشق غذاخوری، تخم‌مرغ یک عدد، روغن‌زیتون.

روش پخت: کدوها را ریز خرد کرده و یا رنده کنید و خوب آب آن را بگیرید، سپس آرد سوخاری، سیر، تخم‌مرغ و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. مواد را به شکل کوکو در آورده و داخل تابه با روغن‌زیتون سرخ کنید، و درنهایت با سس قرمز سرو نمایید.

  1. پنکیک سیب‌زمینی
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: سیب‌زمینی سه عدد، روغن‌زیتون، پیازچه خرد شده، یک قاشق، نمک، پودر سیر، آویشن به مقدار لازم، کره یک قاشق سوپ‌خوری.

روش پخت: سیب‌زمینی را پخته و رنده ریز کنید، و یا سیب‌زمینی خام را رنده کرده و  آب آن را بگیرید نمک، پودر سیر، آویشن را به سیب‌زمینی اضافه کرده و هم بزنید، کره و روغن‌زیتون را در داخل تابه ریخته و بگذارید آب شود، سپس مخلوط را داخل ظرف ریخته و بگذارید هر دو سمت آن طلایی شود و درنهایت آن را با تزئین پیازچه میل کنید. شما می‌توانید این غذا را در کنار نیمرو و گوجه میل کنید.

پوره ۳۰ دقیقه‌ای

  1. پوره سیب‌زمینی و گوشت
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۳۰دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: ۴ عدد سیب‌زمینی، شوید خرد شده یک قاشق، گوشت قرمز خرد شده ۱۰۰  گرم، نمک و فلفل، پیاز کوچک، سرکه سیب.

روش پخت: سیب‌زمینی را در ابتدا بگذارید تا بپزد، در این حین تکه‌های گوشت قرمز را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید، گوشت را بردارید، و مقداری سرکه سیب به چربی گوشت موجود در ظرف اضافه کنید، سیب‌زمینی پخته شده را به مخلوط سرکه اضافه کرده و با گوشت‌کوب له کنید، مخلوط گوشت را نیز به آن اضافه نمایید و درنهایت به آن شیوید اضافه کرده و نمک آن را بررسی کنید.

انواع غذاها ساده با تخم‌مرغ در کمتر از ۳۰ دقیقه

  1. فریتاتای فلفل و پیازچه
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۲۰ دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر: فلفل قرمز خرد شده یک هشتم فنجان، پیازچه خرد شده یک عدد کوچک، تخم‌مرغ ۳ عدد، شیر یک هشتم فنجان، پنیر چدار یک چهارم فنجان، نمک و فلفل

روش پخت: فر را با دمای ۱۷۰ درجه گرم کنید. برای طبخ این غذا به قالب‌های مافین احتیاج دارید، درون هر قالب فلفل قرمز و پیازچه به اندازه مساوی بریزید، در یک کاسه  تخم‌مرغ، شیر، نمک و فلفل را هم بزنید تا سبک شود، مخلوط را با ملاقه در قالب‌های مافین بریزید؛ و بر روی آن‌ها پنیر بگذارید، و در فر بگذارید تا بپزد، حدود ۱۰ دقیقه، و بعد از خنک شدن آن را از قالب جدا کنید.

  1. ساندویچ سالاد تخم‌مرغ
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۲۰ دقیقه

مواد موردنیاز برای دو نفر:  تخم‌مرغ ۴ عدد، سس مایونز ۱ قاشق، ماست خامه‌ای نصف قاشق، کرفس یک ساقه، شوید یک قاشق، ژامبون مرغ ۲ ورق بزرگ، کاهو ۳ برگ، نان تست ۶ عدد، آبلیمو یا سرکه سیب، نمک و فلفل.

روش پخت: ابتدا تخم‌مرغ‌ها را در آب جوش بگذارید تا ۱۵ دقیقه آب پز شوند و سپس تخم‌مرغ پخته را با ساقه کرفس،  ب‌لیمو و شوید در مخلوط‌کن بریزید، اما زیاد میکس نکنید، ژامبون نگینی، ماست و سس و نمک و فلفل را به مخلوط میکس شده اضافه نمایید، و روی نان تست قرار دهید و آن ر ا به‌صورت لایه لایه با سه نان تست درست کنید و با کاهو سرو کنید. در این سالاد می‌توانید از سیب‌زمینی آب‌پز پوره شده نیز استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.