با چه راه‌هایی پف زیر چشم را از بین ببریم؟

پف زیر چشم یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد بنا به دلایل مختلفی به آن دچار هستند. البته این مشکل بی‌ضرر است و نیاز به مراقبت پزشکی خاصی ندارد، بااین‌حال اگر این حالت، همراه با خارش و سوزش و درد باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر این خارش و درد علاوه بر زیر چشم، در قسمت‌های دیگر بدن مانند پاها نیز ظاهر شود، ممکن است به دلیل یک واکنش آلرژیک رخ داده باشد، بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بدن شما را بررسی کرده و احتمال بروز عفونت و یا مشکل تیروئید را در نظر بگیرد.

برای از بین بردن و درمان پف زیر چشم، اول باید به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه پف زیر چشم ایجاد می‌شود؟ علت‌های زیادی برای بروز این عارضه وجود دارد، پوست و بافت زیر چشم و پلک‌ها حساس و نازک است و با گذشت زمان، ساختارهای بافتی و ماهیچه‌های پلک و زیر چشم شما با از دست رفتن کلاژن تضعیف می‌شوند. این تضعیف بافت می‌تواند موجب کاهش وزن پوست شود و چربی که معمولاً در ناحیه اطراف چشم  وجود دارد، ممکن است به ناحیه زیر چشم شما حرکت کند، مایع تجمع پیدا کرده در ناحیه زیر چشم به صورت پف‌دار یا متورم به نظر برسد. به‌طور کلی عواملی مانند آلرژی فصلی، تغییرات آب و هوایی، اگزما، احتباس آب در زیر چشم و پوزیشن نامناسب خوابیدن، تغییرات در سطح هورمون‌ها، خوردن غذاهای شور، و همچنین وراثت  می‌تواند باعث ایجاد پف زیر چشم شود. البته برخی رفتارها مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و الکل می‌تواند باعث پف زیر چشم شود، خوشبختانه با تغییر عادات بد و انجام برخی از رژیم‌ها و عادات غذایی می‌توانید از شر پف زیر چشم خلاص شوید.

مراقب آلرژی باشید

درصورتی‌که پف زیر چشم شما ناشی از آلرژی است سعی کنید از مواردی که به آن آلرژی دارید دور شوید. از روغن‌های ضروری برای درمان این آلرژی‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، داروهایی که برای سرماخوردگی، بیماری‌های سینوسی و آبریزش بینی میل می‌کنید، می‌تواند پف زیر چشم شما را نیز بهبود دهد.

مصرف نمک را کم کنید

نمک تنها باعث افزایش فشارخون نمی‌شود، بلکه با احتباس مایعات، پف زیر چشم را شدیدتر خواهد کرد. بنابراین بهتر است از نمک‌های دریایی استفاده کنید. از غذاهایی که نمک فراوان دارند، مانند انواع پیتزاها دوری کنید و بیشتر سبزی‌ها و میوه و کرفس میل کنید.

ورزش کنید

ورزش یک روش طبیعی برای کاهش علائم پیری است و می‌تواند باعث جوانی پوستتان شود؛ بنابراین شما می‌توانید از یوگا و حرکات مخصوص صورت برای از بین بردن پف زیر چشم استفاده کنید. مثلاً با نوک انگشت دستتان ضربه‌های آرامی به زیر چشم خود بزنید و این کار را هر روز چند مرتبه تکرار کنید. علاوه بر این، حرکات ورزشی و کلی بدن می‌تواند جریان خون بیشتری در بدن شما ایجاد کرده و از احتباس مایعات در زیر چشم جلوگیری کند.

پوزیشن مناسب برای خواب

وقتی شما روی شکمتان می‌خوابید، به علت گرانش ایجاد شده مایعات بیشتری در زیر چشم شما محبوس می‌شوند. بنابراین بهتر است به پشت بخوابید تا میزان پف زیرچشم شما کمتر شود. البته اگر این تغییر پوزیشن باعث بی‌خوابی شما می‌شود، ممکن است مبتلا به سیاهی زیر چشم شوید.

قبلاً از رفتن به رختخواب آرایش خود را پاک کنید

وقتی با آرایش مخصوصاً آرایش چشم می‌خوابید، این کار چشمان شما را تحریک می‌کند، در نتیجه مایعات بیشتری در زیر آن محبوس شده و پف چشمتان زیادتر می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از خوابیدن آرایش چشم‌های خود را با شوینده‌های مناسب پاک کنید.

الکل مصرف نکنید

الکل آب بدن و پوست شما را از بین می‌برد و آن را دهیدراته می‌کند. این کار باعث می‌شود تا چشم شما پف‌آلود و خسته به نظر برسد. بنابراین پیشنهاد ما این است به جای الکل، آب بنوشید و بدن خود را از این مایع حیات، بهره‌مند کنید.

سیگار نکشید

سیگار پوست صورت را خشک و بی‌روح کرده و باعث پیری زودرس می‌شود، اطراف چشم شما ممکن است دچار سیاهی و تحریکاتی مانند پف زیر چشم شود. بنابراین برای دوری از این مواد سمی سرطان‌زا که علاوه بر پوست بر سلامتی کل بدنتان نیز تأثیر منفی دارند، بهتر است سیگار را ترک کنید.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

کلاژن یک پروتئین فراوان در بدن ما است، که در عضلات، استخوان‌ها و پوست یافت می‌شود. این ماده باعث قدرت و انعطاف‌پذیری پوست ما خواهد شد و باعث می‌شود تا سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های مرده شوند. این پروتئین با افزایش سن به مقدار کمتری تولید می‌شود، بنابراین بهتر است در رژیم غذایی خود از پروتئین‌های مفیدی استفاده کنید تا پوستتان سالم‌تر، صاف‌تر و سلول‌های جدیدتری داشته باشد و پف زیر چشم کمتر شود. مثلاً مرکبات، توت، سویا، ماهی، چای سفید، سبزی‌های تیره، لوبیا، کلم بروکلی، غلات صبحانه‌‌ی غنی‌شده، زردآلو، اسفناج و سیب‌زمینی شیرین و … استفاده نمایید.

ویتامین K

کمبود ویتامین K در بدن می‌تواند چشم‌های شما را تحریک کرده و باعث مشکلاتی مانند پف زیر چشم شود. بنابراین بهتر است در رژیم غذایی خود ویتامین k را جای دهید. مثلاً از سبزی‌ها با برگ سبز، بروکلی، جوانه‌ها، هویج و توت فرنگی استفاده کنید. این ویتامین گردش خون بدنتان را تنظیم کرده و باعث بهبود مشکلاتی مانند پف زیر چشم می‌شود.

از کمپرس آب سرد، ورقه‌های خیار و یا قاشق سرد استفاده کنید

درصورتی‌که چشمانتان ورم کرده و زیر آن پف دارد می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید. این کار بسیار آرامش‌بخش بوده و پف چشمان شما را از بین می‌برد، برای این کار می‌توان از قاشق سرد، ورقه‌های خیار و یا کیسه کمپرس آب سرد استفاده کرد. البته این کار باید دوره‌ای باشد و چند دقیقه پشت هم کمپرس خیلی سرد را روی چشمانتان نگذارید.

خیار خرد شده یکی از بهترین روش‌های خانگی برای از بین بردن پف زیر چشم است. خیار با اثر خنک‌کنندگی تورم را کم می‌کند و علاوه بر درمان پف زیر چشم برای از بین بردن سیاهی زیر چشم و چین‌وچروک نیز مناسب می‌باشد.

مراقب آفتاب باشید.

نور خورشید می‌تواند چروک‌ها اطراف چشمتان را زیادتر کرده و باعث بی‌آبی بدن و پوستتان شود. بهتر است از یک کرم ضد آفتاب و یک عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید تا چشم و پوست زیر چشم را از اثرات زیان بار این اشعه‌های خورشید محافظت نمایید.

از روغن‌های طبیعی استفاده کنید

با افزایش سن کلاژن سازی در پوست کمتر می‌شود و این باعث خشکی و بی‌آبی پوست خواهد شد. برای این کار می‌توانید از روغن‌های طبیعی مانند روغن گل رز، روغن اسطوخدوس، آلوئه ورا و اسانس لیمو استفاده کرده و زیر چشمتان را ماساژ دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضدالتهابی است و با وجود مواد مغذی که برای پوست دارد می‌تواند پف زیر چشم را از بین ببرد. با استفاده از انگشتان دستتان مقداری از روغن نارگیل را در جهت عقربه‌های ساعت در زیر چشمتان ماساژ دهید. این کار را قبل از خواب انجام داده و  تا صبح استراحت کنید.

هاماملیس (Witch hazel)

عرق هاماملیس که از تقطیر پوست این درختچه آمریکایی به دست می‌آید، تمیزکننده و تونیک خوبی برای پوست به شمار می‌رود. هاماملیس جزء مهمی از بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی مثل کرم‌های ضد چروک پوست است و عرق آن به درمان درد، خشکی و التهاب‌های پوستی کمک می‌کند. این روغن یک مرطوب‌کننده طبیعی است که با ماساژ آن در زیر چشم باعث از بین بردن پف چشم خواهد شد. یک پد را به عرق هاماملیس آغشته کرده و به مدت ۱۵ دقیقه در زیر چشمانتان بگذارید.

قهوه

مبارزه با استرس

برای تهیه این ماسک، یک دوم قاشق چای خوری دانه‌های قهوه را با یک چهارم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و ترکیب را به زیر چشمانتان بزنید و مراقب باشید که به داخل چشمتان نفوذ نکند. ده تا ۱۲ دقیقه صبر کنید و به آرامی با یک پنبه مرطوب آن را پاک نمایید. کافئین در قهوه دارای اثرات ضدالتهابی است و باعث بهبود تورم و خستگی می‌شود. پودر فلفل سیاه سبب گردش خون می‌شود و سلول‌های زنده پوست را در ناحیه زیر چشم افزایش می‌دهد .روغن نارگیل پوست را مرطوب کرده و آب‌رسانی می‌کند و خاصیت ضدالتهابی دارد.

جوش شیرین

جوش شیرین باعث افزایش جریان خون می‌شود و پف زیر چشم را کاهش می‌دهد. این عصاره، یک لایه‌بردار طبیعی است که پوستتان را جوان‌تر و شاداب‌تر می‌کند.

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و با استفاده از پنبه به زیر چشمانتان بزنید، آب اضافی را گرفته و پدهای مخصوص را  زیر چشمانتان بگذارید. مراقب باشید که به داخل چشمتان نرود. ده الی ۱۵ دقیقه صبر کنید. پدها را برداشته و صورت خود را با آب ولرم بشویید.

ماسک سفیده تخم‌مرغ

خواص سفیده تخم مرغ برای پوستسفیده‌های تخم‌مرغ دارای خواص سفت کننده پوست هستند که کمک می‌کنند تا پف زیر چشم و چین‌وچروک‌ها از بین برود. سفید کردن تخم‌مرغ را در یک کاسه کاملاً خشک بریزید و کمی هم بزنید، با استفاده از یک برس نرم یا یک پارچه، سفید تخم‌مرغ را در زیر چشمان خود قرار دهید و صبر کنید تا خشک شود. بعد از ۱۵ دقیقه با استفاده از آب ولرم شستشو دهید.

وازلین (ژلۀ پترولیوم)

قبل از خواب می‌توانید مقداری وازلین را زیر چشم خود ماساژ دهید. این کار را چند شب تکرار کنید تا پف زیر چشم شما از بین برود. وازلین باعث ‌ترمیم و بهبود پوست شما شده و سطح آن را مرطوب نگه می‌دارد. همچنین تورم و سوزش را نیز کم می‌کند.

سیب زمینی

یک عدد سیب زمینی را رنده کرده و درون یک پارچه تمیز بریزد و خوب گره بزنید. این پارچه را ده تا ۱۵ دقیقه در زیر چشمان خود قرار دهید. این کار باعث از بین رفتن ورم و التهاب زیر چشم می‌شود و سیاهی زیر چشم را نیز از بین می‌برد.

آب نمک

همان‌قدر که خوردن نمک برای پف زیر چشم ضرر دارد، استفاده از ماسک آب نمک در زیر چشم مفید است. مقداری آب نمک تهیه کرده و با یک پنبه و با احتیاط به زیر چشمانتان بزنید. پارچه یا پنبه کاملاً تمیز باشد و چند لحظه صبر کنید و در نهایت آبکشی کنید. آب شور باعث کاهش التهاب پوست می‌شود.

مربای توت فرنگی

درصورتی‌که در خانه مربا توت فرنگی دارید مقداری از این مربا را با احتیاط به زیر چشمانتان بزنید و ده تا ۱۲ دقیقه صبر کنید و با آب سرد بشویید. توت فرنگی حاوی پلی ساکارید و دارای خواص ضدالتهابی است و از این طریق می‌تواند پف چشم را از بین ببرد.

آب لیمو تازه

درمان کبد چرب

ویتامین C  موجود در آب لیمو تمام سموم را از زیر چشم‌های شما پاک می‌کند. لیمو همچنین دارای خواص ضدالتهابی است. این درمان علاوه بر پف چشم برای سیاهی زیر چشم نیز مفید است، زیرا آب لیمو حاوی اسیدهای دارای خواص روشن‌کننده پوست می‌باشد. شیر نیز برای تغذیه و لایه‌برداری خفیف پوست مناسب است. یک قاشق غذاخوری آب لیمو تازه را با یک قاشق غذاخوری شیر یا خامه مخلوط کرده و با استفاده از پنبه به زیر چشمانتان بزنید و صبر کنید تا خشک شود و در نهایت با آب سرد بشویید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.