ایده عکاسی کودک در خانه

تولد نوزاد در خانواده یک اتفاق شیرین و لذت‌بخش است که خاطرات زیبایی را برایتان رقم می‌زند. بنابراین ثبت این لحظات و اشتراک‌گذاری آن‌ها با دیگران بسیار لذت‌بخش و شیرین است، البته رفتن به آتلیه و عکس گرفتن ممکن است هزینه‌های زیادی در پی داشته باشد و همچنین پیدا کردن یک مکان مناسب اندکی سخت باشد. در این راستا می‌خواهیم چند مدل از زیباترین ایده‌های عکاسی در خانه را با شما به اشتراک بگذاریم و در این مورد، راهنمایی‌های مفیدی به شما ارائه دهیم تا به‌آسانی بتوانید در منزل از کودکتان عکس‌های زیبایی ثبت کنید.

عکاسی از کودکان اندکی چالش‌برانگیز است؛ زیرا آن‌ها خلق‌وخوی مخصوص خود را دارند. گاهی اوقات آن‌گونه که باید در عکس ظاهر نمی‌شوند؛ بنابراین برای ثبت عکس‌های زیبا و حرفه‌ای‌تر در منزل بهتر است چند نکته را در نظر بگیرید:

محیط خانه، برای کودکان آشناتر است

کودکان و نوزادان در خانه و محیط آشناتر، راحت‌تر و خوش‌اخلاق‌تر هستند. بنابراین عکس‌برداری در منزل بهتر و آسان‌تر است. در این راستا باید قسمتی از خانه‌تان را به استودیو تبدل کنید. از بالش‌ها و پتوها استفاده کرده و در گوشه‌ای از خانه این استودیو را ایجاد کنید. بهتر است قسمتی از خانه را برای عکاسی انتخاب کنید که برای کودکتان آشناتر است.

به نور کافی نیاز دارید

برای عکاسی بهتر و حرفه‌ای‌تر مکانی از خانه را به استودیوی خود تبدیل کنید که نور کافی داشته باشد. نور طبیعی باعث می‌شود عکس‌ها طبیعی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد. اجازه دهید نور روی صورت کودکتان با زاویه ۴۵ درجه بتابد، یعنی منبع نور در جلو صورت و یا پشت کودک قرار نگیرد. میزان نور در غروب و صبح زود کم است بهتر است عکاسی را به زمان‌های دیگر موکول کنید.

بهترین زمان برای عکس‌برداری در فاصله صبح تا ظهر است، در این مواقع خورشید تابش زیادی دارد. البته نباید کودکتان را برای مدت طولانی در نور خورشید قرار دهید؛ زیرا این نور قوی می‌تواند به پوستش آسیب وارد کند. تابش نور از پشت پنجره‌ها نیز کافی است.

از لباس‌های زیبا استفاده کنید

بهتر است در عکس‌ها از لباس‌های زیبا و با تم‌ها و رنگ‌های متنوعی استفاده کنید. لباس به‌گونه‌ای نباشد که کودک را آزار دهد؛ لباس راحت و درعین‌حال شیک و زیبا می‌توانند عکس‌هایتان را حرفه‌ای‌تر نشان دهد. قرار دادن یک تاج گل در بالای سر نوزاد و یا گذاشتن یک کراوات به دور گردن او در عین سادگی، باعث زیباتر شدن عکس‌هایتان می‌شود. البته از لباس‌ها و وسایل جانبی بیش از حد استفاده نکنید و سعی کنید کانون تمرکز عکس بر روی کودکتان باشد.

 

از پس‌زمینه‌های ابتکاری استفاده کنید

در این زمینه می‌توانید از هر چیزی الهام بگیرید و کودکتان را در آن پس‌زمینه قرار دهید. البته عکاسی کودکان در پس‌زمینه‌های ساده و بدون هرج‌ومرج به‌مراتب زیباتر است. در این صورت کودک زیبای شما در مرکز توجه عکس قرار می‌گیرد.

از برنامه ویرایش عکس استفاده کنید

کودکتان را در یک پس‌زمینه سفید قرار دهید و با ثبت عکس او در حالت‌های مختلف عکس را با نرم‌افزار فتوشاپ ویرایش کنید و به آن المان‌ها و عناصر زیبا و خلاقانه‌ای اضافه کنید. همه عکاسان از Adobe Photoshop و Lightroom برای ویرایش بهتر عکس‌های خود استفاده می‌کنند. این ابزارها برای روشن کردن عکس‌ها، سیاه‌وسفید کردن عکس‌ها و … بسیار کاربردی هستند. عکس‌ها را به‌صورت افراطی ویرایش نکنید. اما آن‌ها را خام و بدون ویرایش نیز رها نکنید و از فیلترهای کم استفاده کنید.

در عکس‌هایتان  اندکی طنز به کار ببرید

از شخصیت‌های جذاب برای طراحی عکس کودکتان استفاده کنید و ایده‌های طنز را در آن جای دهید.

کودکتان را بخندانید

یک کودک خندان و شاد در عکس‌ها طبیعی‌تر و زیباتر است. از پشت دوربین به وسیله اسباب بازی‌ها، حیوانات خانگی و ترفندهای دیگری کودکانتان را بخندانید.

پشت سر هم عکس بگیرید

در عکس‌برداری کودکان در یک صحنه پشت‌هم عکس بگیرید و درنگ نکنید. در این صورت هر زاویه، احساس و حرکت کودکتان در آن موقعیت ثبت می‌شود و درنتیجه می‌توانید بهترین عکس‌ها را گلچین کنید. در این راستا می‌توانید از تنظیمات گوشی خود استفاده کرده و آن را بر روی ۵ شات عکس در ثانیه تنظیم کنید.

عکس‌های غیرمنتظره بگیرید

کودکتان را مجبور به یک ژست یا حالت خاص نکنید. بگذارید همان‌طور که هست عکس‌العمل نشان دهند و عکس‌هایتان زیباتر و خاص‌تر شود. تنها با خنداندن آن‌ها یا تمرکز حواس او به منطقه‌ای دیگر عکس‌های زیباتری ثبت نمایید. در مرحله ویرایش می‌توانید مشکلات و جزئیات ناخواسته را حذف کرده و موارد موردنظر را به آن اضافه کنید.

به چشم‌ها توجه کنید

چشم‌ها و فوکوس آن در عکس، زیبایی عکس‌ها را زیادتر می‌کند. از لنز دوربین به کودک نگاه کنید و توجه او را جلب کنید تا به شما نگاه کند. در نوزادان می‌توانید در هنگام خواب بر روی مژه‌های آن‌ها تمرکز کنید. چشم‌های کودکان معصوم و زیبا هستند و عکس‌ها را زیبا و حرفه‌ای و جذاب‌تر می‌کنند. برای نشان دادن زیبایی بیشتر چشم‌ها از پس‌زمینه ساده‌تر و بدون شلوغی استفاده کنید.

با کودکتان حرف بزنید

ممکن است عجیب به نظر برسد ولی صحبت کردن با کودکان می‌تواند باعث برقراری ارتباط با آن‌ها و بروز احساسات زیبایشان در عکس شود. در این صورت با دوربین به سمت کودکتان نشانه بروید با حرف زدن و حرکات دست سعی کنید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. ممکن است برخی از کودکان نسبت به دوربین‌ها و گوشی‌های همراه وحشت و ترس نشان دهند بنابراین از یکی دیگر از اعضای خانواده بخواهید با او حرف بزند و حواسش را پرت کند.

پدر و مار عکس را زیباتر می‌کنند

والدین کودکان تا میزان زیادی عکس‌ها را رمانتیک و زیباتر می‌کنند. بعدازاینکه چند عکس تکی از کودک ثبت کردید می‌توانید از عکس‌های دست جمعی همراه با خانواده نیز استفاده کنید و در این راستا از ایده‌های عکس دو نفره، سه نفره و چندنفره بهره ببرید. در هنگام ثبت عکس کودک با خواهر و برادرها، سعی کنید لحظات پنهانی را ثبت کنید. در عکس کودک به همراه پدر یا مادر به چشم‌ها تمرکز کنید؛ یک عکس نزدیک از نگاه کودک به پدرش یک احساس واقعی و زیبایی را نشان می‌دهد.

از قسمت‌های مختلف بدن کودک عکس بگیرید

مثلاً می‌توانید در یک عکس به‌صورت خلاقانه از پاهای او عکس بگیرید و یا وقتی پشت به دوربین است موهای زیبا و فرفری او را به تصویر بکشید. این عکس‌های هنری می‌توانند جذاب و دیدنی باشد.

لطفاً فلش دوربین را خاموش کنید

سعی کنید مشکلات نور عکس را از طریق برنامه‌های ویرایش عکس تنظیم کنید. علاوه بر این فلش زدن دوربین در چشم کودک او را وحشت زده می‌کند. هیچ‌چیز سخت‌تر از آرام کردن یک کودک وحشت زده نیست. از نور طبیعی استفاده کنید و به وسیله برنامه‌های ویرایش نور را تنظیم کنید.

زاویه مناسب را انتخاب کنید

یک عکس خوب و حرفه‌ای از زاویه مناسب ثبت می‌شود. خطوط منحنی‌ها و زاویه‌ها به یک عکس، قاب زیبا و حرفه‌ای می‌بخشد. در نوزادان بهتر است از عکس‌های بسته‌تر و از زاویه بالا استفاده کنید و در کودکانی که راه می‌روند و بزرگ‌تر هستند قاب را بزرگ‌تر انتخاب کنید. مثلاً می‌توانید بر روی زمین دراز بکشید و از زاویه پایین‌تر از آن‌ها عکس بگیرید.

در عکس‌برداری از نوزادان بهتر است آن‌ها را در یک محفظه مانند سبد یا تخت قرار دهید و به پشت بخوابانید. بغل کردن آن‌ها و ثبت عکس‌های هنری نیز ایده‌های جالبی دارد. اما کودکان بزرگ‌تر می‌توانند بنشینند و از ژست‌های دیگری برای آن‌ها استفاده کنید.

با فیلترها بازی کنید

استفاده از فیلتر بر روی دوربین می‌تواند عکس را حرفه‌ای‌تر نشان دهد. مثلاً سیاه‌وسفید کردن عکس‌ها باعث می‌شود تصاویر کودکتان جذاب‌تر باشد. علاوه بر این در عکس‌هایی که نور خورشید وجود دارد از فیلترهای کم‌رنگ استفاده کنید.

تمرین تمرین تمرین

عکاسی حرفه‌ای تنها به تمرین نیاز دارید شما با امکانات ابتدایی و تمرین و ممارست می‌توانید عکس‌های زیبایی خلق کنید. با تمرین  قادر هستید بهترین زاویه و نورپردازی را تشخیص دهید و با انجام برخی کارها عکس‌ها را زیباتر نشان دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.