رتبه ایران در دسترسی به اینترنت

هرساله سرعت اینترنت در جهان بیشتر و بیشتر می‌شود و افراد بیشتری به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند. امروزه اینترنت در بیشتر قسمت‌های جهان در دسترس است؛ البته میزان دسترسی به اینترنت در برخی کشورها بسیار بالا و سرعت آن خیلی زیاد است و در مقابل کشورهایی وجود دارند که با سرعت بسیار پایینی به اینترنت متصل می‌شوند و میزان دسترسی‌شان به اینترنت بسیار پایین است. مثلاً کشوری مانند نروژ دارای بالاترین سرعت اینترنت می‌باشد و ۹۸ درصد از ساکنانش به اینترنت دسترسی دارند.

امروزه سازمان‌ها و اتحادیه‌های مختلفی سرعت اینترنت و میزان دسترسی به اینترنت را در کشورهای جهان رتبه‌بندی می‌کنند. کشور ایران نیز ازجمله کشورهایی است که در این رتبه‌بندی‌ها حضور دارد؛ طبق آمار سرعت اینترنت ایران و میزان دسترسی مردم این کشور به اینترنت در طی سال‌های گذشته رشد زیادی داشته است؛ بااین‌حال هنوز هم ایران دارای رتبۀ مناسبی نبوده و باید مسیر طولانی‌تری را سپری کند تا به سطح کشورهای توسعه‌یافته برسد.

دسترسی به  اینترنت در ایران

رتبه ایران در دسترسی به اینترنت

دسترسی به اینترنت در قاره های مختلف جهان متفاوت است، طبق آمار ۸۰ درصد از مردم اروپا، ۶۵ درصد از مردم آمریکای شمالی، ۶۰ درصد از مردم آمریکای جنوبی، ۴۲ درصد مردم آسیا و ۲۵ درصد مردم آفریقا به اینترنت دسترسی دارند. این شاخص با توجه به جمعیت کشور سنجیده می شود و یک عدد درصدی است. به طور مثال جمعیت کشور چین زیاد است و تعداد افرادی که در این کشور به اینترنت دسترسی دارند، بیشتر از سایر کشورها است. اما با توجه به جمعیت کلی کشور چین درصد دسترسی مردم به اینترنت از برخی کشورها مانند ژاپن پایین تر می‌باشد.

طبق گزارش‌های ارائه‌شده توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات ITU در سال ۲۰۱۷، ایران در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفت چشمگیری داشته است. این پیشرفت و توسعه در ایران به‌قدری بوده که آن را پویاترین کشور در خاورمیانه می‌دانند.

بر اساس گزارش منتشرشده توسط بخش اطلاعات ایران در سازمان فناوری اطلاعات، ۶۴ درصد از ایرانیان بالای ۶ سال به اینترنت دسترسی دارند. این بررسی توسط مرکز آمار ایران در مناطق شهری و روستایی و تا پایان سال ۱۳۹۶ (۲۰ مارس ۲۰۱۸) انجام شده است که بر اساس این آمار ۴۶۳۱۵۵۴۵ نفر در ایران به اینترنت دسترسی دارند. طبق این سازمان شاخص دسترسی به اینترنت درواقع فردی است که طی سه ماه گذشته از اینترنت استفاده کرده است و به اینترنت دسترسی داشته است.  این تعداد نفرات به نسبت جمعیت ۸۰ میلیونی ایران ۷۲.۸ درصد از جمعیت کل را تشکیل می‌دهند. یعنی ۱۷.۹۳۶.۰۰۰ خانواده ایرانی در سراسر کشور از اینترنت بهره‌مند می‌شوند.

به‌طور مشابه در دو سال قبل تحقیق دیگری نیز در این زمینه در ایران انجام شد (درواقع این آمار تا پایان سال ۱۳۹۵ و یا همان ۲۰ مارس ۲۰۱۷ اعتبار دارد) که در آن ۶۱.۳۹ درصد از خانواده‌های ایرانی در سالی که گذشت به اینترنت دسترسی داشتند. بنابراین این دو آمار نشان می‌دهد میزان دسترسی ایرانیان به اینترنت تا پایان سال ۹۶ نسبت به سال قبل ده درصد افزایش داشته است. در این آمار و بررسی ۱۹ شاخص و عامل ارائه‌شده توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)  موردسنجش قرار گرفت و درنتیجه آمار و اطلاعات آن مورد تأیید اتحادیه بین‌المللی مخابرات است.

دسترسی به اینترنت موبایل در کشور ایران

در یک دهه گذشته دسترسی به اینترنت و میزان ارتباطات در ایران به‌ویژه با افزایش شهرک‌سازی و شهرنشینی بیشتر شده است. ارتباطات از طریق تلفن همراه در مناطق شهری و حتی روستایی وجود دارد و کاربران از اینترنت نسل سوم و چهارم (۳g و ۴g) مخابرات استفاده می‌کنند. طبق داده‌های مخابرات ۹۶ درصد از شهرهای ایران به اینترنت همراه ۳g دسترسی دارند درحالی‌که ۶۴ درصد از شهرها دارای پوشش ۴g هستند. این آمار با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی ایران و ۱۲۴۱ شهری آن امیدوارکننده است. طبق آمار این مرکز ۴۱.۵ میلیون ایرانی  دارای اینترنت گوشی همراه هستند که این تعداد ۵۲ درصد از جمعیت کل ایران را تشکیل می‌دهد.

دسترسی به اینترنت ثابت در کشور ایران

در مقابل اینترنت گوشی سرویس‌های اینترنتی ثابت در ایران پیشرفت چنانی نداشته و تنها در یکی دو سال اخیر شرکت‌های خصوصی و دولتی توانستند سهمی از بازاری را به دست بیاورند. این آمار برخلاف آمار کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه می‌باشد؛ در کشورهای توسعه‌یافته پیشرفت و رشد اینترنت بیشتر در زمینه اینترنت ثابت صورت گرفته است. حدود ۱۰.۳ میلیون مشترک اینترنت ثابت در ایران به‌صورت رسمی ثبت شده است که این عدد، ۴۳ درصد از خانوارهای ایرانی را نشان می‌دهد که از طریق چنین خدماتی به اینترنت متصل می‌شوند.

سرعت اینترنت در جهان و ایران

سرعت اینترنت در کشورهای توسعه‌یافته، کوچک و ثروتمند زیادتر است؛ به‌طور مثال در بررسی ۱۲۴ کشور جهان سرعت اینترنت در کشورهای ایسلند و نروژ بسیار زیاد است و درواقع دو برابر کشورهایی مانند چین و ایالت متحده می‌باشد. در مقابل کشورهایی در این رتبه‌بندی حضور دارند که از اینترنت کم سرعت استفاده می‌کنند؛ کشورهایی مانند تاجیکستان، افغانستان، عراق، الجزایر و ونزوئلا ازجمله این کشورها می‌باشند.

طبق آمار و گزارش‌های Ookla، (شرکت تحلیل‌گر اینترنت) سرعت اینترنت تلفن‌های همراه و اینترنت پهن باند در سراسر جهان در حال شتاب گرفتن است و هرسال بیشتر از سال قبل می‌شود. سرعت اینترنت در  سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل ۱۵.۲ درصد افزایش داشت؛ سرعت متوسط  دانلود به ۲۳ مگابایت بر ثانیه رسید و سرعت آپلود نیز با ۱۱.۲ درصد افزایش ۹ مگابایت بر ثانیه بود. اینترنت پهن باند نیز  ۲۶ تا ۴۶ مگابایت در ثانیه سرعت دارد که قدرت آپلود آن نیز ۲۲ مگابایت بر ثانیه است. سرویس اینترنت پهن باند یا Broadband به دلیل سرعت دسترسی بالای آن حقیقتاً بیشترین دسترسی را در اینترنت دارد. این نوع اینترنت در چهار قالب DSL یا خط مشترک دیجیتال، فیبر نوری، کابل و ماهواره ارائه می‌شود.

ایران نیز از جمله کشورهایی است که در طی چند سال اخیر سرعت اینترنت در آن رشد داشته است اما با این‌وجود در رده بندی‌های جهانی رتبه خوبی ندارد. سرعت اینترنت موبایل در ایران در سال ۲۰۱۷ طبق آمار Ookla؛ ۳۶ درصد افزایش یافته و به ۱۶.۷۴ رسیده است. درحالی‌که متوسط ​​سرعت اینترنت ثابت در کشور برابر با ۱۰.۲۸ مگابایت در ثانیه می‌باشد و ۶.۵ مگابیت در ثانیه پایین‌تر از میانگین سرعت اینترنتی موبایل در کشور است. سرعت اینترنت موبایل در جهان به‌صورت تقریبی ۲۳ مگابایت بر ثانیه است که طبق این آمار، سرعت اینترنت موبایل ایران ۳.۵۴ مگابایت در ثانیه پایین‌تر از میانگین جهانی است.

به‌طورکلی طبق آمار شرکت تحلیلگر اینترنت Ookla در سال ۲۰۱۷، ایران از نظر سرعت اینترنت در رتبه ۶۷  از ۱۲۴ کشور قرار دارد. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد نروژ دارای سریع‌ترین شبکه اینترنت تلفن همراه با سرعت متوسط ​​دانلود ۶۲.۶۶ مگابیت در ثانیه است.

البته با فیلتر شدن برخی از شبکه‌ها و وب سایت‌ها مانند فیسبوک و توئیتر، کاربران ایرانی مجبور می‌شوند برای ورود به آن‌ها از vpnاستفاده کند؛ استفاده از vpn سرعت اینترنت را بسیار کاهش داده و کم می‌کند. به همین منظور ایرانیان از سایت‌های فیلتر شده مانند فیسبوک با سرعت پایینی استفاده می‌کنند.

منبع: www.tehrantimes.com

www.weforum.org

financialtribune.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.