درد قفسه سینه نشانه چه مشکلی در بدن است؟

آیا درد قفسه سینه یک درد جدی است؟ در برخی شرایط احساس سوزش و درد خفیفی در قفسه سینه خود دارید اما بعد از مدتی از بین می‌رود و یا شدیدتر می‌شود، آیا در این شرایط خطر حمله قلبی وجود دارد؟ این یک سؤال رایج است که میلیون‌ها نفر آن را از پزشکان می‌پرسند. طبق آمار سالانه تعداد زیادی از افراد به علت درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می‌کنند که تنها ۲۰ درصد آن‌ها دچار حمله قلبی شده‌اند و یا نشانه‌های حمله قلبی دارند. بنابراین درد قفسه سینه همیشه نشان‌دهنده حمله قلبی نیست. بهتر است این نکته را بدانید که حملات قلبی در افراد مختلف نشانه‌های مختلفی دارد، برخی دچار درد پشت می‌شوند، برخی دیگر نفس‌نفس می‌زنند و یا خسته هستند و حالت تهوع دارند.

در چه زمان درد قفسه سینه نشانه یک حمله قلبی است؟

درد قفسه سینه میتواند یک نشانه برای سکته قلبی باشد

درد قفسه سینه تنها یکی از علائم حمله قلبی است. درصورتی‌که علاوه بر درد قفسه سینه علائم زیر را در خود یا اطرافیان مشاهده کردید، احتمال حمله قلبی وجود دارد و بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

  • فشار نامتعارف، سوزش و درد در مرکز قفسه سینه
  • درد، بی‌حسی، لرزیدن یا احساس ناراحت‌کننده دیگر در دست، پشت، گردن، فک
  • تنگی نفس
  • تهوع ناگهانی و استفراغ
  • سرگیجه
  • خستگی غیرمعمول
  • گر گرفتگی یا عرق سرد
  • ضعف یا درد در یک دست یا هر دو دست

پزشکان علاوه بر توجه به علائم و مشخصات ریسک حمله قلبی، از آزمایش‌های دیگری نیز بهره می‌برند. اما گاهی اوقات آزمایش‌ها چیزی را نشان نمی‌دهند. بنابراین توصیف علائم اولیه بسیار مهم است.

بهتر است به هر یک از این سؤال‌ها به دقت جواب دهید تا علت درد قفسه سینه شما ریشه‌یابی شود.

  • چه احساسی دارید؟ درد، فشار، تنگی نفس و …
  • ناراحتی و درد شما دقیقاً در کدام قسمت بدن است؟
  • درد شما از کی شروع شده است؟
  • آیا درد بدتر شده یا ثابت مانده است؟
  • آیا قبل از این، این درد را تجربه کرده بودید؟
علائمی که به‌احتمال زیاد نشانه حمله قلبی است:
  • احساس درد، فشار، تنگی نفس یا سوزش در قفسه سینه.
  • شروع تدریجی درد در طی چند دقیقه.
  • درد در نواحی پراکنده از جمله درد در ناحیه سینه.
  • دردی که به بازو سمت چپ، گردن، فک و پشت گسترش می‌یابد.
  • درد و فشاری که با علائم دیگری مانند تنگی نفس، عرق و تهوع ناگهانی همراه است.
  • درد یا فشار که در طول یا بعد از اعمال جسمی یا استرس عاطفی یا در حالت استراحت ظاهر می‌شود.
علائمی که به‌احتمال خیلی کم حمله قلبی می‌باشد:
  • درد در قفسه سینه که با سرفه و تنفس شدیدتر می‌شود.
  • درد ناگهانی که تنها چند ثانیه طول می‌کشد.
  • درد در یک طرف بدن.
  • درد در یک ناحیه مشخص.
  • دردی که روزها و ساعت‌ها بدن هیچ علامتی طول می‌کشد.
  • درد با فشار دادن قفسه سینه یا حرکت بدنی زیاد می‌شود.

تا این قسمت از مقاله در مورد علائم درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی حرف زدیم. درصورتی‌که علائم شما مشکوک به حمله قلبی نیست، ممکن است درد قفسه سینه شما ناشی از موارد و بیماری‌های دیگری باشد. البته بهتر است در صورت مشاهده هر نوع درد در قفسه سینه سریعاً به پزشک مراجعه کنید و به دنبال گوگل کردن سؤالات خود نباشید و خود را با دلایلی مثل جوانی، ورزشکار بودن و … فریب ندهید، زیرا به علت‌های مختلفی ممکن است یک فرد زیر ۲۰ سال و یا یک ورزشکار حرفه‌ای دچار درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی شود.

علت‌های درد قفسه سینه
  1. حمله قلبی

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از علت‌های بروز درد در قفسه سینه می‌تواند یک حمله قلبی باشد که در بالا به‌صورت مفصل در مورد آن توضیح دادیم.

  1. Angina

آنژین دردی است که وقتی قلب خون کافی نداشته باشد رخ می‌دهد. افراد مبتلا به آنژین صدری ممکن است احساس تنش، فشار یا احساس فشار در سینه را داشته باشند. درد آنژین مشابه یک حمله قلبی است و آنژین یک عامل خطر برای این بیماری است. آنژین معمولاً علائم بیماری قلب و عروق کرونری (CHD) است که وقتی رخ می‌دهد که شریان‌ها مسدود شوند.

  1. پریکاردیت

آماس حاد یا مزمن کیسهٔ غشایی دربرگیرندهٔ قلب را التهاب آب‌شامه یا پریکاردیت (Pericarditis) می‌گویند که می‌تواند موجب درد شدید قفسه سینه شود که با تنفس و یا دراز کشیدن بدتر می‌شود.

  1. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (Hypertrophic cardiomyopathy) بسیار نادر است و زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات قلب به دلیل عوامل ژنتیکی بیش‌ازحد رشد کرده و درنتیجه دیواره‌های قلب ضخیم‌تر شده و دهلیزها و بطن‌ها کوچک‌تر می‌شوند. این شرایط  مانع از خون‌رسانی قلب شده و درنتیجه عضلات سعی می‌کنند با قدرت بیشتری خون را پمپاژ کنند که درنهایت باعث درد در قفسه سینه می‌شود. علائم دیگر این بیماری علاوه بر درد در قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه و از حال رفتن است.

  1. ماستیت

این به عفونت در بافت پستان رخ می‌دهد و می‌تواند به‌شدت دردناک بوده و باعث درد در قفسه سینه شود. فرد مبتلا به ماستیت ممکن است دچار تورم یا درد شدید در سینه یا قفسه سینه شده و همراه آن تب داشته باشد.

  1. کشش و فشار عضلانی

التهاب ماهیچه‌ها و تاندون‌های اطراف دنده‌ها می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند. اگر درد شما با فعالیت بدنی بدتر می‌شود این درد قفسه سینه ممکن است به دلیل فشار عضلانی باشد.

  1. ضربه به قفسه سینه

ضربه و فشار ناگهانی بر روی دنده‌ها و قفسه سینه، کبودی، و یا شکستگی می‌تواند درد شدیدی در قفسه سینه ایجاد کند. بنابراین اگر به‌تازگی برای شما حادثه‌ای رخ داده است ممکن است درد قفسه سینه شما ناشی از فشار وارد و صدمه دیدن به دنده‌ها باشد.

  1. زخم معده

زخم‌های سیستم گوارشی مانند زخم معده می‌توانند ناراحتی‌هایی در قفسه سینه ایجاد کنند. در صورتی که مطمئن هستید درد قفسه سینه شما ناشی از  زخم معده است می‌توانید با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هایی که پزشک تجویز کرده است این درد را تا حدودی کاهش دهید.

  1. رفلاکس معده

رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که محتویات معده برگشت داده شده و به سمت گلو حرکت می‌کنند. این رفلاکس می‌تواند باعث سوزش در قفسه سینه و طعم ترش در دهان شود. درد در قفسه سینه و سوزش قلب ناشی از بازگشت اسید به مری به هم شباهت دارند و این شباهت به دلیل نزدیک بودن قلب و مری و شبکه عصبی مشترک آن‌ها است.

  1. ریه

یکی دیگر از علت‌های ایجاد درد قفسه سینه مشکلاتی موجود در ریه است. مثلاً در بیماری پلورزی، پوشش ریه‌ها ملتهب شده و فرد در هنگام تنفس و سرفه و عطسه دچار درد در قفسه سینه و تیر کشیدن در این ناحیه می‌شود. سینه پهلو یکی دیگر از بیماری‌های ریوی است که می‌تواند درد شدیدی در قفسه سینه ایجاد کند. آمبولی ریه نیز زمانی رخ می‌دهد که لخته خون در ریه جمع شود و این اتفاق می‌تواند باعث تنگی نفس، افزایش ضربان قلب و درد در قفسه سینه شود.

هواجنبی یکی دیگر از مشکلات ریه می‌باشد که  اغلب ناشی از آسیب دیدن قفسه‌ی سینه است؛ در این بیماری، بخشی از ریه از کار می‌افتد و هوا را به درون قفسه‌ی سینه می‌فرستد. در نتیجه‌ی درد قفسه سینه ایجاد شده و در هنگام تنفس بیشتر می‌شود

فشارخون بالا در ریه‌ها که به‌صورت غیرعادی بالا رفته و باعث دردی مشابه آنژین می‌شود؛ یکی دیگر از علت‌هایی است که فرد احساس می‌کند قفسه سینه‌اش درد دارد.

  1. آسم

آسم یک اختلال تنفسی است رایج است که باعث التهاب در راه‌های تنفسی می‌شود و می‌تواند درد در قفسه سینه ایجاد کند. درد قفسه سینه ناشی از بیماری آسم با علائمی مانند تنگی نفس، سرفه و خس‌خس همراه است.

  1. زونا

ویروس‌ها نیز می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند. زونا به علت ویروس آبله‌مرغان ایجاد می‌شود و می‌تواند در قفسه سینه‌ درد ایجاد کند و تیر بکشد. در این بیماری ممکن است در قسمت‌هایی از بدن مانند ستون فقرات دانه‌های قرمزی مشاهده کنید.

  1. بیماری سل

باکتری سل که در ریه‌ها رشد می‌کند می‌تواند علائمی مانند سرفه بد، سرفه خونی یا خلط یا درد در قفسه سینه ایجاد کند.

  1. عفونت تنفسی

عفونت‌های تنفسی( Respiratory infection ) می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود و این درد در مواقعی که سرفه مکرر می‌کنید، بدتر می‌شود.

  1. مشکلات مری

انقباض مری: انقباضات مری و انقباضات ناشی از فشارخون بالا نیز مشکلاتی هستند که می‌تواند در قفسه سینه‌ درد ایجاد کنند.

حساسیت بیش‌ از حد مری: وقتی‌که مری با ایجاد کوچک‌ترین تغییرات در فشار یا مواجهه با اسید، بسیار دردناک شود، می‌تواند در قفسه سینه فرد درد شدیدی ایجاد کند. البته هنوز کارشناسان علت این حساسیت را متوجه نشده‌اند.

پرفوراسیون مری: درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه پس از استفراغ یا عملی که مری را درگیر می‌کند، ممکن است نشانه‌ای از پرفوراسیون یا پارگی مری باشد. بنابراین ایجاد خراش یا پارگی مری می‌تواند باعث درد در قفسه سینه شود.

  1. مشکلات کیسه صفرا

اگر بعد از خوردن یک وعده‌ی غذایی چرب در قسمت زیرین سمت راست قفسه سینه یا قسمت بالای سمت راست شکم خود احساس درد می‌کنید ممکن است درد قفسه سینه شما ناشی از مشکلات مرتبط با کیسه صفرا‌یتان باشد.

  1. فتق هیاتال

فتق هیاتال عبارت است از ورود قسمتی از معده به درون قفسه سینه از طریق هیاتوس (شکاف) مری موجود در دیافراگم معده است. این نوع فتق رایج است و ممکن است در قسمت بالا معده و در قفسه سینه بعد از غذا خوردن ایجاد درد کند، این درد با علائمی مانند رفلاکس معده،سوزش سردل همراه است. بنابراین درد قفسه سینه فرد می‌تواند نشانه‌ای از فتق هیاتال در بدن او باشد.

۱۸. درد قفسه‌ی سینه به دلیل  مصرف مواد

چندین داروی غیرقانونی وجود دارند که می‌توانند عوارض جانبی داشته و باعث غیرمنظم شدن ضربان قلب و درد در قفسه سینه شود. کوکائین یک ماده مخدر غیرقانونی است که با درد قفس سینه همراه است و منجر به حمله قلبی می‌شود.

  1. اضطراب

اختلال اضطرابی معمولاً با درد قفسه سینه همراه است. بنابراین در صورتی که دچار ترس ناگهانی شده‌اید و از موضوعی ناراحت و غمگین هستید، ممکن است درد در قفسه سینه‌تان احساس کنید. این درد با علائمی مانند ضربان قلب، درد شکم و سردرد همراه است.

 

به‌طور کلی پیشنهاد می‌دهیم در هنگام احساس درد در قفسه سینه، در صورتی که علائمی مانند حس ناگهانی فشار وارد شدن بر قفسه سینه و  فشرده شدن آن، فشارخون بالا و ضربان قلب نامنظم، تهوع، سرگیجه، افزایش ضربان قلب یا نفس‌نفس زدن، گیجی و منگی، رنگ‌پریدگی یا تعریق زیاد، درد در قفسه سینه که به فک، بازوی چپ یا کمر تمایل دارد را مشاهده کردید به‌سرعت با اورژانس تماس بگیرید در غیر این صورت این درد ممکن است منشأ بیماری دیگری داشته باشد و نباید آن را پشت گوش بیندازید. به‌هرحال انجام آزمایش‌ها و پیدا کردن علت درد در قفسه سینه می‌تواند به‌سلامتی شما کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.