چگونه یک برف‌بازی هیجان‌انگیز و به دور از خطر داشته باشیم؟

0

زمستان فصلی نیست که در خانه بمانید و از ترس سرما بیرون نروید و منتظر بهار باشید. شما می‌توانید از زیبایی‌های این فصل لذت برده و خاطرات خوبی برای خود رقم بزنید؛ در این میان اگر شهری که در آن زندگی می‌کنید آب‌وهوای برفی دارد، لذت آن چند برابر می‌شود، می‌توانید با خانواده خود به فضای بیرونی بروید و برف‌بازی کنید. اما همان قدر که برف و برف‌بازی زیبا است، ممکن است حادثه‌های مختلفی برای شما پیش بیاید، که این حوادث خاطرات خوش را به یک خاطره تلخ و دردآور تبدیل می‌کند. بنابراین بهتر است راهنمای برف‌بازی ایمن و هیجان‌انگیز ما را مطالعه کرده و با توجه به این نکات یک روز برفی خوب را پشت سر بگذارید.

  1. سرماخوردگی و آنفولانزا در کمین است

برخی بیماری‌ها در فصل زمستان شایع‌تر هستند، بیماری‌های تنفسی، ویروس‌هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و … می‌تواند شما را مبتلا کنند زیرا هم هوا سردتر شده و هم درب و پنجره خانه بسته است و محیط داخلی خانه نیز پر از میکروب و هوای کثیف می‌باشد. در این راستا بهتر است از لباس‌های گرم‌تر و مواد مغذی و ویتامین ث استفاده کنید و فضای خانه را با بخور دادن و تعویض و تهویه هوا تمیز کنید.

  1. لباس گرم اما راحت بپوشید

لباس‌های لایه لایه بپوشید تا بتوانید براحتی گرمای مورد نیاز را تغییر دهیدلباس گرم را فراموش نکنید. لباس‌های پنبه‌ای نپوشید زیرا آنقدرها گرم نیست. لباس‌های از جنس پشم بسیار مناسب است. بهتر است لباس‌هایتان از جنس ضد آب باشد تا آب به آن نفوذ نکرده و مرطوب نشود. از چکمه‌های بلند استفاده کنید، و کلاه و دستکش حتماً همراهتان باشد.

البته بیش از اندازه لباس پوشیدن باعث می‌شود در حین بازی عرق کرده و درصورتی‌که بازی تمام شود، سردتان شود و سرما بخورید. بنابراین از لباس‌های راحت و گرم استفاده کنید اما نه آن‌قدر که احساس خفگی و گرمای زیادی به شما دست دهد. برای جلوگیری از یخ‌زدگی گوش‌ها را بپوشانید. از جوراب‌های کلفت و بلند استفاده کنید و چکمه‌تان ضد آب باشد. علاوه بر گوش، انگشتان پا و دست، بهتر است پیشانی خود را نیز بپوشانید. این قسمت‌های بدن دمای بدن را تنظیم می‌کنند؛ بنابراین بهتر است این مناطق را خوب بپوشانید. دراین‌بین می‌توانید از یک شال‌گردن نیز برای پوشاندن بینی نیز استفاده کنید.

یک ترفند جالب برای افرادی که دستکش و یا پوتین‌های ضد آب ندارند، این است که در زیر دستکشان از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنند و یا بعد از جوراب یک پلاستیک را دور پاهایشان قرار داده و سپس پوتین را بپوشند. در این صورت هیچ آبی به بدن آن‌ها نفوذ نکرده و احساس سرما ندارند.

  1. یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید

در برخی موارد بهتر است برای خود یا کودکان لباس اضافه بیاورید. در این صورت اگر لباستان خیس شد به‌راحتی می‌توانید آن را تعویض کنید؛ این کار باعث می‌شود رطوبت به بدنتان نفوذ نکرده و سرما نخورید.

  1. میان وعده مقوی بخورید

قبل از خروج از خانه در فصل زمستان بهتر است برای خود و کودکانتان یک میان وعده آماده کنید تا کالری و انرژی لازم در فصل زمستان و هوای سرد را داشته باشند. بهتر است از غذاهای سبک اما پرکالری استفاده کنید تا علاوه بر اینکه شما را سنگین و بی‌تحرک نکند، بلکه انرژی کافی در اختیار شما قرار  دهد. مثلاً می‌توانید از میوه‌هایی مانند موز و یا انواع آجیل و کشمش و خرما استفاده کنید.

خوراکی‌های کافیئن دار به همراه خود ببرید تا سوخت ساز بدن را بالاتر برده و گرمای بیشتری ایجاد کنند. علاوه بر این درصورتی‌که می‌خواهید خود را در برابر سرماخوردگی ایمن کنید بهتر است قبل از خروج از خانه پرتقال و کیوی بخورید تا ویتامین ث موجود در آن سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کرده و مانع از سرماخوردگی وبی حالی شما شود.

  1. ضد آفتاب بزنید

برف‌بازی در هوای آفتابی احتمال آفتاب سوختگی را چند برابر می‌کند، بنابراین بهتر است قبل از خروج از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید. زیرا برف می‌تواند تا ۸۵ درصد از اشعه ماورا بنفش را منعکس کند و در این صورت دچار سوختگی پوست می‌شوید. کارشناسان معتقدند حتی در روزهای ابری و برفی بهتر است از ضد آفتاب استفاده شود.

  1. از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

قبل از خروج از خانه بهتر است به دست‌ها، صورت و پاها خود کرم مرطوب کننده بزنید. زیرا سرما باعث خشک شدن پوست و تَرَک روی پوست می‌شود.

  1. عینک آفتابی  به همراه داشته باشید

استفاده از عینک آفتابی استاندارد برای جلوگیری از آسیب به چشم‌ها در برف ضروری استعینک آفتابی در روزهای برفی از چشم شما مراقبت می‌کند. همان‌طور که اشاره شد مقدار زیادی از اشعه ماوراءبنفش از طریق برف منعکس می‌شود که این اشعه‌ها می‌تواند برای چشم شما مضر باشد و قرنیه را دچار آسیب کند. بنابراین بهتر است از عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده کنید.

  1. مراقب باشید لیز نخورید

وقتی زمین پر از برف می‌شود اغلب کودکان دوست دارند که ورزش‌های یخی مانند اسکی روی برف، سورتمه سواری، اسنوبرد و بازی‌های برفی رایج دیگری انجام دهند. در این میان ممکن است حوادثی برای آن‌ها رخ دهد، و باعث آسیب در گردن، سر و سایر نقاط بدن شود. دراین‌بین از دستگاه‌های استاندارد استفاده کنید و درصورتی‌که با آن وسیله یا ورزش آشنا نیستید، از اطرافیان کمک بخواهید. کودکان را به حال خود رها نکنید، با استفاده از کفش‌ها و پوتین‌هایی که کف آن‌ها صاف نیست نیز می‌توانید مانع از لیز خوردن و آسیب شوید.

  1. مدت‌زمان طولانی در برف نمانید

کودکان نسبت به بزرگسالان طاقت کمتری در برابر سرما دارند، بنابراین بهتر است زمان زیادی در بیرون از منزل نمانید و یا لباس‌های گرمی تن آن‌ها کنید. وقتی علائمی مانند قرمزی پوست همراه با خشکی مشاهده کردید به سرعت به منزل بازگردید. زیرا این نشانه‌ها بر اثر سرما است. بعد از اینکه وارد منزل شدید تمام لباس‌های مرطوب را از تن خارج کنید. دست و پا را به آرامی در آب ولرم بگذارید، آبی که درجه حرارت آن در حدود ۴۰ درجه باشد. آب بسیار داغ اصلاً مناسب نیست.

  1. با دست برهنه به اشیا فلزی دست نزنید

در زمستان هرگز زبان خود را به فلزات نچسبانیداشیا فلزی را در دست نگیرید و یا آن را در دهان خود قرار ندهید. زیرا سرمای آن می‌تواند باعث چسبندگی زبان به اشیا شده و جدا شدن آن مشکل شود و به زبانتان آسیب وارد شود.

  1. در کنار جاده بازی نکنید

برف بازی در کنار جاده‌ها ممکن است منجر به تصادف شوددر کنار جاده برف‌بازی نکنید. زیرا رانندگی در این شرایط آب‌وهوایی خطرناک است و ممکن است باعث لغزش خودروها شده و به شما آسیب وارد شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.